2012-03-08, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magi
Om du är osäker på att inte få ut terbinafin piller i mer än 3 månader, så gå till fler läkare så att du säkert får dem under hela utväxten, då det för mig var tvunget innan svampen försvann.
Det kan vara mycket svårt att få ut terbinafin mer än 3 månader i sträck.
Läkare har fått lära sig att de måste vara uppehåll mellan 3 mån kurer på ca 6 månader och det funkade iaf inte på mig.

Magi
-

Hur lyckades du få terbinafin utskrivna för mer än 3 månader? Gick du till en annan läkare som inte hade tillgång till din andra journal där det står att du redan fått medicinen i x antal veckor?
Jag har fått en kur på terbinafin men nu när jag avslutat kuren vill inte läkaren skriva ut något mer. Vad ska jag göra då? Kan man kräva att få en remiss till hudkliniken?
Citera
2012-03-08, 15:53
Medlem
magis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingridjuliana
Hur lyckades du få terbinafin utskrivna för mer än 3 månader? Gick du till en annan läkare som inte hade tillgång till din andra journal där det står att du redan fått medicinen i x antal veckor?
Jag har fått en kur på terbinafin men nu när jag avslutat kuren vill inte läkaren skriva ut något mer. Vad ska jag göra då? Kan man kräva att få en remiss till hudkliniken?

När jag förstod att jag behövde minst 6 månader på terbinafin,
(vilket var korrekt beslut och jag är nu fri från nagelsvamp),
så fick jag ut en 3 mån kur och sedan väntade jag ca 6 mån för då kunde läkaren skriva ut en kur till. Så efter 6 månader hade jag piller för 6 mån och efter det lyckades jag bli av med nagelsvamp.

MagI
Citera
2012-03-08, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magi
När jag förstod att jag behövde minst 6 månader på terbinafin,
(vilket var korrekt beslut och jag är nu fri från nagelsvamp),
så fick jag ut en 3 mån kur och sedan väntade jag ca 6 mån för då kunde läkaren skriva ut en kur till. Så efter 6 månader hade jag piller för 6 mån och efter det lyckades jag bli av med nagelsvamp.

MagI

OK. Tack för svaret. Jag har ingen lust att vänta i sex månader. Den läkare jag pratade med idag sa att min svamp är borta nu eftesom jag ätit det där i 3 månader, men att det inte syns förrän nageln växer ut. När jag sa att jag tvivlar på det och vill ha mer tabletter blev han sur, och när jag sa att jag ville ha remiss till hud slängde han på luren.
Citera
2012-03-20, 01:51
Medlem
Citat:
OK. Tack för svaret. Jag har ingen lust att vänta i sex månader. Den läkare jag pratade med idag sa att min svamp är borta nu eftesom jag ätit det där i 3 månader, men att det inte syns förrän nageln växer ut. När jag sa att jag tvivlar på det och vill ha mer tabletter blev han sur, och när jag sa att jag ville ha remiss till hud slängde han på luren.

Det är inte omöjligt att dina naglar faktiskt kommer växa ut friska men med terbinafintabletterna verkar det vara som att antingen funkar det eller så funkar det inte.... Såvitt jag minns ligger statistiken på ungefär 50 procent. Jag åt terbinafin i tre månader utan att missa en dag och inte ett skvatt hände. Efter nåt år provade jag igen och fick då göra ett leverprov men fortfarande hände inget, om du testar magis koncept bör du kanske göra ett leverprov nån gång under tiden då medicinen ju är receptbelagd och det finns en anledning till att läkarna inte vill låta en fortsätta när kuren är över.

Själva metoden att medicinera i tre månader verkar också lite svag då en tånagel kan ta ett år att växa ut och även om man fått svampen ur nagelbädden kan man tycka infektionen borde lika lätt kunna börja jobba sig bakåt igen, när jag slutligen blev fri min svamp var det precis vad som hände och jag fick "göra om" 2-3 gånger. Vet inte om jag skrivit om det på forumet men så här gick det till:

Efter att fått nobben av läkarna att få pröva en tredje kur fick jag inte heller tag på något från utlandet, tro mig, jag försökte.... Jag var bitter en kväll då jag såg mina frasiga klor och tog helt sonika en slipmaskin (dremel) och metodiskt slipade jag bort de fingernaglar som var helt körda... Det är en dryg process som tar ett par timmar för när man är oförsiktig gör det ont och när nageln börjar bli tunn känns det ganska obehagligt. Vill man vara fin får man dock lida pin. All nagel som var lös tog jag bort helt och den som var smittad men ännu satt fast i fingret slipade jag ner tills den var tunn som ett fint lager lack. Man kan trycka på den och bedöma hur tjock den är så man inte går igenom och skär i fingret.

Efter det la jag lamisil på detta, morgon och kväll, morgon och kväll och efter ett par månader så jag frisk nagel! Fick dock som sagt slipa bort och börja om när jag såg infektionen krypa bakåt igen men anmärkningsvärt fort var naglarna helt som nya igen.

Tånaglarna har jag gjort samma process på utan att lyckas tyvärr, har väl inte orkat vara lika noggrann med nerslipningen heller. Dock ska det sägas att de ser mycket bättre ut än innan (har dokumenterat med bilder så jag inte ska inbilla mig saker). Grundprincipen är förstås att man tar bort barriären som hindrar medicinen att nå in, alltså nageln.

Har hela förloppet på en blogg men har för mig flashback har nån regel mot att marknadsföra egna bloggaddresser, men PMa gärna om du vill titta eller ställa frågor.
Citera
2012-03-20, 15:14
Medlem
magis avatar
Citat:

Om du har haft svamp länge har du svampsporer i hela huset o kläder.
Har du en skadad nagel kommer svampsporerna att infektera din skadade nagel.
Du kan ju försöka smeta in nageln med terbinafin / lamsil salva och ta ett plåster över så att salvan inte gnids bort uner tiden nageln växer ut. Men min erfarenhet säger att du bör äta terbinafin piller tills nageln är utväxt. Jag åt terbinafin piller i ca 2 år då en stortånagel till slut vuxit ut och har friska naglar sedan ca 15 år utan återfall.

Varje dag under de två åren la jag salva och plåster om nageln då jag gett mig tusan på att bli av med nagelsvampen och jag är glad över att jag inte lyssnade på de okunniga läkarna. men jag kanske hade tur som klarade mig från biverkningar.

MagI
-
Citera
2012-03-20, 23:45
Medlem
Hej! Jag skulle absolut inte vilja skrämma er, men jag har läst om några fall, där folk tappade smakkänsla till slutet av behandlingen med terbinafin. Läkarna varnade inte de, så att de var mycket oroliga, men sedan, efter ca. 3 månader fick de sin smakkänsla tillbaka. Ett effektivt sätt att behandla fotnagelsvamp är kolloidal silver, man sprayer de bara på naglarna, yttre användning, alltså.
Senast redigerad av irit 2012-03-20 kl. 23:47.
Citera
2012-04-13, 22:32
Medlem
Roligt att du tog upp kolloidalt silver eftersom det är just en sån där klassisk alternativkur "drick silver!", klart det låter kul och intressant.

Faktum är att de tester som gjorts visar på att kolloidalt silver precis som andra så kallade universalkurer som marknadsförs aggressivt inte verkar ha någon positiv verkan överhuvudtaget, de enda märkbara effekterna är att man kan bli gråblå.......

http://www.quackwatch.com/01Quackery...s/argyria2.gif

http://flowingriverclinic.files.word...pg?w=150&h=112

http://www.webanstrich.de/rosemary/i...asion_full.jpg

http://www.documentingreality.com/fo...b?d=1312036153
Citera
2012-04-15, 10:50
Medlem
spicemes avatar
Enligt rekommendationer från läkemedelsverket, ska man endast ta terbinafin i 3 månaders tid mot nagelsvamp. Man kan inte utvärdera effekten förrän efter ungefär ett år då det tar tid för nageln att växa ut (nageln kommer fortfarande se trasig ock knölig ut pga angreppet som varit, men det man bedömer är den nya utväxten). Man ska därför INTE upprepa kuren tidigare eller köra på i längre tid. Detta pga risken för allvarliga biverkningar som lyckligtvis är ovanligt. Om man behandlar i 3 månaders tid har man en 50% chans att svampen läker ut. Kuren kostar runt 2000 spänn. Att svampen för övrigt lever kvar i strumpor och skor och kan återsmitta låter mest som bogus. Största sannolikheten är att man plockat upp svampen på badhuset där det är fuktigt.
Citera
2012-06-08, 22:08
Medlem
RickyOhs avatar
Ang att man blir smittad:

Har vissa personer "anlag" för att få nagelsvamp? (Alltså enklare att bli smittad)

Om man har det, är det lättare att få tillbaka det efter man blivit botad?
Citera
2012-06-10, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickyOh
Ang att man blir smittad:

Har vissa personer "anlag" för att få nagelsvamp? (Alltså enklare att bli smittad)

Om man har det, är det lättare att få tillbaka det efter man blivit botad?

