• 1
  • 2
2009-06-18, 19:43
Medlem
Dr.Strangeloves avatar
Jag får av nån märklig anledning inget ljud ur högtalarna på min Mac. Ljudinställningarna i systeminställningar är som de ska, och ser okej ut. Det konstiga är att jag inte kan höja och sänka volym med tangentbordsknapparna eller från den menyraden. Och när jag kopplar in ett par högtalare funkar allt som de ska igen, men så fort jag kopplar ut dem, lysser en röd lampa inne i uttaget för hörlurarna.

Är det nån som stött på liknande problem, eller som kan ha en aning om vad det rör sig om vore jag tacksam.
Citera
2009-06-18, 22:56
Medlem
micool87s avatar
du har inte valt fel ljudenhet då?

Du ska ha på inbyggda högtalare i output..
Citera
2009-07-21, 20:13
Medlem
Dr.Strangeloves avatar
Läste i en MacWorld att datorn själv växlar mellan digitalt och optiskt ljud och att den kan "fastna". Verkar som min har fastnat i digital läge.

Eftersom problemet verkar vara rätt komplicerat tog jag kontakt med MacSupporten. Där sa dem att det antagligen var något i porten som fått sig en "knäck" och det skulle antagligen resultera i ett utbyte av hela moderkortet eftersom ljud-ut porten sitter fast på moderkortet. De skulle ha 500 kr bara för att skicka datorn till Malmö och få ett kostnadsförslag.

Läste lite på olika forum om folk med liknande/samma problem, som gett sig på att pilla med en tandpetare eller tändsticka i ljud-ut-porten. Sådana ingrepp gör man ju på egen risk dock. Överväger dock att göra det om det inte hade löst sig.

Skulle uppskatta om någon fått liknande problem med sin mac, som de löst, och som kan dela med sig av sina lösningar..
Citera
2009-07-21, 21:04
Medlem
Meciraes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Strangelove
Läste i en MacWorld att datorn själv växlar mellan digitalt och optiskt ljud och att den kan "fastna". Verkar som min har fastnat i digital läge.

Eftersom problemet verkar vara rätt komplicerat tog jag kontakt med MacSupporten. Där sa dem att det antagligen var något i porten som fått sig en "knäck" och det skulle antagligen resultera i ett utbyte av hela moderkortet eftersom ljud-ut porten sitter fast på moderkortet. De skulle ha 500 kr bara för att skicka datorn till Malmö och få ett kostnadsförslag.

Läste lite på olika forum om folk med liknande/samma problem, som gett sig på att pilla med en tandpetare eller tändsticka i ljud-ut-porten. Sådana ingrepp gör man ju på egen risk dock. Överväger dock att göra det om det inte hade löst sig.

Skulle uppskatta om någon fått liknande problem med sin mac, som de löst, och som kan dela med sig av sina lösningar..
Jag hörde också om att någon tog en tandpetare och fixade det. Det är väl lika bra. Använd en i plast så inget fastnar där inne. Alternativet är ju att skicka in den och det får du väl göra hur som helt om det inte löser sig.
Citera
2009-07-22, 00:49
Medlem
smurfehs avatar
Prova bara att koppla in & ur ett par hörlurar ett par gånger. Antar att det även lyser rött i ljudporten?
Citera
2009-07-22, 11:07
Medlem
Flärps avatar
Tandpetare funkar! Och som sagt, använd en i plast.
Citera
2009-07-22, 13:19
Medlem
Dr.Strangeloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Prova bara att koppla in & ur ett par hörlurar ett par gånger. Antar att det även lyser rött i ljudporten?

Så fort jag kopplar in hörlurar så funkar ljudet igen, men när jag kopplar ur dem försvinner ljudet, och det börjar lysa rött i hörlurs porten.

Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Tandpetare funkar! Och som sagt, använd en i plast.

Innan jag vågar mig på att pilla med tandpetaren.. hur långt in ska den gå, och är det något speciell teknik, dvs. vad är det man bör komma åt där inne?
Citera
2009-07-22, 13:22
Medlem
smurfehs avatar
Har för mig att Emilsund skrev någon post om just det, med rätt bra instruktioner. Hur som helst har jag varit med om att den släppt genom att koppla in och ur hörlurarna flera gånger.. Orkar inte leta reda på hans post nu, men har ett minne av att han har skrivit om det tidigare..
Citera
2009-07-22, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Har för mig att Emilsund skrev någon post om just det, med rätt bra instruktioner. Hur som helst har jag varit med om att den släppt genom att koppla in och ur hörlurarna flera gånger.. Orkar inte leta reda på hans post nu, men har ett minne av att han har skrivit om det tidigare..
Nja va inte det när nån lirare hade brutit av en hörlursplugg så den satt fast?

I vilket fall så ska man vara väldigt försiktig. Det sitter som en liten spärr eller vad man ska säga som hängt sig, och då tror datorn att det sitter en Toslink i uttaget.
Pilla lite med en tandpetare av plats, hela vägen in, försiktigt tryck lite mot det röda ljuset.
Får du inte pli på det så får man byta ut logiken..
Senast redigerad av emilsund 2009-07-22 kl. 13:33.
Citera
2009-07-22, 13:35
Medlem
Dr.Strangeloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsund

I vilket fall så ska man vara väldigt försiktig. Det sitter som en liten spärr eller vad man ska säga som hängt sig, och då tror datorn att det sitter en Toslink i uttaget.
Pilla lite med en tandpetare av plats, hela vägen in, försiktigt tryck lite mot det röda ljuset.

Tack, ska försöka gå så försiktigt tillväga som möjligt.. så få vi se vad som händer.
Citera
2009-07-22, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Strangelove
Tack, ska försöka gå så försiktigt tillväga som möjligt.. så få vi se vad som händer.
Vad är det för dator du har? Har den garanti?
Citera
2009-07-22, 13:42
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsund

Mycket möjligt, hade bara något minne av det Får väl hoppas att TS löser det annars är det AASP nästa.

TS: Har du inte garanti kan det bli en dyr reparation, om du nu inte försöker använda dig utav konsumentköplagen förutsatt att du har möjlighet till det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in