Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-16, 10:32
  #1
Medlem
Jag har en polare som suttit inne i Sverige.
Kan han resa till USA utan problem eller vet amerikanarna att han har suttit inne i Sverige? Det låter otroligt osannolikt, men fan man vet aldrig!

För jag är helt säker på att om han skulle vända sig till ambassaden i sverige och nämner det så får han nog inte flyga in.

Raptor
Citera
2009-06-19, 11:48
  #2
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Jag har en polare som suttit inne i Sverige.
Kan han resa till USA utan problem eller vet amerikanarna att han har suttit inne i Sverige? Det låter otroligt osannolikt, men fan man vet aldrig!

För jag är helt säker på att om han skulle vända sig till ambassaden i sverige och nämner det så får han nog inte flyga in.

Raptor

Det finns en tråd om detta om du letar lite, bör ligga imon dom närmsta sidorna. Vad han satt inne för är viktigt, kolla upp moral turpitude på wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Moral_turpitude

Lycka till/ YellowLemon
Citera
2009-06-19, 13:30
  #3
Medlem
cobrettis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Det finns en tråd om detta om du letar lite, bör ligga imon dom närmsta sidorna. Vad han satt inne för är viktigt, kolla upp moral turpitude på wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Moral_turpitude

Lycka till/ YellowLemon

bra länk, man. har funderat på det här jag med

/ är ingen crook, dock
Citera
2015-05-01, 17:33
  #4
Medlem
Kan bekräfta nu 6 år efter att han kom in utan problem =)
Citera
2015-05-02, 22:41
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Kan bekräfta nu 6 år efter att han kom in utan problem =)
Sjukt vet om att folk som suttit tidigare har blivit nekade.
Citera
2015-05-03, 01:39
  #6
Medlem
TröttSvensks avatar
US har ingen samkörning med brottsregistret i Sverige.
Bara att ljuga sig in.
Den så kallade Sebbe Staxx var ju nyss i USA ...
Citera
2015-05-05, 17:29
  #7
Medlem
PeanutButterJellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Kan bekräfta nu 6 år efter att han kom in utan problem =)
På vilket sätt tog han sig in? ESTA(ljuga) eller visum?
Citera
2015-05-06, 18:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeanutButterJelly
På vilket sätt tog han sig in? ESTA(ljuga) eller visum?

Kryssa i nej på allt på ESTA, hoppa på flyget, håll tummarna att det inte görs någon speciell säkerhetskontroll just den dagen, på just det flyget och på just dig! Har själv varit i USA efter att ha tillbringat ett år i fängelse.

Alltså, INGA register samkörs i realtid (om det inte ändrats på nått år), men ibland har dom extra kontroller på resenärer och då kan dom ringa svenska myndigheter om något skulle vara oklart eller misstänksamt. Att just du skulle råka ut för det som en svensk från ett svenskt flyg eller nordiskt, är nog, med tanke på hur många som reser, nära på noll. MEN risken finns.

Det du riskerar är väl förutom eventuella böter (vilket jag är osäker på), en returresa, förstörd semester och en livstidsban från USA. Men vill man gärna dit och är i liknande situation så är det enda möjligheten. Att söka visum hade med största sannolikhet genererat ett avslag och man hade därmed bränt sina broar att någonsin resa dit!
Citera
2015-05-27, 08:51
  #9
Medlem
Han svarade bara på ESTAformuläret att han inte gjort något dumt förut.
Citera
2015-05-29, 22:11
  #10
Medlem
bfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Han svarade bara på ESTAformuläret att han inte gjort något dumt förut.


Borde inte någon vänlig själ upplysa jänkarna om att han ljög?
Citera
2015-05-30, 17:00
  #11
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bfilm
Borde inte någon vänlig själ upplysa jänkarna om att han ljög?

Hur då? Som sagt har USA in tillgång till det svenska belastningsregistret om de inte gör en officiell förfrågan på en särskild person. Något som känns mycket osannolikt så länge personen inte är listad i några av SÄPO's mer allvarliga misstankeregister där det kan finns anledning att dela med sig att uppgifter mellan stater.
Citera
2015-05-30, 19:11
  #12
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Man kan ljuga litet på den där lappen. Det gör jättemånga. T ex om man testat knark eller har en mental sjukdom.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f938917

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback