2011-03-29, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calaf
Gud begränsas av sin vishet. Han är inte dum.

Fundera på vad Harry Potter begränsas av? Just det en författares fantasi ; ) Tänkvärt .....
Citera
2011-03-29, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Bibelns berättelser är inte endast avsedda att förstås bokstavligt som en del på detta forum tycks tro. Har ni hört talas om myter och dess funktion. Logos var det tankesätt som handlade om den yttre verkligheten som vi känner till med våra sinnen. Myten ville försöka klarlägga de mer dunkla sidor i människans inre som sorg, livets mening o.s.v.

Bibeln är mycket riktigt en religiös skrift men många kristna tar den bokstavligt vilket ju faller på sin egen orimlighet. Syndafloden, Adam & Eva, Moses m.m borde ju ingen logisk människa ta bokstavligt om man har lite sunt förnuft...
Citera
2011-03-29, 18:04
Medlem
Det går att bevisa att gud fins / inte fins beroende på hur gud är definierad. Tex så kan inte en allälskande, allsmäktig och allvetande gud finnas. En gud som är definierad som våra känslor eller vårt medvetande kan däremot bevisas finnas.
Citera
2011-03-29, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Bibeln är mycket riktigt en religiös skrift men många kristna tar den bokstavligt vilket ju faller på sin egen orimlighet. Syndafloden, Adam & Eva, Moses m.m borde ju ingen logisk människa ta bokstavligt om man har lite sunt förnuft...
Allt det du nämnde tror jag på. Du får gärna tycka att jag är galen. Det gör inget.
Citera
2011-03-29, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hedning1390
Det går att bevisa att gud fins / inte fins beroende på hur gud är definierad. Tex så kan inte en allälskande, allsmäktig och allvetande gud finnas. En gud som är definierad som våra känslor eller vårt medvetande kan däremot bevisas finnas.

Du motiverar från efter dina känslor.
Även tycke och smak!
Därför tror människor att Gud finns...
Definerar annars om hur vi ska beteer oss i fortsättningen,om vad man inte ska eller ska bevisa att Gud inte finns.
Ellers ska vi definerar om Gud finns???
Citera
2011-03-29, 19:00
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andgul
Även tycke och smak!
Definerar annars om hur vi ska beteer oss i fortsättningen,om vad man inte ska eller ska bevisa att Gud inte finns.

Ska vi ta definitionen på existens i sig så innebär det rimligtvis någonting som vi kan observera och som består av massa eller någon form av energi. "gud" vad det nu är, uppfyller inte något av dessa kriterier.

Jag tror inte att någon sund, vettig eller frisk människa tror på "gud" för om de gjorde det så borde de vara kapabla att förklara just vad det är som de tror på, men det kan de inte. De har sin egna bild av vad "gud" är, men det är nästan alltid bild som går att motbevisa hur lätt som helst.

Definiera "gud", sedan kan vi snacka om att bevisa dess existens och innan detta är gjort så är hela frågeställningen i sig meningslös.
Citera
2011-03-29, 19:02
Medlem
Citat:
Även tycke och smak!

Man definerar något för att kunna tänka klart, och prata om det utan missföstånd. Om du säger Gud och menar det bibeln beskriver, medan jag säger Gud för att jag börjar bli less på den här tråden, torde vår diskussion bli ungefär lika givande som noll.

Är alla med på att den Gud som bibeln beskriver (om man tolkar bibeln bokstavligt) bevisligen inte kan finnas?
Om ja skulle vi kunna definera Gud på annat sätt och försöka igen. Om inte, kan vi lägga ner det här, IMO.
Citera
2011-03-30, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning

Håller fullständigt med dig. Berättelserna kan uttrycka underliggande sanningar - myter har den funktionen. Det är bara "kristna" fundamentalister som inte förstår att en myt ska tolkas.
Citera
2011-03-30, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Man definerar något för att kunna tänka klart, och prata om det utan missföstånd. Om du säger Gud och menar det bibeln beskriver, medan jag säger Gud för att jag börjar bli less på den här tråden, torde vår diskussion bli ungefär lika givande som noll.

Är alla med på att den Gud som bibeln beskriver (om man tolkar bibeln bokstavligt) bevisligen inte kan finnas?
Om ja skulle vi kunna definera Gud på annat sätt och försöka igen. Om inte, kan vi lägga ner det här, IMO.

I princip och även i praktik ska man totalförbjuda religioner!
Men det vill inte politiker göra,då det visas sig att det håller människor sysselsatta inom samhällen.
Fantasi eller inte alls...
Citera
2011-03-30, 19:19
Medlem
Citat:
I princip och även i praktik ska man totalförbjuda religioner!
Men det vill inte politiker göra,då det visas sig att det håller människor sysselsatta inom samhällen.
Fantasi eller inte alls...

I princip och även i praktik ska man totalförbjuda Politik!
Citera
2011-03-31, 15:48
Medlem
KapitalistAnarkists avatar
Citat:
Allt det du nämnde tror jag på. Du får gärna tycka att jag är galen. Det gör inget.
Tror du på Noahs ark?
Citera
2011-03-31, 16:48
Medlem
Citat:

Tror inte man behöver vara galen men visst underlättar det! Det är nog snarare så att många som tror bokstavligt på bibeln inte känner till att t ex syndafloden är en fysikalisk och geologisk omöjlighet! Finns dock en tråd om syndafloden och andra bibliska historier redan på flashback så jag föreslår att du söker i forumet om du vill läsa....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in