Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-23, 01:06
  #1
Medlem
Nemesis1s avatar
Tänker inte så mycket på hur Madonna och Britiney Spears uppträder (om de öht är singback) utan på hur okända popartister gör då de drar på en krogspelning... Har sett mest rock- och metalband och då är det ju så att de brukar ha sina egna instrument och ibland egna och ibland lånade förstärkare, men vad har egentligen popartisterna?? Kopplar de en CD-spelare till förstärkare eller hur gör de egentligen??
Citera
2009-06-23, 01:38
  #2
Medlem
skotittares avatar
Mycket nutida indie kör ju med backtracks och det vanligaste då när man kör live är att man antingen har en laptop på scen eller att man kopplar in en ipod. Det går självklart också att använda cd om man känner för det.
Citera
2009-06-23, 01:59
  #3
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Mycket nutida indie kör ju med backtracks och det vanligaste då när man kör live är att man antingen har en laptop på scen eller att man kopplar in en ipod. Det går självklart också att använda cd om man känner för det.
Det låter ju enkelt och bekvämt! Och med iPod menar du väl bara vilken som helst bärbar mp3-spelare, precis som man sa Walkman om bärbara kasettspelare oavsett vilka märken de egentligen hade??

Hur brukar krögarna reagera om man kommer och vill uppträda singback förresten?? Ser de det som tråkigt och "oäkta" att man inte har band eller är de bara glada att det endast är en person som kan vara till besvär jämfört med ett helt gäng med grabbar som alla vill ha gratis öl, skall plocka runt med utrustning, etc??
Citera
2009-06-23, 03:03
  #4
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Det låter ju enkelt och bekvämt! Och med iPod menar du väl bara vilken som helst bärbar mp3-spelare, precis som man sa Walkman om bärbara kasettspelare oavsett vilka märken de egentligen hade??

Hur brukar krögarna reagera om man kommer och vill uppträda singback förresten?? Ser de det som tråkigt och "oäkta" att man inte har band eller är de bara glada att det endast är en person som kan vara till besvär jämfört med ett helt gäng med grabbar som alla vill ha gratis öl, skall plocka runt med utrustning, etc??

Ja, det är ju som walkman. Vilket märke som helst.

Det borde ju vara billigare för krögarna/klubbarna.
Det jag pratar om är ju indieband och indieklubbar och den publiken börjar ju bli rätt van vid band som kör med backtracks men när t.ex TTA började så var det ju en väldans mycket snack om äkta och oäkta och till viss del har det nog inte slutat helt än även om många har tagit till sig den nya tekniken och de "nya" idéerna som den fört med sig.

Dock så tror jag att det ganska ofta kan bli strul med tekniken och att det kan bli lite mer jobb ändå för ljudteknikerna då musiker som använder backtracks när de spelar gärna vill ha ännu tydligare medhörning än andra mer traditionella band.

Sedan tycker jag mig se att det blir ytterligare ännu vanligare med artister som använder sig av sina instrument men har vissa saker, såsom trummor och andra ljud, förinspelade när de spelar live.

Själv ser jag inget fel med något av det här.
Citera
2009-06-23, 12:49
  #5
Medlem
Merovingians avatar
Bodies without könsorgans körde iaf med två(?) laptops när de spelade på grönan i helgen all i know
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback