Citat:
Ursprungligen postat av
AllanHanEballHan
Hej! få se om jag får detta rätt, frågar för en kompis som nyligen tog över ett företag.
Företaget har 1 anställd som första dagen de träffades sa att hen var/blev sjuk plötsligt och gick hem, hen fick dock reda på att denne skulle ha läkarintyg från 1a dagen.
Personen hör inte av sig förrän 14 dagar senare och har då ett läkarintyg från den dagen, alltså 14 dagar försent, denne påtalar att arbetsgivaren ska betala de första 14 dagarna förutom 1 karensdag och det stämmer ju om hen nu hade haft intyg från första dagen som begärt, hur går min kompis vidare? den anställde vill hen inte ha kvar såklart och helst inte betala ngt heller, är det inte att anse att personen i princip sagt upp sig själv, det är väl arbetsvägran utan läkarintyget?
Ligger detta i fel kategori så får det gärna flyttas såklart
Vilka skäl förelåg för förstadagsintyg?
Arbetsgivaren ska ta sitt ansvar och se till att arbetstagaren får den rehabilitering som denne har rätt till.