2009-06-24, 02:16
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikaze_kid
Har ändå svårt att tro att de skulle vara folk från kalmar, dom borde liksom redan blivit förhörda då och avfärdade lr anhållna då.. det visar sig säkert snart. tror fallet är löst inom några dagar, om inte så kommer de nog förbli olöst.

Förr eller senare så är det någon i vänskapen som spricker. Och så är det hela löst.
Citera
2009-06-24, 02:17
Medlem
SpasticOphelias avatar
Hur ledde spåret in på dessa kalmargrabbar? Var det någon av dem som hade sagt: "det var jag som dödade killen på midsommarafton"?
Citera
2009-06-24, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpasticOphelia
Hur ledde spåret in på dessa kalmargrabbar? Var det någon av dem som hade sagt: "det var jag som dödade killen på midsommarafton"?

Har för mig att 2 olika personer sa sig ha hört ett rykte om dessa. Sedan bekräftades det att de hade varit med i liknande saker tidigare och är kriminellt belastade för liknande brott.
Citera
2009-06-24, 02:24
Medlem
Citat:
Aha, men dåså..
Då ska de jävlarna hängas ut också!

Inga förhastade slutsatser!!! Ingen är dömd och vad vi vet säkert är ingen äns gripen! Även fast det låter bra hittills.
Citera
Medlem
kamikaze_kids avatar
Citat:
Aha, men dåså..
Då ska de jävlarna hängas ut också!

Tycker inte man ska hänga ut någon innan polisen gjort ett officiellt uttalande om gripande. Jag tror fortfarande inte på Kalmar-spåret, då skulle de vara löst, vill man tycka iaf. Annars behöver polisen rekrytera lite ordentliga utredare där nere i småland

Men det visar sig väl som sagt imorrn i tidningarna..
Citera
Medlem

Har hört rykten från 2 olika håll. Helt oberoende av varandra. Dock har jag ingen anning om sanningshalten i dom.

obs

detta är ett citat från tidigare i tråden
Senast redigerad av Domare 2009-06-24 kl. 02:28.
Citera
2009-06-24, 02:32
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Tycker inte man ska hänga ut någon innan polisen gjort ett officiellt uttalande om gripande. Jag tror fortfarande inte på Kalmar-spåret, då skulle de vara löst, vill man tycka iaf. Annars behöver polisen rekrytera lite ordentliga utredare där nere i småland

Jag tror nog att polisen knäcker den här nöten i alla fall. Vad jag förstår så jobbar dom efter flera hypoteser. Och håller omförhör med flera personer. Även från olika geografiska områden. Dom fiskar nu. Och någon kommer att krackelera under trycket. Detta är förmycket att bära för ungdomarna. Vilka nu än som har gjort det.

M.V.H.
jamsson.
Citera
2009-06-24, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domare
Försvarar ingen, men lugna ner dig för i helvete.
Killen skrev att han tyckte det var coolt att en blev mördad.
Visade bilder som gav intryck om knark, stölder och polisingripanden.
Ordnade hemförhållanden är nog det sista den pojken har.

Var skrev han att det var coolt att nån blivit mördad?

Hursom, det är en småunge som försöker vara cool! Pls, nån måtta får det ju vara med hur man ska straffas för att man är töntig som 15-åring. Och snacka om att lugna ner sig, wooow gubben... Vet inte vilken ton du använder för dig själv när du läser upp FB-inlägg framför din dator men jag var ju knappast i upplösningstillstånd lillen så håll dig till dina engagemang, det funkar säkert bättre.
Citera
2009-06-24, 02:34
Medlem
kamikaze_kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corren.se - Nättidning
Kalmarpolisen famlar i blindo. Fyra dygn efter knivdådet på Öland går mördaren fri.

RelateratArtiklar

21-årig man från Linköping knivmördad på Öland

Idrottskamraterna ordnar minnesstund

Ingen gripen för knivdåd på Linköpingsbo

Polisen följer rykten på internet om mordet

I ett försök att bringa klarhet besökte på tisdagen sex utredare från Kalmarpolisen Linköping för att hålla nya förhör med den grupp Linköpingsungdomar som besökte Gröndals campingplats under midsommarhelgen.

- Vi har inga jätteförhoppningar om att det ska ge någon lösning. Men de personer vi håller nya förhör med har fått lite distans och har förmodligen kommit på lite nya saker. Vi får inte missa något, säger Ulf Karlsson, informationschef vid Kalmarpolisen.

Ingen uppgörelse

Polisen är nu övertygad om att bråket som slutade med att den 21-årige Linköpingsbon dog inte var någon planerad uppgörelse mellan två gäng. Istället var det snarare ett hastigt uppflammat, banalt bråk som fick en tragisk utgång.

- De kom ihop sig av någon anledning. Plötsligt blev det tjafs och sedan spårade det ur fullständigt. Det var något som hände där och då.

Motsägelsefullt

Polisen har samlat in en stor mängd vittnesuppgifter. Men problemet är att de pekar åt olika håll och något signalement på gärningsmannen finns fortfarande inte.

