Citat:
Ursprungligen postat av
birdlover
Har haft en anställning, 50%, åt en byggfirma som administratör - Bokföring, faktuering, betalningspåminnelser etc.
Pga bla sjukdom, för stor arbetsbörda m.m. har jag nu sagt upp mig.
Eftersom jag har haft för mycket att göra (ingen ersättare vid sjukdom, semester etc) har jag inte hunnit kolla kundinbetalningar, ligger efter med fakturering m.m.. Dum som jag var, har jag inte heller klagat hos arbetsgivaren att jag haft för mycket att göra, utan bara bitit ihop och tänkt "Ja, men det fixar jag i morgon"
Detta har lett till att jag har missat att skicka ut betalningspåminnelser, vilket haft till följd att kunden missat ROT-avdrag. Den kostnaden får nu arbetsgivaren stå för. Hen har inte betalat ut min slutlön eftersom hen anser mig vara ersättningsskyldig.
Hen har ett hängavtal med Byggnads. Jag är inte medlem i något fack.
Mina frågor:
1 .Kan hen hålla inne min lön?
2. Blir jag ersättningsskyldig?
Angående fråga 2 så är den typen av frågor alltid svåra att svara på eftersom man alltid måste se till det enskilda fallet, och detta är ett internetforum där bara din version kommer fram. Men om vi utgår från det du skriver så är det korta svaret både ja och nej. Ja du kan tekniskt sett bli ersättningsskyldig för försummelse i tjänsten. Men i praktiken är sannolikheten att du får betala pengar ganska liten. Om det skulle bli frågan om ersättning lär den bli endast symbolisk. Anledningen är följande:
Arbetsgivaren har ett sk principalansvar. De skador en anställd orsakar i tjänsten regleras med utgångspunkt i subordinationsprincipen. En arbetstagivare bestämmer över verksamheten och en anställd måste rätta sig efter de regler och anvisningar som AG har föreskrivit. Därför har AG en principalansvar. Enligt 3 kap 1 st i skadeståndslagen så är det arbetsgivarens skyldighet att ersätta skador som en anställd har orsakat i tjänsten. Men samtidigt har AG en regressrätt, dvs en rätt att kräva arbetstagaren på det belopp som han har utgivit. Genom 4 kap 1 st skadeståndslagen begränsas arbetstagarens ansvar ganska kraftigt. Huvudprincipen är att en arbetstagare endast blir skadeståndsskyldig då det föreligger synnerliga skäl. Och begreppet synnerliga skäl hänvisar till olika omständigheter som AT:s ställning, handlingens beskaffenhet osv. Men huvudregeln är att AT inte blir skadeståndsskyldig förutom i undantagssituationer. Exakt vad en undantagssituation innebär måste avgöras i fall till fall. Men det skulle vara osannolikt att din situation i lagens mening skulle vara ett undantagsfall.
Kort sagt vid försummelse i tjänsten eller tjänstefel blir en AT sällan skadeståndsskyldig gentemot sin AG. Ofta är det istället vid brott mot strejkregler eller kollektivavtal, företagshemligheter eller konkurrerande verksamhet som en AT blir skadeståndsskyldig.