2011-10-13, 23:25
Medlem
flashieboys avatar
Hej, jag har följande problem. Jag har just nu en timanställning på ett bemanningsföretag. I Måndags fick jag en bokning av bemanningsföretaget att jag skulle jobba tisdag t.o.m. Fredag. På onsdagen får jag reda på att jag inte ska jobba tors-fredag.

I bokningen står det så här:
"Denna bokningsbekräftelse gäller som ett anställningsbevis. Du blir anställd i och med att du accepterar och dessutom tillträder ett uppdrag i enlighet med denna bokningsbekräftelse. Fram till dess att anställningen/uppdraget tillträds, kan parterna frånträda erbjudandet om arbete respektive arbetskraft. När anställningen påbörjas, gäller den under den tid som anges i denna bokningsbekräftelse"

Jag tolkar det som de inte kan säga upp bokning utan vidare?

Kan jag kräva betalning för tors-fredag?
2011-10-14, 18:39
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashieboy
Hej, jag har följande problem. Jag har just nu en timanställning på ett bemanningsföretag. I Måndags fick jag en bokning av bemanningsföretaget att jag skulle jobba tisdag t.o.m. Fredag. På onsdagen får jag reda på att jag inte ska jobba tors-fredag.

I bokningen står det så här:
"Denna bokningsbekräftelse gäller som ett anställningsbevis. Du blir anställd i och med att du accepterar och dessutom tillträder ett uppdrag i enlighet med denna bokningsbekräftelse. Fram till dess att anställningen/uppdraget tillträds, kan parterna frånträda erbjudandet om arbete respektive arbetskraft. När anställningen påbörjas, gäller den under den tid som anges i denna bokningsbekräftelse"

Jag tolkar det som de inte kan säga upp bokning utan vidare?

Kan jag kräva betalning för tors-fredag?
Visst kan bemanningsföretaget säga upp bokningen/kunduppdraget. Det friskriver dock inte arbetsgivaren från sin skyldighet att utge lön. Du ska naturligtvis yrka betalning för hela bokningsperioden.

Ditt problem uppstår snarare om bemanningsföretaget struntar i villkoren för din anställning och inte betalar lön för tiden torsd-fred. Av det skälet kan det alltid vara en god idé att vara fackligt organiserad.
2011-10-16, 21:03
Medlem
budadis avatar
Har ett problem. Har arbetat på samma arbetsplats i två år. För några veckor sedan anställdes två nya genom arbetsförmedlingen, dvs arbets betalar ut deras lön. En fick en heltidstjänst och en en deltid. Jag själv är anställd på 100h i mmånaden men har alltid tjatat om mer. Vet att las lagen finns osv. Men hur ska jag gå tillväga nu för att få mera timmar? Arbetsgivaren har väl gjort fel som gjort en behovsanställning före erbjudit befintlig personal mer arbete? Ganska rejält sur stämmning på jobbet nu. Det är mkt i hetluften mer än det.... Jobbar inom hotell och restaurang.
2011-10-16, 23:19
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av budadi
Har ett problem. Har arbetat på samma arbetsplats i två år. För några veckor sedan anställdes två nya genom arbetsförmedlingen, dvs arbets betalar ut deras lön. En fick en heltidstjänst och en en deltid. Jag själv är anställd på 100h i mmånaden men har alltid tjatat om mer. Vet att las lagen finns osv. Men hur ska jag gå tillväga nu för att få mera timmar? Arbetsgivaren har väl gjort fel som gjort en behovsanställning före erbjudit befintlig personal mer arbete? Ganska rejält sur stämmning på jobbet nu. Det är mkt i hetluften mer än det.... Jobbar inom hotell och restaurang.
Enligt LAS § 25a har deltidsanställd arbetstagare företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad. Företrädesrätten innebär att arbetsgivaren, som alternativ till att anställa ny personal i verksamheten, först skall pröva om deltidsanställda i stället kan få sin sysselsättningsgrad utökad.

Som förutsättning till företrädesrätt gäller att arbetstagaren anmält sitt intresse om detta till arbetsgivaren och att den deltidsanställde har tillräckliga kvalifikationer för arbetsuppgifterna. Vidare gäller som förutsättning att en anställning med högre sysselsättningsgrad tillgodoser arbetsgivarens behov av arbetskraft.

Det sistnämnda är en omständighet som dessvärre försvårar arbetstagarens företrädesrätt. Bakom denna formulering i LAS § 25a döljer sig ett mer allmänt resonemang i lagens förarbeten som utgår från att arbetsgivaren bestämmer ensidigt hur han vill organisera sin verksamhet. Det innebär t.ex. att om arbetsgivaren väljer att organisera sin verksamhet med enbart deltidsanställda torde en arbetstagare med deltidsanställning inte kunna åberopa företrädesrätt för att få utökad sysselsättningsgrad.

Det ska också påpekas att det är vanligt med förstärkta regler om företrädesrätt i kollektivavtalet. För att därför närmare kunna konstatera förutsättningarna på din arbetsplats bör du kontakta facket för förhandlingshjälp.

Allmänt kan också sägas att LAS §§ 25, 25a är starkt kritiserade av facken eftersom lagen inte hindrar att arbetsgivaren kan kringgå företrädesrätten genom att istället anlita inhyrning genom bemanningsföretag.
2011-10-17, 18:18
Medlem
axebays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Utgångspunkten är densamma oavsett anställningsform - i det fall arbetsgivaren ensidigt omreglerar anställningsavtalet till en lägre sysselsättningsgrad, begår han brott mot LAS.
Med ”gå före” förmodar jag att du avser att bemanningsanställda ska sluta först innan arbetsgivaren säger upp egen anställd personal. Svaret är nej, arbetsgivaren kan säga upp egen personal och istället anlita inhyrning. Emellertid finns regler om förstärkt återanställningsrätt i Handels kollektivavtal som ska förhindra eller försvåra en sådan situation. Kontrollera med Handels om vad som gäller.

Övertidsersättning regleras i Handels kollektivavtal - inte i lagstiftning. Vid arbete utöver 40 tim/v ska arbetsgivaren betala övertidsersättning enligt avtalet. Betalar han inte begår han avtalsbrott.

- Du inser säkert själv att du har goda skäl till att söka medlemskap i Handels.
Tack för svaren! Fick fin hjälp av handels och efter om och men så fick jag tillsvidareanställning även på papper
2011-10-18, 11:44
Medlem
Petflaskas avatar
Hej!

Jag har sökt till en utbildning, och för att öka mina chanser att få gå den ska ska jag fixa ett arbetsgivarintyg. Har en som går i god för mig. Problemet är att jag inte vet vad jag ska ha för intyg. På de intygen jag kollat på står det om nuvarande anställning. Då jag inte har nån utan ska få efter avslutad utbildning undrar jag alltså vilket intyg det är man ska använda sig av?

Är det nån som vet nått om det och har lust att hjälpa mig?
2011-10-18, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petflaska
Hej!

Jag har sökt till en utbildning, och för att öka mina chanser att få gå den ska ska jag fixa ett arbetsgivarintyg. Har en som går i god för mig. Problemet är att jag inte vet vad jag ska ha för intyg. På de intygen jag kollat på står det om nuvarande anställning. Då jag inte har nån utan ska få efter avslutad utbildning undrar jag alltså vilket intyg det är man ska använda sig av?

Är det nån som vet nått om det och har lust att hjälpa mig?

Jag kan tänka mig att arbetsförmedlingen vill ha ett intyg där exempelvis Kjelles svets AB garanterar dig en anställning efter att du gått AF:s svetsutbildning. Detta för att AF inte vill kosta på folk en utbildning om de ändå inte får jobb efteråt.

Det behöver säkert inte vara så avancerat, utan att mer att chefen skriver att vi är villiga att anställa x om man hen får möjlighet att gå denna utbildning. Men kontakta utbildningsansvarig för säkerhets skull och fråga vad de exakt vill ha.
2011-10-18, 20:25
Medlem
cosmic_dancers avatar
Las

hej.

Jag fick i sommras reda på att jag hade några dagar kvar till las, dock inte tillräckligt med las för en fast tjänst.

