Citat:
Ursprungligen postat av hacke hackspett
Vad jag har förstått så är enda sättet att skapa pengar i vårt system att centralbanken ger lån till de vanliga bankerna, som i sin tur ger lån till låntagare. Om alla pengar i ekonomin är skapade genom ett lån, som ska betalas tillbaka med ränta följer ju att mängden utlånade pengar hela tiden måste öka (för att täcka amortering och räntekostnad av tidigare lån). För att mängden pengar ska kunna öka utan motsvarande inflation krävs en ökning av den reella ekonomin. Det blir en låne-tillväxt-spiral. Sistnämnda uttryckt väldigt otekniskt men det borde ju stämma?
Eller har jag fundamentalt missuppfattat något?
En Centralbank kan också köpa obligationer på marknaden med nyskapade pengar. Det sker för närvarande av FED i USA i stor omfattning. FED köper inte heller bara obligationer utan andra typer av skulder.
De pengar som kommer ut här är inte kopplade till något lån till Centralbanken. Obligationen blr dock ett lån till Centralbanken. Räntorna på obligationen går tillbaka i samhället via vinstutbetalning till Staten som konsumerar upp pengarna.
När en köpt obligation förfaller (efter en tid) kan Centralbanken gör olika saker med pengarna som kom in.
A) Förstöra pengarna. (Det blev då en temporär ökning i penningmängd).
B) Köpa en ny obligation.
C) Låta pengarna användas till Centralbankens driftskostnader. (Varvid pengarna kommer ut i sammhället utan vara en skuld till Centralbanken).
D) Betala pengarna som vinst till Staten (som sedan spenderar dessa snabbt). Här kommer också pengarna ut i samhället utan vara en skuld till Centralbanken.
Sedan tror jag det är mer korrekt att säga att konsumtionsbegäret hos homo sapiens kräver tillväxten. Jag ser inte att det ekonomiska systemet kräver det.