Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-06-21, 11:42
  #1
Medlem
Tjenare.

Har fixat Terbinafin som förhoppningsvis ska ta bort nagelsvampen jag har. Men för att få den att funka bra vore det extremt bra om jag fick naglarna att växa så snabbt som möjligt. Finns det något sätt, t.ex. något man kan äta för att påskynda nagelväxten? Mycket protein kanske?

Sedan har ju Terbinafin en del biverkningar också. Vet inte om jag klommer att få ngn om dem. Här är de vanliga:

"Vanliga (förekommer hos fler än 1 av 100 användare):

Obehag i mag-tarmkanalen som t.ex. matsmältningsbesvär, aptitlöshet, illamående, lätta magsmärtor, diarré och gaser. Hudutslag och nässelfeber. Huvudvärk."

Så det jag tänker försöka göra är att äta mat som magen gillar. A-fil är väl bra? mycket vatten är bra antar jag? Men något mer? Någon man ska hålla sig undan att äta?

Tacksam för svar.
Citera
2009-06-21, 12:42
  #2
Medlem
magis avatar
Jag har käkat terbinafin sedan 2001 både i 3 månadersperioder och konstant i flera år för att till slut bli av med svampinfektionen i tånagel och har aldrig fått några allvarliga biverkningar.
Och jag har levt och ätit precis som vanligt och festat hur som helst osv.
Jag har iaf haft tur i så fall.
Jag käkade vitaminer för att naglarna skulle växa maximalt.

Magi
-
__________________
Senast redigerad av magi 2009-06-21 kl. 12:46.
Citera
2009-06-21, 13:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magi
Jag har käkat terbinafin sedan 2001 både i 3 månadersperioder och konstant i flera år för att till slut bli av med svampinfektionen i tånagel och har aldrig fått några allvarliga biverkningar.
Och jag har levt och ätit precis som vanligt och festat hur som helst osv.
Jag har iaf haft tur i så fall.
Jag käkade vitaminer för att naglarna skulle växa maximalt.

Magi
-


Hoppas det går bra för mig då. Tvivlar på att 3 månader räcker dock, har svamp på stortånaglarna så det lär väl ta ett tag. Borde väl inte vara något problem att få mer terbinafin utskrivet?
Citera
2009-06-21, 15:31
  #4
Medlem
fernebos avatar
Morotsjuice får mina naglar att växa som sjutton fast svampen har jag inte blivit av med. Kör med Loceryl..
Citera
2009-06-21, 15:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Morotsjuice får mina naglar att växa som sjutton fast svampen har jag inte blivit av med. Kör med Loceryl..

Får väl kolla vad morotsjuice innehåller då.

Loceryl är väl sån där nagellack? Tror det är "mildare" än terbinafin. Har du kört med det länge?
Citera
2009-06-21, 16:39
  #6
Medlem
fernebos avatar
Har kört med det i över ett år. Några av naglarna har botats så en viss effekt har det ju, men på stortårna växer det bara ut ny redan smittad nagel hela tiden. Man kommer ju inte åt under nagelbandet.
__________________
Senast redigerad av fernebo 2009-06-21 kl. 16:42.
Citera
2009-06-21, 16:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Har kört med det i över ett år. Några av naglarna har botats så en viss effekt har det ju, men på stortårna växer det bara ut ny redan smittad nagel hela tiden. Man kommer ju inte åt under nagelbandet.


Prova terbinafin istället då. Min svamp är rätt utbredd (nästan hela stortånaglarna) så jag är rädd att det blir jävligt svårt att få bort det fastän jag tar terbinafin.
Citera
2009-06-21, 19:14
  #8
Medlem
fernebos avatar
Har övervägt det, men är lite skeptisk pga biverkningarna. Allra bäst effekt får man visst av att kombinera båda preparaten. Loceryl funkar ju och även stortårna ser bättre ut, men frågan är hur många år man ska hålla på?
Citera
2009-06-22, 22:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Har övervägt det, men är lite skeptisk pga biverkningarna. Allra bäst effekt får man visst av att kombinera båda preparaten. Loceryl funkar ju och även stortårna ser bättre ut, men frågan är hur många år man ska hålla på?


Har bara tagit tabletterna i två dagar än, men har inte känt några biverkningar alls ännu.
Citera
2009-06-22, 23:06
  #10
Medlem
magis avatar
När man ska ha bort nagelsvamp från stortånagel får man försöka komma överens med läkare att man ska ha terbinafin piller konstant tills de vuxit ut helt. De gånger jag hade uppehåll mellan kurerna fick man tillbaka nagelsvampen precis som från början.
Terbinafin piller skall tas kontinuerligt månad efter månad, tills nageln är helt utväxt och man får ha mycket tålamod.
Om du är osäker på att inte få ut terbinafin piller i mer än 3 månader, så gå till fler läkare så att du säkert får dem under hela utväxten, då det för mig var tvunget innan svampen försvann.
Det kan vara mycket svårt att få ut terbinafin mer än 3 månader i sträck.
Läkare har fått lära sig att de måste vara uppehåll mellan 3 mån kurer på ca 6 månader och det funkade iaf inte på mig.

