2013-08-19, 13:37
  #3109
Medlem
KlopFers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CCCP1921
Hej,

Började investera mina sparade pengar i värdepapper för ungefär en månad sen efter att ha läst på och följt utvecklingen på ett par aktier i några månader. Så här ser min portfölj ut nu. Avsätter ungefär 60% av min lön till sparande. Har just nu ett vanligt aktie & fondkonto men har precis öppnat isk (avanza). Kommer jag behöva skatta min nuvarande vinster + få schablonskatta om jag överför mitt innehav till ISK?


Aktier: 69%
Likvida medel: 31%

Innehav i storleksordning
Swedbank
Betsson
Haldex
Lundin mining
Bong

!

Varför vill man ha bong i sin portfölj?
Citera
2013-08-28, 16:48
  #3110
Medlem
För ert nöje i fallande storleksordning:

Bahnhof
Avega
Novo Nordisk
Amtrust
Diadrom
Handelsbanken
Sturm Ruger
Citera
2013-08-28, 17:01
  #3111
Medlem
Herems avatar
Då jag fått en del pengar över tänkte jag att det är lika bra att jag försöker förränta dem på något sätt. Tjänar jag en hacka så är det bra, om inte, så är det inte hela världen och jag har väl lärt mig något på vägen. Horisonten är cirka två år och jag har lagt pengarna i lika delar

- Hennes & Mauritz. Ville ha ett stort stabilt bolag och har alltid gillat H&M, välskött och goda utdelningar.
- Trigon Agri. Tror starkt på jordbrukssektorn överlag, och av bolag vi har på Svenska börsen ser jag Trigon som ett riktigt fynd. Börsvärde lite över hälften av nettoomsättningen, riskspridning med mjölkproduktion i Baltikum och relativt nära till exporthamnar i svarta havet.
- PEAB. Ville ha ett byggbolag då de tycks göra stora vinster i relation till andra. Stor bostadsbrist i så gott som samtliga Svenska städer, och infrastruktur i behov av upprustning. PEAB haft det tufft men jag tror jag fick ett bra pris, beaktat sparpaketets effekter.
- Drillcon. Hade tänkt ta en högriskaktie inom petroleum- eller mineralprospektering, men hittade detta bolag. Varför köpa ett mineralbolag när du kan köpa ett bolag som (potentiellt) anlitas av alla mineralbolag?
- Micro Systemation. Jag ville ha något inriktat mot säkerhet då jag tror det har en ljus framtid i vårat övervakningssamhälles dystopiska morgondag. BV på cirka dubbla nettoomsättningen var bättre än de andra jag tittade på.

Vad tror ni?
Citera
2013-08-29, 21:59
  #3112
Medlem
Africa Oil
Apple
Betsson
Danske bank
Gjensidige forsikring
Industrivärden
Protector forsikring
Traveas

Själv väldigt nöjd med denna.
Citera
2013-08-29, 22:55
  #3113
Medlem
fiskfisks avatar
Apple
Betsson
Gjensidige
Industrivärden
HM
Handelsbanken
Fortum
~20% likvid

Känner mig hyfsat nöjd, men funderar på att eventuellt göra mig av med HM och Betsson och öka i övriga, samt ta in några nya. Vad tycker ni andra, och förslag på nya kandidater?
Citera
2013-08-29, 23:13
  #3114
Medlem
jhon bickles avatar
De som jag tror mest på inom 1 år:

BEF
Ellen
NFO Drives
EasyFill

Lågt värderade som för eller senare kommer gå upp kraftigt

Cybaero
Aerocrine
Wise Group
Dignitana
Citera
2013-08-30, 08:56
  #3115
Medlem
Betongbarns avatar
34% StarBreeze
66% MavShack

Riskspridning deluxe...
Citera
2013-08-30, 10:59
  #3116
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
34% StarBreeze
66% MavShack

Riskspridning deluxe...

Veckopengen all in eller?
Citera
2013-08-30, 11:20
  #3117
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Veckopengen all in eller?

På ett ungefär ja
Citera
2013-08-30, 23:59
  #3118
Medlem
HM
Handelsbanken
Industrivärlden
Fortum
Beijer Alma
Fenix Outdoors
Endomines
Black Pearl
Tesco
Nokian Tyres


Köper på rätt nivå:
Avanza
Betsson
Kone
Citera
2013-08-31, 02:37
  #3119
Medlem
messiasibids avatar
Portfölj
G5 Entertainment: Inhandlades för 3 år sedan. Uppgång: 180%
Insats: 2000 kr

Ack ack att det köpet gjordes i ungdomen och inte vid 30-40 års ålder med större kapital.
Citera
2013-08-31, 02:50
  #3120
Medlem
Skylarkers avatar
Jag arbetar på en ny sammansättning av min portfölj och tänker mig något i stil med detta:

Avanza zero, 15%
Spiltan investmentbolag, 15%
Danske invest global index, 15%

Industrivärden, 15%
Swedbank, 7%
JM, 7%
Teliasonera, 7%
Betsson, 7%
Intrum Justitia, 7%

Likvid, 5%

Jag vill ha en portfölj för långsiktigt innehav.

Andra kandidater jag funderat på är Halldex, Doro, HM och Wallenstam.

Åsikter skulle uppskattas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in