Nu är det ett tag sen jag läste om det men såvitt jag minns finns det inga "anlag" för att få nagelsvamp men det blir vanligare ju högre man går i åldersgrupperna och på ålderdomshemmet kan man nästan förvänta sig att ha nagelsvamp. Att det inte är så stort hallå om detta beror väl på att det trots allt inte är en farlig sjukdom utan bara missprydande. Och ju högre upp i åren man är så är man förmodligen mindre noga med att kunna visa upp felfria fötter på stranden.

Gällande risken att bli återsmittad: Jag blev efter flera år frisk från min fingernagelsvamp för 2 år sedan och har sedan mer eller mindre noggrannt fortsatt behandla fotnagelsvampen. Jag har aldrig brytt mig om att vara noggrann med att skydda händerna eller rengöra dem efter att jag kliat mig på tårna, bytt strumpor, klippt naglarna eller utfört behandlingen och mina fingernaglar är som nya fortfarande. Så i mitt fall är det inte lätt att bli återsmittad.... Tvättar du dina strumpor i 60 grader är du nog hyfsat säker under och efter din behandling för fotnagelsvamp. Visst kan man slänga alla sina kläder och sätta anticimex på att desinficera huset om man vill men man får ju vara realistisk också.......
Citera
2013-02-27, 15:26
Medlem
Lundbergs avatar
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter kring terbinafin.

Jag har många år haft väldiga problem med nagelsvamp, sökte för tre månader sen efter att mina stortånaglar lossnat helt och hållet och var knallgula.
Efter tre månader med tabletter är jag nästan helt av med svampen. Jag ringde min vårdcentral och beskrev detta samt att jag inte har upplevt några biverkningar av tabletterna.
Då skrev de ut en ny kur åt mig, som jag kommer käka framöver.

Kan även informera att kuren inte längre är dyr, det är något läkemedelspatent som har gått ut. Kommer inte ihåg exakt vad jag betalade för 3 månader men typ 300 spänn.

Nu återstår det att se om svampen kommer tillbaka efter jag slutat med tabletterna men att de är effektiva råder det inget tvivel om, jag trodde verkligen inte jag skulle ha i närheten så här fina fötter igen.
Citera
2013-03-11, 23:54
Medlem
Tovsippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundberg
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter kring terbinafin.

Jag har många år haft väldiga problem med nagelsvamp, sökte för tre månader sen efter att mina stortånaglar lossnat helt och hållet och var knallgula.
Efter tre månader med tabletter är jag nästan helt av med svampen. Jag ringde min vårdcentral och beskrev detta samt att jag inte har upplevt några biverkningar av tabletterna.
Då skrev de ut en ny kur åt mig, som jag kommer käka framöver.

Kan även informera att kuren inte längre är dyr, det är något läkemedelspatent som har gått ut. Kommer inte ihåg exakt vad jag betalade för 3 månader men typ 300 spänn.

Nu återstår det att se om svampen kommer tillbaka efter jag slutat med tabletterna men att de är effektiva råder det inget tvivel om, jag trodde verkligen inte jag skulle ha i närheten så här fina fötter igen.

Tack Lundberg, du har gett mig hoppet åter!

Jag har testat typ alla receptfria medel på marknaden, och länge velat ta i med hårdare metoder men när man googlar det så blir man ju minst sagt bortskrämd (" Svampen försvinner ändå inte, du kommer aldrig bli av med den. Och skulle den ändå förvinna, vilket den inte kommer göra, så kommer den ändå tillbaka med en gång. Och biverkningarna kommer DÖÖÖDA DIG! Samt ge dig hemska hudreaktioner")

Men nu känner jag att det är värt ett försök iaf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in