Citat:
Lagen om anställningsskydd är som namnet antyder - en skyddslagstiftning för arbetstagaren. Lagen ger individuella rättigheter som arbetsgivaren är skyldig att följa. Avtal som strider mot rättigheterna är inte giltiga.
Ursprungligen postat av Frassefras
Fråga: Jag håller på att söka nya jobb, och jag är lite osäker på vad som gäller angående min uppsägningtid.
I avtalet står följande:
Det är just biten om "statliga anställningar i en följd" som förvirrar mig.
Jag har haft statlig anställning i fem år (flera tidsbegränsade anställningar). Blev sedan arbetslös i några månader, och fick nuvarande statliga anställning där jag har varit i snart ett år.
Räknas det ändå som "i en följd" trots att jag var arbetslös mellan? Dvs, har jag två eller en månads uppsägningstid?
Och bara för att dubbelkolla, visst är det så att uppsägningstiden räknas från närmsta månadsskiftet?
Vill helst inte fråga chef eller personalavdelning då jag smyger lite med mina planer att byta jobb.
I avtalet står följande:
Det är just biten om "statliga anställningar i en följd" som förvirrar mig.
Jag har haft statlig anställning i fem år (flera tidsbegränsade anställningar). Blev sedan arbetslös i några månader, och fick nuvarande statliga anställning där jag har varit i snart ett år.
Räknas det ändå som "i en följd" trots att jag var arbetslös mellan? Dvs, har jag två eller en månads uppsägningstid?
Och bara för att dubbelkolla, visst är det så att uppsägningstiden räknas från närmsta månadsskiftet?
Vill helst inte fråga chef eller personalavdelning då jag smyger lite med mina planer att byta jobb.
Det framgår inte av din information om ditt “avtal” avser det egna anställningsavtalet eller kollektivavtalet men oavsett det, är det uppenbart att du har ett avtal som ger dig sämre uppsägningstid än vad LAS ger. - Du bör låta facket närmare granska ditt avtal.
Av LAS § 11 framgår även att vid rätt till uppsägningstid skall den sammanlagda anställningstiden beräknas. Det innebär all anställningstid hos arbetsgivaren, oavsett tidigare anställningsform skall sammanräknas.
I ditt avtal har du en förbättring på den punkten eftersom du får medräkna anställningstid från statlig anställning. Det innebär att du kan tillgodoräkna anställningstid även från annan statlig arbetsgivare. I den delen kan avtalet inte anses vara ogiltigt.
11 § För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad. Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av- två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år,
- tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år,
- fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år,
- fem månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst åtta år men kortare än tio år, och
- sex månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år.
http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19820080.htm