2013-08-15, 17:56
Medlem
Skulle uppskatta lite feedback på min portfölj.

Har idag ett Avanza Bas konto:

Likvida medel: ~62%
Fonder: ~15% Avanza Zero
Aktier: ~22%

Aktier:

HM 32%
Aztra Zeneca 43%
Boliden 25%

Just nu har jag ett månadssparande på 1000sek till mitt AZ konto.
Tanken är att Spara ihop ett större belopp och köpa aktier för att slippa höga courtage avgifter, därav 62% likvida medel just nu. Kan kanske lägga undan 2-3000 på aktier varje månad.

Jag tänker långsiktigt 20-30 framöver.

jag är intresserad av 2-3 aktier till för att sprida riskerna lite, låter det vettigt?

Har tittat på:

Industrivärden(a eller c?)
ABB
Axfood
Volvo
Kinnevik

Vad tror ni om detta?
Bör jag spara i ytterligare en fond?
Citera
2013-08-15, 20:04
Medlem
Här är min portfölj de senaste 3 månaderna, plannerar nu köpa in lite extra.
Av det som för tillfället är investerat ser fördelningen ut såhär:

Betsson B - 20%
Getinge B - 20
H&M B - 15%
MedCap - 5%

Avanza Zero (index) - 20%
Xact bank -20%

Funderar kring att skaffa in 'ICA gruppen' samt 'Semcon' alternativt 'Telenor'. RSI på Telenor visar något överköpt men bortsett från det så är alla positiva tekniskt sett. Sedan möjligtvis tankar på att byta ut mina innehav i Betsson mot Unibet.

Någon som har åsikter kring detta?
Senast redigerad av Kuro1n 2013-08-15 kl. 20:10.
Citera
2013-08-15, 20:36
Medlem
kezz89s avatar
Avanza Zero - 100 %

Då jag inte arbetar för tillfället så slänger jag bara in 500 kr/månaden på AZ.
Citera
2013-08-15, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindwave
Skulle uppskatta lite feedback på min portfölj.

Har idag ett Avanza Bas konto:

Likvida medel: ~62%
Fonder: ~15% Avanza Zero
Aktier: ~22%

Aktier:

HM 32%
Aztra Zeneca 43%
Boliden 25%

Just nu har jag ett månadssparande på 1000sek till mitt AZ konto.
Tanken är att Spara ihop ett större belopp och köpa aktier för att slippa höga courtage avgifter, därav 62% likvida medel just nu. Kan kanske lägga undan 2-3000 på aktier varje månad.

Jag tänker långsiktigt 20-30 framöver.

jag är intresserad av 2-3 aktier till för att sprida riskerna lite, låter det vettigt?

Har tittat på:

Industrivärden(a eller c?)
ABB
Axfood
Volvo
Kinnevik

Vad tror ni om detta?
Bör jag spara i ytterligare en fond?

Jag hade nog sparat lite utanför Sverige. En billig globalfond är väl inte fel. Sedan gillar jag investmentbolag. Spiltan investmentbolag är ju ett alternativ om du vill månadsspara för att slippa att betala högt courtage.
Citera
2013-08-15, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YesSireeBob
Jag hade nog sparat lite utanför Sverige. En billig globalfond är väl inte fel. Sedan gillar jag investmentbolag. Spiltan investmentbolag är ju ett alternativ om du vill månadsspara för att slippa att betala högt courtage.

Har inte riktigt tittat utanför dom svenska gränserna än. Får börja läsa på lite på det området.
Men att satsa på investmentbolag för långsiktigt sparande är kanske inte helt dumt.

Dom jag har på min lista idag är:

Kinnevik
Investor
Industrivärden
Lundberg

Ska titta lite närmare på ditt förslag om Spiltan.

Tack för svar!
Citera
2013-08-15, 23:14
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindwave

Riskspridning: Det beror på hur stor andel (index)fonder, såsom Avanza zero, du tänker ha i framtiden. Har du en betydande del i sådana fonder går det nog an med cirka fem andra aktier.

Köp hellre Industrivärdens c-aktie eftersom den är såpass mycket billigare än a-aktien. Jag gillar Industrivärden och har ungefär fem procent av portföljen i det bolaget.

Axfood: lite dyrt och inte någon enorm tillväxt de senaste åren, men å andra sidan aktieägarvänligt (=höga utdelningar) och relativt säker bransch. Bra ägarbild. Funkar nog!
Citera
2013-08-15, 23:17
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuro1n
Här är min portfölj de senaste 3 månaderna, plannerar nu köpa in lite extra.
Av det som för tillfället är investerat ser fördelningen ut såhär:

Betsson B - 20%
Getinge B - 20
H&M B - 15%
MedCap - 5%

Avanza Zero (index) - 20%
Xact bank -20%

Funderar kring att skaffa in 'ICA gruppen' samt 'Semcon' alternativt 'Telenor'. RSI på Telenor visar något överköpt men bortsett från det så är alla positiva tekniskt sett. Sedan möjligtvis tankar på att byta ut mina innehav i Betsson mot Unibet.

Någon som har åsikter kring detta?

Varför funderar du på att byta ut Betsson mot Unibet?

Vilka aktier skulle du isåfall sälja?
Citat:
Ursprungligen postat av kezz89
Avanza Zero - 100 %

Då jag inte arbetar för tillfället så slänger jag bara in 500 kr/månaden på AZ.

Perfa.
Citera
2013-08-16, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Varför funderar du på att byta ut Betsson mot Unibet?

Vilka aktier skulle du isåfall sälja?

Perfa.

Jo för betsson har motstånd vid 186 kronor samt att den är överköpt eller nära till överköpt medans unibet ser ljusare ut tekniskt sett.

Jag hade inte planerat sälja något annat än betsson möjligtvis, har mer kapital jag kan investera.
Citera
2013-08-17, 16:20
Medlem
Hej,

Började investera mina sparade pengar i värdepapper för ungefär en månad sen efter att ha läst på och följt utvecklingen på ett par aktier i några månader. Så här ser min portfölj ut nu. Avsätter ungefär 60% av min lön till sparande. Har just nu ett vanligt aktie & fondkonto men har precis öppnat isk (avanza). Kommer jag behöva skatta min nuvarande vinster + få schablonskatta om jag överför mitt innehav till ISK?

Aktier: 69%
Likvida medel: 31%

Innehav i storleksordning
Swedbank
Betsson
Haldex
Lundin mining
Bong

Hade även innehav i starbreeze men sålde nyligen på + 12% . Aktier som jag just nu håller ögonen på: Bahnhof, Industrivärden, Investor och Kone. Ni med längre erfarenhet, vad har ni för synpunkter på portföljen (vad saknas)? Kan tilläggas att jag än så länge gjort +8,35% men det säger väl inte så mycket med tanke på att index stigit så kraftigt. Tack för all hjälp!
Citera
2013-08-17, 18:46
Medlem
BootyLuvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CCCP1921
Hej,

Började investera mina sparade pengar i värdepapper för ungefär en månad sen efter att ha läst på och följt utvecklingen på ett par aktier i några månader. Så här ser min portfölj ut nu. Avsätter ungefär 60% av min lön till sparande. Har just nu ett vanligt aktie & fondkonto men har precis öppnat isk (avanza). Kommer jag behöva skatta min nuvarande vinster + få schablonskatta om jag överför mitt innehav till ISK?
Ja du kommer dessvärre få skatta vid en eventuell flytt, eftersom innehavet i den vanliga depån säljs av innan samma antal aktier köps på nytt via ISK't. Det är åtminstone så jag fått det förklarat för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av CCCP1921
Aktier: 69%
Likvida medel: 31%

Innehav i storleksordning
Swedbank
Betsson
Haldex
Lundin mining
Bong

Hade även innehav i starbreeze men sålde nyligen på + 12% . Aktier som jag just nu håller ögonen på: Bahnhof, Industrivärden, Investor och Kone. Ni med längre erfarenhet, vad har ni för synpunkter på portföljen (vad saknas)? Kan tilläggas att jag än så länge gjort +8,35% men det säger väl inte så mycket med tanke på att index stigit så kraftigt. Tack för all hjälp!
Nu är jag inget proffs men jag tycker din portfölj ser stabil ut. Tänkte säga att ett investeringsbolag kunde vara något som saknas men det har du ju uppenbarligen redan klurat på själv (lutar själv åt att kliva in i Industrivärden i framtiden).

Starbreeze har varit en trevlig aktie senaste tiden, själv ligger jag +37% just nu Tänker ligga kvar ett tag till, känns som den kommer kliva upp till åtminstone omkring 0,30 ju närmare rapporten vi kommer (och ju längre Payday 2 fortsätter toppa försäljningslistor, t.ex. på Steam). Är en ganska liten post så det gör inget om jag gamblar med den.
Citera
2013-08-17, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Riskspridning: Det beror på hur stor andel (index)fonder, såsom Avanza zero, du tänker ha i framtiden. Har du en betydande del i sådana fonder går det nog an med cirka fem andra aktier.

Köp hellre Industrivärdens c-aktie eftersom den är såpass mycket billigare än a-aktien. Jag gillar Industrivärden och har ungefär fem procent av portföljen i det bolaget.

Axfood: lite dyrt och inte någon enorm tillväxt de senaste åren, men å andra sidan aktieägarvänligt (=höga utdelningar) och relativt säker bransch. Bra ägarbild. Funkar nog!

köpte in mig på Tele2(22%), industrivärden C(30%) och Shelton Petroleum(7%) igår.
Så i dagsläget har jag 6 poster.

Astra Zeneca
industrivärden C
HM
Boliden
Shelton
Tele2.

Jag har egentligen inte tänkt så mycket på fördelningen i Fonder och aktier, idag är fördelningen ca 15% i fonder (AZ) och 55% i aktier. Detta var från början tänkt att vara tvärtom.

Jag skulle vilja ha tips på bra fonder att spara i, behöver inte vara på den svenska marknaden.
Innehavsperiod på 20-30 år.

Beställde förresten boken tradingguiden idag, hoppas man lär sig nåt
Citera
2013-08-19, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonnyDoe
Så här ser min portfölj ut i dagsläget. Att Botnia och Africa Oil är så stor del av portföljen beror på att båda har gått upp kraftigt sedan jag köpte dem. Kommer sälja av och vikta om lite men har inte riktigt bestämt hur.

Kommentarer?

Peab AB ser. B 8,00%
Atlas Copco AB ser. B 11,70%
Axfood AB 8,00%
MQ Holding AB 6,40%
SCA B 5,50%
Boliden AB 11,70%
Intrum Justitia AB 6,40%
Africa Oil Corp. 16,40%
Maxpeak AB 0,80%
Botnia Exploration 14,10%
Tele2 AB ser. B 7,80%
Likvida medel 1,30%

Lite återkoppling till mitt inlägg från 2013-02-01.

Portföljen ser nu ut på följande vis,

Viktat om lite från Africa och Botnia till fördel för de andra samt sålt bort det lilla innehavet i Maxpeak.

Alla aktier utom Boliden har gått riktigt bra och jag ligger för tillfället på totalt 31,43% upp från årsskiftet.
Boliden är mitt enda innehav där jag ligger lite back, ca 3% (GAV på 103.3).

Guldkalven i portföljen är för närvarande Intrum Justitia med en avkastning på 34,60% (GAV 124,07)

Intrum Justitia AB 9,8%
Botnia Exploration 3,7%
Peab AB ser. B 8,6%
Atlas Copco AB ser. B 14,2%
Africa Oil Corp. 6,0%
Axfood AB 9,7%
MQ Holding AB 12,2%
SCA B 7,5%
Boliden AB 17,4%
Tele2 AB ser. B 9,8%

Sammanfattningsvis ser jag ut att gå mot mitt bästa aktieår någonsin, givetvis beroende på hur det kommer att gå här framöver
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in