Min fråga är. Vad finns det mer för steg eller vad man vill kalla det inom las?

Har alltså jobbat som vikarie i nästan fyra år och under tre år gått från och till på olika vikariat. Skulle egentligen vara lasad för längesen med andra ord, men lasdagar är ju något kommunerna gärna fifflar med.

Har idag fått reda på att jag inte får fortsätta på den rad jag är på just nu, antagligen pga mina dagar då en till vikarie med ännu mera dagar också får gå.
2011-10-18, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Las

hej.

Jag fick i sommras reda på att jag hade några dagar kvar till las, dock inte tillräckligt med las för en fast tjänst.

Min fråga är. Vad finns det mer för steg eller vad man vill kalla det inom las?

Har alltså jobbat som vikarie i nästan fyra år och under tre år gått från och till på olika vikariat. Skulle egentligen vara lasad för längesen med andra ord, men lasdagar är ju något kommunerna gärna fifflar med.

Har idag fått reda på att jag inte får fortsätta på den rad jag är på just nu, antagligen pga mina dagar då en till vikarie med ännu mera dagar också får gå.

Först ska jag bara påpeka att det finns olika las dagar. De lasdagar när du har ell allmänvisstidsanställning, och de du har som "timanställd". De räknas i olika potter. 2 år på varje anställningsform är brukligt.

De enda lasdagar som är relevant är de som ger fast tjänst. I viss mån kan även vissa företag erbjuda vikariat till de med längre anställningstid.

Vilken branch pratar vi om? Mitt råd är att kontakta facket, kommunal har inom sin branch drivit en ganska hård linje emot de kommuner som avslutar vikarier som håller på att bli inlasade.
2011-10-18, 22:32
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Först ska jag bara påpeka att det finns olika las dagar. De lasdagar när du har ell allmänvisstidsanställning, och de du har som "timanställd". De räknas i olika potter. 2 år på varje anställningsform är brukligt.

De enda lasdagar som är relevant är de som ger fast tjänst. I viss mån kan även vissa företag erbjuda vikariat till de med längre anställningstid.

Vilken branch pratar vi om? Mitt råd är att kontakta facket, kommunal har inom sin branch drivit en ganska hård linje emot de kommuner som avslutar vikarier som håller på att bli inlasade.

Hej. Ja jag har ju haft olika anställningar, först timanställd. Sen när jag började gå på ett vikariat var det också olika former, ibland allmänvisstidsanställning och andra former, som alla ger ut lasdagarna olika.

Vi pratar om kommunen och den sociala omsorgen. Min kommun Falu koomun fifflar somsagt gärna med lasdagar och i sommras när jag bara hade några dagar kvar så slutade de ju höra av sig med bokningar, sen var de tvugna att boka mig så nu har jag ju kommit upp i dagarna plus några dagar till. Så det är klart de inte vill ge mig något mer ur den synpunkten.

Ska kontakra facket på torsdag, då är jag ledig och kan ägna mig åt lite hederligt jobbsökande.
2011-10-19, 21:29
Medlem
JGGs avatar
Om man jobbar en Röd Lördag inom Restaurang (HRF) ska man då ha dubbelt betalt? Och vad får man för lön på en röd fredag?

Är timanställd.
2011-10-20, 22:41
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JGG
Om man jobbar en Röd Lördag inom Restaurang (HRF) ska man då ha dubbelt betalt? Och vad får man för lön på en röd fredag?

Är timanställd.
Under förutsättning att din arbetsgivaren är bunden till SHR/HRF kollektivavtal gäller följande regler för ob-ersättning fr.o.m. 1 dec 2010:

Måndag - fredag, kl. 20.00 - 06.00 19.20 kr
Lördag, kl. 16.00 - 06.00 19.20 kr
Söndag, kl. 06.00 - 06.00 19.20 kr
Alla dagar, kl. 01.00 - 06.00 36.10 kr * (19.20 kr + 16.90 kr)

Om röd dag innfaller på en fredag eller lördag skall ob-ersättning utgå som söndag vilket innebär ordinarie timlön + 19.20 kr/tim.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in