Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag har aldrig pratat om kurder som stödjer IRI! Kurder är Iranier du kan göra allt men kultur avslöjar allt! Du vill skapa en etnisk totalt separat folkgrupp med etiketten kurd du har inte förstått poängen med området! Liknande föreställningar är i praktiken lika despotisk som att utsätta ett folk för diskriminering!
Iran är inte mitt land. Jag har ingen kulturell, språklig eller nationell tillhörighet med dig. Mest av allt delar jag inte din politiska och mänskliga syn som har förgiftat mitt folk och Irans folk i över 30 år. Den regimen du försvarar avrättade för ett par veckor sedan fem personer för att det ville hävda sina politiska och kulturella/nationella rättigheter. Kurdistan är mitt land, kurdiska är mitt språk och mitt folk finns inte för mig inte i Abadan, Shiraz, eller Tehran. De finns i Silemani, Zaxo, Amed, Kirkuk, Dersim och Qamishlo – städer där min familj lever och pratar mitt språk. Jag ser däremot iranier som ett brödrafolk så länge de inte har extrema islamofascistiska eller chauvinistiska åsikter och är väl medveten om att många iranier lider av regimen precis som mitt folk.När du respekterar detta och när du hundra gånger om ber om ursäkt för din fascistoida drivkraft till att undertrycka mina rättigheter och överallt förkunnar likväl som proklamerar min rätt till mig själv, d.v.s. min egen mark, min egen jord, mina egna träd, mitt eget språk, mina egna barn och mitt eget liv; när den dagen kommer, lyssnar jag på vad du har att säga tills dess så får hävda hur mycket du vill att du vill mitt folk det bästa utan att jag ska lyssna på dig.
Dock är jag påtvingad att leva i konstruerade stater och jag har inget emot att lösa den kurdiska frågan ur kontexten för varje stat och federation är för mig en mycket rimlig och pragmatiskt lösning, mycket bättre än att distansera från de progressiva krafter som finns inom Iran.
Den stora frågan är istället, vem fan är du som talar för oss kurder när du representerar den regimen som vill förstöra vår kulturella och nationella identitet?