Citat:
Ursprungligen postat av
likearollingstone
exempelvis: "Uppsägning från den anställdes sida. Arbetstagaren kan säga upp sig utan särskilda skäl med en månads uppsägningstid." källa:
https://avtal24.se/juridikskolan/allt_om_foretagsavtal/allt_om_visstidsanstallning http://arbetsrattsjouren.nu/2009/09/hur-lang-uppsagningstid-har-jag-fran-min-visstidsanstallning.html
det är helt olika beroende på kollektivavtal men inom hotell & restaurant (serviceavtalet) är det ömsesidig uppsägningstid på 2 veckor när det gäller visstid. det är jag 100% säker på. och som du ser ovan är detta säkerligen möjligt inom andra avtal än just serviceavtalet.
Som sagt behöver du lära dig lite mer om arbetsrätten och avtal24 är nog inte rätt plats för det. Vi tittar i stället på vad myndigheterna Bolagsverket, Skatteverket och Tillväxtverket säger på sin gemensamma webbplats verksamhet.se:
Citat:
Tidsbegränsad anställning upphör automatiskt
Vid tidsbegränsade anställningar gäller den avtalade anställningstiden. Du har rätt att kräva att slutdatum hålls om ni inte har avtalat någon uppsägningstid.
Om du vill avsluta en tidsbegränsad anställning i förväg måste du ha avtalat om den möjligheten från början i anställningsavtalet.
Källa:
https://www.verksamt.se/driva/personal/avsluta-en-anstallning
Det
normala är alltså att de inte går att avslutas i förtid. Ska de avslutas i förtid måste det isf ha stöd i avtalet i sig eller i KA. Eftersom frågeställaren utelämnat alla detaljer som ev skulle kunna medföra en sådan möjlig uppsägning är mitt svar korrekt och ditt vilseledande.
Och om inte det räcker kan vi kika på vad AD har att säga om saken:
Citat:
Ursprungligen postat av AD 2006:82
Anställningsavtal som gäller tills vidare kan, enligt 4 § andra stycket anställningsskyddslagen, sägas upp av en arbetsgivare för att upphöra efter en uppsägningstid, och uppsägningen skall, enligt 7 § samma lag, i sådant fall vara sakligt grundad. För tidsbegränsade anställningar gäller emellertid, enligt 4 § andra stycket anställningsskyddslagen, att de upphör utan föregående uppsägning vid anställningstidens slut om inte annat avtalats. Det i anställningsskyddslagen uppställda kravet på saklig grund för uppsägning har i princip ingen motsvarighet vid tidsbegränsade anställningar. Har avtal träffats om att en tidsbegränsad anställning får avbrytas i förtid genom uppsägning, blir vid uppsägning i princip lagens regler om uppsägning av tillsvidareanställningar tillämpliga, och arbetstagaren torde normalt kunna kräva att uppsägningen är sakligt grundad och att han eller hon får så lång uppsägningstid som lagen anger osv.
Sen ska jag villigt erkänna att jag var lite väl dryg i mitt förra inlägg iom att du hade till viss del rätt förutom att du skrev helt fel. Som du uttryckte saken framgick det nämligen att alla visstidsanställningar kan avslutas i förtid* och att avtalet bara talade om uppsägningstiden.
*Och för att röra till det ytterligare, alla visstidsanställningar
kan faktiskt sägas upp i förtid under förutsättning att något grovt avtalsbrott mot endera parten eller rent av brottsligt handlande förekommit (prop. 1973:129 s. 240).