2012-01-09, 21:30
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frassefras
Fråga: Jag håller på att söka nya jobb, och jag är lite osäker på vad som gäller angående min uppsägningtid.
I avtalet står följande:

Det är just biten om "statliga anställningar i en följd" som förvirrar mig.
Jag har haft statlig anställning i fem år (flera tidsbegränsade anställningar). Blev sedan arbetslös i några månader, och fick nuvarande statliga anställning där jag har varit i snart ett år.
Räknas det ändå som "i en följd" trots att jag var arbetslös mellan? Dvs, har jag två eller en månads uppsägningstid?

Och bara för att dubbelkolla, visst är det så att uppsägningstiden räknas från närmsta månadsskiftet?
Vill helst inte fråga chef eller personalavdelning då jag smyger lite med mina planer att byta jobb.
Lagen om anställningsskydd är som namnet antyder - en skyddslagstiftning för arbetstagaren. Lagen ger individuella rättigheter som arbetsgivaren är skyldig att följa. Avtal som strider mot rättigheterna är inte giltiga.

Det framgår inte av din information om ditt “avtal” avser det egna anställningsavtalet eller kollektivavtalet men oavsett det, är det uppenbart att du har ett avtal som ger dig sämre uppsägningstid än vad LAS ger. - Du bör låta facket närmare granska ditt avtal.

Av LAS § 11 framgår även att vid rätt till uppsägningstid skall den sammanlagda anställningstiden beräknas. Det innebär all anställningstid hos arbetsgivaren, oavsett tidigare anställningsform skall sammanräknas.

I ditt avtal har du en förbättring på den punkten eftersom du får medräkna anställningstid från statlig anställning. Det innebär att du kan tillgodoräkna anställningstid även från annan statlig arbetsgivare. I den delen kan avtalet inte anses vara ogiltigt.

11 § För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad. Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av- två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år,
- tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år,
- fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år,
- fem månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst åtta år men kortare än tio år, och
- sex månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år.

http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19820080.htm
2012-01-10, 21:32
Medlem
herbsngarlics avatar
Jag vet inte om min frågeställning regleras av lagar eller avtal av något slag men jag försöker.

Det förekommer ju så kallade halvdagar på många arbetsplatser, dagar då man arbetar halva dagen trots att man är anställd för att arbeta mer och har en lön baserad på hela arbetsdagar. Dagarna brukar räknas som vanliga dagar då man har en fast anställning, en månadslön. Det heter att det jämnar ut sig. Man gör alltså inga avdrag för en halvdag, mig veterligen.

Jag är anställd på 75 % och måste således räkna timmarna för att få ersättning för mertid eller för att ta ut komptid. Jag har fast månadslön. Om jag arbetar 9-13 så skriver ju jag upp att jag har jobbat 4h den dagen medan någon som är heltidsanställd "får det på köpet" för denne skriver ju inte upp något. Denne går ju inte hem och antecknar att man arbetade 4h mindre idag och tar avdrag på det på lönen utan personen får betalt som om hen jobbat hela den dagen. Medan jag, som egentligen skulle arbetat 6h den dagen (30h/vecka) arbetar 4h och skriver upp det. Eller ska jag inte skriva det? Ska jag räkna arbetsdagen som en 6h-dag?

Hur är det egentligen?! Ska jag "förlora" på en halvdag medan en heltidsanställd "tjänar" på det? Jag hoppas att jag har fått allt om bakfoten och att någon här förstår vad jag försöker säga och har ett bra svar.
2012-01-10, 21:38
Medlem
Vi behöver veta lite mer för och kunna svara.

Branch? Kollektivavtal? Anställningsform (din?) Månadslön/timlön?

Om vi börjar där, så kan vi bena ut det därifrån.
2012-01-10, 21:48
Medlem
herbsngarlics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Vi behöver veta lite mer för och kunna svara.

Branch? Kollektivavtal? Anställningsform (din?) Månadslön/timlön?

Om vi börjar där, så kan vi bena ut det därifrån.

Mja. K-avtal är SPÅRA SJ (vilket inte finns på internet mer än i en liten pocketversion som inte reglerar det jag frågar om) men jag vill av goda skäl inte avslöja mer än så.

Jag har fast månadslön som det står i mitt första inlägg.

Man hade halvdagar som "ingick" i lönen på mitt tidigare arbete där jag var tillsvidare heltidsanställd med fast månadslön men även i början då jag arbetade på 75% "ingick" halvdagarna för mig också. En dag då jag arbetade 4h räknades alltså som en dag då jag arbetade 6h. Då hade jag ytterst sällan mertid eller övertid dock men det var inget som räknades bort pga halvdagarna när det väl inträffade. Nu har jag snuskigt mkt mertid en kortare period och det är därför det är så aktuellt.
2012-01-12, 07:05
Medlem
Hej!
Har funderingar om att avsluta min anställning efter 3 år. Enligt kollektivavtalet så har jag 3 månaders uppsägningstid, men jag vill inte jobba kvar så länge. Enligt lagen LAS så har jag läst att jag har rätt att begära 1 månads uppsägningstid. Nu undrar jag vad som väger tyngst, lagen eller kollektivavtalet, har jag rätt att förhandla till mig 1 månads uppsägningstid eller måste jag jobba kvar i 3 månader? Tacksam för svar.
2012-01-12, 08:57
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zimbo24
Hej!
Har funderingar om att avsluta min anställning efter 3 år. Enligt kollektivavtalet så har jag 3 månaders uppsägningstid, men jag vill inte jobba kvar så länge. Enligt lagen LAS så har jag läst att jag har rätt att begära 1 månads uppsägningstid. Nu undrar jag vad som väger tyngst, lagen eller kollektivavtalet, har jag rätt att förhandla till mig 1 månads uppsägningstid eller måste jag jobba kvar i 3 månader? Tacksam för svar.
Om det i ditt kollektivavtal står att uppsägningstiden vid egen uppsägning i ditt fall är 3 månader, väger det tyngre än LAS då paragrafen är dispositiv. Men! Du kan självklart alltid förhandla själv med din AG om att få gå tidigare. Om du inte har en nyckelposition som är svår att återbesätta borde det inte vara omöjligt att få gå tidigare.
2012-01-13, 15:36
Medlem
Om jag som privatperson skulle vilja jobba åt ett företag på timmar men företaget kan inte anställa mig på timmar eftersom dom har kollektivavtal med ett fackförbund. Vad kan man göra för att kringgå detta? Kan dom visstidsanställa mig på timmar och jag bara struntar i att det är uppsägningstider? Räcker det? Går det ens att lägga till i ett avtal att man är timanställd utan uppsägningstid?
Hade dom kunnat anställa på timmar hade jag haft jobb där iaf temporärt. Vilket för mig är bättre än inget alls.
Men eftersom det inte finns några garantier för tillfället att det kommer in mer jobb så kan man inte anställa någon för dom månaderna man vet att det finns jobb?

Känner flera som jobbat åt stora bemanningsföretag som timanställda utan garantilön eller uppsägningstid. En får veta vecka för vecka. Men enligt 2 olika fackförbund så ska inte detta förekomma.
2012-01-13, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansinne666
Om jag som privatperson skulle vilja jobba åt ett företag på timmar men företaget kan inte anställa mig på timmar eftersom dom har kollektivavtal med ett fackförbund. Vad kan man göra för att kringgå detta? Kan dom visstidsanställa mig på timmar och jag bara struntar i att det är uppsägningstider? Räcker det? Går det ens att lägga till i ett avtal att man är timanställd utan uppsägningstid?
Hade dom kunnat anställa på timmar hade jag haft jobb där iaf temporärt. Vilket för mig är bättre än inget alls.
Men eftersom det inte finns några garantier för tillfället att det kommer in mer jobb så kan man inte anställa någon för dom månaderna man vet att det finns jobb?

Känner flera som jobbat åt stora bemanningsföretag som timanställda utan garantilön eller uppsägningstid. En får veta vecka för vecka. Men enligt 2 olika fackförbund så ska inte detta förekomma.

Att de inte kan tianställa eftersom de har kollektivavtal låter som skitsnack. Vad hänvisar dom till?

Du kan anställas visstid med timlön. Du jobbar då enbart de timmar ni kommer överens om, får betalt för dom osv. De där med uppsägningtid är bara en formaitet om du är timanstäld. Har du inga timmar inbokade har du i praktiken inte heller någon uppsägningstidd.

vilken branch och vilka fackförbund pratar vi o?
2012-01-13, 16:45
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Att de inte kan tianställa eftersom de har kollektivavtal låter som skitsnack. Vad hänvisar dom till?

Du kan anställas visstid med timlön. Du jobbar då enbart de timmar ni kommer överens om, får betalt för dom osv. De där med uppsägningtid är bara en formaitet om du är timanstäld. Har du inga timmar inbokade har du i praktiken inte heller någon uppsägningstidd.

vilken branch och vilka fackförbund pratar vi o?
Det går att upprätta ett sk interimistiskt visstidsavtal efter avrop och med oreglerad arbetstid. Dvs att arbetstiden bestäms från gång till gång och att man däremellan är fri att ta andra erbjudanden på arbetsmarknaden. Det bör också framgå av avtalet att man som "anställd" är fri att anta eller förkasta erbjudanden om arbete. Såvida detta inte strider mot KA...
2012-01-13, 21:38
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Det går att upprätta ett sk interimistiskt visstidsavtal efter avrop och med oreglerad arbetstid. Dvs att arbetstiden bestäms från gång till gång och att man däremellan är fri att ta andra erbjudanden på arbetsmarknaden. Det bör också framgå av avtalet att man som "anställd" är fri att anta eller förkasta erbjudanden om arbete. Såvida detta inte strider mot KA...
Giltigheten för den typen av visstidsavtal ställer jag mig mycket tveksam till. Den finns förvisso beskriven i viss arbetsrättslitteratur, men är mig veterligen aldrig prövad av AD. Jag vill påstå att interimistiska visstidsavtal med oreglerad arbetstid avgjort är fråga om att anställningen tidsbegränsats i strid mot LAS - i vart fall om det saknas ramavtal om saken i det enskilda anställningsavtalet eller i kollektivavtalet.
2012-01-13, 22:57
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Giltigheten för den typen av visstidsavtal ställer jag mig mycket tveksam till. Den finns förvisso beskriven i viss arbetsrättslitteratur, men är mig veterligen aldrig prövad av AD. Jag vill påstå att interimistiska visstidsavtal med oreglerad arbetstid avgjort är fråga om att anställningen tidsbegränsats i strid mot LAS - i vart fall om det saknas ramavtal om saken i det enskilda anställningsavtalet eller i kollektivavtalet.
Jag förstår hur du tänker och håller i princip med. Men det enskilda anställningsavtalet blir ramavtalet.

Exempel: På arbetsplats A förekommer arbete av typ X vid viss förutsättningar. AG har inte egen anställd personal som täcker arbetskraftsbehovet för arbete X. Jag anser att det då går att träffa ett "ramavtal" om anställning för arbete X med enskilda AT som innebär att dessa får arbete efter avrop. En viktig förutsättning är att anställnings-/ramavtalet inte tvingar AT att acceptera erbjudet arbete. I perioder utan uppdrag kan man ta andra arbeten och man kan neka nya erbjudanden. Formen för att avsluta den interimistiska (del)anställningsperioden återfinns i LAS § 6 c, 2:a st. 3 b. (En visstidsanställning kan mao avslutas då visa premisser uppnås.) Då arbete av typ X inte finns upphör anställningen.

Självklart måste det finnas stöd för denna anställningsform, alternativt saknas hinder, i KA för att det ska gå anställa på detta vis. Eller att KA saknas helt.
2012-01-16, 19:04
Medlem
MajorAssholes avatar
Beskrivning av problem:

Jobbar i en livsmedelsbutik. Chefen går runt med digitalkamera och tar före och efter bilder på vårt utförda arbete. Tex om vi fyllt på hyllor som vi ska eller placerat saker fel. Går sedan runt stolt och visar bilderna för oss när vi gjort fel.

Frågeställning:

Får man verkligen gå runt och ta bilder med privat kamera? När vi fick övervaknings kameror installerade då sa han att dom inte fick användas för att spionera på arbetarna.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:

Måste vara handels avtal.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in