Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-01, 21:18
  #6529
Medlem
jag har 2 portföljer
1 med stabila investmentbolag och 1 med så kallade förhoppningsbolag och den portföljen är så många så orkar inte skriva allt men Hd Wireless är mitt största bolag i den portföljen.(var med från notering)
Den andra portföljen ser ut så här i storleksordning upp ifrån och ned
Investor
kinnevik
NetEnt (gått in nyligen efter raset så ett gav på 44 kr )
Latour
Industrivärden
Spiltan investmentbolag global
Citera
2018-02-08, 23:42
  #6530
Medlem
DPRs avatar
Öppnat ett konto här på FB efter att ha skuggläst ett antal år. Aldrig haft ork innan men nu är jag här. Uppdaterat portföljen i veckan och köpt in mig i börshandlade produkter igen. Rankat från högsta innehav per kategori:

Aktier 20%
SCA
Essity
Activison Blizzard
Skistar

Korta/Långa positioner 20%
Korta OMXs30 x3 hävstång 20%

Kryptovalutor 40%
ICON
EOS
Bitcoin
Binance coin BNB
Ethos (fd BQX)

Likvida medel 20%
Planeras att hållas liggandes tills vidare och något nytt kul öppnar sig för getögat.

Vart min åsikt ligger kring börsen kanske framgår rätt tydligt, vi får väl se vart det bär av..
Förra året slutade på +15234% och räknar inte med samma avkastning i år men hoppas kan man
Citera
2018-02-17, 14:36
  #6531
Medlem
Jag har två konton på avanza som jag tänkte presentera här nedan. Jag har skrivit ut värdepapperet följt av hur mycket jag sparar i värdepapperet sett till procentsats. Båda kontona är aktie- och fondkonto. Feedback efterfrågas!

Konto 1 - Pension
Värdepapper
AMF Aktiefond Europa 15%
DNB Global Indeks 35%
Länsförsäkringar USA Indexnära 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 30%
Öhman Etisk Emerging Markets A 10%

Utveckling
På en vecka (9/2- 16/2) har det gått +2,81%.
På en månad -4,02%.
I år -1,06%.
Ett år 6,27%.
Sedan start 6,27%

Sharpekvot 12 mån 0,79
Standardavvikelse 12 mån 8,85%
Genomsnittlig effektiv årsavkastning 5,92%


Tanken är att jag ska pensionsspara i detta konto.
Jag är bekymrad över Spiltan Aktiefond Investmentbolag, som ligger på -1,57% i avkastning. Mitt bekymmer ligger alltså i att värdepapperet har givit ett negativt avkastning. Totalt sett ligger alla innehav på +1,81% i avkastning.

Jag började sparandet februari 2017, så jag har inte mer att gå på. Klickar jag på 3 år under grafiken ser jag att mina fonder har följt omx sthlm 30 rätt bra.

____________________

Konto 2 - buffert
Värdepapper
Aktiespararna Direktavkastning 20%
AMF Aktiefond Världen 20%
IKC Fastighetsfond A 20%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 20%
Spiltan Globalfond Investmentbolag 20%

Utveckling
På en vecka (9/2- 16/2) har det gått +2,51%.
På en månad -4,36%.
I år -2,28%.
Ett år 2,81%.
Sedan start 6,57%

Sharpekvot 12 mån 0,40
Standardavvikelse 12 mån 8,80%
Genomsnittlig effektiv årsavkastning 5,88%


Ett buffertsparande.
Här ligger tre av fem innehav med röda siffror under rubriken avkastning. IKC Fastighetsfond A ligger på -2,87% i avkastning. Alltså högre än Spiltan Aktiefond Investmentbolag, som ligger på -1,57% i avkastning (förra kontot). Totalt sett ligger alla innehav på -0,82% i avkastning för detta konto.

Även med detta konto började jag i februari 2017.


