2012-06-27, 20:56
Medlem
Seamless måste ju ändå vara det största aktieluftslottet i modern tid. En utveckling liknande de floppade cashkorten för tio-femton år sen att vänta.

Varför? Jo, utan stöd från storbanker där kunderna har sina pengar blir man tvungen att istället skicka fakturor till kunderna, eller tvinga dem skaffa konton på småbanker som man fyller på hela tiden.

Fakturor - De två sekunder man sparar i affärer på att skanna en kod förlorar man på de minuter man måste ägna åt fakturor. Folk hatar dessutom fakturor. Fy fan för fakturor.
Särskilt nischbankkonto - Dels är det omständigt att toppa upp ett extra konto (därför cashkorten dog), dels tar det också extra tid, dels gör det det svårare att ha en överskådlig ekonomi utspridd på många ställen.

Slutsats, finns ingen chans i helvetet att Seamless kommer slå igenom, och när folk fattar det blir aktierna värdelösa. Enda chansen vore att få med storbankerna, så man kan koppla Seamless direkt till exv sitt lönekonto. Men det kommer aldrig hända, eftersom bankerna släpper Swish till hösten som säkerligen kommer arbetas vidare till ett affärsbetalningssystem med tiden.
Citera
2012-06-27, 20:59
Medlem
Crashs avatar
Petrogrand 60%
lucara 40%

Ligger back på båda än så länge
Citera
2012-06-28, 01:08
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quincke
Seamless måste ju ändå vara det största aktieluftslottet i modern tid. En utveckling liknande de floppade cashkorten för tio-femton år sen att vänta.

Varför? Jo, utan stöd från storbanker där kunderna har sina pengar blir man tvungen att istället skicka fakturor till kunderna, eller tvinga dem skaffa konton på småbanker som man fyller på hela tiden.

Fakturor - De två sekunder man sparar i affärer på att skanna en kod förlorar man på de minuter man måste ägna åt fakturor. Folk hatar dessutom fakturor. Fy fan för fakturor.
Särskilt nischbankkonto - Dels är det omständigt att toppa upp ett extra konto (därför cashkorten dog), dels tar det också extra tid, dels gör det det svårare att ha en överskådlig ekonomi utspridd på många ställen.

Slutsats, finns ingen chans i helvetet att Seamless kommer slå igenom, och när folk fattar det blir aktierna värdelösa. Enda chansen vore att få med storbankerna, så man kan koppla Seamless direkt till exv sitt lönekonto. Men det kommer aldrig hända, eftersom bankerna släpper Swish till hösten som säkerligen kommer arbetas vidare till ett affärsbetalningssystem med tiden.

Varför skulle det inte fungera att ta det via telefonräkningen t ex menar du? Sen har seamless många andra tjänster som rullar för fullt i t ex afrika, SEQR är inte det enda dom tagit fram. Detta borde dock inte tas i denna tråden, utan i tråden som redan finns för seamless.
Senast redigerad av lundagren 2012-06-28 kl. 01:29.
Citera
2012-06-28, 01:34
Medlem
Citat:

Känner att den var riktad mot mig..intressant att höra lite negativa tankar kring Seamless, har inte stött på det tidigare. Jag håller med dig om att det förmodligen kommer krävas att en storbank går in företaget för att deras lösning ska nå ut till den stora massan. Jag reagerade precis som du, över att de användare som inte är kunder till SBAB får en faktura i efterhand som de måste betala för.

Tittar man till de pilotprojekt som finns i dagsläget är det bland annat Extenda (Sveriges största kassasystem), Axfood, MICROS-Fidelio (Hotell och Restauranger, bla Pizza Hut), ett världsledande företag för förutbetalda tjänster och McDonalds. Det är inte direkt några småhandlare som är anslutna. Som uppköpskandidat skulle jag se det som väldigt attraktiva avtal som Seamless sitter på..

Att annan teknik, du nämnde Swish, kan konkurrera ut Seamless lösning är såklart tänkbart. I dagsläget är dock Seamless lösning längst fram i utvecklingen och har ett bredare användningsområde än övriga lösningar. Vidare beträffande Swish är det mer tänkt att den tjänsten är till för privatpersoner som vill föra över pengar mellan varandra. Det som är helt unikt för Seamless tjänst är som jag tidigare nämnt att de tar en genväg förbi kortavgifterna och kan därför även erbjuda säljarna något, vilket ingen annan lösning gör lika tydligt. Seamless VD Peter Fredell bemötte frågan om konkurrens ungefär såhär: jag har väldigt svårt att se en världsmarknad för mobila betalningslösningar som enbart består av ett fåtal aktörer..

Konkurrensen är nyttig för att skynda på utvecklingen!

Sen är det klart att hur man värderar Seamless som aktie även är en fråga om hur man ser på mobila betalningslösningar i framtiden. De som menar att det är en ensamflygande it-bubbla, som inte fyller någon funktion, kommer troligtvis inte att ha så höga tankar kring aktien. Sen finns det å andra sidan en hel generation som är födda med en telefon i handen och som jag tror har en helt annan åsikt om vad gäller i framtiden!

Mitt råd är att den första kategorin flyger iväg till en elektronikbutik och köper en touchtelefon, det börjar vara dags
Citera
2012-06-28, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Varför skulle det inte fungera att ta det via telefonräkningen t ex menar du? Sen har seamless många andra tjänster som rullar för fullt i t ex afrika, SEQR är inte det enda dom tagit fram. Detta borde dock inte tas i denna tråden, utan i tråden som redan finns för seamless.
Wywallet är svaret på den frågan. Varför skulle 4T hjälpa en konkurrent att få marknadsdominans?

Att Seamless är bra för handlarna och att det kan bidra till marknadspenetans, visst, men marknadspenetrans spelar ingen roll om det inte är ett överlägset alternativ mot kort för kunderna. Och kunderna upplever inte att de betalar några kortavgifter med sina bankkort idag, så det är ett icke-argument.

Jämför med cashkorten, som de facto hade stöd av storbankerna. Det fanns terminaler i nära alla butiker, och betalningen gick mycket snabbare än med kort. Slog det igenom? Nej, _kunderna_ vill inte ha ett extra konto, extra fakturor, extra top-up-tjänster.

Den dagen storbankerna stöder Seamless överlever SeQR. Om inte kommer det hela självdö, och det är en fullständig självklarhet.
Citera
2012-06-28, 14:39
Medlem
rollerbladess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Sålde i dag mina sista H&M. Kursen har gått starkt senaste tiden, och jag ville minska portföljens aktieandel.

Får man fråga vad du köpte in dig på?
Citera
2012-06-28, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rollerblades
Får man fråga vad du köpte in dig på?
Antagligen inget då han ville minska andelen aktier i sin portfölj ...
Citera
2012-06-28, 15:52
Medlem
rollerbladess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Antagligen inget då han ville minska andelen aktier i sin portfölj ...

Frågade inte dig
Citera
2012-06-28, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rollerblades
Frågade inte dig
Skiter väl jag i. Jag är läskunnig och kunde svara.

Sätt på dig brillorna ordentligt.
Citera
2012-06-28, 19:42
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Wywallet är svaret på den frågan. Varför skulle 4T hjälpa en konkurrent att få marknadsdominans?

Att Seamless är bra för handlarna och att det kan bidra till marknadspenetans, visst, men marknadspenetrans spelar ingen roll om det inte är ett överlägset alternativ mot kort för kunderna. Och kunderna upplever inte att de betalar några kortavgifter med sina bankkort idag, så det är ett icke-argument.

Jämför med cashkorten, som de facto hade stöd av storbankerna. Det fanns terminaler i nära alla butiker, och betalningen gick mycket snabbare än med kort. Slog det igenom? Nej, _kunderna_ vill inte ha ett extra konto, extra fakturor, extra top-up-tjänster.

Den dagen storbankerna stöder Seamless överlever SeQR. Om inte kommer det hela självdö, och det är en fullständig självklarhet.
För att kinnevik kontrollerar tele2 och snart kanske även Seam. Anledningen till att jag tror på det är att dom är exponerade mot Afrika där kortanvändande INTE är normen. Att alla ska byta från kort tror jag Så klart inte, men att byta från kontanter till mobil betalning, det tror jag på.
Kommer man runt fakturaproblemet så är jag övertygad att dom kmr ta marknadsandelar även i väst. Och med nuvarande värdering krävs det en minimal andel.
Citera
2012-06-28, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Skiter väl jag i. Jag är läskunnig och kunde svara.

Sätt på dig brillorna ordentligt.
Till rollerblades försvar kan man ju också tolka frågan som till vilket pris Starvid köpte H&M på

Kan ju visa min portfölj eftersom jag ändå skriver...

Avanza 2.9%
Avega 1.4%
Beijer 1.5%
Elekta 19.6%
Fortum 4%
SHB 7.8%
H&M 19%
Industrivärden 6.6%
NIBE 8.1%
Ratos 7%
Sampo 3.9%
Swedbank 2.3%
Volvo 2.8%
Wal-Mart 6.6%
Vivendi 2.6%

Likvid 3.3%

Lundaluppen och Defensiven är mina andliga ledare!
Citera
2012-06-28, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stenen
Till rollerblades försvar kan man ju också tolka frågan som till vilket pris Starvid köpte H&M på
AAH! =P

Edit: Kan vi inte låtsas att jag hade humor istället för att inte förstå vad han menade?
Citat:
Ursprungligen postat av stenen
Kan ju visa min portfölj eftersom jag ändå skriver...

Avanza 2.9%
Avega 1.4%
Beijer 1.5%
Elekta 19.6%
Fortum 4%
SHB 7.8%
H&M 19%
Industrivärden 6.6%
NIBE 8.1%
Ratos 7%
Sampo 3.9%
Swedbank 2.3%
Volvo 2.8%
Wal-Mart 6.6%
Vivendi 2.6%

Likvid 3.3%

Lundaluppen och Defensiven är mina andliga ledare!
^ fegis!

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rol%C3%A4mpning#Historik

Jag hade också velat ha en fegisportfölj! Vet inte varför jag inte har det :/
Senast redigerad av aliquis 2012-06-28 kl. 22:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in