Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-22, 09:41
  #1
Medlem
Ziel Meins avatar
Har kört PC i hemmastudion i alla år, och blivit bekväm med det. Har dock nyligen börjat kika på mac då jag vill kunna köra bärbart. VST-pluggarna kan jag köra rakt av, såvitt jag har förstått, även om jag måste byta plattform till Logic eller liknande. Men hur är det egentligen numera, är Mac så mycket bättre till ljud? Jag har ingen monster-PC i studion nu, inte ens dual core, så jag klarar mig med en ganska basic Mac. Något man bör tänka på vid plattformsbyte?
Citera
2009-06-22, 10:16
  #2
Medlem
n00rfens avatar
Du kan inte köra VST-pluggar i OS X, utan du måste antingen fixa AU-motsvarigheten, eller köra en wrapper (vilket, typ, aldrig fungerar).

Som plattform är den inte "bättre" för att göra musik, det är samma grej, det är för de flesta bekvämare dock att arbeta i OS X. Du slipper strul med drivrutiner, osv.

Däremot tycker jag personligen att Logic är sjukt mycket bättre än Cubase, och de andra smutsiga programmen som finns till Windows, men så tycker inte alla.
Citera
2009-06-22, 10:59
  #3
Medlem
vilda-fisringens avatar
Det många också undrar om är om ljud kortet är bättre i en mac, det är det inte, ljudkorten i de mac burkarna som har ok pris är ej mycket bättre, men så klart har man pengarna att köpa en av de dyrare macarna så är ljudkortet mycket bättre.

kör själv på en macbook fungerar prima med ett externt ljudkort.
Citera
2009-06-22, 15:45
  #4
Medlem
Escapisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n00rfen
Du kan inte köra VST-pluggar i OS X, utan du måste antingen fixa AU-motsvarigheten, eller köra en wrapper (vilket, typ, aldrig fungerar).

Som plattform är den inte "bättre" för att göra musik, det är samma grej, det är för de flesta bekvämare dock att arbeta i OS X. Du slipper strul med drivrutiner, osv.

Däremot tycker jag personligen att Logic är sjukt mycket bättre än Cubase, och de andra smutsiga programmen som finns till Windows, men så tycker inte alla.


Tror nog dom flesta seriösa säger att Logic är bättre. Jag skulle nog säga att mac är bättre, fast än jag använder PC. För Logic om inte annat. Klart det beror på personlig smak också, men prestandan med Logic upplever jag som bättre.
Citera
2009-06-22, 20:25
  #5
Medlem
Bokkes avatar
Jag som alltid arbetat med PC, tycker att det är skönare men det är ju helt och hållet en smaksak. Har nyss börjat med mac (Då jag arbetar mer i en studio utanför hemmet; hemma har jag PC) och ja, Logic är ju verkligen helt sjukt bra genom att snabbkommandon finns för i princip alla grejer. Men om man alltid arbetat med PC så tycker jag att man lika gärna kan fortsätta. Har inte riktigt funnit de stora fördelarna som alla pratar om med mac, så om någon kan något om dessa så säg gärna till är villig att byta om det finns stora skillnader.
Citera
2009-06-23, 01:24
  #6
Medlem
Nemesis1s avatar
Mac har ett traditionellt fotfäste i mediebranscherna - musik, film, reklam, etc - men den traditionen får du faktiskt bryta mot hur mycket du vill... Eller kanske inte om du är anställt på ett företag som bara använder Mac men hemma går det ju bra... =)
Citera
2009-06-23, 08:39
  #7
Medlem
Ziel Meins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n00rfen
Du kan inte köra VST-pluggar i OS X, utan du måste antingen fixa AU-motsvarigheten, eller köra en wrapper (vilket, typ, aldrig fungerar).

Som plattform är den inte "bättre" för att göra musik, det är samma grej, det är för de flesta bekvämare dock att arbeta i OS X. Du slipper strul med drivrutiner, osv.

Däremot tycker jag personligen att Logic är sjukt mycket bättre än Cubase, och de andra smutsiga programmen som finns till Windows, men så tycker inte alla.

I den här tråden (https://www.flashback.org/showthread.php?t=943140) ser det ut att växa fram en lista på fina VST och VSTi. Finns det någon samling någonstans med AU-pluggar?

Kör ju Cakewalk, så ett byte till Mac skulle få mig att behöva börja om från början. Delvis är det tanken, då jag vill få lite nytändning och se saker och ting från andra håll och prova nya tillvägagångssätt, men jag vill ju för den sakens skull inte bli sittande utan något alls.
Citera
2009-06-23, 16:11
  #8
Medlem
nbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziel Mein
I den här tråden (https://www.flashback.org/showthread.php?t=943140) ser det ut att växa fram en lista på fina VST och VSTi. Finns det någon samling någonstans med AU-pluggar?

Kör ju Cakewalk, så ett byte till Mac skulle få mig att behöva börja om från början. Delvis är det tanken, då jag vill få lite nytändning och se saker och ting från andra håll och prova nya tillvägagångssätt, men jag vill ju för den sakens skull inte bli sittande utan något alls.

Finns dom största som AU verkar det som, utbudet är helt klart mindre (iaf om du ska ha tag i det pirat). Hittade det bästa med native samt alla dom andra gobitarna som predator pro53 zeta osv
Citera
2009-06-23, 17:12
  #9
Medlem
VAN2FREEs avatar
Atari 1040 skall det va om man är hardcore
Citera
2009-06-23, 22:51
  #10
Medlem
Ziel Meins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VAN2FREE
Atari 1040 skall det va om man är hardcore

...och det bör man alltså tänka på när man byter plattform från PC till Mac? Eller när man lurar på hur det ser ut med AU-pluggar i förhållande till VST-utbudet?

Allright, säg att jag vill vara hardcore. Hur hjälper det mig med en 1040? Utöver att begränsa mig så mycket att jag inte kan göra det jag gör på PC och vill göra på Mac? Hur är det hardcore att låta hela hemmastudion - förutom en MIDI-keyboard - stå oanvändbar?

Tack för ditt bidrag till tråden.
Citera
2009-06-24, 01:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziel Mein
...och det bör man alltså tänka på när man byter plattform från PC till Mac? Eller när man lurar på hur det ser ut med AU-pluggar i förhållande till VST-utbudet?

Allright, säg att jag vill vara hardcore. Hur hjälper det mig med en 1040? Utöver att begränsa mig så mycket att jag inte kan göra det jag gör på PC och vill göra på Mac? Hur är det hardcore att låta hela hemmastudion - förutom en MIDI-keyboard - stå oanvändbar?

Tack för ditt bidrag till tråden.

Det enda som Atarin är känd för och det första cubase till den är dess tighta midiclock. Det är en del som iaf för en del år sen använde den till midi syncen för den var stabilare än allt annat inkl Pc och Mac. Men i övrigt slår ju Pc och Mac den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback