Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-28, 15:49
  #37
Avstängd
Ballistis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexgr
Det går inte att förneka .. nej! Dom som kom till området vi pratar om kom mestadels från Peloponissos (Grekland) och Himare som idag tillhör Albanien. På tal om Himare så var jag där med min kompis som är kosovoalban och jag hade mer gemensamt med folket där och hade lättare att komunicera än vad han hade... å jag kan typ 5 albanska fraser.... jag tar för givet att du är från Kosovo så du har mer gemensamt med turkar än vad du har med sydalbaner och arberesher...
Haha! Nej min vän, jag är inte från Kosovo. Men från norra Albanien.

Nordalbaner har mer gemensamt med slaver än med turkar. Och mer gemsamt med arberesher än slaver, ingen snack om saken. De flesta nordalbaner flydde till Venedig och mellersta italien, och pga att de var romerskt katolska så var de ennklare att assimilera dom.
__________________
Senast redigerad av Ballisti 2009-06-28 kl. 15:59.
Citera
2009-06-28, 17:08
  #38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ballisti
Fan du är ju grymt insatt. Blir verkligen imponerad.

Ok, jag har ingen aning om varför Il Duce bytte namna på staden, eller varför han byggde Piazza albania och den största statyn av Skenderbeg mitt Rom.
Han kanske hade en gnutta arberesh i sig?

Hursomhelst så förstår jag inte varför byn ska heta Piana dei Greci när alla talar albanska och ser sig som albaner.

För att den grundades av greker så klart..... albanerna kom nån gång på 1480-talet.. il duce såg namnbytet som en chans att få albanerna på sin sida....
Citera
2009-06-29, 02:24
  #39
Avstängd
Ballistis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexgr
För att den grundades av greker så klart..... albanerna kom nån gång på 1480-talet.. il duce såg namnbytet som en chans att få albanerna på sin sida....
Har du källa på det? För jag har nämligen källor som påstår annat.

Corleone, eller Qurlayun som den hette på arabiska grundades av Saracenerna (araberna), och staden utgjorde en strategiskt viktig plats och var mycket eftertraktad av araberna som försökte erövra Sicilien på nytt.

Kungen av Spanien kontrolerade Sicilien och hatade dessa araber. Han var övertygad om att Saracenerna skulle komma tillbaka och att deras huvudmål var Corleone. Han tog hand om dessa albaner och placerade dem på Corleones fyra hörn. Den största av dessa hörn kom att bli Hora e arbereshvet (piana degli albanesi). Man omringade Corleone av albaner i tron m att de var något slags övernaturligt krigarfolk (vilket man lätt hade kunnat tro då albanerna var det enda folket som Turkarna förlorade mot på 1400 talet).

Tack vare att dessa albaner var grekiskt ortodoxa sydalbaner från Peleponesos och Epirus så kallade man staden för Piana dei Greci. Såhär gjorde man på medeltiden. Katolska albaner kallades ofta för latiner, ortodoxa albaner kallades för slaver/greker och muslimska albaner kallades för turkar, ni greker har ju kvar dessa benämningar än idag då ni har för vana att kalla oss för "turkalbaner" och de ortodoxa arvaniterna för "greker".

Grekernas bosättningar hittar man mestadels på den Östra delen av Sicilien (Syracusa m.m). Så jag vet inte vart du får det här om att Piana degli Albanesi ska ha varit grundad av greker...
__________________
Senast redigerad av Ballisti 2009-06-29 kl. 02:36.
Citera
2009-06-29, 11:39
  #40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ballisti
Har du källa på det? För jag har nämligen källor som påstår annat.

Corleone, eller Qurlayun som den hette på arabiska grundades av Saracenerna (araberna), och staden utgjorde en strategiskt viktig plats och var mycket eftertraktad av araberna som försökte erövra Sicilien på nytt.

Kungen av Spanien kontrolerade Sicilien och hatade dessa araber. Han var övertygad om att Saracenerna skulle komma tillbaka och att deras huvudmål var Corleone. Han tog hand om dessa albaner och placerade dem på Corleones fyra hörn. Den största av dessa hörn kom att bli Hora e arbereshvet (piana degli albanesi). Man omringade Corleone av albaner i tron m att de var något slags övernaturligt krigarfolk (vilket man lätt hade kunnat tro då albanerna var det enda folket som Turkarna förlorade mot på 1400 talet).

Tack vare att dessa albaner var grekiskt ortodoxa sydalbaner från Peleponesos och Epirus så kallade man staden för Piana dei Greci. Såhär gjorde man på medeltiden. Katolska albaner kallades ofta för latiner, ortodoxa albaner kallades för slaver/greker och muslimska albaner kallades för turkar, ni greker har ju kvar dessa benämningar än idag då ni har för vana att kalla oss för "turkalbaner" och de ortodoxa arvaniterna för "greker".

Grekernas bosättningar hittar man mestadels på den Östra delen av Sicilien (Syracusa m.m). Så jag vet inte vart du får det här om att Piana degli Albanesi ska ha varit grundad av greker...

Du har delvis rätt... men det bodde greker på området långt innan albanerna kom.... vi snackar före kristus.... nåja skit samma ... mindre viktigt.. vi är ganska mycket off topic .... tråden ska ju handla om "maffian" . Och det kanske det gör för det var just precis där fenomenet som felaktigt kallas för "maffia " tog sina första steg. Så vi kanske inte är off topic trots allt. Å på tal om Arvaniter... det sista du ska göra är att kalla dom för Albaner...!

Ingen kallar Albaner från Albanien för turkalbaner... utan det är Albanerna (muslimer med bulgarklingade namn) från Fyrom vi kallar så. Men dom kallar sig ju själva för turkar fast dom är albaner.
__________________
Senast redigerad av alexgr 2009-06-29 kl. 11:43.
Citera
2009-06-29, 14:29
  #41
Avstängd
Ballistis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexgr
Du har delvis rätt... men det bodde greker på området långt innan albanerna kom.... vi snackar före kristus.... nåja skit samma ... mindre viktigt.. vi är ganska mycket off topic .... tråden ska ju handla om "maffian" . Och det kanske det gör för det var just precis där fenomenet som felaktigt kallas för "maffia " tog sina första steg. Så vi kanske inte är off topic trots allt. Å på tal om Arvaniter... det sista du ska göra är att kalla dom för Albaner...!

Ingen kallar Albaner från Albanien för turkalbaner... utan det är Albanerna (muslimer med bulgarklingade namn) från Fyrom vi kallar så. Men dom kallar sig ju själva för turkar fast dom är albaner.

Makedon albanerna är riktigt konstiga måste jag säga. De är mer araber i kultur än albaner. Vad gäller arvaniterna (eller arbereshet som de kallar sig på sitt språk) så är de lika mycket albaner som oss.
Citera
2009-06-29, 14:41
  #42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ballisti
Makedon albanerna är riktigt konstiga måste jag säga. De är mer araber i kultur än albaner. Vad gäller arvaniterna (eller arbereshet som de kallar sig på sitt språk) så är de lika mycket albaner som oss.

Dom jag känner är greker enligt dom själva.
Citera
2009-06-29, 14:57
  #43
Avstängd
Ballistis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexgr
Dom jag känner är greker enligt dom själva.
FYROManerna anser sig vara antikens makedoner, men inte fan är dem det. Eller hur?
Citera
2009-06-30, 02:05
  #44
Medlem
charlieparkers avatar
Förvånad att ingen nämner den irländarna, och judarna när man talar om maffians historia i USA. Irländaren O´Bannion ex var en mycket fruktad och känd gangster och spritsmugglare. Avrättades väl av Capone (som själv INTE ingick i maffian utan var en självständig gangster).

Irländarna hade mycket fuffens för sig. John F Kennedys pappa var nära lierad med div. maffiabossar och grundlade familjens förmögenhet genom smuggling under förbudstiden.
Judiska maffian var även den mäktig. Mångmördaren och torpeden Benny "Bugsy" Siegler, var av judisk härkomst och var en av de verkliga höjdarna - liksom hans barndomskamrat Meyer Lansky, som fortfarande anses som en närmast genialisk affärsman.
De två var ungdomskamrater och ledargestalter tillsammans med den mycket pragmatiske italienske gangstern Lucky Luciano, som var grundaren och initiativtagaren till att maffian organiserades i familjer, vars territorier inte fick kränkas utan tillåtelse från toppen.
Finns en massa på film som visar denna barndomstrios "äventyr".

Siegler, som umgicks med filmstjärnor och själv hade stjärnstatus, var för övrigt den som grundade Las Vegas. Han slösade dock med pengar när han byggde det gamla anrika hotel Flamingo, och blev själv avrättad på order av sina kamrater Lansky och Luciano (finns massor av otäcka bilder på nätet).

Senare är ju maffian mest förknippad med italienare men från början var det en hel del strider mellan de olika etniciteterna.

Nu är det väl en hel del ryssar och annat öststatsfolk som ägnar sig åt trad. maffiaverksamhet?
__________________
Senast redigerad av charlieparker 2009-06-30 kl. 02:09.
Citera
2009-06-30, 02:24
  #45
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexgr
Dom är insatta i det som felaktigen kallas för maffia. Dom invandragrupperna som kvalificerar sig är främst dom grupperna som kom i slutet av 1800-talet och i början av 1900-talet, alltså Italienare, Greker och en liten del Albaner. Dom hade svårt att anpassa sig och lära sig språket . Deras barn började på 20-talet och 30-talet ta för sig, och ansågs som ett hot... Goggla så kanske du lär dig mer...

Många av de tidiga gangstrarna var väl dessutom judar, såsom Meyer Lansky, Bugsy Siegel och Dutch Shultz, Arnold Rothstein och andra. Man undrar lite vad som har blivit av den judiska maffian idag.

EDIT: Lyfter på hatten för charlieparker som hann före.
Citera
2009-06-30, 12:41
  #46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ballisti
FYROManerna anser sig vara antikens makedoner, men inte fan är dem det. Eller hur?

Är dom inte? Hur kommer det sig att Albanien var först med att erkänna dom som land med namnet Makedonien då?
Citera
2009-06-30, 15:40
  #47
Medlem
Överliggarens avatar
Verkar som albanerna, vilka som alla vet bland annat var först med att skicka människor till Månen, har tagit över även denna tråd, vilken egentligen handlar om den klassiska maffians ställning idag.

Moderation, någon?
Citera
2009-07-01, 11:20
  #48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Verkar som albanerna, vilka som alla vet bland annat var först med att skicka människor till Månen, har tagit över även denna tråd, vilken egentligen handlar om den klassiska maffians ställning idag.

Moderation, någon?

Armstrongs mormor var från kosovo...

Albanerna har även tagit över u21-landslaget.. å snart även a-laget... om 5 - 6 år kommer vi att heja på afrim , mustafa å bekim....! och om 150 år kommer sverige aldrig att ha existerat då albanerna kommer att hävda att norden alltid varit albansk....
__________________
Senast redigerad av alexgr 2009-07-01 kl. 11:22.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback