2010-10-04, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyeless
Min första aktieportfölj.

Anoto Group 12%

Bontia Exploration 22,9%

HomeMaid 1,3%

Pa Resources 38,6%

Poolia 11,5%

Pricer 13,8%

Homemaid ser inte jag någon anledning att ha kvar, nu när valet är avgjort.
Citera
2010-10-04, 10:44
Medlem
eyelesss avatar
Ne det är sant, men den utgör en så liten del i portföljen så jag låter den vara.
Vad tror du/ni om PA, Bontia och Pricer? Jag har köpt dom på lång sikt (6-8år)?
Senast redigerad av eyeless 2010-10-04 kl. 10:54.
Citera
2010-10-04, 16:13
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Med tanke på att Investors kärninnehav presterar bättre än aktien så äger jag hellre de enskilda aktierna.
Investor kommer på lite sikt alltid gå bättre än en portfölj som rakt av replikerar Investors innehav (om en sådan kunde skapas). Detta på grund av rabatten.
Citera
2010-10-04, 16:13
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyeless
Ne det är sant, men den utgör en så liten del i portföljen så jag låter den vara.
Vad tror du/ni om PA, Bontia och Pricer? Jag har köpt dom på lång sikt (6-8år)?
Pricer är ett evigt förhoppingsbolag.
Citera
2010-10-04, 16:18
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Bortsett från ett gäng Skanska-aktier (plus avyttrade Wihlborgs och Fabege) jag haft sedan 80-talet har jag släppt nästan alla mina positioner.
I någon mån handlar dock detta om att jag ska köpa ny bostadsrätt och vill känna mig finansiellt trygg inför detta. Jag är inte övertygad om att det är ett klokt beslut. Jag tror faktiskt att börsen kommer stiga någon procent under oktober men det är viktigare att kunna sova gott om natten och ha tak över huvudet.
Ja, man ska inte underskatta det monetära värdet av god nattsömn, det lärde jag mig under min sommarflirt med PetroChina. Även om jag tjänade 100 % på några månader var det inte värt oron och den störda sömnen.
Citera
2010-10-04, 21:04
Medlem
Hej, skulle vilja ha lite kommentarer på min långsiktiga portfölj:

Kapitalförsäkring - Bas - Avanza

H&M B - 10%
Investor A - 10%
Kinnevik B - 10%
Ratos B - 10%

60 % Likvid

Borde jag sätta likvid pengarna i t.ex Spiltan Räntefond eller ska jag bara låta de ligga i kapitalförsäkringen?

Funderar på att köpa till Skanska B och Sandvik. Är det lika bra att köpa Industrivärlden C (rabatt) istället för att köpa dem separat? Vad tror ni om utsikten i Skanska och Sandvik?

Hade även funderingar på Atlas Copco B, men Investor har ju redan innehav i dem.

Kommer köpa Avanza Zero om kursen sjunker.

Funderar även på att köpa i Danske Invest Global Emerging Markets SEK. Vad tror ni om detta? Är det riskabelt om tillväxten avtar? Är priset rimlig eller bör man avvakta?

Tack
Citera
2010-10-04, 21:28
Medlem
Starvids avatar
Jag gillar både Industrivärden och Spiltans räntefond. Har båda i min portfölj.
Citera
2010-10-04, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ynklx3l2
Borde jag sätta likvid pengarna i t.ex Spiltan Räntefond eller ska jag bara låta de ligga i kapitalförsäkringen?
Du skall absolut inte ha dem i kapitalförsäkringen och även om du skulle köpa en räntefond så är det en med lägre avkastning så kanske du fortfarande inte skulle ha dem via den i kapitalförsäkringen, iaf inte om du köper nu till nyår eftersom räntefonden kanske inte hinner göra tillräckligt hög avkastning för att ge mer än skatten på pengarna den 1/1.

Kapitalförsäkringen har kass ränta och du kommer få skatta på innehavet 1/1. Ta ur pengarna och lägg dem antingen på deras sparkonto + klarna och få 1.25% ränta eller fixa konto på hoistspar och flytta över dem dit och få 2.6% ränta.

Citat:
Funderar även på att köpa i Danske Invest Global Emerging Markets SEK. Vad tror ni om detta? Är det riskabelt om tillväxten avtar? Är priset rimlig eller bör man avvakta?
Det där beror sig väl på. Tror du att tillväxten avtar i tillväxtländerna skall du väl inte köpa den alls =P, även om det skulle leda till att den sjönk lite i pris. Eller?
Tror du på tillväxt så bör du väl köpa oavsett vad den kostar? + Hur nu andras agerande har drivit kurserna då.

Om vi får ett par veckors nedgång nu vet jag inte hur det påverkar den, du får väl kolla hur det gick i augusti.

Det som imho talar emot dem lite är ju att dollarn ju verkar försvagas hela tiden mot kronan/kronan stärks och det kanske fortsätter. Det i sin tur gör ju att även om den går ganska bra i dollar / deras egen valuta räknat så går den ju inte lika bra i SEK. På sista tiden är det ju få av de där tillväxtmarknadsfonderna som har gått bättre än omxs30.

Jag har ändå köpt den. Men ser man det som högre risk och den för nuvarande inte presterar bättre än Stockholmsbörsen kanske det är dumt.
Citera
2010-10-05, 00:14
Medlem
Tack för ditt informativa svar Aliquis.

Bra att du uppmärksammade mig på att jag inte hinner få ihop tillräckligt mycket
avkastning för att det ska täcka 1% skatt

Jag har likvida medel nu ifall att det blir ett bra köpläge på aktiemarknaden.
Jag kan väl i princip ha det så tills årsslutet då jag för över likviditeterna till ett annat konto
för att undvika skatt på kapitalet?

Kollade på Avanza sparkonto + klarna. Fungerar precis som det andra sparkontot på avanza fast med högre ränta? Någon deal de gjort sinsemellan?

Du tycker det är bättre att ha pengarna där än i spiltan räntefond?
Antar att Spiltans avkastning är bättre? Öppnar jag en vanlig depå på avanza för att ha den
eller startar jag räntefonden i kapitalförsäkringen 1/1-2011?

Har köpt aktierna nyligen så antar att det kan bli svårt att täcka 1% skatt till nyår i kapitalförsäkringen?

Åter igen, tack för att du delar med dig av din kunskap.
Citera
2010-10-05, 10:17
Medlem
Citat:

Bättre att ha dom på Klarna eller något annat kreditmarknadsbolag.
Spiltans räntefond presterar uselt och har även tre likviddagar om det skulle dyka upp ett köptillfälle.
Citera
2010-10-05, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Bättre att ha dom på Klarna eller något annat kreditmarknadsbolag.
Spiltans räntefond presterar uselt och har även tre likviddagar om det skulle dyka upp ett köptillfälle.
Presterar uselt jämfört med vad? Fondens startdatum 2007-09-17: 1% 2007; 5,8% 2008 och 3,1% 2009, det är väl bättre än ett vanligt räntekonto presterat de senaste 3 åren eller?
Citera
2010-10-05, 13:07
Medlem
Starvids avatar
Okej, nu har jag fått besked från Skatteverket vad gäller min begärda omprövning av deklarationen. För den som inte minns vad det handlade om så försöker jag kvitta kupongskatten på aktieutdelningar från utländska aktier i en svensk kapitalförsäkring mot den erlagda avkastningskatten man betalar för kapitalförsäkringen.

Beskedet från Skatteverket var att de inte förstod vad jag talade om. Jag ringde dem nyss och förklarade hur det hela hängde ihop, och efter att handläggaren försökt värja sig i 10 minuter lyckades jag till slut få fram mitt budskap. Då ändrade han helt ton och lovade att återkomma, så jag hyser ganska gott hopp om att avdraget faktiskt går igenom. Vi får se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in