Tankar och feedback?
Citera
2018-02-17, 23:49
  #6532
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shenouda
Jag har två konton på avanza som jag tänkte presentera här nedan. Jag har skrivit ut värdepapperet följt av hur mycket jag sparar i värdepapperet sett till procentsats. Båda kontona är aktie- och fondkonto. Feedback efterfrågas!

Konto 1 - Pension
Värdepapper
AMF Aktiefond Europa 15%
DNB Global Indeks 35%
Länsförsäkringar USA Indexnära 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 30%
Öhman Etisk Emerging Markets A 10%

Utveckling
På en vecka (9/2- 16/2) har det gått +2,81%.
På en månad -4,02%.
I år -1,06%.
Ett år 6,27%.
Sedan start 6,27%

Sharpekvot 12 mån 0,79
Standardavvikelse 12 mån 8,85%
Genomsnittlig effektiv årsavkastning 5,92%


Tanken är att jag ska pensionsspara i detta konto.
Jag är bekymrad över Spiltan Aktiefond Investmentbolag, som ligger på -1,57% i avkastning. Mitt bekymmer ligger alltså i att värdepapperet har givit ett negativt avkastning. Totalt sett ligger alla innehav på +1,81% i avkastning.

Jag började sparandet februari 2017, så jag har inte mer att gå på. Klickar jag på 3 år under grafiken ser jag att mina fonder har följt omx sthlm 30 rätt bra.

____________________

Konto 2 - buffert
Värdepapper
Aktiespararna Direktavkastning 20%
AMF Aktiefond Världen 20%
IKC Fastighetsfond A 20%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 20%
Spiltan Globalfond Investmentbolag 20%

Utveckling
På en vecka (9/2- 16/2) har det gått +2,51%.
På en månad -4,36%.
I år -2,28%.
Ett år 2,81%.
Sedan start 6,57%

Sharpekvot 12 mån 0,40
Standardavvikelse 12 mån 8,80%
Genomsnittlig effektiv årsavkastning 5,88%


Ett buffertsparande.
Här ligger tre av fem innehav med röda siffror under rubriken avkastning. IKC Fastighetsfond A ligger på -2,87% i avkastning. Alltså högre än Spiltan Aktiefond Investmentbolag, som ligger på -1,57% i avkastning (förra kontot). Totalt sett ligger alla innehav på -0,82% i avkastning för detta konto.

Även med detta konto började jag i februari 2017.


Tankar och feedback?

Fattar inte vrf du har massa aktiefonder som buffert ha dom på pensionskontot ist och räntor i bufferten?
Citera
2018-02-24, 21:03
  #6533
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Fattar inte vrf du har massa aktiefonder som buffert ha dom på pensionskontot ist och räntor i bufferten?

Hej!

När jag satte upp kontona förra året ville jag ha en bred portfölj (ex Pension) samt en portfölj som följer index (ex Buffert). Vid den tidpunkten hade jag heller ingen kunskap eller en liten kunskap i räntefonder. Jag har under tiden förstås läst på lite men vill inte påstå att jag idag kan mycket mer än vad jag kunde då, och av det skälet har innehaven i respektive portfölj "bara varit". Att portföljerna "bara varit" är exemepel på varför ett innehav som ikc fastighetsfond kan vara kvar i portföljen. Jag har funderat på att sälja innehavet ikc fastighetsfond då jag personligen tror att räntorna inom en framtid går upp - när vet jag inte. Och har jag förstått det rätt är högre räntor inte bra för fastighetsmarknaden. Men om jag tolkat din kommentar korrekt så menar du att räntefonder kan fungera som en krockkudde till aktiemarknaden - går aktiemarknaden ned går räntefonderna upp - därav din fråga och kommentar?

