• 1
  • 2
2009-06-23, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExilSvensk
Och efter att ha kollat runt lite så ser det ut som att den enda anledningen till att man döpte om MacBook unibody till MacBook Pro. Var att man råkade uppdatera Plastversionen lite väl mycket (http://macworld.idg.se/2.1038/1.2336...are-an-unibody). Och därför kunde man inte kalla MacBook Unibody för MacBook längre. Man valde då att döpa om den till Pro, lägga till kortläsaren och firewire.
Tiden mellan uppgraderingen av MacBooken och införandet av 13" MacBook Pro var mindre än två veckor. Det låter på dig som att du tror att Apple inte ens tänker två veckor framåt vad gäller sina produkter och marknadsföringen av dem. Det finner jag roande.
Det är ju t.o.m. kort tid nog för att använda distansköpslagen om man som det verkar på dig så gärna vill ha en 13" MacBook Pro.
Jag förstår ej heller vad som skulle vara misstaget, UniBody har många fördelar framför plastmodellen men du väljer att bara peka på processorskillnaden på 0,13 GHz.
Om man nu tittar på MacBook och 13" MacBook Pro, så ser man t.ex. att 13" MacBook Pro har snabbare processor, DDR3-minnen, stöd för större RAM-minnen, stöd för SSD-diskar, bakgrundsbelyst tangentbord, LED-skärm, MiniDisplay-port, FireWire-800 och SD-kortplats.
Citera
2009-06-23, 18:02
Medlem
Deliras avatar
Jag tycker det är bra att de särskiljde modellerna igen. Pro ska vara pro, det gick inte att se skillnad på modellerna i princip, så jag gillar att de gått tillbaks. Däremot tycker jag det hade varit snyggare om de kört vidare på den svarta MacBooken istället för det vita, men det är vad jag tycker det.
Citera
2009-06-23, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Jag tycker det är bra att de särskiljde modellerna igen. Pro ska vara pro, det gick inte att se skillnad på modellerna i princip, så jag gillar att de gått tillbaks. Däremot tycker jag det hade varit snyggare om de kört vidare på den svarta MacBooken istället för det vita, men det är vad jag tycker det.

Tycker nog att de kunde haft kvar MacBook Unibody istället för att totalt ta bort det. Sedan är frågan om hur de gör om min Alu skulle gå sönder så att de måste byta ut den. Får jag då en motsvarande produkt som är MB Pro eller får jag plastburken? Vägrar ju att ta emot en i plast om jag vore tvungen att reklamera.
Citera
2009-06-23, 18:18
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Tycker nog att de kunde haft kvar MacBook Unibody istället för att totalt ta bort det. Sedan är frågan om hur de gör om min Alu skulle gå sönder så att de måste byta ut den. Får jag då en motsvarande produkt som är MB Pro eller får jag plastburken? Vägrar ju att ta emot en i plast om jag vore tvungen att reklamera.

Tja, jag håller inte med, men det kan vi träta om till döddagar, verkar onödigt.

Angående trasig och utbyte: Du får likvärdig produkt i sådana fall. Det är vad de är skyldiga till, huruvida det motsvarar MacBook Pro eller ej kan inte jag avgöra som du säkert förstår, men i min värld så torde det ju vara MacBook Pron 13" eftersom skalet är en (viktig) del av den dator du har.

Nu ska vi ju inte sitta och hoppas på det dock.
Citera
2009-06-23, 18:53
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Gnäller inte, smått fundersam på vad som var logiken bakom detta namnbyte. Och efter att ha kollat runt lite så ser det ut som att den enda anledningen till att man döpte om MacBook unibody till MacBook Pro. Var att man råkade uppdatera Plastversionen lite väl mycket (http://macworld.idg.se/2.1038/1.2336...are-an-unibody). Och därför kunde man inte kalla MacBook Unibody för MacBook längre. Man valde då att döpa om den till Pro, lägga till kortläsaren och firewire.

Och just av denna anledning kommer plastversionen att snart vara borta TOTALT. Nu vill man sälja bort den, och sedan återgår man till att ha en MacBook och det kommer att var Unibody. Detta var bara Apples sätt att dölja sitt misstag (att man uppdaterade Plasten lite väl mycket, vilket tog bort incitamentet att köpa unibodyn). Nästa uppdatering av MacBook kommer vi säkert att se dem återgå till enbart UniBody.

Jovisst vettu, dom bara råkade uppdaterade den lite väl mycket, dom har ingen koll på vad dom håller på med. Tror du verkligen man driver ett företag så?
Citera
2009-06-23, 20:18
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Jovisst vettu, dom bara råkade uppdaterade den lite väl mycket, dom har ingen koll på vad dom håller på med. Tror du verkligen man driver ett företag så?
Var det inte det vi fick lära oss i företagsekonomi A?
Citera
2009-06-24, 03:50
Medlem
Sgt John Keels avatar
Citat:

Det existerar inget problem. Det är ett annat namn, och endast ett annat namn. Oavsett om den fortfarande hade hetat Macbook eller inte så hade den fått hårdvaruppgraderingarna (och det lägre priset) den fick.

Om din dator går sönder på ett sådant sätt så att de måste byta ut den så får du med största sannolikhet en likadan dator som du har.
Citera
2009-06-24, 09:46
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt John Keel
Det existerar inget problem. Det är ett annat namn, och endast ett annat namn. Oavsett om den fortfarande hade hetat Macbook eller inte så hade den fått hårdvaruppgraderingarna (och det lägre priset) den fick.

Om din dator går sönder på ett sådant sätt så att de måste byta ut den så får du med största sannolikhet en likadan dator som du har.
Du kommer med största sannolikhet få en MacBook Pro 13".
Man får aldrig en ersatt dator med en sämre specifikation än den man har.

Det som skiljer är bl.a. följande:
Citat:
MacBook Late 2008 Unibody
RAM: SO-DIMM (204-pin) PC3-8500 - DDR3-1066
DVD+R (dual layer): 6x read; 4x write
DVD-R (dual layer): 6x read; 4x write
FireWire 400 Ports: no
Display: 13.3" LED
External Display: Mini DisplayPort (2560x1600)

MacBook Early 2009 White
RAM: SO-DIMM (200-pin) PC2-5300 - DDR2-667
DVD+R (dual layer): 4x read; 4x write
DVD-R (dual layer): n/a
FireWire 400 Ports: 1
Display: 13.3" LCD
External Display: mini-DVI (1920x1200)
Citera
2009-06-24, 09:50
Medlem
Morfars vredes avatar
Så vitt jag vet så heter de väl ändå "MacBook".

Skillnaden jag sett via hemsidan är ju ingen alls. Dom har uppdaterat alu-modellen mer, så att det klassas som en pro. Jag tycker det är bra att man får en Pro för ett billigare pris! Vanliga MacBook kan gott och väl hålla sig till plast.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in