Flashback bygger pepparkakshus!
2012-08-19, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Läste precis ännu en självmordstråd i drogforumet. Hen hade inte heller fått något vettigt svar.

Vad gör man? Hur svarar man? Jag tycker att det är så himla sorgligt! Och vet inte vad jag ev. kan skriva som kan få personerna att ändra sig.

Hade det funnits ett standardsvar som fått folk att ge upp ett självmordförsök, så hade
det varit enkelt.

Det finns inget givet svar så klart.

Formuleringen att "rena" självmordstrådar är förbjudna gör även att en hel del
trådar stängs av moderatorer eller admins. Egentligen är det enkelt att utforma
sin tråd som en diskussion kring sina självmordstankar, för att slippa få tråden stängd.
Men tyvärr är det inte alla som klarar av att formulera sig så att det passar flashback.
Citera
2013-02-10, 17:03
Medlem
Vad innebär egentligen en "ren" självmordstråd, per definition? Enligt Fb:s regler är tydligen sådana trådar förbjudna (jag vet inte när detta förbud infördes)?

Personligen anser jag det omotiverat att införa ett sådant förbud, främst därför att det uppenbarligen är så lätt att kringgå. Ett konkret exempel:

https://www.flashback.org/t2078053.

Jag rapporterade inlägget, eftersom jag ansåg att det uppenbarligen var en självmordstråd - men fick till svar av moderator, att nej, dettta är ingen ren självmordstråd. Jag vill inte inskränka yttrandefriheten, men självmordstrådar finner jag olämpliga.
Citera
2013-02-10, 18:21
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahrsager
Vad innebär egentligen en "ren" självmordstråd, per definition? Enligt Fb:s regler är tydligen sådana trådar förbjudna (jag vet inte när detta förbud infördes)?

Personligen anser jag det omotiverat att införa ett sådant förbud, främst därför att det uppenbarligen är så lätt att kringgå. Ett konkret exempel:

https://www.flashback.org/t2078053.

Jag rapporterade inlägget, eftersom jag ansåg att det uppenbarligen var en självmordstråd - men fick till svar av moderator, att nej, dettta är ingen ren självmordstråd. Jag vill inte inskränka yttrandefriheten, men självmordstrådar finner jag olämpliga.

Det är ju en teknisk fråga kring vilket vapen av de uppräknade som ger bäst resultat om man skjuter sig i huvudet. Jämför du den här tråden med de tidigare självmordstrådarna så kommer du se att skillnaden är milsvid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in