Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-23, 03:05
  #409
Medlem
Bandhundens avatar
Framförallt långsiktigt, allt är på plus hittills förutom Astra (eller jo den är också plus när jag räknar utdelningen).

Alliance Oil - 6%

Astra Zeneca - 12%

H&M - 16%

Industrivärden - 16%

Nokia Oyj - 8%

Northland Resources - 42%

Ja detta var ju inte den mest säkra portföljen med tanke på 42% i Northland, men jag tror på bolaget. Dessutom är en anledning till den höga procenten att mycket är ren vinst. 57% av aktierna inköptes på under 6 NOK, står i runt 18 NOK nu. Sen att jag ökat innehavet ytterligare vid högre nivåer är förstås en aning risky.

Funderar också på vad jag ska göra med Alliance Oil, står ju bara och stampar, känns ju som en helt hopplös aktie.
Citera
2010-04-23, 03:42
  #410
Medlem
lönnmördares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
För övrigt är Exelon något av Amerikas svar på Fortum, med en utdelning på knappt 5 % och nedhandlat till ett p/e på 10-11. Förvisso stod den förut i p/e 20, vilket var ganska rimligt med tanke på de potientiella triggers som fanns (gasbrist, cap and trade), men för mycket med hänsyn taget till att dessa triggers inte utlöstes. Ett p/e på 14-16 torde dock vara rimligt, så Exelon är nu fundamentalt billigt och ett äkta värdefall. Särskilt med tanke på att vi talar om världens största privata reaktorägare (17 reaktorer) och antagligen främsta kärnkraftverksoperatör (93,6 % tillgänglighet).

Ännu billigare blir det när om(?) konjunkturen vänder upp i Amerika, och med den efterfrågan på el och gas, och därmed ett högre elpris och fetare vinstmarginaler.

Är nästan 100 på att jag skrev ett inlägg i denna tråd tidigare där jag undrade om du gjort någon analys på Exelon och att jag gärna skulle se den i sådana fall.

Mod kanske tog bort den ?

EDIT: Hur uttalar man Fabege ? Är det FA-BE-G eller mer franskt fabeje ?
__________________
Senast redigerad av lönnmördare 2010-04-23 kl. 03:44.
Citera
2010-04-23, 12:36
  #411
Medlem
HORPATTEs avatar
Blackpearl - 30%
Kilsta Metall - 4%
Questerre - 15%
Oceana Gold - 15%
OPM Listed Equity - 34%

BP & Questerre håller jag till tvångsinlösning, löjligt bra case båda två. Kilsta tjänar bra med pengar, säljer inte på dessa nivåer. Oceana Gold ser grym ut både fundamentalt och teknisk, 3,30CAD innan aprils slut. Finns en hel del läsvärt på Börssnack om denna. Och fonden fick jag ett tips från en vän som är börsmäklare, ser ljust ut där med
mvh
Citera
2010-04-23, 12:57
  #412
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Långsiktig portfölj - har utvecklas rätt okej hittils. Tror att Kinnevik kan bli riktigt jävla kommande de närmaste fem åren.

Kinnevik: 30%
SHB: 20%
Hennes & Mauritz: 20%
Fabege: 10%
SäkI: 10%
Fin portfölj!

Varför tror du att det kommer att gå så bra för Kinnevik?
Citera
2010-04-23, 13:00
  #413
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lönnmördare
Är nästan 100 på att jag skrev ett inlägg i denna tråd tidigare där jag undrade om du gjort någon analys på Exelon och att jag gärna skulle se den i sådana fall.

Mod kanske tog bort den ?
Det är på gång. Som en del av min plan att renodla portföljen ska jag gå igenom varje innehav, varför jag köpte det, hur det utvecklats, om jag ska ha kvar det, vad jag tror om framtiden och så vidare. Faktum är att jag funderar på att fördubbla mitt innehav i Exelon till dagens låga nivåer. Men i alla fall, analys är på gång och ska publiceras här. Tyvärr lär det ta ett tag, då jag har 15 årsrapporter att plöja.
Citera
2010-04-23, 13:01
  #414
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandhunden
Framförallt långsiktigt, allt är på plus hittills förutom Astra (eller jo den är också plus när jag räknar utdelningen).

Alliance Oil - 6%

Astra Zeneca - 12%

H&M - 16%

Industrivärden - 16%

Nokia Oyj - 8%

Northland Resources - 42%

Ja detta var ju inte den mest säkra portföljen med tanke på 42% i Northland, men jag tror på bolaget. Dessutom är en anledning till den höga procenten att mycket är ren vinst. 57% av aktierna inköptes på under 6 NOK, står i runt 18 NOK nu. Sen att jag ökat innehavet ytterligare vid högre nivåer är förstås en aning risky.

Funderar också på vad jag ska göra med Alliance Oil, står ju bara och stampar, känns ju som en helt hopplös aktie.
Varför har du valt Northland i stället för Dannemora?
Citera
2010-04-23, 13:16
  #415
Medlem
ExplainThisBullshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Varför har du valt Northland i stället för Dannemora?
Seriöst, vet du vad DAnnemora är? Det är ett jävla hål i marken, inget mer, inget mindre. Dannemora fuck you!
Citera
2010-04-23, 13:22
  #416
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExplainThisBullshit
Seriöst, vet du vad DAnnemora är? Det är ett jävla hål i marken, inget mer, inget mindre. Dannemora fuck you!
Haha, bitter för att du inte köpte in dig på låga nivåer innan senaste tidens uppgång?
Citera
2010-04-23, 22:54
  #417
Medlem
Bandhundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Varför har du valt Northland i stället för Dannemora?

Är inte insatt i Dannemora och jag tror på Northland. Jag tror det räcker med ett gruvbolag, sen är det givetvis möjligt att jag missar någonting.

Jag ser också att Dannemora är upp något vansinnigt, dryga 600% på ett år, kan dom verkligen ha så mycket mer att ge?
Citera
2010-04-23, 23:01
  #418
Medlem
Lommis avatar
Jag blev tipsad om Dannemora när den stod i 15 kr.

Självklart köpte jag inte.
Citera
2010-04-24, 01:56
  #419
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lönnmördare
Hur uttalar man Fabege ? Är det FA-BE-G eller mer franskt fabeje ?

Haha, jag hade faktiskt också velat veta det..
Citera
2010-04-24, 02:02
  #420
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandhunden
Är inte insatt i Dannemora och jag tror på Northland. Jag tror det räcker med ett gruvbolag, sen är det givetvis möjligt att jag missar någonting.

Jag ser också att Dannemora är upp något vansinnigt, dryga 600% på ett år, kan dom verkligen ha så mycket mer att ge?
Ja alltså, de noterades till 61 kronor och då köpte jag in mig. Sen föll de till 30, och då tredubblade jag mitt innehav, så mitt GAV är 40,33 kronor. Sen föll de vidare till 15, och till och med ända till 8 en kort period. Sen har de återvänt och gått upp till 70-75.

Skillnaden mellan Dannemora och Northland är att Northland dels är ett mycket större projekt, flera nya gruvor ska startas och mata malm till en central anläggning, det ska byggas en helt ny järnväg, man ska få massor av miljötillstånd, finansiering, kunder, man har inte lika stora logistiska fördelar (då Northlands kunder lär vara i Mellanöstern) och så vidare.

Dannemora har en enda gruva, och den är till skillnad från Northlands projekt inte alls ny utan den har brutits i mer än 500 år, den är antagligen den mest analyserade och väldokumenterade gruvan i världen. Alla tillstånd finns, och det enda som återstår är att få bankfinansiering, vilket man lär få så fort alla kunder är färdiga med provdriften i sina masugnar, med tanke på att man bearbetat bankerna i högre och lägre grad ända sedan 2005.

Och hur mycket kan aktien gå upp då? Tja, Öhman har gjort en liten studie av det. Se här, men eftersom det var Öhman som hjälpte Dannemora att noteras på First North får man ha i åtanke att det ligger i deras intresse att skapa upmärksamhet kring bolaget: http://www.dannemoramineral.se/files...esentation.pdf

Men tja... Om dagens järnpriser håller i sig kommer bolaget tjäna ungefär 500 miljoner om året (extremt grovt uppskattat, orka räkna just nu), eller typ 80 kronor per aktie. Med ett p/e på säg 5 ger det en aktiekurs på 400 kronor. Detta gäller med 0 % lånefinansiering. Får man lån (vilket egentligen är ett krav för att ska bli något av projektet) blir avkastningen per aktie kanske typ det dubbla (obs! hänsyn har då inte tagits till räntekostnaden!!!).

OBS! Varning för räknefel gjorda sent på natten!
__________________
Senast redigerad av Starvid 2010-04-24 kl. 02:38.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback