Citat:
Ursprungligen postat av Quincke
Seamless måste ju ändå vara det största aktieluftslottet i modern tid. En utveckling liknande de floppade cashkorten för tio-femton år sen att vänta.
Känner att den var riktad mot mig..intressant att höra lite negativa tankar kring Seamless, har inte stött på det tidigare. Jag håller med dig om att det förmodligen kommer krävas att en storbank går in företaget för att deras lösning ska nå ut till den stora massan. Jag reagerade precis som du, över att de användare som inte är kunder till SBAB får en faktura i efterhand som de måste betala för.
Tittar man till de pilotprojekt som finns i dagsläget är det bland annat Extenda (Sveriges största kassasystem), Axfood, MICROS-Fidelio (Hotell och Restauranger, bla Pizza Hut), ett världsledande företag för förutbetalda tjänster och McDonalds. Det är inte direkt några småhandlare som är anslutna. Som uppköpskandidat skulle jag se det som väldigt attraktiva avtal som Seamless sitter på..
Att annan teknik, du nämnde Swish, kan konkurrera ut Seamless lösning är såklart tänkbart. I dagsläget är dock Seamless lösning längst fram i utvecklingen och har ett bredare användningsområde än övriga lösningar. Vidare beträffande Swish är det mer tänkt att den tjänsten är till för privatpersoner som vill föra över pengar mellan varandra. Det som är helt unikt för Seamless tjänst är som jag tidigare nämnt att de tar en genväg förbi kortavgifterna och kan därför även erbjuda säljarna något, vilket ingen annan lösning gör lika tydligt. Seamless VD Peter Fredell bemötte frågan om konkurrens ungefär såhär: jag har väldigt svårt att se en världsmarknad för mobila betalningslösningar som enbart består av ett fåtal aktörer..
Konkurrensen är nyttig för att skynda på utvecklingen!
Sen är det klart att hur man värderar Seamless som aktie även är en fråga om hur man ser på mobila betalningslösningar i framtiden. De som menar att det är en ensamflygande it-bubbla, som inte fyller någon funktion, kommer troligtvis inte att ha så höga tankar kring aktien. Sen finns det å andra sidan en hel generation som är födda med en telefon i handen och som jag tror har en helt annan åsikt om vad gäller i framtiden!
Mitt råd är att den första kategorin flyger iväg till en elektronikbutik och köper en touchtelefon, det börjar vara dags