Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-25, 00:03
  #1
Medlem
nandovikas avatar
Har funderat ett tag på hur det egentligen ligger till.

Har för mig att min far i något sammanhang (ny hyresgäst tror jag) nämnde att det typ på ett personbevis (el dyl) stått ngt i stil med "var uppmärksam på att personen förlorat sin identiteshandling" och sedan ett datum då förlustanmälan gjorts.

Samtidigt tror jag att jag kan dra mig till minnes att tullpersonal/polis/andra relevanta tjänstemän kan se hur ofta och hur många gånger man förlustanmält och/eller begärt ut ny identitetshandling. Dvs en liten påminnelse om att personen med idhandlingen eventuellt inte är den h@n utger sig för att vara. (Tror detta i huvudsak gäller pass och körkort, dvs lite mer "riktiga" idhandlingar än postens id och de som bankerna ger en när man fyllt 16.)

Min fråga är följdaktligen, stämmer detta? Hur förhåller det sig i verkligheten, hur länge loggas den här typen av uppgifter (om de nu gör det överhuvudtaget) - borde de rimligtvis inte rensas efter idhandlingens sista giltighetsdatum?

Följdfrågan blir således, i vilket sammanhang skulle det kunna ligga en till last att man förlorat sin idhandling?

---

(Om mod anser att jag placerat tråden fel så flytta gärna, var osäker, men efter lite velande hamnade den här.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback