2010-06-02, 14:53
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag har inte nämnt kurder i inlägget som du hänvisar till titta noga!
Dessutom så ligger inte rättigheterna om att prata om Kurder i dina berövade vänners sällskap vars inspirationer kommer från arabiska Irak!

Det har du gjort vid ett flertal ggr. Ditt vurmande för regimen har ingen plats i Kurdistan och att du använder det här för att rättfärdiga din retorik är något vi kurder ser igenom. Du vet lika väl som jag hur vi förhåller oss till regimen.
Senast redigerad av Adazanim 2010-06-02 kl. 14:55.
Citera
2010-06-02, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millee
"Nanoteknologi blabla osv.", haha alltså du framstår som en ovis människa då du hela tiden ska försöka bevisa att IR gör saker bra. Hur kommer det sig att det BÄSTA rankade Universiteten i IR är rankat 873 i världen? Bör inte IR ha en högre ranking med sin "HÖGTEKNOLOGISKA NANOTEKNOLOGI FORSKNING" ? Såna småsaker säger väl ändå hur IR förhåller sig med andra länder...

http://www.webometrics.info/rank_by_country.asp?country=ir

Idiot rankning av universitet är inte beviset på att den är bra! Snarare handlar rankningen om möjligheterna till forskning! Lär dig sånt så du inte blir lurad med tabeller! Vill du tex mena att KTH har bättre studenter än Sanate Sharif???http://www.youtube.com/watch?v=s957W6jomBc
Citera
2010-06-02, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adazanim
Det har du gjort vid ett flertal ggr. Ditt vurmande för regimen har ingen plats i Kurdistan och att du använder det här för att rättfärdiga din retorik är något vi kurder ser igenom. Du vet lika väl som jag hur vi förhåller oss till regimen.

Inte det minsta! Jag talar om minoriteter inte för att rättfärdiga ett skit! Minoriteter i frågan om modernitet är separat diskussion försök inte!
Citera
2010-06-02, 15:02
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Inte det minsta! Jag talar om minoriteter inte för att rättfärdiga ett skit! Minoriteter i frågan om modernitet är separat diskussion försök inte!

Som du vill.
Senast redigerad av Adazanim 2010-06-02 kl. 15:13.
Citera
2010-06-02, 15:35
Medlem
Citat:
Ditt vurmande för regimen har ingen plats i Kurdistan och att du använder det här för att rättfärdiga din retorik är något vi kurder ser igenom.

Bestämmer du över Kurdistan? Vem är du? Du talar för hela kurdiska befolkningen, eller endast den delen du gärna ser som kurder?
Citera
2010-06-02, 15:41
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Bestämmer du över Kurdistan? Vem är du? Du talar för hela kurdiska befolkningen, eller endast den delen du gärna ser som kurder?

Kurder som stödjer den islamiska republiken är knappast kurder. Kurder som ser sig själva som kurder, kulturellt och etniskt är i mina ögon riktiga kurder. Nej jag talar absolut inte för den kurdiska befolkningen däremot är vi inte och har aldrig varit en del av regimen. Du försöker däremot sammankoppla oss med regimen genom att hävda våra rättigheter och något liknande hade resulterat med stryk i Kurdistan.Du försvarar regimen samtidigt som du framhäver kurders rättigheter, de första du borde göra är att nämna att alla våra rättigheter avskaffades i samband med Khomenis revolution. Pga av vår etnicitet och att vi är sunni. Varför talar du inte om Khomenis heliga krig mot Kurdistan istället för att skylla på modernism och väst. De etniska och religiösa förtrycket grundar sig snarare i tanken om ett stor Iran.

Med all sannolikhet har jag bättre insyn i dom kurdiska organisationerna och det kurdiska folket i Irak, Turkiet och Iran än vad du har och någonsin haft. Du förstår bland kurder så diskuteras knappast kurdfrågan ur ett Iran nationalistiskt perspektiv eller ur regimens perspektiv.
Senast redigerad av Adazanim 2010-06-02 kl. 15:57.
Citera
2010-06-02, 15:59
Medlem
Citat:
Kurder som stödjer den islamiska republiken är knappast kurder. Kurder som ser sig själva som kurder, kulturellt och etniskt är i mina ögon riktiga kurder. Nej jag talar absolut inte för den kurdiska befolkningen däremot är vi inte och har aldrig varit en del av regimen. .

Jag har aldrig pratat om kurder som stödjer IRI! Kurder är Iranier du kan göra allt men kultur avslöjar allt! Du vill skapa en etnisk totalt separat folkgrupp med etiketten kurd du har inte förstått poängen med området! Liknande föreställningar är i praktiken lika despotisk som att utsätta ett folk för diskriminering!
Citera
2010-06-02, 16:17
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Jag har aldrig pratat om kurder som stödjer IRI! Kurder är Iranier du kan göra allt men kultur avslöjar allt! Du vill skapa en etnisk totalt separat folkgrupp med etiketten kurd du har inte förstått poängen med området! Liknande föreställningar är i praktiken lika despotisk som att utsätta ett folk för diskriminering!

Iran är inte mitt land. Jag har ingen kulturell, språklig eller nationell tillhörighet med dig. Mest av allt delar jag inte din politiska och mänskliga syn som har förgiftat mitt folk och Irans folk i över 30 år. Den regimen du försvarar avrättade för ett par veckor sedan fem personer för att det ville hävda sina politiska och kulturella/nationella rättigheter. Kurdistan är mitt land, kurdiska är mitt språk och mitt folk finns inte för mig inte i Abadan, Shiraz, eller Tehran. De finns i Silemani, Zaxo, Amed, Kirkuk, Dersim och Qamishlo – städer där min familj lever och pratar mitt språk. Jag ser däremot iranier som ett brödrafolk så länge de inte har extrema islamofascistiska eller chauvinistiska åsikter och är väl medveten om att många iranier lider av regimen precis som mitt folk.När du respekterar detta och när du hundra gånger om ber om ursäkt för din fascistoida drivkraft till att undertrycka mina rättigheter och överallt förkunnar likväl som proklamerar min rätt till mig själv, d.v.s. min egen mark, min egen jord, mina egna träd, mitt eget språk, mina egna barn och mitt eget liv; när den dagen kommer, lyssnar jag på vad du har att säga tills dess så får hävda hur mycket du vill att du vill mitt folk det bästa utan att jag ska lyssna på dig.

Dock är jag påtvingad att leva i konstruerade stater och jag har inget emot att lösa den kurdiska frågan ur kontexten för varje stat och federation är för mig en mycket rimlig och pragmatiskt lösning, mycket bättre än att distansera från de progressiva krafter som finns inom Iran.

Den stora frågan är istället, vem fan är du som talar för oss kurder när du representerar den regimen som vill förstöra vår kulturella och nationella identitet?
Citera
2010-06-02, 16:56
Medlem
Millees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Okej får skylla mig själv för jag inte läste vad han skrev.

Istället för att bara kopiera en hel text så kan du återberätta den samt visa källa på det.... Jag kan också kopiera in massa text från opålitliga källor.
Citera
2010-06-02, 16:58
Medlem
Millees avatar
Adazanim, säg att det skulle bli en revolution nu i Iran. Skulle du/de du känner hellre vilja försöka bryta sig loss och försöka bilda ett "Kurdistan" eller skulle du/de vilja bygga upp Iran till ett land som tillhör alla och är demokratiskt?
Citera
2010-06-02, 17:01
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Adazanim, säg att det skulle bli en revolution nu i Iran. Skulle du/de du känner hellre vilja försöka bryta sig loss och försöka bilda ett "Kurdistan" eller skulle du/de vilja bygga upp Iran till ett land som tillhör alla och är demokratiskt?

Kurdistan finns redan i Iran. Det jag däremot skulle vilja se av pragmatiska skäl är ett federalt, sekulärt demokratiskt Iran med självstyre i Kurdistan utan att avveckla nationalstaten Iran.
Citera
2010-06-02, 17:09
Medlem
Citat:
Istället för att bara kopiera en hel text så kan du återberätta den samt visa källa på det.... Jag kan också kopiera in massa text från opålitliga källor.
Kan du inte engelska? Vilka var opålitliga källor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in