2013-03-17, 16:03
Medlem
Som sagt, har gjort en sida om nagelsvamp!

Det är inte mycket info just nu! men kolla in den om ni är intresserade.

Ha en bra dag

http://overweightweights.com/Nagelsvamp/
Citera
2013-04-04, 15:28
Medlem
Tovsippas avatar
Bump

Då var det dags då! Hämtade äntligen mina första Terbinafinpiller idag (lär behövas fler kurer då det är stortånageln som är angripen)

Har även laddat upp med flera meter textilplåster på rulle och några tuber Lamisilsalva.

I tanke på hur vanligt det tydligen är med nagelsvamp (10% = 900 000 svenskar!) och vilken oenighet kring behandlingen som råder mellan de som har svamp och läkarna, så borde den här tråden vara betydligt större. Men det är klart - som nämnts tidigare i tråden så sitter väl de flesta av de där 10 procenten på hemmet och bryr sig helt enkelt inte.

Jag återkommer med hur det går för mig!

Angående klorin: någon som vet om det är stor skillnad på effektivitet jämfört med vanlig handdesinfektion?
Citera
2013-04-06, 09:53
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Fick uppmaningen av läkare att inte ta Terbinafin som jag fått av en annan läkare. Så läste jag trådarna här på FB och tog fasta på ett råd att fila ner nageln hårt.

Efter som jag bara hade det på en nagel tyckte jag rådet var bra och använde en vanlig järnfil som tar bra och filade ner tills det blev tunt och började göra ont. Då gick det som var kvar av nageln sönder och jag kunde peta bort det kexiga gröna undre delen av nagel. Sedan på med Loceryl, upprepade det med lätt filande och mer Loceryl med 2 dagars mellanrum. Efter några gånger försvann all synlig svampinfektion. Nageln är trasig men den växer så sakta ut igen.

Loceryl ska enligt bruksanvisningen användas en gång i veckan men det beror nog på att tillverkaren aldrig vill att vi ska bli av med svampen så de får sälja riktigt många förpackningar. Tidigare höll jag på med den anvisade metoden i 6 månader utan att svampen minskade det minsta.
Citera
2013-04-06, 16:06
Medlem
Jag hoppas att man tagit prover från era naglar och bekräftat diagnosen. Jag åt en hel del svampmedel, men, jag hade inte svamp, en hudläkare som jag vet är klok sa att man måste ta tester och se om det är svamp.

Tyvärr så ger man ofta meds utan att veta om det hjälper, ibland finns inget val, inget enkelt test konstigt nog är läkarkåren då mer emot att bara "prova" meds.

Har för migh att ex-Pfizer-Dirren sa att ng form av vicks var grejen mot nagelsvamp, ofarligt!
Citera
2013-04-11, 21:03
Medlem
Lundbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Jag hoppas att man tagit prover från era naglar och bekräftat diagnosen. Jag åt en hel del svampmedel, men, jag hade inte svamp, en hudläkare som jag vet är klok sa att man måste ta tester och se om det är svamp.

Tyvärr så ger man ofta meds utan att veta om det hjälper, ibland finns inget val, inget enkelt test konstigt nog är läkarkåren då mer emot att bara "prova" meds.

Har för migh att ex-Pfizer-Dirren sa att ng form av vicks var grejen mot nagelsvamp, ofarligt!

Jodå, på mig tog de prover först för att säkerhetsställa svampinfektionen. Det är nog enligt boken, var jävligt uppenbart att jag hade nagelsvamp men man tog prover iallafall.
Citera
2013-05-02, 21:42
Medlem
Tovsippa: Handdesinfektion är ju en jämförelsevis mild produkt jämfört med klorin som är ett starkt frätande rengöringsmedel. Så även om du spär klorinet mycket lär det nog vara "effektivare" än handdesinfektion i den mening att det dödar det mesta. Har läst lite om folk som använt klorin på naglarna men det verkar rätt extremt, gissar mig till att det gör ont och är väldigt hårt på tårna. Har själv testat mycket men aldrig klorin.

Lundberg: Det är normalt att ta prover. Psoriasis kan se ut som svår nagelsvamp och går inte att behandla med medicinering såvitt jag vet. Sedan vill man även veta vad det är för infektion om man har en, det finns ett gäng olika svampar som kan hugga tag i naglarna. Själv har jag den vanligaste, Trichophyton Rubrum, men man kan också ha Candida som är en jästsvamp, helt annan grej.

Hoppas det går bra för er med era behandlingar, själv har jag nu friska fingernaglar men ingen framgång alls med tårna.
Citera
2013-09-18, 23:31
Medlem
Shoffens avatar
Hej.
Jag har nagelsvamp på både tår och fingrar och har provat de flesta receptfria medlen ( penna, droppar och nagellacket ) med varierande resultat.
Min resa började för ca 7 år sedan på en vårdcentral där de tog ett nagelprov med den största saxen de kunde hitta. Personen talade knagglig svenska med vi förstod varandra och efter ett par veckor så var labbtestet klart. Iom provet på naglen var en pytteliten bit hon fick bort med saxen så visade provet ingenting.
Fick rådet av en bekant att gå till en hud/nagel terapeft som direkt såg att det var svamp jag led av.
Gick regelbundet dit och de "gröpte ur" under mina naglar och samtidigt strök jag på ett medel med en "tushpenna" som jag inte minns namnet på längre. Det fungerade någorlunda ok tills jag beslöt mig för att fortsätta hemma för att inte tömma kontot då det kostar en del på sådana ställen.
Gick dit för att köpa mer medel visserligen och började sedan med att droppa på ett annat medel som skulle fungera bättre i nagelkanten så att det skulle komma in under nageln.

Gjorde såhär periodvis i flera år för att sedan gå över till nagellacket Loceryl 5%. vilket jag använde till i våras då jag helt enkelt gav upp.

Jag hade gärna gått till läkare igen men oroar mig att de kommer hända samma sak igen. Naglarna är värre än för 7 år sedan, fler naglar är smittade men det har lyckligtvis inte spritt sig in i nagelroten utan håller sig max en 3del in ifrån kanten.

Finns det några biverkningar av att ha nagelsvamp då jag misstänker man har det i kroppen och i blodomloppet?
Citera
2014-01-06, 14:58
Medlem
Nagelsvamp är ett stort problem och det är svårt att läka. Men om behovet finns, kan man hitta ganska bra information om nagelsvamp och metoder för att behandla nagelsvamp.
Citera
2014-07-08, 22:59
Medlem
BlueOasiss avatar
Nåva nagelgel funkar alldeles utmärkt. Tänkte bara jag skulle skriva det för jag var verkligen glad när jag hittade något som fungerade efter flera års tid!

http://www.fotakuten.se/nava-nagelgel-138.html
Citera
2014-08-12, 11:47
Medlem
Har börjat äta Terbinafin mot nagelsvamp(prover tagna) och förmodad svamp under fotsulorna. Jag "fjällar" om fotsulorna och att smörja in fötterna med salva, för att mjuka upp huden, fungerar dåligt.

Läste tidigare i tråden att man även skulle använda Lamisilsalva och plåster på dom infekterade naglarna. Jag hittade Lamisilsalva på Apoteket men det står att den ska användas mot fotsvamp. Har den effekt på nagelsvamp också eller är det en annan Lamisilsalva jag ska köpa?
Citera
2015-04-29, 03:50
Medlem
Sockerpillers avatar
Tänkte att det kunde vara intressant för någon att läsa min erfarenhet:

Fick fot- och nagelsvamp för några år sedan. Till saken hör att jag då jobbade utomlands och utomhus. Det var en väldigt blåsig och regnig vår vilket gjorde att jag, trots stövlar och regnkläder, ständigt var fuktig inpå kroppen, särskilt fötterna som klafsade omkring i lera hela dagarna.

Det tog några veckor innan jag insåg att det var svamp, tänkte först att det bara var torr hud. När jag förstod vad det var provade jag först den vanliga verkningslösa skiten (lamisil, pevaryl etc..). Huden sprack och kunde dras av i stora flagor på fotsulorna, naglarna var verkligen ingen vacker syn, klippte och skrubbade bort allt som gick, vissa dagar gjorde det verkligen ont att gå pga någon sårig spricka som sved. Sedan beordrade jag läkaren att skriva ut Terbinafin. Käkade det dagligen i två år sedan var jag kurerad. För säkerhets skull tog jag medicinen någon månad till efter att fötterna såg friska ut.

Hade inga biverkningar som jag kommer ihåg. Dricker inte alkohol och har alltid haft hälsosamma matvanor, kanske bidrog det till att jag inte märkte någon negativ förändring i måendet. Byter sockar dagligen, hemma går jag barfota (på sommaren även utomhus) eller i luftiga raggsockar och äger inga skor som inte andas (utöver gummistövlarna då).

Jag har starka naglar och rätt bra fotläder (mycket keratin) vilket förmodligen gjorde att svampen trivdes extra bra efter att den väl fått fäste den där regniga våren. Var orolig över att det skulle komma tillbaka men nu, ett par år senare är fötterna hur fina som helst. Rekommenderar verkligen att ta till hårdhandskarna och göra en rejäl giftig behandlig inifrån. Men jag inser också att jag kan ha haft väldigt tur, vissa verkar få kämpa mot svampen hela livet.
Senast redigerad av Sockerpiller 2015-04-29 kl. 04:01.
Citera
2016-01-07, 13:21
Medlem
udons avatar
Jag har haft nagelsvamp samt svamp under fotsulorna i 12 år. Det började med för täta arbetsskor i för varmt klimat. Jag har långsamt växande svamp. Den drabbar alla tår på ena foten utom stortån som bara fått mindre angrepp (kan klippa bort dessa). Så för mig verkar det faktiskt inte smitta av sig alls genom strumpor osv.

Nu har jag tröttnat på diverse lackmedel och andra huskurer. Gick till en privat hudläkare och fick Terbinafin Actavis utskrivet direkt. Ska käka i 3 månader. Läkaren var en överläkare med 30 års erfarenhet av hudsjukdomar och enligt honom är svåra biverkningar av terbinafin mycket ovanliga och drabbat främst folk som redan har svåra njur- och leversjukdomar. Är man ung och frisk enligt läkaren ska man käka Terbinafin för att få en normal fot. Man vill ju inte gå omkring och se leprasjuk ut. Dessutom blir foten oerhört skör av tex löpning vid nagelsvamp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in