2010-02-10, 23:58
Medlem
sasa77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Du drar förhastade slutsatser! Politik är ingenting som består av någon enstaka lära. Utan politik innefattar oundvikligen andra delområden , såsom, social-antropologi, historia, matematik, systematik, juridik,religion,etnologi, socionomi,sociologi etc. Att se ena sidan av verkligheten och blunda för en annan ger knappast en klarhet i det som händer.

Jag åberopade USAs strategi formulerad av deras egna tänkare. I den rapporten kan man med all säkerhet konstatera att USA ej behandlar Iran som en nation med suvärenitet. Vi kan också konstatera att USAs handlande i området inte heller bevisat motsatsen . Exempel på USAs anti-Iranska inställning med målet att neutralisera och därefter eliminera Iranska inslag är deras psykologiska krigsföring. Under en längre period har USAs ledande figurer försökt att genom Hollywood producerade filmer framställa Iranier som anti-humana individer. De senaste exemplen är är filmerna Alexander, 300 och The Stoning of Soraya M. Även flertals böcker och dokumentärer som har skrivits samt producerats i Europa kan vara nämnvärda.

Vi kan åtminstone bekräfta att USA och väst hade en väl genomtänkt koncept som med tiden skapat en del attityder världen över. Deras psykologiska krigsföring har också medfört en svagare gemenskap bland Iranier men som också inneburit ett spelplan för Iranska nationalisters och patrioters reaktioner. Men Ahrimans krafter är kännbara från långt håll, radikala nationalister inväntade för att se hur USA tänker fylla det tomrum som då skulle uppstå, då vakumet eller spelplanet endast var en fälla för att återigen neutralisera även de nationalistiska krafterna.

Jag kan säga att USA agerade snabbt. Under åren 2001-2008 startades en del TV-sändningar med diverse komiska figurer i spetsen som påstod sig vara Ravanshad Kyros ättlingar. Exempel på liknande figurer var HAKHA TV eller Ahura Pirooz alias Fathollah som proklamerade om Hakhamanesh som en slags livsstil och utlovade flygresor till Iran för att befria moderlandet för att därefter upprätta demokrati i enlighet med Iranska ideal. Det kan i efterhand konstateras att Fathollahs koncept var framgångsrikt. Tusentals Iranier donerade stora belopp för hans väg till demokrati. Vi kan också bekräfta att hans TVsändningar hade höga tittarsiffror i Iran. Med tiden avslöjades dock hans hyckleri och han kom undan med stora belopp i fickan och effekten blev då att människors inställning till exil-nationalism påverkades markant.

En annan omtalad figur vars tvsändningar mera var informativ hette Foladvand alias Manuchehri. Under den tiden var konceptet något helt annat. Denna gång hade de Iranska idealen inte samma effekt som verktyg, nu skulle man via Islam försöka behandla orsakerna till situationen i Iran. Manuchehri tog fram en del fakta om Islam som han disskuterade i sina program och mestadels handlade programmen om koranens översättningar och historiska jämförelser med tiden innan Islam. Manuchehri ansåg sig vara Islams fiende och i uppdrag för att återupprätta Iranska ideal. Också hans koncept fick en del anhängare som donerade stora summor till hans verksamhet. Han försvann under mystiska omständigheter och det finns en del konspirationer om att han blev arresterad av den Iranska säkerhetspolisen.

Nationalistiska grupper som är aktiva i den undre världen har analyserat deras metoder under en längre tid. Mycket talar för att liknande aktioner som försvagat den Iranska mentaliteten finanserats och samt systematiserats av USA. Royalisterna är heller inte helt oskyldiga i det här spelet, många deras anhängare har under namnet nationalist och patriot skapat en dold skepticism i den intellektuella atmosfären utomlands.

Vi har märkt att USA känner en rädsla för Iranska ideal och konstruktioner, en rädsla som ganska mycket påminner om deras forngregiska och fornromerska förfäders inställning till Iran. Metoderna eller taktikerna påminner oss om Alexanders handlande i Iran det är ungefär samma koncept men kanske en mera utvecklad variant. USAs och västs "cyberwar" mot Iran karaktäriserar det sk "softwar" som en del underrättelsetjänster startat mot Iran.

USAs administrations utsagor: ====> http://www.youtube.com/watch?v=yjMMYkxQHf0

Genom att USA stödjer en del oppositionella grupper som är okunniga om politik och Irans intressen, hindras de verkliga rörelserna att uppstå ur folkviljan. Och det faktum att de flesta alternativen i de oppositionella grupperna är på något vis anslutna till väst och speciellt USA.

En politisk konstruktion eller i det här fallet opposition ska inte vara utformad efter en andra nationers önskemål. Med önskemål menar man då att strategin inte nödvändigtvis ska vara i enlighet med stormakternas samtycke. Tyvärr kan man då konstatera att oppositionen handlar efter stormakternas riktlinjer, och inväntar sk "grönt ljus". En del observationer tyder också på att oppositionsmedlemmar inom liknande grupper oftast är okunniga om politik och modern diplomatik. Mycket talar också för att motivationen bakom aktiviteterna är personliga och psykologiska än nationalistiska.Liknande oppositionella figurer har fyllt sina fickor med skitsnack om regimen , och många fler som tom har blivit stämda i domstolar.

Ett exempel fallet SOS Iran Homa Ehsan
http://www.youtube.com/watch?v=imVPBmOB_ak

En annan figur som har en inblandning i informationskriget heter Alireza Nourizadeh http://www.youtube.com/watch?v=FIzEPp8g_gs .

VOAs och BBCs taktik

De senaste åren har USA tillsammans med UK fört psykologiska krigsföringen till en mera avancerad nivå. Miljoner dollar spenderas från statsapparaten för det ändamålet. Konceptet går ut på att framställa diverse nämnda figurer som alternativa utvägar för Iran. På det sättet presenteras figurer som är köpta och organiserade för amerikanska intressen och folkviljan som det pratas om vilar fortfarande bland myllern av förvirring och skepticism. BBC och VOA har som exempel indirekt presenterat USAs surrogat och Alghaede relaterade Abdul Malek Rigi som är efterlyst av den Iranska säkerhetspolisen.

http://www.youtube.com/watch?v=x-8bSGfe1Xc&NR=1

Om du inte finner dina svar om varför USA inte kan bli din vän tycker jag att du lurar dig själv.

tack för en lärorikt inlägg
Citera
2010-02-11, 00:25
Medlem
SummaSummarums avatar
IR5, visst USA försöker undergräva Irans, mullornas och diktatorns trovärdighet. Du glömmer dock att islam förtjänar all kritik islam kan få. Islam bygger på ett system av slaveri i olika nivåer, blind lydnad, barbari, blodlust och dödslängtan så filmer som utnyttjar liknelser med islam som ondska är helt förståeligt för en frihetsälskande person. Du förväntar dig väl inte att folk skall respektera islam?
Citera
2010-02-11, 06:00
Medlem
Pushtigbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
IR5, visst USA försöker undergräva Irans, mullornas och diktatorns trovärdighet. Du glömmer dock att islam förtjänar all kritik islam kan få. Islam bygger på ett system av slaveri i olika nivåer, blind lydnad, barbari, blodlust och dödslängtan så filmer som utnyttjar liknelser med islam som ondska är helt förståeligt för en frihetsälskande person. Du förväntar dig väl inte att folk skall respektera islam?

Hur förhåller du dig till Judendomen som följer GT som är nästan identisk med Koranens budskap (M copy/pasta ju i stort sätt innehållet därifrån).

Hur förhåller du dig till Kristendomen och dess auktoritära struktur där man underställs det de "spirituella vägledarna" typ påven etc etc. Hur ställer du dig till Hinduismen som i sin lära rangordnar folk ifrån självaste födseln och ger olika människor (likt Islam) olika värden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_terrorism
http://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_terrorism
http://en.wikipedia.org/wiki/Saffron_terror

Inte ens det som jag personligen uppfattar som den mest fredsälskande religion vi har är fri ifrån blod.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aum_Shinrikyo

Egentligen håller jag med dig om vad Islam är, det är en väldigt primitiv religion med sina anor i gamla sexistiska och fascistauktoritära maktförhållanden. Men i slutet på dagen är egentligen alla dessa "religioner" det....
Citera
2010-02-11, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum

Jag tror inte att det är Islam som är grejen. Jag själv kan kritisera många saker i flera religioner. Jag kan tom bevisa för dig värre saker ur koranen som du själv inte lagt märke till än. Men jag måste ändå respektera andra människor eller hur? Men jag tror inte USA bryr sig om Islam det är mera verktyget för de för att framställa stereotypa föreställningar.
Citera
2010-02-11, 21:02
Bannlyst
Hoppas Islam går bort, då kommer Iran att bli som det var förrut innan 1979.

Jävla HOR MUSLIMER.

Rösta på SD om ni inte vill få ett förstört land som Iran!
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag tror inte att det är Islam som är grejen. Jag själv kan kritisera många saker i flera religioner. Jag kan tom bevisa för dig värre saker ur koranen som du själv inte lagt märke till än. Men jag måste ändå respektera andra människor eller hur? Men jag tror inte USA bryr sig om Islam det är mera verktyget för de för att framställa stereotypa föreställningar.

Sluta nämn Islam så jävla mycket när du vet själv att alla i Iran hatar den jävla religionen och sluta tro att USA är något jävla land som kan gå emot Iran.

USA kommer att bli KROSSAD när dom går mot Iran, det är därför dom fegar ut.

Irans statsminister kallade Obama för svarting och m.m, varför har inte USA gjort något än? Jo, dom är fega och använder median för att ge Iran ett dålig rykte.
Senast redigerad av zaffe1337 2010-02-11 kl. 21:08.
Citera
2010-02-11, 21:17
Medlem
Talibanhelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaffe1337
Hoppas Islam går bort, då kommer Iran att bli som det var förrut innan 1979.

Jävla HOR MUSLIMER.

Rösta på SD om ni inte vill få ett förstört land som Iran!

Sluta nämn Islam så jävla mycket när du vet själv att alla i Iran hatar den jävla religionen och sluta tro att USA är något jävla land som kan gå emot Iran.

USA kommer att bli KROSSAD när dom går mot Iran, det är därför dom fegar ut.

Irans statsminister kallade Obama för svarting och m.m, varför har inte USA gjort något än? Jo, dom är fega och använder median för att ge Iran ett dålig rykte.
Hahaha! Fjant.
Källa på det där?
Vad tror du eran "gröna revolution" egentligen hollar på demonstrationer etc? såvitt jag vet är det fortfarande Allahu Akbar! La ilaha illa allah!

IRGC har idag styrkan till att slå ned vartenda jävla by eller stad som motsätter sig en jävla bokstav ad det som sägs. muppar i denna tråd har skrikit "Nu jävla händer det!!!!!!" i månader nu.

Inse, Islamiska republiken av Iran är ingen demokrati, visst, men ska vi dra paraleller till länder i Europa och även självaste USA finns det mycket gemensamt.

"Crimes against humanity" ... "Human rights".. etc.. fungerar bara när det är de allierade som klagar om det.
Är det dock de allierade som begår dessa brott finns det inga som helst problem. Upp med handen - veto - slut.

Skärp dig din rymlingstattare.
Citera
2010-02-11, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Talibanhelvete
Hahaha! Fjant.
Källa på det där?
Vad tror du eran "gröna revolution" egentligen hollar på demonstrationer etc? såvitt jag vet är det fortfarande Allahu Akbar! La ilaha illa allah!

IRGC har idag styrkan till att slå ned vartenda jävla by eller stad som motsätter sig en jävla bokstav ad det som sägs. muppar i denna tråd har skrikit "Nu jävla händer det!!!!!!" i månader nu.

Inse, Islamiska republiken av Iran är ingen demokrati, visst, men ska vi dra paraleller till länder i Europa och även självaste USA finns det mycket gemensamt.

"Crimes against humanity" ... "Human rights".. etc.. fungerar bara när det är de allierade som klagar om det.
Är det dock de allierade som begår dessa brott finns det inga som helst problem. Upp med handen - veto - slut.

Skärp dig din rymlingstattare.
Rymlings tattare? Ja du... Min pappa kom hit som chefs läkare för att ditt land (Sverige) behövde dessa.

Anyway, Islam är en grottmänniskas religion och jag kan försäkra dig att dom som säger Allahu Akbar är amerikaner som mixtrat med.
Citera
2010-02-11, 21:28
Medlem
Talibanhelvetes avatar
Citat:
Rymlings tattare? Ja du... Min pappa kom hit som chefs läkare för att ditt land (Sverige) behövde dessa.

Citat:
Anyway, Islam är en grottmänniskas religion och jag kan försäkra dig att dom som säger Allahu Akbar är amerikaner som mixtrat med.
Islam är fortfarande religionen "DITT" folk tror på. Det är fortfarande ALLAHU AKBAR som skrivs på demonstrationer mot regeringen. Det är fortfarande Islam som är den vardaglige Iranierns religion.

Vill du ha klipp är allahuakbar skriks ut kanske?

Eller du kanske inte vet vem din våta dröm, Mousavi, egentligen var, och är?
Kanske inte att han var en av pelarna bakom den - se på fan - ISLAMISKA revolutionen?

Djävla skämt är du.
Senast redigerad av Talibanhelvete 2010-02-11 kl. 21:45.
Citera
2010-02-11, 22:00
Bannlyst
Citat:

Islam är fortfarande religionen "DITT" folk tror på. Det är fortfarande ALLAHU AKBAR som skrivs på demonstrationer mot regeringen. Det är fortfarande Islam som är den vardaglige Iranierns religion.

Kanske inte att han var en av pelarna bakom den - se på fan - ISLAMISKA revolutionen?

Djävla skämt är du.
Mousavi? Jag vill ha tillbaks Shah d.v.s hans son som är utbildad inom flera yrken som du kommer aldrig lyckas med att få utbilidning i ett enda yrke.

By the way... du vet inte så mycket om Iran och USA's relationer? Jävla troll, gtfo och läs aftonbladet istället.
Citera
2010-02-11, 22:36
Medlem
Adazanims avatar
Citat:

Djävla skämt är du.

Det är helt riktigt.
Islam är en stor del av många iraniers liv. Kommunister och rojalister är långt ifrån verkligheten inne i landet. Däremot skulle jag säga att många om inte majoriteten av landets befolkning inte vill ha ett mulla styre eller åtminstone att mullorna skulle vara rådgivande istället för totalitära som idag.

Men protesterna och det senaste halvåret handlar egentligen inte så mycket om mullastyre eller icke, utan att Iran har förvandlats till ett elitistiskt militärstyre.. Vidare är det naivt att tro att en stat kommer fungera till fullo med en missnöjd befolkning och totalitära metoder. Iran har stora problem idag, dålig ekonomi, klassklyftor, religiös extremism, drogmissbruk, prostitution, 5000 gripna, hundratals döda och massivt missnöje bland befolkningen. Sen kan du lägga till en allt mer irriterard omvärld, då landet helt klart håller på att framställa kärnvapen. Irans enda riktiga men dock mäktiga vän är Kina. Men till och med Kina med sitt enorma energi behov kommer inte att ensamt stå emot omvärlden och landets påtryckningar

Regimen och de trogna till regimen kan iscensätta spektakulära skådespel med inbussade gymnasie elver från andra städer och på så sätt lura en redan omedveten pöbel, men faktum kvarstår att Iran inte har varit detsamma det senaste halvåret. Utan en verklig insyn i landet så förstår man inte omfattningen av oppostionen.
Vissa får nog ta och acceptera att Hamas och Hizbullha kommer få klara sig själv i framtiden
Senast redigerad av Adazanim 2010-02-11 kl. 23:27.
Citera
2010-02-11, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adazanim
Det är helt riktigt.
Islam är en stor del av många iraniers liv. Kommunister och rojalister är långt ifrån verkligheten inne i landet. Däremot skulle jag säga att många om inte majoriteten av landets befolkning inte vill ha ett mulla styre eller åtminstone att mullorna skulle vara rådgivande istället för totalitära som idag.

Men protesterna och det senaste halvåret handlar egentligen inte så mycket om mullastyre eller icke, utan att Iran har förvandlats till ett elitistiskt militärstyre.. Vidare är det naivt att tro att en stat kommer fungera till fullo med en missnöjd befolkning och totalitära metoder. Iran har stora problem idag, dålig ekonomi, klassklyftor, religiös extremism, drogmissbruk, prostitution, 5000 gripna, hundratals döda och massivt missnöje bland befolkningen. Sen kan du lägga till en allt mer irriterar omvärld, då landet helt klart håller på att framställa kärnvapen. Irans enda riktiga men mäktiga vän är Kina. Men Kina med sitt enorma energi behov kommer inte att ensamt stå emot omvärlden och landets påtryckningar

Regimen och de trogna till regimen kan iscensätta spektakulära skådespel med in bussade gymnasie elver från andra städer och på så sätt lura en redan omedveten pöbel men faktum kvarstår att Iran inte har varit detsamma det senaste halvåret och utan en verklig insyn i landet så förstår man inte omfattningen av oppostionen.
Vissa får nog ta och acceptera att Hamas och Hizbullha kommer få klara sig själv i framtiden
Fyfan vad du snackar skit, jävla troll horor.

Iran var påväg att bli kommunist innan 1979, USA hjälpte dagens regime i Iran att få tronen genom sina politiska lögner som USA använder sig till för att få röster och så gjorde dagens regime i Iran.

Varför?

Om Iran blev kommunist så hade bara dom och Ryssland fått olja eftersom Iran tog hand om hela Mellan Österns olja.

Tänker inte disskutera mer, have fun och hoppas muslimerna tillsammans med amerikanerna faller ihop.
Citera
2010-02-11, 23:08
Bannlyst
Jag kallar på alla forumets iranier att kämpa mot denna sk ''revolution'' Låt er inte luras, dessa ''revolutionärer'' stöds ekonomiskt och ideologiskt av genuint onda människor. Dessa människor tillhör den nya ''globala världsordningen'' som de kallar sig själva och vars syfte är att lägga hela världen under sig. Just nu sker en hetskampanj från deras sida mot Iran och de försöker nu destabiliera landet för att få det att kollapsa för att därefter sätta in en marionettregering som lyder under dem och då kommer alla Irans naturresurser nå deras händer istället för till det iranska folket. Iran är ett av de få självständiga länderna som finns kvar här i världen, tillsammans med Kuba, kina, Nordkorea, Vietnam, Burma, Venezuela osv. Strid för er självständighet, stöd er nuvarande regering som så modigt slår tillbaka mot fanatikerna i den nya världsordningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in