2025-02-06, 10:04
Medlem
tallmisters avatar
Söka tjänstledigt för studier

Hejsan!

Jag planerar att plugga en kandidat från och med i höst, så det är dags att lägga in en tjänstledighetsansökan.
Tanken är att söka tjänstledigt terminsvis, och jobba på nuvarande jobb på sommarlovet.

Till min fråga
Kan jag söka tjänstledigt för höst- och vårtermin nu, för de datumen finns utlagda, och sedan lägga in en ny tjänstledighetsansökan för år 2 när jag vet dessa datum? Givetvis i god tid, 6+ månader innan.
Så det blir alltså att ansöka om en ny tjänstledighet, samtidigt som jag är tjänstledig för mitt första studieår.

mvh!
2025-02-06, 10:07
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
2025-02-06, 14:40
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tallmister
Hejsan!

Jag planerar att plugga en kandidat från och med i höst, så det är dags att lägga in en tjänstledighetsansökan.
Tanken är att söka tjänstledigt terminsvis, och jobba på nuvarande jobb på sommarlovet.

Till min fråga
Kan jag söka tjänstledigt för höst- och vårtermin nu, för de datumen finns utlagda, och sedan lägga in en ny tjänstledighetsansökan för år 2 när jag vet dessa datum? Givetvis i god tid, 6+ månader innan.
Så det blir alltså att ansöka om en ny tjänstledighet, samtidigt som jag är tjänstledig för mitt första studieår.

mvh!
Du kan göra som du tänkt och har då rätt att arbeta i mellanperioden. Men du kan också söka studieledigt för hela utbildningen, men då är det viktigt att samtidigt uppge att du vill arbeta under ferierna. Skulle du vilja avbryta studieledigheten kan du göra det med 2 veckors varsel eller 1 månads varsel om ledigheten varat mer än 1 år.
2025-02-06, 20:01
Medlem
tallmisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Du kan göra som du tänkt och har då rätt att arbeta i mellanperioden. Men du kan också söka studieledigt för hela utbildningen, men då är det viktigt att samtidigt uppge att du vill arbeta under ferierna. Skulle du vilja avbryta studieledigheten kan du göra det med 2 veckors varsel eller 1 månads varsel om ledigheten varat mer än 1 år.
Tackar för svar!
2025-02-07, 13:04
Medlem
Triremers avatar
Kan en anställd som sägs upp pga arbetsbrist kräva att omplaceras till en liknande roll som en person som jobbat kortare tid innehar?
2025-02-07, 21:03
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Företag som ber om att man fyller in födelsedatum när man skickar in CV - lagligt?

Flertalet företag verkar göra det här, banker, såsom Nordea t.ex.

Är detta lagligt egentligen, kan det inte utgöra en automatisk åldersdiskriminering när man söker arbete då man är tvungen att fylla i det fältet och inte kan ignorera fältet, för att få skicka iväg sin arbetsansökan?

Sen kan arbetsgivaren bara sålla olika kandidater efter ålder?
2025-02-07, 21:07
Medlem
Jordgubbes avatar
Finns det nån som skriver CV helt utan årtal? Kanske vore nåt.
2025-02-07, 21:08
Avslutad
Frågan är alltid fri.
2025-02-07, 21:12
Avslutad
Om en arbetsgivare vill sovra efter ålder kommer denne göra det ändå vid ett senare stadie.

T. ex välja bort de som heter Kerstin eller Gunnar.

Jag har bara varit med att man behöver ange ålder för att starta ett konto hos rekryterarens ansökningsportal och det är ju - även om det kan missbrukas - inte riktigt samma sak.
2025-02-07, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX

Är detta lagligt egentligen, kan det inte utgöra en automatisk åldersdiskriminering när man söker arbete då man är tvungen att fylla i det fältet och inte kan ignorera fältet, för att få skicka iväg sin arbetsansökan?

Det här har jag också undrat över då det ska finnas en lag mot åldersdiskriminering?
Många företag har en "fill in the form" på internet där personnummer är "mandatory field", går inte att ansöka utan att tala om hur gammal man är.
Sen så har AF sagt att det är mera lönande för företag att anställa de under 25 år eller de som har lönebidrag av olika orsaker.
2025-02-07, 21:16
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX

Du skriver väl år för studier samt eventuella jobb ?

Då går det ju rätt lätt få ett hum om åldern på sökande .
2025-02-07, 22:05
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Frågan är alltid fri.

Nej, den är inte "fri".
Majoriteten har det som krav att du fyller i det, för att du ens ska ha möjlighet att skicka iväg ansökan.

Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Du skriver väl år för studier samt eventuella jobb ?

Då går det ju rätt lätt få ett hum om åldern på sökande .

Ja, det är klart, men blir ju betydligt lättare att sålla om de skulle ha ett HR-system där man kan se ålder på kandidater och ranka. Du kanske inte ens kommer på intervju (och om du kommer så kanske de skiter i åldern för att de gillar dig) då för att man blir ålders-diskriminerad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in