- Det var många berusade ungdomar på platsen och det var mörkt. Det gör att det blir massa olika vittnesuppgifter. I alla utredningar där det kommer motsägelsefulla uppgifter är det viktigt att hålla omförhör för att se om vi kan hitta en röd tråd, säger Ulf Karlsson.

En artikel som publicerades för drygt 2 timmar sedan..

http://corren.se/ostergotland/linkop...date=&menuids=

Lutar mer åt att de inte kommer att lösas, polisen var ju så himla säkra på att de skulle lösas i början. Men nu låter de ju helt uppgivet från deras sida.
Citera
2009-06-24, 02:40
Medlem
Citat:

Min teori:

Förstår dina tankar med att man tycker att det borde vara löst. Men det är svårt att binda folk till en plats när de inte än har något att binda dem med förutom signalement och det kan nog tyckas att många är likna dessa signalement.

Men just med att det är folk från kalmar skulle inte alls förvåna mig. Vad som talar för detta är att det inte är så många turkgäng som är på öland, speciellt inte i Större turkgäng bestående av 15+ personer. För att oftast åker inte 15+ utländska personer till Öland och firar midsommar, utom om det nu är så att de är ifrån närområdet, dvs kalmar, färjestaden, borgholm etc etc. Kalmar är ju den närmsta större staden och huserar därför säkerligen också lite mer kriminellt belastade personer, om gm dock är kriminellt belastad eller inte så tror jag iallafall att folk i gm's sällskap är kriminellt belastade.
Kan dock vara en lite yngre utländsk person det här handlar om, som blivit pådriven av sina äldre kamrater och börjat vifta med en kniv runt sig för att värja sig, då de inte klarade av bråket de hade startat.

För det är nog inte många personer som sticker första hugget mot hjärtat på en person samt ryggen på en annan, därav borde han ha varit inblandad i någon slags brottslighet tidigare, hängde nu med lite "farligare" personer och ville visa sig styv.

GM är runt 18 år, hans vänner 16-30(+-5). Många i detta gänget finns med i polisens register sedan tidigare.

Frågan är också om vi söker en GM för knivningarna eller fler, för som det har påpekats så är det svårt att hinna med och kniva 4 personer på så kort tid som folk beskriver tumultet.

GM har antingen flytt Öland så fort de fick tag i en bil, alternativt har någon/några ur gänget hoppat in i en taxi(polisen borde höra med taxibilar runt 00:45-03:00) eller så bodde de i stuga/tält/väns hus i närheten(ej troligt). Alternativt så har de väldigt gott lokalsinne på öland och har gömt sig på annan plats under natten och sedan lämnat Öland tillsammans med lördagstrafiken. Ingen är nog så kylig så man stannar tills den riktiga trafiken drar på söndagen.

GM + vänner torde sig vara nervösa, stressade, uppjagade osv efter detta. En vanlig misshandel så får de tillbaka lugnet snart, men när det varit brutala knivningar som gått så långt att GM har slängt kniven så vet de att de gjort något värre. Tidigt på lördagsmorgonen hade det även läckt ut till tidningar att personen hade avlidit och detta stod skyltat om på kampingens nyhetsblad, var de kvar vid denna tiden så fick de nu reda på att offret hade avlidit, vilket borde göra dessa mer stressade.

Det konstigaste är som folk redan nämnt att ingen vet var de tog vägen, att 15 personer börja löpa gatlopp efter mordet varav många är invandrare och några tjejer borde få folk att reagera och någon måste sett var de har flytt.
Senast redigerad av Domare 2009-06-24 kl. 02:45.
Citera
2009-06-24, 02:40
Medlem
dakires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kots
Tidgare i tråden har jag fått för mig att det har nämnts med ganska stor säkerhet att gänget (GM:s) var från Norrköping. Men detta tyckte jag direkt lät konstigt. För om D.S gäng nu visste att dom var från Norrköping så borde dom ju vetat vilka det var. Eller?
Någon som har nån uppdatering ang. Norrköpingsryktet?

Det är inte så troligt att D.S. gäng har så bra koll på Norrköpingsfolket så att de garanterat skulle veta vilka GMs gäng är.

Bor lite drygt 250 000 människor i dessa två städer och det är 4 mil mellan dem.
Citera
2009-06-24, 02:41
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missthing
Var skrev han att det var coolt att nån blivit mördad?

Hursom, det är en småunge som försöker vara cool! Pls, nån måtta får det ju vara med hur man ska straffas för att man är töntig som 15-åring. Och snacka om att lugna ner sig, wooow gubben... Vet inte vilken ton du använder för dig själv när du läser upp FB-inlägg framför din dator men jag var ju knappast i upplösningstillstånd lillen så håll dig till dina engagemang, det funkar säkert bättre.

Ja gangstarapp cool, ännu en kulturell missgärning från det förlovade landet. Hoppas dock att han bet sig i tungan när han såg att hans coola fejs dök upp här. Det kanske får han att tänka till en runda extra nästa gång.

M.V.H.
jamsson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in