• 1
  • 2
2009-06-23, 16:01
Bannlyst
Vafan? Varför är MackBook åter igen i plast. Och om man vill ha en 13 tummare så är det en pro?

Vad är liksom tanken med detta? Att först hajpa med att den nya MackBooken är i aluminium och sedan gå tillbaka till plast?
Citera
2009-06-23, 16:03
Medlem
Dom har bara döpt om 13 tummaren till Macbook Pro
Citera
2009-06-23, 16:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lrssn
Dom har bara döpt om 13 tummaren till Macbook Pro

Jo men vad fan är poängen med det? Jag trodde att de skulle dumpa plast versionen?

Jävla fult trick från dem. Att de uppdaterar de gamla plast versionerna för att få sålt dem, för att sedan återgå till aluminium. Tro mig, snart är plasten totalt borta. Den enda anledningen till att den nu döpt om Alu är att de vill sälja bort de sista vita. Smått dåligt av Apple måste jag säga.
Senast redigerad av ExilSvensk 2009-06-23 kl. 16:12.
Citera
2009-06-23, 16:14
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExilSvensk
Jo men vad fan är poängen med det? Jag trodde att de skulle dumpa plast versionen?

Jävla fult trick från dem. Att de uppdaterar de gamla plast versionerna för att få sålt dem, för att sedan återgå till aluminium. Tro mig, snart är plasten totalt borta. Den enda anledningen till att den nu döpt om Alu är att de vill sälja bort de sista vita. Smått dåligt av Apple måste jag säga.

Men vad har du för problem? 13" Plastbooken (som är och alltid varit 13") har funnits hela tiden vid sidan om 13" Macbook Unibody. Nu bytte dom namn på Macbook (Unibody) till Macbook Pro och la till en SD-kortläsare och en firewireport.

Samma pris (i stort, skiljer ett par hundralappar) för en bättre dator men med ett annat namn...så vad gnäller du i?

Dom tyckte att Macbook Unibody var lite för mycket Pro, så dom döpte bara om den till MB Pro och ändrade lite hårdvara... Annars är det precis samma dator det var innan...

Eller är du sur över att du får en dator med namnet Macbook Pro för samma pris som du tidigare fick en Macbook för?
Citera
2009-06-23, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
Men vad har du för problem? 13" Plastbooken (som är och alltid varit 13") har funnits hela tiden vid sidan om 13" Macbook Unibody. Nu bytte dom namn på Macbook (Unibody) till Macbook Pro och la till en SD-kortläsare och en firewireport.

Samma pris (i stort, skiljer ett par hundralappar) för en bättre dator men med ett annat namn...så vad gnäller du i?

Dom tyckte att Macbook Unibody var lite för mycket Pro, så dom döpte bara om den till MB Pro och ändrade lite hårdvara... Annars är det precis samma dator det var innan...

Eller är du sur över att du får en dator med namnet Macbook Pro för samma pris som du tidigare fick en Macbook för?

Gnäller inte, smått fundersam på vad som var logiken bakom detta namnbyte. Och efter att ha kollat runt lite så ser det ut som att den enda anledningen till att man döpte om MacBook unibody till MacBook Pro. Var att man råkade uppdatera Plastversionen lite väl mycket (http://macworld.idg.se/2.1038/1.2336...are-an-unibody). Och därför kunde man inte kalla MacBook Unibody för MacBook längre. Man valde då att döpa om den till Pro, lägga till kortläsaren och firewire.

Och just av denna anledning kommer plastversionen att snart vara borta TOTALT. Nu vill man sälja bort den, och sedan återgår man till att ha en MacBook och det kommer att var Unibody. Detta var bara Apples sätt att dölja sitt misstag (att man uppdaterade Plasten lite väl mycket, vilket tog bort incitamentet att köpa unibodyn). Nästa uppdatering av MacBook kommer vi säkert att se dem återgå till enbart UniBody.
Senast redigerad av ExilSvensk 2009-06-23 kl. 16:24.
Citera
2009-06-23, 16:29
Medlem
Jag förstår inte varför detta är ett problem för dig? Är det någons problem så är det väl Apples. Tycker uppdateringara har varit bra. Tydligen säljer den vita macbooken bra, annars hade dom väl inte fortsatt att sälja den.
Citera
2009-06-23, 16:30
Medlem
Problemet är ju att vi vanliga dödliga inte tycker vi har behov av en pro, men gärna skulle vilja ha en hållbar dator
Citera
2009-06-23, 16:32
Medlem
Not_mes avatar
Jag hänger inte riktigt med i din kritik. Den vita versionen uppdaterades i det tysta. Några dagar senare så uppdateras aluminiumversionen med ny skärm och annat smått och gott under buller och bång som Apple brukar göra?
Citera
2009-06-23, 16:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lrssn
Jag förstår inte varför detta är ett problem för dig? Är det någons problem så är det väl Apples. Tycker uppdateringara har varit bra. Tydligen säljer den vita macbooken bra, annars hade dom väl inte fortsatt att sälja den.

Det verkar som att du har problem med att förstå. Det är smått fult av Apple att göra en "Dekaltrimmning". Man tog bort möjligheten att köpa en MacBook Alu och detta med den enda anledningen att man själv klantat till det genom att uppdatera MacBooken lite väl mycket.

Som redan sades här. Vissa behöver inte en MacBook Pro men vill ha en lite hållbarare Alu.
Citera
2009-06-23, 16:37
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Det verkar som att du har problem med att förstå. Det är smått fult av Apple att göra en "Dekaltrimmning". Man tog bort möjligheten att köpa en MacBook Alu och detta med den enda anledningen att man själv klantat till det genom att uppdatera MacBooken lite väl mycket.

Som redan sades här. Vissa behöver inte en MacBook Pro men vill ha en lite hållbarare Alu.

Dekaltrimning? Dom satt i FW800, SD-kortläsare och snabbare processorer OCH bättre skärm enligt vad jag hört.

Dessutom tror jag inte det minsta på att dom "råkade" uppdatera Plastbooken för mycket, utan det gjorde dom helt medvetna om att Unibodyn skulle bli en Pro senare.

Jag är förvånad över att Apple inte döpte den till Macbook Pro redan från början.
Citera
2009-06-23, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
Dekaltrimning? Dom satt i FW800, SD-kortläsare och snabbare processorer OCH bättre skärm enligt vad jag hört.

Dessutom tror jag inte det minsta på att dom "råkade" uppdatera Plastbooken för mycket, utan det gjorde dom helt medvetna om att Unibodyn skulle bli en Pro senare.

Jag är förvånad över att Apple inte döpte den till Macbook Pro redan från början.

Orkar inte förklara själv så lånar ett välskrivet inlägg från ett annat forum.

"Den gamla MacBook-modellen, har fått lite snabbare processor, FireWire och sedan har den döpts om till MacBook Pro.
13-tums modellen har inte det dubbla grafikkort som Apple slog på den stora PR-trumman med när den lanserades. Det har inte den minsta modellen av 15-tummaren heller.

Hårddraget så är alla modeller, under den lite större MacBook Pro, 15-tum, likvärdiga hårdvarumässigt. Prestandamässigt så skiljer de sig åt lite när det handlar om processorns kapacitet. Du får lite mer minne i några modeller och lite större hårddisk men i princip och (fortfarande en smula grovt tillyxat) är det fortfarande de gamla MacBook-modellerna det handlar om.
Det är exempelvis samma grafikkort, 9400M, på alla de mindre modellerna - inklusive den vita MacBook-modellen, vilket de som går i köpetankar bör notera. Nu har jag bara tvärskummat de tekniska specifikationera lite snabbt så jag kan ha missat något mer som skiljer men inte är det mycket såvitt jag kan se."
Citera
2009-06-23, 17:10
Medlem
Bananrepubliks avatar
Citat:
Gnäller inte, smått fundersam på vad som var logiken bakom detta namnbyte.

Från början var säkert tanken att unibodyn skulle ersätta den vita macbooken men man överskattade antagligen möjligheterna att hålla nere priserna och insåg att den skulle bli lite för dyr som instegsmodell. Istället gick man tillbaka till sitt beprövade koncept med två produktserier: en billigare konsumentserie (Ibook/Macbook) och en lite exklusivare (Powerbook/Macbook Pro). Något man borde ha gjort redan från början eftersom det inte finns någon anledning att krångla till ett redan fungerande koncept.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in