Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-06-22, 22:00
  #13
Moderator
Psilosophers avatar
Spännande tråd, då jag faktiskt är (avlägset) släkt med Henric Schartau. Känner inte till så mycket om mannen eller läran, men jag har en bok med hans predikningar liggande någonstans. Dessutom har vi i familjen ett monumentalt oljeporträtt på domprosten - vilket skrämmer mina barn lika mycket som det skrämde mig som liten . Huva.

Det lilla jag vet om Henric - förutom att han grundade en mkt sträng lära - är att han var domprost i Lunds domkyrka, där han även ligger begravd. Riktningen han tog skall ha sin upprinnelse i en uppenbarelse, som tydligen var så epokgörande att den förärades en plakett i nämnda kyrka. Dags för en vallfärd snart, kanhända...
__________________
Senast redigerad av Psilosopher 2009-06-22 kl. 22:18.
Citera
2009-06-22, 22:07
  #14
Medlem
Govvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiggoff
Någon mer än mig som har schartauanister i släkten? eller någon som faktiskt tillhör den traditionen?

när jag var liten minns jag hur vi var och hälsade på släkten i Bohuslän. Där minns jag hur de gamla tanterna hade höcklen på sig, vissa bar heltäckande svarta kläder med svarta sjalar på sig. Nu har jag inte varit i Bohuslän sen 1980-talet, så jag vet inte hur aktiv den schartauanska strömningen är längre. Någon som har koll? Kan man ännu se dessa slöjbetäckta kvinnor i Bohuslän? När ja va i kyrkan var den dessutom uppdelad mellan män och kvinnor, kvinnor var till höger tror jag, minns inte riktigt.

Hur som helst så har jag ju min släkt därifrån, så min kristendom är grundad på just Schartaus idéer.

Har ni några erfarenheter?
Jag tillhör en av de större släkterna (vill jag tro) i Bohuslän, där det funnits många präster. Min mamma har berättat att hennes farbror ofta stod och förkunnade domedagen på fiskelådor i hamnen i Grebbestad, men om han just var schartaoan är jag inte säker på. Mycket möjligt att han bara var extremt...konservativ.
Citera
2009-06-22, 22:07
  #15
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Govven
Alltid trevligt med en annan bohusläning, även om du är lite för mycket inland för min smak

Men hur uppfattar du att det är excelis? Anser du att man fortfarande kan märka vissa tendenser hos vissa präster? (Är för övrigt SvK precis som du, så vi rör oss ju i liknande kretsar)
Jo visst finns det. Vi har en äldre präst tillika f.d. officer där jag har gått ut ifrån en gudstjänst pga. att han började moralisera kring semlor.

Sedan får man se det positiva i den gammalkyrkliga traditionen. Man är ju t.ex. väldigt bibelkunnig där.
Citera
2009-06-22, 22:11
  #16
Medlem
Govvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Jo visst finns det. Vi har en äldre präst tillika f.d. officer där jag har gått ut ifrån en gudstjänst pga. att han började moralisera kring semlor.

Sedan får man se det positiva i den gammalkyrkliga traditionen. Man är ju t.ex. väldigt bibelkunnig där.
Sant, det är icke att förglömma. Men när prästen pratar mer om helvetet och ond bråd död än h*n pratar om Jesus är det något som är väldigt fel.
Citera
2009-06-23, 00:20
  #17
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Govven
Sant, det är icke att förglömma. Men när prästen pratar mer om helvetet och ond bråd död än h*n pratar om Jesus är det något som är väldigt fel.

Bättre än att prästen pratar new age strunt som en gammal hippie.
Citera
2010-04-18, 21:59
  #18
Avstängd
Drakozs avatar
Är inte Rexius ett präst släkte? tyskt om jag inte minns fel?
Citera
2018-09-16, 14:22
  #19
Medlem
fantomas318s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Bor på plats och kan säga att det ligger djupt i folksjälen ...

Citat:
Ursprungligen postat av Kiggoff
jag kallar mig ju inte för schartau-anhängare. däremot har jag ju blivit uppfostrad i schartauansk tradition. ...

Har en liten fundering, finns det kvar några schartauan-församlingar någonstans i Sverige, låt oss säga norra Bohuslän?

Eller när försvann i så fall den sista?

//Tackar så mycket för svaret!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback