2010-06-14, 12:10
Medlem
livegens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millee
http://www.youtube.com/watch?v=fr5oCW8qGiU&playnext_from=TL&videos=DYQbF6 VjtnM&feature=sub

HAhahahaha kosmashangaro!

I mer än 31 år har mullorna och de religiösa i Iran uppfostrat och hjärntvättat de mindre begåvade iranierna i den sadistisk faschistiska religionen islam och nu drabbas de själva av dessa okontrollerbara zombier. Så jag hoppas att de nu utrotar sig själva.

Nu är det säkert många mullor, som drömmer tillbaks till shah tiden.
Citera
2010-06-14, 12:36
Medlem
livegens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Irak gjorde anspråk på Iran, och självfallet var Irakiska folket offer men Iran anföll sällan befolkningen såsom Irak gjorde! Gällande Irans fortsatta krig mot Irak fanns det inga garantier på att om vi gick med på fred efter 2 år att Irak återigen inte skulle anfalla! Saddam hade stor strategiskt övertag och var en potentiell fiende , vi borde ha handlat som vi gjorde lita på det!
Nu börjar du låta som riktiga sionister.
Iranier visade Saddam och omvärlden att de är ingenting att leka med redan när de körde ut Saddam ur Iran, trots att militären var splitrad och trots att ni hade tidigare avrättat många officerar ur militären, så en fortsatt krig var bara för att stärka er makt i Iran genom att beskylla och avrätta alla som landsförrädare, exportera revolutionen, släcka er blodtörst och uträtta sionisternas ärende.

USA startade kriget mot Irak med samma sionistiska argumentation, som ni gjorde för att fortsätta kriget och angripa Irak. Nämligen: Saddam är en ond människa, som förfogar över massförstörelse vapen och det finns inga garantier för att han inte använder dem.
Citat:
Nej så kan man inte säga! Iran hade en del och vinna strategiskt sett! Kommer du ihåg hur Talibanerna år 1997-98 hotade Irans gränser? Så Iran hade en del att vinna men men jag tycker inte att vi borde lämnat över informationen pga andra saker där jag anser den ansvariga i det här var Khatami och hans regering med sk.liberalismen i spetsen!
Talibanerna var inget större hot mot Iran. Ni högmoraliska shiamuslimer ville bara se de afghanska suniternas blod flöda och göra sionisterna glada och fortsätta koncentrera er på att förtrycka Iranierna.
Khatami tillsammans med RG lämnade information till USA/sionisterna med Khameneis tillåtelse.
Citat:
Sverige var inte det första landet jag kom till! Nej det fanns andra möjligheter att stanna om man ville tex om man satsade pengar i företag och annat tex jobb, men jag har inte EU-land pass jag har mitt eget lands pass där jag tillhör! Ja det kan vara svårt att resa ibland men jag bryr mig inte det viktigaste är att det står Iran , och tänk om alla gjorde som jag!
Inte ens de rikaste arabiska sheikerna kan få permanent uppehållstillstånd i något Europeisk land, fast de investerar miljoner i olika företag. Så du kunde ljuga för invandrarverket, men du kan inte ljuga här.
Senast redigerad av livegen 2010-06-14 kl. 12:39.
Citera
2010-06-14, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av livegen
Nu börjar du låta som riktiga sionister.
Iranier visade Saddam och omvärlden att de är ingenting att leka med redan när de körde ut Saddam ur Iran, trots att militären var splitrad och trots att ni hade tidigare avrättat många officerar ur militären, så en fortsatt krig var bara för att stärka er makt i Iran genom att beskylla och avrätta alla som landsförrädare, exportera revolutionen, släcka er blodtörst och uträtta sionisternas ärende..

Saddam fick en chans av Shahen men det visade sig att han totalt inte är något att lita på!

Händelserna efter revolutionen har ingenting med kriget att göra! Det är en annan inrikes diskussion som inte har med kriget att göra! Jag kan diskutera med dig om olika grupperna efter revolutionen som via Khomeyni försökte få fäste i Iran men då kan du starta tråd om ämnet!

Citat:
USA startade kriget mot Irak med samma sionistiska argumentation, som ni gjorde för att fortsätta kriget och angripa Irak. Nämligen: Saddam är en ond människa, som förfogar över massförstörelse vapen och det finns inga garantier för att han inte använder dem. ..

Saddam var en antiiranier , jag hänvisar till hans tal om Iranier innan kriget!

Citat:
Talibanerna var inget större hot mot Iran. Ni högmoraliska shiamuslimer ville bara se de afghanska suniternas blod flöda och göra sionisterna glada och fortsätta koncentrera er på att förtrycka Iranierna.
Khatami tillsammans med RG lämnade information till USA/sionisterna med Khameneis tillåtelse.

Inte ens de rikaste arabiska sheikerna kan få permanent uppehållstillstånd i något Europeisk land, fast de investerar miljoner i olika företag. Så du kunde ljuga för invandrarverket, men du kan inte ljuga här.

Talibanerna avrättade Iranska diplomater och deras ideologi är ett hot mot Iran!

Jag skrev att Sverige inte var det första landet jag flyttade till! Men även i Sverige finns det möjligheter att stanna genom arbete och investering! Jag tror inte en Sheikh med så där mycket pengar väljer Sverige
Citera
2010-06-15, 00:03
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolzinc
http://current.com/shows/vanguard/89...-with-iran.htm denna dokumentär kan antagligen vara av intresse för er iranier, specifikt för iranska kurder, den är dock en aning kort.
Mycket intressant. PJAK verkar, åtminstonde av vad som framgick av filmen, ha begränsade och sympatiska mål, (ökat självstyre för minoriteter och rättigheter för kvinnorna). Det sistnämda verkar inte delas av all kurder som "hedersmordet på fadime visat. Gruppen verkar koncentera sig på militära mål, vilket gör att den inte på ett självklart sätt kan betraktas som en terrorgrupp, (terrorism = anfall på civila för att ingjuta skräck).
Om jag inte missuppfattat saken så verkar däremot PKK sträva efter en självständig kurdisk stat som skulle beröra inte bara Turkiet utan territorier hos andra stater också. Alltså, i praktiken, ett ouppnåligt mål. Dock verkar situationen för den kurdiska minoriteten i Iran vara något bättre än den i Turkiet, vilket skulle förklara PJAKs mer moderata mål. Kurderna har också en hel del kulturellt gemensamt med perserna.
Jag skulle inte bli förvånad om USA är inblandad i detta. Men ännu troligare är att de stödjer andra Iranska minoritetsfolk i skymundan t.ex. Azerier. I efterdyningarna av förra årets presidentval så har den Iranska regimen ökat trycket emot oppositionella. Vilket säkert också drabbat minoritetsfolken.
Citera
2010-06-15, 01:28
Medlem
livegens avatar
Citat:
Saddam fick en chans av Shahen men det visade sig att han totalt inte är något att lita på!
Saddam fick en chans av Bush den förste, men det visade sig att han totalt inte är något att lita på!
Citat:
Saddam var en antiiranier , jag hänvisar till hans tal om Iranier innan kriget!
Saddam var en antiamerikan/ sionist, jag hänvisar till hans många tal om amerikaner och israeler innan kriget!
Citat:
Talibanerna avrättade Iranska diplomater och deras ideologi är ett hot mot Iran!
Talibanerna skyddade och hjälpte Usama Benladen, som mördade ca. tre tusen amerikaner och deras ideologi är ett hot mot USA/Israel!

Så massa sionistisk argumentering, som visar att ni är de duktigaste springpojkarna till sionisterna

Citat:
Jag skrev att Sverige inte var det första landet jag flyttade till! Men även i Sverige finns det möjligheter att stanna genom arbete och investering! Jag tror inte en Sheikh med så där mycket pengar väljer Sverige
Läs mina inlägg igen. Som vanligt försöker du svara bara med massa dravel.
Senast redigerad av livegen 2010-06-15 kl. 01:36.
Citera
2010-06-15, 13:22
Medlem
Citat:
Saddam fick en chans av Bush den förste, men det visade sig att han totalt inte är något att lita på!

Saddam var en antiamerikan/ sionist, jag hänvisar till hans många tal om amerikaner och israeler innan kriget!

Talibanerna skyddade och hjälpte Usama Benladen, som mördade ca. tre tusen amerikaner och deras ideologi är ett hot mot USA/Israel!

Så massa sionistisk argumentering, som visar att ni är de duktigaste springpojkarna till sionisterna

Läs mina inlägg igen. Som vanligt försöker du svara bara med massa dravel.

Anta att det du säger stämmer att han fick en "chans" av Bush I. Då kan du förstå att Saddam 1982 var absolut inget att lita på Irak var en investering för västelandet att komma åt oss vid senare tillfällen, det är smartare motiveringar till varför vi fortsatte kriga som strategiskt neutraliserade hot mot Iran!

Talibanernas ideologi är också ett hot mot Iran ett större hot då USA inte har sina gränser där men det har vi! Sen skka du veta att du inte kan vända på det jag sa om sionism! Du kan hitta många sionister i FB , många av de är judar jag vet detta de brukar hota mig med judiska uttryck i privata mail

Jag fattar inte varför ni exiliranier är så jävla fientliga mot er själva?!, det är något jag har funderat på länge! En dag kommer du se den verklighet jag skriver om Idag, problemet är inte regimen det är anglosaxerna ,jag vet hur de kommer åt era hjärnor, hur de får er att tycka saker

Du som exiliranier har du ingen som skyddar din hjärna , alla utnyttjar dig som en prostituerad, ni har ingen strategi som skyddar er , alla era TV kanaler är USA anknytna de ger er godis för guld men du är en slav och tror så jävla mycket på de här blåögda individerna De hittar på historier för er tex Al Ahwaz , PJAK , Jundullah och sånt dravel med liknande strateger bakom ==http://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Ledeen, Kurden blir helt plötsligt inte en Iranier och Araben som invandrat kallar sig Al Ahwazi , Azerbaijan blir turkiet och allt detta händer då persen går runt med EU pass och tror sig ha skaffat privilegier Vilka tror du finansierar såna inställningar?
Citera
2010-06-15, 17:10
Medlem
livegens avatar
Citat:
Anta att det du säger stämmer att han fick en "chans" av Bush I. Då kan du förstå att Saddam 1982 var absolut inget att lita på Irak var en investering för västelandet att komma åt oss vid senare tillfällen, det är smartare motiveringar till varför vi fortsatte kriga som strategiskt neutraliserade hot mot Iran!
Nu börjar du fantisera och fabricera egna historier igen. Idiot både Iran och Irak blev neutraliserade, precis vad sionisterna ville ha och ni gick deras ärenden.
Citat:
Talibanernas ideologi är också ett hot mot Iran ett större hot då USA inte har sina gränser där men det har vi! Sen skka du veta att du inte kan vända på det jag sa om sionism! Du kan hitta många sionister i FB , många av de är judar jag vet detta de brukar hota mig med judiska uttryck i privata mail
Nu går allting i virvlar. Talibanerna var inget större hot mot Iran, ni ville bara se lite sunnitisk blod och duktigt tjäna sionisterna.
Citat:
Jag fattar inte varför ni exiliranier är så jävla fientliga mot er själva?!, det är något jag har funderat på länge! En dag kommer du se den verklighet jag skriver om Idag, problemet är inte regimen det är anglosaxerna ,jag vet hur de kommer åt era hjärnor, hur de får er att tycka saker

Du som exiliranier har du ingen som skyddar din hjärna , alla utnyttjar dig som en prostituerad, ni har ingen strategi som skyddar er , alla era TV kanaler är USA anknytna de ger er godis för guld men du är en slav och tror så jävla mycket på de här blåögda individerna De hittar på historier för er tex Al Ahwaz , PJAK , Jundullah och sånt dravel med liknande strateger bakom ==http://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Ledeen, Kurden blir helt plötsligt inte en Iranier och Araben som invandrat kallar sig Al Ahwazi , Azerbaijan blir turkiet och allt detta händer då persen går runt med EU pass och tror sig ha skaffat privilegier Vilka tror du finansierar såna inställningar?
Det tragiska med er förtåndshandikappade är att ni är ett gäng förrvirrade idioter med identitetskris.

Ni ser er som iranier, men ni dyrkar en arabisk pedofil profet och samtidigt hatar alla araber/sunniter för att de inte godtog Muhammads ättlingar som sina ledare. Samtidigt hatar ni alla iranier som inte vill dyrka några araber. Sedan hatar ni sionisterna för vad de gör med araberna, men samtidigt är ni beredda att förråda både iranier och araber till förmån för sionisterna. Mer korkade och förrvirade idioter kan man inte hitta någonstans på jorden eller i historien.
Citera
2010-06-15, 17:11
Medlem
lolzincs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Mycket intressant. PJAK verkar, åtminstonde av vad som framgick av filmen, ha begränsade och sympatiska mål, (ökat självstyre för minoriteter och rättigheter för kvinnorna). Det sistnämda verkar inte delas av all kurder som "hedersmordet på fadime visat. Gruppen verkar koncentera sig på militära mål, vilket gör att den inte på ett självklart sätt kan betraktas som en terrorgrupp, (terrorism = anfall på civila för att ingjuta skräck).
Om jag inte missuppfattat saken så verkar däremot PKK sträva efter en självständig kurdisk stat som skulle beröra inte bara Turkiet utan territorier hos andra stater också. Alltså, i praktiken, ett ouppnåligt mål. Dock verkar situationen för den kurdiska minoriteten i Iran vara något bättre än den i Turkiet, vilket skulle förklara PJAKs mer moderata mål. Kurderna har också en hel del kulturellt gemensamt med perserna.
Jag skulle inte bli förvånad om USA är inblandad i detta. Men ännu troligare är att de stödjer andra Iranska minoritetsfolk i skymundan t.ex. Azerier. I efterdyningarna av förra årets presidentval så har den Iranska regimen ökat trycket emot oppositionella. Vilket säkert också drabbat minoritetsfolken.

Det var också det underliggande tema i dokumentären jag främst reagerade på, d.v.s den uppenbara sekulariseringen, och bristen på traditionell MENA- uppdelning mellan män och kvinnor. Detta står i stark kontrast med den tradition av VM i balkong-kastning etc. som verkar vara populärt bland kurder bosatta i Sverige. Det sistnämnda kan dock antagligen förklaras med att traditionsmönster inom minoriteter i regel förstärks i tredje land.
Vidare håller jag med dig om att de påfallande moderata målen antagligen kan förklaras med iranska kulturella influenser, vilka i grunden inte kan anses vara extremistiska. Detta skulle kunna utgöra en förklaringsfaktor gällande sekularisering, då i kombination med gruppens ideologiska uppfattning, d.v.s marxism.
Citera
2010-06-15, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolzinc
Det var också det underliggande tema i dokumentären jag främst reagerade på, d.v.s den uppenbara sekulariseringen, och bristen på traditionell MENA- uppdelning mellan män och kvinnor. Detta står i stark kontrast med den tradition av VM i balkong-kastning etc. som verkar vara populärt bland kurder bosatta i Sverige. Det sistnämnda kan dock antagligen förklaras med att traditionsmönster inom minoriteter i regel förstärks i tredje land.
Vidare håller jag med dig om att de påfallande moderata målen antagligen kan förklaras med iranska kulturella influenser, vilka i grunden inte kan anses vara extremistiska. Detta skulle kunna utgöra en förklaringsfaktor gällande sekularisering, då i kombination med gruppens ideologiska uppfattning, d.v.s marxism.

Hedersmord sker i hela mellanöstern och särskild Gaza och Pakistan, det uppmärksammas inte däremot inte alls.I Iran är det till och med lagligt att stena kvinnor om dom har varit otrogna. Det är otroligt naivt att tro att en stor del av kurder ägnar sig åt det. Kurder är i regel väldigt sekulära. Kvinnor har historiskt haft en viktig roll i dom kurdiska motståndsgrupperna och kvinnliga krigare finns i PKK, PEJAK, Komala och flera andra kurdiska grupper. De flesta kurdiska grupper är i grunden marxistiska och islamistiska kurdiska organisationer finns inte knappt. Kurdhatare brukar ofta överdriva det här fenomenet för att på så sätt smutskasta kurder.

"The report of the Special Rapporteur... concerning cultural practices in the family that are violent towards women (E/CN.4/2002/83), indicated that honour killings had been reported in Egypt, Jordan, Lebanon, Morocco, Pakistan, the Syrian Arab Republic, Turkey, Yemen, and other Mediterranean and Persian Gulf countries, and that they had also taken place in western countries such as France, Germany and the United Kingdom, within migrant communities."

http://en.wikipedia.org/wiki/Honor_killing
Citera
2010-06-16, 07:11
Medlem
Mehrs avatar
Citat:
MEHR

Jag undrar vart du har försvunnit!? Du kom in i duskussionen om dagens Iran och dess politik och verkade föga intressant! Jag väntar på dig liberale medlem

Jag ber om ursäkt min käre IR5, men jag hade helt glömt bort dig...

Vart var vi någonstans?

Citat:
Det där är inget ego ! Då världens supermakter enas om att förinta en kultur som för mänskligheten inneburit annat än det barbariska, är det upp till Iranska nationalister att försvara Iran.

Kulturdiskussionen är fullständigt meningslös och ointressant. Det är bara tomma floskler som har inte har något med ämnet att göra. Vad som är iransk kultur och inte iransk-kultur är en subjektiv nonsensfråga.

Citat:
Dina ord väger mest i en församling med massa liberala anhängare där den opartiske människan uppfyller atmosfären med dravel om en värld där gränserna suddats ut och alla lever frid fröjd.

Nu lägger du bara ord och åsikter på mig här men jag döljer inte det faktumet att jag gillar frihet och föredrar att vara opartisk. Narcissism är inte någon kvalité jag åberopar hos mig själv.

Citat:
Den dåliga Iranska mentaliteten som jag flera gånger åberopat och även då psyko-kulturella aspekterna, har jag ingående diskuterat i samband med postkoloniala helvetet med anglosaxer i spetsen.

Jag är väl medveten om den post-koloniala tiden med Shahn och allt vad som kom med det. Men nu diskuterar vi det helvete som existerar idag i Iran, och denna gång är det inte några "sionister" eller imperialister ifrån UK och USA som driver detta. Det är landets egna ledare som har skapat detta helvete.

Citat:
Etnocentriska Iranier , vänligen utveckla det lite mer!

Jag tycker du själv demonstrerar väldigt bra vad en etnocentrisk iranier är så här behöver jag inte utveckla mig så mycket...

Citat:
Enligt mig var demonstrationerna arrangerade av väst det finns goda bevis från deras strategiska centraler som påvisar detta faktum som jag tidigare länkat till. USA har ett intresse för Irans instabilisering som i enlighet med Leo Strauss teorier ska gynna amerikanska intressen. Ytterligare bevis för USAs krigsförning i syftet att instabilisera Iran är medians koncetration och produktion som vars syfte är att skapa attityder som går hand i hand med amerikanska intressen.
Irans utrikes politik är helt i enlighet med Iranska ideal , det spelar ingen roll om andra vill göra annat vi har våra goda avsikter. Att skapa hand med USA är att se Ravanshad Dariush krama Alexander.

Detta kan väl bäst också summeras till konspirationsteorier i samma grad med folk som tror att USA låg bakom 9/11. Att regimen håller X eller Y ansvarig för det instabila tillståndet i Iran är en strategi man har hållit på med i nästan 30 år. Huruvida sen USA och Israel ser en möjlighet till bildandet av en mer västvänligt Iran är en annan diskussion. Men du överskattar verkligen Irans värde i den globala världen. De gamla Imperialisternas dagar är över. Det som sker idag i Iran har främst att göra med hur samhället ser ut där. Det är ingen konspirationsteori att regimen har drivit landet i botten både ekonomiskt som socialt. Jag är säker på att de fundamentalistiska Shi'iterna gillar läget i landet men jag har då aldrig fått intrycket av att dessa är i majoritet.

Din krigs och fientliga hållning gentemot väst är inget jag delar och ej heller som något jag ser som relevant för ämnet. Jag ser inga problem med att Iran har en vänlig eller åtminstone icke-fientlig hållning gentemot väst.

Citat:
Nämn några av bristerna , jag vill gärna vad du har i tankarna

Åh käre IR5, av döma av dina inlägg så undrar jag om du verkligen ens bryr dig?

Citat:
Jag har tidigare förklarat vad jag menar med felaktig modernitet! Jag syftar främst på den felaktiga tillämpningen eller uppfattningen om den! Det är en vetenskapligt diskussion.

Det finns inget som heter "felaktig modernitet", detta är bara en tom fras som du använder dig av för att kritisera västvärldens frihetliga och demokratiska samhällsmodell.

Citat:
Plastiranier är folk som kallar sig Iranier då det passar de, och som böjer sina ruttna rygg framför anglosaxiska fötter. BLA Folk som inte värdesätter och uppskattar sina minoriteter!

Denna rasism som du konstant repeterar faller verkligen på döva öron om du ska vända den mot mig. Jag böjer mig inte för någon och agerar slav. Att jag sen inte delar din uppfattning kring vad som är bra/dåligt för Iran gör mig inte till någon "anglosaxisk" slav. Men vill du dra dig till personangrepp... Go ahead...

Citat:
Att säga vad som är demokrati och vad som inte är det är beroende av den referens du har när du jämför! Du har en föreställning om saker och ting i din hjärna som kommit till under en del omständigheter och du jämför dessa med Iran med dess kultur och regering. Låt oss istället utgå ifrån den Iranska kulturen som referens och jämföra det med väst!

Demokrati har en simpel och enkel modell för att den ska kunna kallas just demokrati. Iran är ingen demokrati med tanke på begränsningarna inom det politiska, du kan inte ha politiska fångar, ett väktarråd som ska godkänna kandidater, ingen rättssäkerhet och sen hård censurerad media och sen kalla det för demokrati. Detta vet du redan.

Citat:
Ahmadinejad har effektiviserat olika projekt markant! Bara militärtekniska framstegen är beviset ! Han har försvarat Irans intressen utan några som helst rövslickeri! Hans regering förbjöd stening och raderade det totalt från lagen, han lät kvinnor ärva mer och mycket mer...

Eftersom Iran är en diktatur och majoritetens vilja är vad som i slutändan är "Iran och iraniernas intressen" så är det första utspel en felaktig slutsats. Gällande det övriga så är min respons kort och konkret. Jag är inte imponerad...

Sen bryr jag mig inte heller om kvinnor får "ärva mer" eller om stening som avrättning uteblir. Detta slätar inte över de andra problemen som finns inom landet. Narkotikamissburket, avrättandet av unga, diskrimineringen utav Irans etniska minoriteter, den sociala ofriheten, tortyren i fängelserna etc etc.

Du kan inte leverera skit till middagsbordet och sen tro att folk tackar och tar emot vara för att det serveras på fin-porslinet...

Mer hinner jag inte skriva för tillfället, men jag ska ta och svara på ditt andra inlägg som du skrev här också när jag kommer hem... https://www.flashback.org/sp23444727

Om jag sen får besvära dig med några personliga frågor så vore det sen uppskattat också. En debatt med en religiös fundamentalist orkar jag verkligen inte med så om du nu är en strikt troende Shia-muslim så var snäll och säg det så jag slipper slösa på min tid här. Vill du skvallra politik så är det fine with me, men om jag ska sitta här och försöka kommunicera med en person som inväntar Mahdis ankomst så vet jag verkligen inte om jag orkar. Jag förolämpar inte dig och din religion här nu, men jag har inget tålamod med någon som tror på tomtar och troll i en politisk diskussion. Så du kan väl svara på den frågan uppriktigt gällande vart du står där...

Dina konspirationer med "sionister" och "anglosaxer" är tomma ord för mig också. Antingen diskuterar du med mig med mål att verkligen övertyga mig i någon fråga eller så gör du det inte. Personligen har jag dock svårt för att se hur du kan få mig att gilla läget i Iran, men hey....Kör på..... Vi får se vad som händer...

PS: Var sparsam med användandet av smiley-gubben när du svarar...
Senast redigerad av Mehr 2010-06-16 kl. 07:16.
Citera
2010-06-21, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mehr
Jag ber om ursäkt min käre IR5, men jag hade helt glömt bort dig...

Vart var vi någonstans?

Kulturdiskussionen är fullständigt meningslös och ointressant. Det är bara tomma floskler som har inte har något med ämnet att göra. Vad som är iransk kultur och inte iransk-kultur är en subjektiv nonsensfråga.

Nu lägger du bara ord och åsikter på mig här men jag döljer inte det faktumet att jag gillar frihet och föredrar att vara opartisk. Narcissism är inte någon kvalité jag åberopar hos mig själv.

Jag är väl medveten om den post-koloniala tiden med Shahn och allt vad som kom med det. Men nu diskuterar vi det helvete som existerar idag i Iran, och denna gång är det inte några "sionister" eller imperialister ifrån UK och USA som driver detta. Det är landets egna ledare som har skapat detta helvete.

Jag tycker du själv demonstrerar väldigt bra vad en etnocentrisk iranier är så här behöver jag inte utveckla mig så mycket...

Åh käre IR5, av döma av dina inlägg så undrar jag om du verkligen ens bryr dig?

Det finns inget som heter "felaktig modernitet", detta är bara en tom fras som du använder dig av för att kritisera västvärldens frihetliga och demokratiska samhällsmodell.

Denna rasism som du konstant repeterar faller verkligen på döva öron om du ska vända den mot mig. Jag böjer mig inte för någon och agerar slav. Att jag sen inte delar din uppfattning kring vad som är bra/dåligt för Iran gör mig inte till någon "anglosaxisk" slav. Men vill du dra dig till personangrepp... Go ahead...

Demokrati har en simpel och enkel modell för att den ska kunna kallas just demokrati. Iran är ingen demokrati med tanke på begränsningarna inom det politiska, du kan inte ha politiska fångar, ett väktarråd som ska godkänna kandidater, ingen rättssäkerhet och sen hård censurerad media och sen kalla det för demokrati. Detta vet du redan.

Eftersom Iran är en diktatur och majoritetens vilja är vad som i slutändan är "Iran och iraniernas intressen" så är det första utspel en felaktig slutsats. Gällande det övriga så är min respons kort och konkret. Jag är inte imponerad...

Sen bryr jag mig inte heller om kvinnor får "ärva mer" eller om stening som avrättning uteblir. Detta slätar inte över de andra problemen som finns inom landet. Narkotikamissburket, avrättandet av unga, diskrimineringen utav Irans etniska minoriteter, den sociala ofriheten, tortyren i fängelserna etc etc.

Du kan inte leverera skit till middagsbordet och sen tro att folk tackar och tar emot vara för att det serveras på fin-porslinet...

Mer hinner jag inte skriva för tillfället, men jag ska ta och svara på ditt andra inlägg som du skrev här också när jag kommer hem... https://www.flashback.org/sp23444727

Om jag sen får besvära dig med några personliga frågor så vore det sen uppskattat också. En debatt med en religiös fundamentalist orkar jag verkligen inte med så om du nu är en strikt troende Shia-muslim så var snäll och säg det så jag slipper slösa på min tid här. Vill du skvallra politik så är det fine with me, men om jag ska sitta här och försöka kommunicera med en person som inväntar Mahdis ankomst så vet jag verkligen inte om jag orkar. Jag förolämpar inte dig och din religion här nu, men jag har inget tålamod med någon som tror på tomtar och troll i en politisk diskussion. Så du kan väl svara på den frågan uppriktigt gällande vart du står där...

Dina konspirationer med "sionister" och "anglosaxer" är tomma ord för mig också. Antingen diskuterar du med mig med mål att verkligen övertyga mig i någon fråga eller så gör du det inte. Personligen har jag dock svårt för att se hur du kan få mig att gilla läget i Iran, men hey....Kör på..... Vi får se vad som händer...

Du anklagar mig för att sprida konspirationer och diverse annat skitsnack men du bemöter inga specifika utsagor från min sida! Att sionister eller Anglosaxer skadat denna värld tror jag inte är skitsnack utan snarare fakta som du försöker försumma i dagens beräkning.

Din uppfattning av demokrati är så västerländskt att jag personligen anser att såna som du skadar framtidens Iran! Du påpekar att felaktig modernism är tom fras trots att jag förklarade vad jag menar med det! Nej jag kritiserar inte västerlandet genom att nämna felaktig modernism utan jag skriver det som en sociolog genast skulle poängtera utifrån Irans senare historia!

Det du påpekar är intressant då många Iranska ungdomar som jag diskuterat med i Europa har samma inställning som du! Ni behärskar inte grunderna av det ni pratar om ! Ni har felaktiga uppfattningar om modernitet och modernism, och även era brister beror på den felaktiga modernismen som ni fått ärva genom era föräldrar!

Du beskriver att Iran inte är demokrati! Jag frågar dig vad är referensen när du säger så?

Citat:
Detta kan väl bäst också summeras till konspirationsteorier i samma grad med folk som tror att USA låg bakom 9/11. Att regimen håller X eller Y ansvarig för det instabila tillståndet i Iran är en strategi man har hållit på med i nästan 30 år. Huruvida sen USA och Israel ser en möjlighet till bildandet av en mer västvänligt Iran är en annan diskussion. Men du överskattar verkligen Irans värde i den globala världen. De gamla Imperialisternas dagar är över. Det som sker idag i Iran har främst att göra med hur samhället ser ut där. Det är ingen konspirationsteori att regimen har drivit landet i botten både ekonomiskt som socialt. Jag är säker på att de fundamentalistiska Shi'iterna gillar läget i landet men jag har då aldrig fått intrycket av att dessa är i majoritet.

Din krigs och fientliga hållning gentemot väst är inget jag delar och ej heller som något jag ser som relevant för ämnet. Jag ser inga problem med att Iran har en vänlig eller åtminstone icke-fientlig hållning gentemot väst.......

Tack för dina invändningar! Jag har dock aldrig skrivit att USA ligger bakom 9/11 ! men du försöker framställa mina utsagor likvärda liknande konspirationer. Jag kan bevisa för dig att du har fel om du bara har tålamod! Jag vet att USA låg bakom senaste händelserna, men du kan alltid fråga hur de kan ha legat bakom detta! Om du vill diskutera specifika taktiker och strategier USA har för liknande ändamål måste du vara kunnig! Jag ställer dig frågan; Vad får dig att vara så säker på att USA INTE ligger bakom allt? Du säger Imperialismens dagar är över , på vilket sätt menar du att det är så? Mehr du avfärdar mina utsagor medan det existerar indikationer som förefaller trovärdigare i diskussionen om USAs inblandning medan du inte lägger fram dina bevis på att USA är oskyldig! Jag kan förklara för dig hur det går till att du inte ens märker något men då måste du ha en öppenhet för diskussionen.

Citat:
PS: Var sparsam med användandet av smiley-gubben när du svarar......
Tvärtom titta på den här gubben, ser du? Liknar inte gubben en västerlänning som bara till ytan försöker vara glad?Du måste förstå filosofin bakom varje gubbe!
Senast redigerad av IR5 2010-06-21 kl. 16:38.
Citera
2010-06-22, 21:09
Medlem
Citat:

Detta kan väl bäst också summeras till konspirationsteorier i samma grad med folk som tror att USA låg bakom 9/11.

Jag kanske ska passa på och tillägga eller förtydliga ett par saker som jag tidigare påpekade ! sk konspirationer om 9/11 kan diskuteras ur diverse olika perspektiv , jag har aldrig tagit ställning till den frågan och hurvida Al Ghaede besvärade sig att få ner tornen eller om USA själv gjorde detta låter jag vara!
Men gällande min religiösa tro som jag personligen aldrig nämnt något om men som du gärna vill kategorisera vill jag påpeka följande:

Anta att jag är en shia som tror på Mahdi, på vilket sätt kommer detta att ha med diskussionen att göra!? Du lägger fram dina argument som är baserad på den struktur och modell som du anser dig kunna försvara och självfallet kommer jag på ett motsvarande sätt lägga fram mina synpunkter! Och om jag ber till Gud 12gånger om dagen verkar ointressant !

Låt oss se vad du som inte ber till Gud har att erbjuda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in