Lite tips...
Fotsvamp skall man angripa också då den är orsaken till att man fått nagelsvamp.
Tvätta fötterna varje dag och smörj in mellan tårna med lamisilsalva.
Något jag provade var att köpa en ättika eller dunk ogräsättika och efter att ha använt lamisilsalva och fått bort den värsta fotsvampen varje dag blöta ner mellan tårna med ättika då den verkar hålla tillbaka fotsvampen om man inte vill hålla på med lamisilsalva hela tiden samtidigt med terbinafin pillerna.
En annan sak är att klippa ner och skrubba naglarna med nagelborste och efter tvätt alltid smeta in naglarna i lamisilsalva på naglarna under hela terbinafin kuren och sedan sätta på plåster så att man håller nageln täckt med lamisilsalvan när den växer. Det hjälper till att hålla borta återväxt av nagelsvampen under terbinafin kuren.
Börja med öppna skor som sandaler där tårna och fötterna kan hålla sig torra och luftade.
Byt sockar varje dag.
Går du i täta skor blir det mycket svåret att få bort svampen.

Följer du dessa råd kan du nog ha tillbaka stortånaglarna efter 3-12 månader.



Magi
-
__________________
Senast redigerad av magi 2009-06-22 kl. 23:09.
Citera
2009-06-23, 01:01
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magi
När man ska ha bort nagelsvamp från stortånagel får man försöka komma överens med läkare att man ska ha terbinafin piller konstant tills de vuxit ut helt. De gånger jag hade uppehåll mellan kurerna fick man tillbaka nagelsvampen precis som från början.
Terbinafin piller skall tas kontinuerligt månad efter månad, tills nageln är helt utväxt och man får ha mycket tålamod.
Om du är osäker på att inte få ut terbinafin piller i mer än 3 månader, så gå till fler läkare så att du säkert får dem under hela utväxten, då det för mig var tvunget innan svampen försvann.
Det kan vara mycket svårt att få ut terbinafin mer än 3 månader i sträck.
Läkare har fått lära sig att de måste vara uppehåll mellan 3 mån kurer på ca 6 månader och det funkade iaf inte på mig.

Lite tips...
Fotsvamp skall man angripa också då den är orsaken till att man fått nagelsvamp.
Tvätta fötterna varje dag och smörj in mellan tårna med lamisilsalva.
Något jag provade var att köpa en ättika eller dunk ogräsättika och efter att ha använt lamisilsalva och fått bort den värsta fotsvampen varje dag blöta ner mellan tårna med ättika då den verkar hålla tillbaka fotsvampen om man inte vill hålla på med lamisilsalva hela tiden samtidigt med terbinafin pillerna.
En annan sak är att klippa ner och skrubba naglarna med nagelborste och efter tvätt alltid smeta in naglarna i lamisilsalva på naglarna under hela terbinafin kuren och sedan sätta på plåster så att man håller nageln täckt med lamisilsalvan när den växer. Det hjälper till att hålla borta återväxt av nagelsvampen under terbinafin kuren.
Börja med öppna skor som sandaler där tårna och fötterna kan hålla sig torra och luftade.
Byt sockar varje dag.
Går du i täta skor blir det mycket svåret att få bort svampen.

Följer du dessa råd kan du nog ha tillbaka stortånaglarna efter 3-12 månader.



Magi
-


Tack för svaret. Borde väl funka om man smetar in Lamisil single dos på fötterna? Istället för att köra den där man smörjer med varje dag tills det är borta.

Hoppas jag kan få ut Terbinafin tills allt är borta. Läkaren sa nu att jag skulle ta i en månad sen uppehåll i två veckor, sen resterande två månader. Var det samma för dig?
__________________
Senast redigerad av DownPoison 2009-06-23 kl. 01:04.
Citera
2009-06-23, 03:20
  #12
Medlem
magis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DownPoison
Tack för svaret. Borde väl funka om man smetar in Lamisil single dos på fötterna? Istället för att köra den där man smörjer med varje dag tills det är borta.
Visst kan prova det.
Glöm inte att täcka nagel o salva med plåster för en socke tar bort salvan.
Citat:
Hoppas jag kan få ut Terbinafin tills allt är borta. Läkaren sa nu att jag skulle ta i en månad sen uppehåll i två veckor, sen resterande två månader. Var det samma för dig?

Att växla mellan en kur på 3 mån och sen en paus på några månader funkade inte på mig och det höll jag på med i ca 4 år utan resultat.

Först efter ca 18 månader på terbinafin blev jag av med svampen och jag är numera en sandalsnubbe för hellre det än fot o nagelsvamp.

M.Sc. Magi
-
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback