2024-05-17, 16:11
Medlem
KanelMalens avatar
Vilket fackförbund bör jag ansluta mig till?

Hej. Behöver hjälp från någon kunnig inom området fackförbund..

Har arbetat 25+ år med olika saker och inom olika branscher. Är ansluten till unionens akassa sedan typ lika länge tillbaka men har aldrig varit fackligt ansluten.

Arbetar idag som distrubutionschaufför, och levererar produkter till företag med lastbil, så det naturliga känns att ansluta mig till transport men min arbetsgivare är ansluten och har kollektivavtal via ett helt annat fackförbund.

Till saken hör att jag har en dispyt med företaget som jag behöver facklig hjälp att lösa. Idiot som jag är så kommer jag såklart på att jag behöver hjälp innan jag blir medlem...

Finns det någon fördel med att ansluta mig till det fack som arbetsgivaren har avtal med?

Tack.
2024-05-17, 16:46
Avslutad
Du ska ansluta dig till det fackförbund som förhandlar din lönesättning, antagligen är det det förbund som din AG har avtal med men dubbelkolla.

Fördelarna är att ditt fackförbund förhandlar din lön och ju mer medlemmar man har desto tyngre väger de i sina förhandlingar.

Sen såklart den rättsliga hjälpen.
Senast redigerad av priz 2024-05-17 kl. 17:01.
2024-05-17, 16:53
Medlem
Xer0s avatar
SKR verkar ha sämst avtal

Står inget tvingande om tjänstepension i avtalet vad jag kan se. Det betyder ju då att de flesta undersköterskor inte har tjänstepension?

https://skr.se/skr/arbetsgivarekollektivavtal/kollektivavtal/allmannabestammelserab.145.html
2024-05-17, 16:54
Medlem
Nisse71s avatar
Fackavgifterna är för de som tillhör LO kollektivet relativt höga så sett till kostnad kontra nyttan skulle jag föreslår att du bara är med i a-kassan.
Senast redigerad av Nisse71 2024-05-17 kl. 17:03.
2024-05-17, 17:00
Medlem
KanelMalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse71
Fackavgifterna är för de som tilhör LO kollektivet relativt höga så sett till kostnad kontra nyttan skulle jag föreslår att du bara är med i a-kassan.

Behöver tyvärr facklig hjälp.
Är löjligt hög avgift, vilket är anledningen till att jag inte anslutit mig tidigare..
2024-05-17, 17:01
Medlem
KanelMalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Du ska ansluta dig till det fackförbund som förhandlar din lönesättning, antagligen är det det förbund som din AG har avtal med men dubbelkolla.

Är det verkligen bäst? Det är så vitt jag kan läsa mig till ett ganska svagt förbund...
2024-05-17, 17:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KanelMalen
Är det verkligen bäst? Det är så vitt jag kan läsa mig till ett ganska svagt förbund...

Det finns inte någon mening att ansluta sig till ett annat förbund.

Det är ju lite dumt att ekonomiskt hjälpa ett förbund som förhandlar lön och villkor åt andra än dig.
2024-05-17, 17:25
Medlem
KanelMalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Det finns inte någon mening att ansluta sig till ett annat förbund.

Det är ju lite dumt att ekonomiskt hjälpa ett förbund som förhandlar lön och villkor åt andra än dig.

När du säger det så låter det ju rätt rimligt.
2024-05-17, 17:33
Avstängd
Läste du här?

https://skr.se/skr/arbetsgivarekollektivavtal/kollektivavtal/pensionerochavtalsforsakringar.67289.html

Som arbetstagare hade jag aldrig accepterat en anställning och det inte fanns tjänstepension tillknuten
2024-05-17, 18:14
Medlem
OtherBarrys avatar
Du kan ju glömma hjälp i ärenden som har uppstått innan du blev medlem. Möjligen skulle du kunna få lite råd.
2024-05-17, 18:26
Medlem
Reverend.Camdens avatar
De lär garanterat ha tjänstepension. Däremot är ju facken stora kolosser som inte ens garanterar mer än någon hundralapp i löneförhöjning för anställda inom regioner.

Facken har passerat bäst före datum och verkar mest existera för sin egna skull...
2024-05-17, 18:27
Medlem
KanelMalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Du kan ju glömma hjälp i ärenden som har uppstått innan du blev medlem. Möjligen skulle du kunna få lite råd.

Fast det är ju ett stående problem? När det uppstod är väl knappast relevant då. Eller? Som jag fattar brukar förbunden vilja ha karens på några månader. Men har jag stått ut i ett år med dessa problem så ska jag väl klara några månader till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in