Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-06-15, 20:07
  #1
Medlem
HAr för ett tag sedan börjat få stötar i huvudet av sertralin. Jag vet att man kan få det som utsättningssymtom men jag tar dom regelbundet, samma tid osv.
HAr stått på samma dos i snart 2 ½ år....
FAttar inte varför det blir så nu.. Förr då jag missat att ta sertralinet så har stötarna i huvudet kommit men då är det ju utsättningssymtom som kommer.
Käkar 150 mg dagligen.
__________________
Senast redigerad av cu7 2009-06-15 kl. 20:09.
Citera
2009-06-15, 20:10
  #2
Medlem
Rakiis avatar
Vilket preparat rör det sig om?
Citera
2009-06-15, 20:24
  #3
Medlem
DogulasFossas avatar
Jag har upplevt detta. Mycket obehagligt. Kommer när jag glömt att ta dem i några dygn. Varför det uppstår trots dagligt intag är lite mer svårförklarat. Fråga din läkare men om denne inte är en psykiater med specialintresse så tvivlar jag tyvärr att du får nåt vettigt svar. Vid fortsatt besvärande symptom så kanske du borde överväga att byta SSRI-preparat. Du står på en hög dos så jag antar att det är mot ångest i första hand?
Citera
2009-06-16, 16:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DogulasFossa
Jag har upplevt detta. Mycket obehagligt. Kommer när jag glömt att ta dem i några dygn. Varför det uppstår trots dagligt intag är lite mer svårförklarat. Fråga din läkare men om denne inte är en psykiater med specialintresse så tvivlar jag tyvärr att du får nåt vettigt svar. Vid fortsatt besvärande symptom så kanske du borde överväga att byta SSRI-preparat. Du står på en hög dos så jag antar att det är mot ångest i första hand?

Om jag glömmer ta medicinen så kommer stötarna( fast då ännu värre)
Nu är jag verkligen säker på att jag inte glömt ta dom.
HAr kontaktat läkaren men psykiatrin där jag bor är inte så snabb... Han skulle ev ringa förra veckan men har inte hört nåt..

Och ja, den är emot ångest... Men orkar inte med stötarna nu så börjar trappa ner den själv.

I
Citera
2009-06-16, 16:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Vilket preparat rör det sig om?

Sertralin sandoz 150 mg.
Citera
2009-06-16, 17:09
  #6
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cu7
Och ja, den är emot ångest... Men orkar inte med stötarna nu så börjar trappa ner den själv.

Då jag inte tog min medicin som jag fått utskriven, även det ett SSRI-preparat fick jag "stötar" i huvudet, främst i bakhuvudet då men blev aldrig något riktigt problem som du beskriver det, och jag visste ju att det berodde på att jag struntade i min medicin en gång. Däremot bör du som sagt försöka få kontakt med läkaren som är ansvarig för din utredning och kanske eventuellt tala om en nedskärning, före du börjar göra det på eget bevåg utan uppsyn.
Citera
2009-06-16, 17:09
  #7
Medlem
Xanas avatar
Annat namn för Zoloft (likamedel). Samma hände en polare trots regelbunden dos. Skitmedicin, be att få sluta med den och börja med en annan, du kan gå direkt över utan att trappa ner och upp emellan.
Citera
2009-06-16, 17:11
  #8
Medlem
Rakiis avatar
Japp, Zoloft är en riktig skitmedicin... ätit den och inte fan blev jag bättre utav den.
Citera
2009-06-16, 17:17
  #9
Medlem
Xanas avatar
Rakii: Inte jag heller. Å andra sidan funkar inte Fluoxetin heller, om man inte går upp på en megafetedos och då känner man inga känslor alls. Hävdar fortfarande det är helt normalt att må dåligt i en värld som denna. Bara de sjuka jävlarna överlever utan problem.
Citera
2009-06-16, 18:42
  #10
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xana
Rakii: Inte jag heller. Å andra sidan funkar inte Fluoxetin heller, om man inte går upp på en megafetedos och då känner man inga känslor alls. Hävdar fortfarande det är helt normalt att må dåligt i en värld som denna. Bara de sjuka jävlarna överlever utan problem.

Har bara ätit Zoloft själv under min första tid som deprimerad och som sagt gav det ingenting av värde för mig, blev mest likgiltig och verklighetsfrånvänd, vilket inte direkt alls hjälpte mig i mitt dåvarande psykotiska stadium. Nu äter jag Cipralex och upplever den som en bra medicin, inga märkbara höga doser för min del och har inte upplevt några biverkningar alls. Känns som det är mest de nyare medicinerna som inte håller måttet och som får en att må mer piss än vad man egentligen bör stå ut med.
Citera
2009-06-17, 08:52
  #11
Medlem
Xanas avatar
Rakii: Jaså? Cipralex har jag inte hört om, så det kan nog stämma, däremot vet jag att Cipramil är skit. Stänger av känslorna helt. Vet en 3-barnsmor som fick denna medicin och hon satt bara och stirrade helt obrydd av den, medan ungarna hittade på hyss. Det verkar som de skulle gett henne Cipralex istället då. Förresten: Är den nyare än Cipramil?
Citera
2009-06-17, 10:42
  #12
Medlem
Aspsusas avatar
Inte samma medicin, men samma grupp: Fick liknande symptom av den enda SSRI jag ätit under längre period, fluoxetin/Prozac/Fontex.

Tog den under kanske 2-4 månader (detta är nu mycket länge sedan (1993 - 1994), så minnet är litet suddigt), dosen var rätt normal vad jag kan minnas (10-20mg).
"Stötarna" (jag kallade det "åskväder i huvudet") satte in ordentligt efter någon månad, och blev bara mer frekventa. Fiddlande med dos, upp eller ner, hjälpte inte.

De var en stor bidragande orsak till att jag slutade (de andra var 1. att det inte var speciellt effektivt och 2. tilltagande riktigt skumma problem med vänster/höger, typ: när jag cyklade så tänkte jag "nu skall jag hålla litet mer till höger", men istället rörde jag mig till vänster).
Minns inte riktigt vad jag bytte till - möjligen tillbaka till en TCA? - men märkligt nog försvann dessa "stötar" ganska snabbt. Inom en vecka eller så. Kanske det att jag delvis överlappande påbörjade pyttedoser TCA (för sömn) medan jag trappade ner fluoxetinet minskade utsättningsbesvären?

TS skall nog tala med sin läkare och fundera på alternativ. Också om det här symptomet är vanligare som utsättningssymptom än som en regelrätt biverkning, så finns tyvärr den möjligheten också. Och min erfarenhet var att det INTE gick om, snarare blev värre (när det var som värst kunde jag ibland inte hålla en vanlig konversation, stötarna kom så tätt).


Cipramil/Cipralex är citalopram resp escitalopram. Det senare är "den verksamma isomeren" av det förra. (Bra sätt att förlänga patenttiden och tjäna mer fyrk...)
Om den äldre versionen inte varit så bra, så är antagligen inte den nya versionen heller så bra.
Men det är individuellt - det som är en skitmedicin för en person, funkar perfekt för någon annan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback