Citat:
Ursprungligen postat av IR5
MEHR
Jag undrar vart du har försvunnit!? Du kom in i duskussionen om dagens Iran och dess politik och verkade föga intressant! Jag väntar på dig liberale medlem
Jag ber om ursäkt min käre IR5, men jag hade helt glömt bort dig...
Vart var vi någonstans?
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Det där är inget ego ! Då världens supermakter enas om att förinta en kultur som för mänskligheten inneburit annat än det barbariska, är det upp till Iranska nationalister att försvara Iran.
Kulturdiskussionen är fullständigt meningslös och ointressant. Det är bara tomma floskler som har inte har något med ämnet att göra. Vad som är iransk kultur och inte iransk-kultur är en subjektiv nonsensfråga.
Citat:
Dina ord väger mest i en församling med massa liberala anhängare där den opartiske människan uppfyller atmosfären med dravel om en värld där gränserna suddats ut och alla lever frid fröjd.
Nu lägger du bara ord och åsikter på mig här men jag döljer inte det faktumet att jag gillar frihet och föredrar att vara opartisk. Narcissism är inte någon kvalité jag åberopar hos mig själv.
Citat:
Den dåliga Iranska mentaliteten som jag flera gånger åberopat och även då psyko-kulturella aspekterna, har jag ingående diskuterat i samband med postkoloniala helvetet med anglosaxer i spetsen.
Jag är väl medveten om den post-koloniala tiden med Shahn och allt vad som kom med det. Men nu diskuterar vi det helvete som existerar idag i Iran, och denna gång är det inte några "sionister" eller imperialister ifrån UK och USA som driver detta. Det är landets egna ledare som har skapat detta helvete.
Citat:
Etnocentriska Iranier , vänligen utveckla det lite mer!
Jag tycker du själv demonstrerar väldigt bra vad en etnocentrisk iranier är så här behöver jag inte utveckla mig så mycket...
Citat:
Enligt mig var demonstrationerna arrangerade av väst det finns goda bevis från deras strategiska centraler som påvisar detta faktum som jag tidigare länkat till. USA har ett intresse för Irans instabilisering som i enlighet med Leo Strauss teorier ska gynna amerikanska intressen. Ytterligare bevis för USAs krigsförning i syftet att instabilisera Iran är medians koncetration och produktion som vars syfte är att skapa attityder som går hand i hand med amerikanska intressen.
Irans utrikes politik är helt i enlighet med Iranska ideal , det spelar ingen roll om andra vill göra annat vi har våra goda avsikter. Att skapa hand med USA är att se Ravanshad Dariush krama Alexander.
Detta kan väl bäst också summeras till konspirationsteorier i samma grad med folk som tror att USA låg bakom 9/11. Att regimen håller X eller Y ansvarig för det instabila tillståndet i Iran är en strategi man har hållit på med i nästan 30 år. Huruvida sen USA och Israel ser en möjlighet till bildandet av en mer västvänligt Iran är en annan diskussion. Men du överskattar verkligen Irans värde i den globala världen. De gamla Imperialisternas dagar är över. Det som sker idag i Iran har främst att göra med hur samhället ser ut där. Det är ingen konspirationsteori att regimen har drivit landet i botten både ekonomiskt som socialt. Jag är säker på att de fundamentalistiska Shi'iterna gillar läget i landet men jag har då aldrig fått intrycket av att dessa är i majoritet.
Din krigs och fientliga hållning gentemot väst är inget jag delar och ej heller som något jag ser som relevant för ämnet. Jag ser inga problem med att Iran har en vänlig eller åtminstone icke-fientlig hållning gentemot väst.
Citat:
Nämn några av bristerna , jag vill gärna vad du har i tankarna
Åh käre IR5, av döma av dina inlägg så undrar jag om du verkligen ens bryr dig?
Citat:
Jag har tidigare förklarat vad jag menar med felaktig modernitet! Jag syftar främst på den felaktiga tillämpningen eller uppfattningen om den! Det är en vetenskapligt diskussion.
Det finns inget som heter "felaktig modernitet", detta är bara en tom fras som du använder dig av för att kritisera västvärldens frihetliga och demokratiska samhällsmodell.
Citat:
Plastiranier är folk som kallar sig Iranier då det passar de, och som böjer sina ruttna rygg framför anglosaxiska fötter. BLA Folk som inte värdesätter och uppskattar sina minoriteter!
Denna rasism som du konstant repeterar faller verkligen på döva öron om du ska vända den mot mig. Jag böjer mig inte för någon och agerar slav. Att jag sen inte delar din uppfattning kring vad som är bra/dåligt för Iran gör mig inte till någon "anglosaxisk" slav. Men vill du dra dig till personangrepp... Go ahead...
Citat:
Att säga vad som är demokrati och vad som inte är det är beroende av den referens du har när du jämför! Du har en föreställning om saker och ting i din hjärna som kommit till under en del omständigheter och du jämför dessa med Iran med dess kultur och regering. Låt oss istället utgå ifrån den Iranska kulturen som referens och jämföra det med väst!
Demokrati har en simpel och enkel modell för att den ska kunna kallas just demokrati. Iran är ingen demokrati med tanke på begränsningarna inom det politiska, du kan inte ha politiska fångar, ett väktarråd som ska godkänna kandidater, ingen rättssäkerhet och sen hård censurerad media och sen kalla det för demokrati. Detta vet du redan.
Citat:
Ahmadinejad har effektiviserat olika projekt markant! Bara militärtekniska framstegen är beviset ! Han har försvarat Irans intressen utan några som helst rövslickeri! Hans regering förbjöd stening och raderade det totalt från lagen, han lät kvinnor ärva mer och mycket mer...
Eftersom Iran är en diktatur och majoritetens vilja är vad som i slutändan är "Iran och iraniernas intressen" så är det första utspel en felaktig slutsats. Gällande det övriga så är min respons kort och konkret. Jag är inte imponerad...
Sen bryr jag mig inte heller om kvinnor får "ärva mer" eller om stening som avrättning uteblir. Detta slätar inte över de andra problemen som finns inom landet. Narkotikamissburket, avrättandet av unga, diskrimineringen utav Irans etniska minoriteter, den sociala ofriheten, tortyren i fängelserna etc etc.
Du kan inte leverera skit till middagsbordet och sen tro att folk tackar och tar emot vara för att det serveras på fin-porslinet...
Mer hinner jag inte skriva för tillfället, men jag ska ta och svara på ditt andra inlägg som du skrev här också när jag kommer hem...
https://www.flashback.org/sp23444727
Om jag sen får besvära dig med några personliga frågor så vore det sen uppskattat också. En debatt med en religiös fundamentalist orkar jag verkligen inte med så om du nu är en strikt troende Shia-muslim så var snäll och säg det så jag slipper slösa på min tid här. Vill du skvallra politik så är det fine with me, men om jag ska sitta här och försöka kommunicera med en person som inväntar
Mahdis ankomst så vet jag verkligen inte om jag orkar. Jag förolämpar inte dig och din religion här nu, men jag har inget tålamod med någon som tror på tomtar och troll i en politisk diskussion. Så du kan väl svara på den frågan uppriktigt gällande vart du står där...
Dina konspirationer med "sionister" och "anglosaxer" är tomma ord för mig också. Antingen diskuterar du med mig med mål att verkligen övertyga mig i någon fråga eller så gör du det inte. Personligen har jag dock svårt för att se hur du kan få mig att gilla läget i Iran, men hey....Kör på..... Vi får se vad som händer...
PS: Var sparsam med användandet av smiley-gubben när du svarar...