2024-12-06, 15:22
  #3613
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Dessutom tror jag det måste finnas ett centralt kollektivavtal om att nystartsjobb är ok på det avtalsområdet. Det kan ha ändrats men när denna stödfunktion kom så var det iaf så. Inom byggbranschen tecknades inga sådana centrala kollektivavtal, men det gjordes på många andra områden.

Hur ser det ut inom butiksbranchen. Obefintligt?
2024-12-06, 15:24
  #3614
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkapslad
Hur ser det ut inom butiksbranchen. Obefintligt?
Vet inte, om jag får gissa vilt så finns den där. Det var nog bara byggfacken som som vanligt hade en sopkvart i röven när det där kom.
2024-12-10, 18:59
  #3615
Medlem
AllanHanEballHans avatar
En sjuk anställd utan läkarintyg

Hej! få se om jag får detta rätt, frågar för en kompis som nyligen tog över ett företag.

Företaget har 1 anställd som första dagen de träffades sa att hen var/blev sjuk plötsligt och gick hem, hen fick dock reda på att denne skulle ha läkarintyg från 1a dagen.

Personen hör inte av sig förrän 14 dagar senare och har då ett läkarintyg från den dagen, alltså 14 dagar försent, denne påtalar att arbetsgivaren ska betala de första 14 dagarna förutom 1 karensdag och det stämmer ju om hen nu hade haft intyg från första dagen som begärt, hur går min kompis vidare? den anställde vill hen inte ha kvar såklart och helst inte betala ngt heller, är det inte att anse att personen i princip sagt upp sig själv, det är väl arbetsvägran utan läkarintyget?

Ligger detta i fel kategori så får det gärna flyttas såklart
2024-12-10, 19:17
  #3616
Medlem
tastass avatar
Krav på förstadagsintyg lär ju vara utkommunicerat och överenskommet i god tid innan den anställde sjukanmäler sig för att det ska vara ens i närheten av giltigt.
Oavsett detta ska det väl redovisas intyg efter första veckan, så att komma med intyg giltigt från 14e kan inte vara tillräckligt.
2024-12-10, 19:19
  #3617
Avslutad
Galet, var får man ens en läkartid inom en vecka
2024-12-10, 19:19
  #3618
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllanHanEballHan
Hej! få se om jag får detta rätt, frågar för en kompis som nyligen tog över ett företag.

Företaget har 1 anställd som första dagen de träffades sa att hen var/blev sjuk plötsligt och gick hem, hen fick dock reda på att denne skulle ha läkarintyg från 1a dagen.

Personen hör inte av sig förrän 14 dagar senare och har då ett läkarintyg från den dagen, alltså 14 dagar försent, denne påtalar att arbetsgivaren ska betala de första 14 dagarna förutom 1 karensdag och det stämmer ju om hen nu hade haft intyg från första dagen som begärt, hur går min kompis vidare? den anställde vill hen inte ha kvar såklart och helst inte betala ngt heller, är det inte att anse att personen i princip sagt upp sig själv, det är väl arbetsvägran utan läkarintyget?

Ligger detta i fel kategori så får det gärna flyttas såklart
Vilka skäl förelåg för förstadagsintyg?

Arbetsgivaren ska ta sitt ansvar och se till att arbetstagaren får den rehabilitering som denne har rätt till.
2024-12-10, 19:23
  #3619
Medlem
YouNailedIts avatar
Det är från det datumet som är skrivet som gäller. Alltså om intyget utfärdades tidigare än dag 8. I det fallet spelar det ingen roll om arbetstagaren lämnar in det 14 dagar för sent, enligt din vän.
2024-12-10, 19:28
  #3620
Medlem
Det är bara att betala och se glad ut!
Kanske kan din kompis vidta åtgärder så att den anställda trivs bättre och blir mindre sjukskriven i framtiden? Maxar han friskvårdsbidraget? Hur är det med kommunikation och arbetsbörda?
Som liten aktör ska man vara glad att någon vill jobba åt en överhuvudtaget med tanke på alternativen.
2024-12-10, 19:29
  #3621
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteTedKaczinsky
Galet, var får man ens en läkartid inom en vecka

Om företaget lagt ett förstadagsintyg på den anställde är det upp till dem att både ordna fram läkare och betala för besöket.
2024-12-10, 20:04
  #3622
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllanHanEballHan
Hej! få se om jag får detta rätt, frågar för en kompis som nyligen tog över ett företag.

Företaget har 1 anställd som första dagen de träffades sa att hen var/blev sjuk plötsligt och gick hem, hen fick dock reda på att denne skulle ha läkarintyg från 1a dagen.

Personen hör inte av sig förrän 14 dagar senare och har då ett läkarintyg från den dagen, alltså 14 dagar försent, denne påtalar att arbetsgivaren ska betala de första 14 dagarna förutom 1 karensdag och det stämmer ju om hen nu hade haft intyg från första dagen som begärt, hur går min kompis vidare? den anställde vill hen inte ha kvar såklart och helst inte betala ngt heller, är det inte att anse att personen i princip sagt upp sig själv, det är väl arbetsvägran utan läkarintyget?

Ligger detta i fel kategori så får det gärna flyttas såklart

Tilldela en varning är på sin plats, om denne inte hört av sig alls på 2 veckor.
2024-12-10, 20:05
  #3623
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Om företaget lagt ett förstadagsintyg på den anställde är det upp till dem att både ordna fram läkare och betala för besöket.
Är det?
2024-12-10, 20:06
  #3624
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Vilka skäl förelåg för förstadagsintyg?

Arbetsgivaren ska ta sitt ansvar och se till att arbetstagaren får den rehabilitering som denne har rätt till.
Rehab träder väl i kraft efter tidigast 90 dagar, eller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in