Citat:
Ursprungligen postat av kamikaze_kid
Tycker inte man ska hänga ut någon innan polisen gjort ett officiellt uttalande om gripande. Jag tror fortfarande inte på Kalmar-spåret, då skulle de vara löst, vill man tycka iaf. Annars behöver polisen rekrytera lite ordentliga utredare där nere i småland
Men det visar sig väl som sagt imorrn i tidningarna..
Min teori:
Förstår dina tankar med att man tycker att det borde vara löst. Men det är svårt att binda folk till en plats när de inte än har något att binda dem med förutom signalement och det kan nog tyckas att många är likna dessa signalement.
Men just med att det är folk från kalmar skulle inte alls förvåna mig. Vad som talar för detta är att det inte är så många turkgäng som är på öland, speciellt inte i Större turkgäng bestående av 15+ personer. För att oftast åker inte 15+ utländska personer till Öland och firar midsommar, utom om det nu är så att de är ifrån närområdet, dvs kalmar, färjestaden, borgholm etc etc. Kalmar är ju den närmsta större staden och huserar därför säkerligen också lite mer kriminellt belastade personer, om gm dock är kriminellt belastad eller inte så tror jag iallafall att folk i gm's sällskap är kriminellt belastade.
Kan dock vara en lite yngre utländsk person det här handlar om, som blivit pådriven av sina äldre kamrater och börjat vifta med en kniv runt sig för att värja sig, då de inte klarade av bråket de hade startat.
För det är nog inte många personer som sticker första hugget mot hjärtat på en person samt ryggen på en annan, därav borde han ha varit inblandad i någon slags brottslighet tidigare, hängde nu med lite "farligare" personer och ville visa sig styv.
GM är runt 18 år, hans vänner 16-30(+-5). Många i detta gänget finns med i polisens register sedan tidigare.
Frågan är också om vi söker en GM för knivningarna eller fler, för som det har påpekats så är det svårt att hinna med och kniva 4 personer på så kort tid som folk beskriver tumultet.
GM har antingen flytt Öland så fort de fick tag i en bil, alternativt har någon/några ur gänget hoppat in i en taxi(polisen borde höra med taxibilar runt 00:45-03:00) eller så bodde de i stuga/tält/väns hus i närheten(ej troligt). Alternativt så har de väldigt gott lokalsinne på öland och har gömt sig på annan plats under natten och sedan lämnat Öland tillsammans med lördagstrafiken. Ingen är nog så kylig så man stannar tills den riktiga trafiken drar på söndagen.
GM + vänner torde sig vara nervösa, stressade, uppjagade osv efter detta. En vanlig misshandel så får de tillbaka lugnet snart, men när det varit brutala knivningar som gått så långt att GM har slängt kniven så vet de att de gjort något värre. Tidigt på lördagsmorgonen hade det även läckt ut till tidningar att personen hade avlidit och detta stod skyltat om på kampingens nyhetsblad, var de kvar vid denna tiden så fick de nu reda på att offret hade avlidit, vilket borde göra dessa mer stressade.
Det konstigaste är som folk redan nämnt att ingen vet var de tog vägen, att 15 personer börja löpa gatlopp efter mordet varav många är invandrare och några tjejer borde få folk att reagera och någon måste sett var de har flytt.