God kväll!
Citera
2018-02-25, 20:55
  #6534
Medlem
farmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farmia
Activision Blizzard Inc 18,9%
ASSA ABLOY B 0,7%
Atrium Ljungberg B 16,7%
Avanza Bank Holding 11,8%
Bahnhof B 1,1%
Cloetta B 8,5%
Hennes & Mauritz B 3,7%
KONE oyj 13,9%
Peab B 11,8%
ÅF B 12,9%

Varav 16,5% är belåning med Avanzas superlån på 1,75% ränta.

Likvida medel: ca 0 SEK
Sedan sist har jag även köpt en bostad. Så nettoförmögenheten är just nu ungefär 1/3 aktier och 2/3 bostad.

Uppdpatering:

Activision Blizzard Inc 18,8%
Alphabet Inc Class C*7,4%
Atrium Ljungberg B*9,4%
Avanza Bank Holding 11,1%
Bahnhof B 9,6%
Boozt 8,5%
Cloetta B 11,2%
KONE Oyj 9,1%
Microsoft Corp 1,6%
SCA B 10,8%
Volkswagen Pref AG 4,0%
ÅF B*8,9%

Summa: 110,4% Dvs. Portföljen är lite belånad.
Citera
2018-02-26, 01:08
  #6535
Medlem
50% robur acces global
20% robur acces Asien
30% AZ + Spiltan investmentbolag
Citera
2018-03-06, 09:45
  #6536
Medlem
Tjenare!

har länge funderat på testa börja spara i fonder, och nu är det dags när jag fått heltidsjobb. Testat Avanzas portföljgenerator efter jag tittar runder och läst lite, och kommit fram till detta efter lite ändringar ; https://imgur.com/a/uhW9m

Jag som är gröning vill gärna få lite feedback på om detta kan va värt att testa eller ser de kanske helt förkastligt ut i ögonen på dem som är lite insatta? (Tänkte förövrigt avvara 1500:- månaden iallafall i ett decennium.)
Citera
2018-03-07, 11:56
  #6537
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shenouda
Jag har två konton på avanza som jag tänkte presentera här nedan. Jag har skrivit ut värdepapperet följt av hur mycket jag sparar i värdepapperet sett till procentsats. Båda kontona är aktie- och fondkonto. Feedback efterfrågas!

Konto 1 - Pension
Värdepapper
AMF Aktiefond Europa 15%
DNB Global Indeks 35%
Länsförsäkringar USA Indexnära 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 30%
Öhman Etisk Emerging Markets A 10%

Utveckling
På en vecka (9/2- 16/2) har det gått +2,81%.
På en månad -4,02%.
I år -1,06%.
Ett år 6,27%.
Sedan start 6,27%

Sharpekvot 12 mån 0,79
Standardavvikelse 12 mån 8,85%
Genomsnittlig effektiv årsavkastning 5,92%


Tanken är att jag ska pensionsspara i detta konto.
Jag är bekymrad över Spiltan Aktiefond Investmentbolag, som ligger på -1,57% i avkastning. Mitt bekymmer ligger alltså i att värdepapperet har givit ett negativt avkastning. Totalt sett ligger alla innehav på +1,81% i avkastning.

Jag började sparandet februari 2017, så jag har inte mer att gå på. Klickar jag på 3 år under grafiken ser jag att mina fonder har följt omx sthlm 30 rätt bra.

____________________

Konto 2 - buffert
Värdepapper
Aktiespararna Direktavkastning 20%
AMF Aktiefond Världen 20%
IKC Fastighetsfond A 20%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 20%
Spiltan Globalfond Investmentbolag 20%

Utveckling
På en vecka (9/2- 16/2) har det gått +2,51%.
På en månad -4,36%.
I år -2,28%.
Ett år 2,81%.
Sedan start 6,57%

Sharpekvot 12 mån 0,40
Standardavvikelse 12 mån 8,80%
Genomsnittlig effektiv årsavkastning 5,88%


Ett buffertsparande.
Här ligger tre av fem innehav med röda siffror under rubriken avkastning. IKC Fastighetsfond A ligger på -2,87% i avkastning. Alltså högre än Spiltan Aktiefond Investmentbolag, som ligger på -1,57% i avkastning (förra kontot). Totalt sett ligger alla innehav på -0,82% i avkastning för detta konto.

Även med detta konto började jag i februari 2017.


Tankar och feedback?

Varför aktiefonder i din buffert? Flytta dom till pensionskontot istället och ha bara räntor/obligationer som buffert? Blir jätterörigt så där, sen skulle jag byta ut pensionskontot till ett ISK
Citera
2018-03-08, 07:20
  #6538
Medlem
797507975s avatar
Beijer ref 70%
Alfa laval 40%
Avanza zero 10%
Citera
2018-03-08, 08:17
  #6539
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 797507975
Beijer ref 70%
Alfa laval 40%
Avanza zero 10%


Så... 120%?

Själv har jag kastat om min portfölj reält sedan jag skrev i denna tråd senast. Har primärt haft långsiktighet och utdelningar i åtanke.
Här är min portfölj just nu(I total oordning):
HCP
skanska
at&t
Global X SuperIncome Preferred ETF
h&m
sagax d
axfood
FM mattson
kinnevik
nibe
nortwest healthcare
procter & gamle
volati pref
latour B
Bravida holding
Handelsbanken
ÅF
Nordea
BillerudKorsnäs
Omega Healthcare Investors
Infineon Technologies AG
Holmen B
EQL Pharma
QCP

Fördelningen har jag inte dokumenterat, orkar inte lägga in datat i mitt excelark.

Så de två bolag som inte delar ut pengar är EQL och QCP, men förhoppningsvis kommer det ändras i framtiden.
Har försökt att sprida ut riskerna, men tycker det är väldigt svårt. Väldigt lätt att hamna på fastighetssektorn då dom oftast har en lockande direktavkastning.

H&M köpte jag tyvärr innan den stora nedgången, men försöker verkligen bortse från den stora 30%iga nedgången och hoppas på att utdelningarna fortsätter.

Nuvarande innehav borde ge mig cirka 3391kr i utdelning per år, vilket inte är något man överlever på, men en bra början. Lade in en stor del av mitt kapital i husköp och är för nävarande FL, så pengar i överflöd finns just nu inte.
Citera
2018-03-08, 10:45
  #6540
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxis
Så... 120%?

Själv har jag kastat om min portfölj reält sedan jag skrev i denna tråd senast. Har primärt haft långsiktighet och utdelningar i åtanke.
Här är min portfölj just nu(I total oordning):
HCP
skanska
at&t
Global X SuperIncome Preferred ETF
h&m
sagax d
axfood
FM mattson
kinnevik
nibe
nortwest healthcare
procter & gamle
volati pref
latour B
Bravida holding
Handelsbanken
ÅF
Nordea
BillerudKorsnäs
Omega Healthcare Investors
Infineon Technologies AG
Holmen B
EQL Pharma
QCP

Fördelningen har jag inte dokumenterat, orkar inte lägga in datat i mitt excelark.

Så de två bolag som inte delar ut pengar är EQL och QCP, men förhoppningsvis kommer det ändras i framtiden.
Har försökt att sprida ut riskerna, men tycker det är väldigt svårt. Väldigt lätt att hamna på fastighetssektorn då dom oftast har en lockande direktavkastning.

H&M köpte jag tyvärr innan den stora nedgången, men försöker verkligen bortse från den stora 30%iga nedgången och hoppas på att utdelningarna fortsätter.

Nuvarande innehav borde ge mig cirka 3391kr i utdelning per år, vilket inte är något man överlever på, men en bra början. Lade in en stor del av mitt kapital i husköp och är för nävarande FL, så pengar i överflöd finns just nu inte.

Intressant portfölj.

Ser att du har AT&T. Varför köper du inte även Verizon? Båda är ju avknoppningar på det gamla Bell company och har tillsammans över 65% av den amerikanska marknaden. Verizon har en direktavkastning på över 5 %.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback