2025-02-07, 22:09
Avslutad
[quote=QxZtVyPrQ9981AZX|90956528]
Nej, den är inte "fri".
Majoriteten har det som krav att du fyller i det, för att du ens ska ha möjlighet att skicka iväg ansökan.

I din trådrubrik skriver du att dom ber om ........nu skriver du att dom kräver.....Lite skillnad eller hur?
2025-02-07, 22:10
Medlem
Ganonitos avatar
De kommer ändå få veta din ålder på en eventuell anställningsintervju ändå. Dessutom är det ju också förbjudet att diskriminera p.g.a. kön, men ändå kräver arbetsgivaren att man fyller i om man är man eller kvinna. Är detta för att sålla bort det kön de inte vill ha eller kan det vara för att man vill ha så mycket uppgifter som möjligt om folk som söker jobb hos en?
2025-02-07, 22:12
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
[quote=Deloso|90956582]
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Nej, den är inte "fri".
Majoriteten har det som krav att du fyller i det, för att du ens ska ha möjlighet att skicka iväg ansökan.

I din trådrubrik skriver du att dom ber om ........nu skriver du att dom kräver.....Lite skillnad eller hur?

Försökte korrigera trådens namn nu, men tiden verkar ha passerat.
Kan MOD ändra om namnet från "ber" till "kräver"?
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2025-02-07 kl. 22:22.
2025-02-07, 22:14
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
De kommer ändå få veta din ålder på en eventuell anställningsintervju ändå. Dessutom är det ju också förbjudet att diskriminera p.g.a. kön, men ändå kräver arbetsgivaren att man fyller i om man är man eller kvinna. Är detta för att sålla bort det kön de inte vill ha eller kan det vara för att man vill ha så mycket uppgifter som möjligt om folk som söker jobb hos en?

Ja, juste!

Goldman Sachs hade nog de mest utförliga frågorna, om ens kön, sexualitet, värnplikt, etnicitet, ras etc.
Fattar inte att de får samla in allt det där?

Vad brukar folk svara på de frågorna?
Blir du utsållad då pga av folks fördomar eller är det för "diversity" kvoter de har?
2025-02-07, 22:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Finns det nån som skriver CV helt utan årtal? Kanske vore nåt.
Jag har varken bild eller årtal i mitt cv.
2025-02-07, 22:15
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Jag har varken bild eller årtal i mitt cv.

Du skriver inte ens när du tog examen, och mellan vilka tidsperioder du har haft olika arbeten?
2025-02-07, 22:20
Avstängd
Citat:
Du skriver inte ens när du tog examen, och mellan vilka tidsperioder du har haft olika arbeten?
Utbildningar och arbeten finns det såklart årtal på, men inte min ålder, personnummer eller bild.
2025-02-07, 22:22
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Utbildningar och arbeten finns det såklart årtal på, men inte min ålder, personnummer eller bild.

Så du har inte ens LinkedIn då med en bild?
2025-02-07, 22:22
Medlem
Tranquility Bass avatar
Åldersdiskriminering är allt som oftast olagligt men det betyder inte att fråga efter ålder är det. För bara för att man frågar efter/kräver att man anger ålder är inte samma sak som att man kommer åldersdiskriminera.
2025-02-07, 22:26
Avstängd
Citat:
Så du har inte ens LinkedIn då med en bild?
jo.
2025-02-07, 22:32
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
jo.

Jag har själv ingen bild på CV, men är nyfiken på ditt resonemang till att du inte skulle ha det på ditt CV om du ändå har en bild på dig på LinkedIn?

Du har ingen hyperlänk på ditt CV till LinkedIn då?
2025-02-07, 23:16
Avstängd
Citat:
Jag har själv ingen bild på CV, men är nyfiken på ditt resonemang till att du inte skulle ha det på ditt CV om du ändå har en bild på dig på LinkedIn?

Du har ingen hyperlänk på ditt CV till LinkedIn då?

För att arbetsgivare verkar vara svårt allergiska mot att man inte har bild på linkedin, så där känner jag mig tvungen.
Jo, jag har en länk till linkedin i personliga brevet och cv´t, så är de så jävla nyfikna så får de väl kolla där. Inte för att det förändrar något.

En annan fråga, har du och ni andra alla era jobb ni någonsin haft, med på linkedin, eller bara de senaste 4-5 jobben?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in