Citat:
Ursprungligen postat av ingridjuliana
OK. Tack för svaret. Jag har ingen lust att vänta i sex månader. Den läkare jag pratade med idag sa att min svamp är borta nu eftesom jag ätit det där i 3 månader, men att det inte syns förrän nageln växer ut. När jag sa att jag tvivlar på det och vill ha mer tabletter blev han sur, och när jag sa att jag ville ha remiss till hud slängde han på luren.
Det är inte omöjligt att dina naglar faktiskt kommer växa ut friska men med terbinafintabletterna verkar det vara som att antingen funkar det eller så funkar det inte.... Såvitt jag minns ligger statistiken på ungefär 50 procent. Jag åt terbinafin i tre månader utan att missa en dag och inte ett skvatt hände. Efter nåt år provade jag igen och fick då göra ett leverprov men fortfarande hände inget, om du testar magis koncept bör du kanske göra ett leverprov nån gång under tiden då medicinen ju är receptbelagd och det finns en anledning till att läkarna inte vill låta en fortsätta när kuren är över.
Själva metoden att medicinera i tre månader verkar också lite svag då en tånagel kan ta ett år att växa ut och även om man fått svampen ur nagelbädden kan man tycka infektionen borde lika lätt kunna börja jobba sig bakåt igen, när jag slutligen blev fri min svamp var det precis vad som hände och jag fick "göra om" 2-3 gånger. Vet inte om jag skrivit om det på forumet men så här gick det till:
Efter att fått nobben av läkarna att få pröva en tredje kur fick jag inte heller tag på något från utlandet, tro mig, jag försökte.... Jag var bitter en kväll då jag såg mina frasiga klor och tog helt sonika en slipmaskin (dremel) och metodiskt slipade jag bort de fingernaglar som var helt körda... Det är en dryg process som tar ett par timmar för när man är oförsiktig gör det ont och när nageln börjar bli tunn känns det ganska obehagligt. Vill man vara fin får man dock lida pin. All nagel som var lös tog jag bort helt och den som var smittad men ännu satt fast i fingret slipade jag ner tills den var tunn som ett fint lager lack. Man kan trycka på den och bedöma hur tjock den är så man inte går igenom och skär i fingret.
Efter det la jag lamisil på detta, morgon och kväll, morgon och kväll och efter ett par månader så jag frisk nagel! Fick dock som sagt slipa bort och börja om när jag såg infektionen krypa bakåt igen men anmärkningsvärt fort var naglarna helt som nya igen.
Tånaglarna har jag gjort samma process på utan att lyckas tyvärr, har väl inte orkat vara lika noggrann med nerslipningen heller. Dock ska det sägas att de ser mycket bättre ut än innan (har dokumenterat med bilder så jag inte ska inbilla mig saker). Grundprincipen är förstås att man tar bort barriären som hindrar medicinen att nå in, alltså nageln.
Har hela förloppet på en blogg men har för mig flashback har nån regel mot att marknadsföra egna bloggaddresser, men PMa gärna om du vill titta eller ställa frågor.