Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-06-13, 19:35
Medlem
Drapåtrissors avatar
Visst är det sorgligt men börjar det inte bli lite för många? Och nog är väl många postade av troll som tycker det är roligt att driva med ett så tragiskt ämne. Men tyvärr verkar många vara allvarligt menade så hur hanterar FB saken? Vanligast dyker dom väl upp i psykakuten men inte alltid bara där. Hur många som verkligen gör allvar av sina planer går nog heller aldrig att veta. Så är det inte dags att helt enkelt förbjuda folk att hota med självmord i trådstarter eftersom det till troligen 90% är ren bullshit?
Citera
2009-06-13, 20:55
Medlem
Harald.Nyborgs avatar
Ja, censur är ju också ett sätt att hantera saker..

Finns det nu så många trådar som avhandlar ämnet kanske det är dags för ett eget underforum istället ?
Själv har jag alltid varit lite förvånad att det inte finns redan på FB, men sure, å andra sidan har inte alt.suicide.holiday så många svenska skribenter heller vad jag vet..
Citera
2009-06-13, 21:07
Medlem
ulvenas avatar
Kan man inte bara förbjuda folk att begå självmord, då löser sig ju allt av sig själv på någotvis, är det förbjudet får man inte skriva om det.

Citera
2009-06-13, 22:29
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvena
Kan man inte bara förbjuda folk att begå självmord, då löser sig ju allt av sig själv på någotvis, är det förbjudet får man inte skriva om det.

Det är väl redan olagligt att begå självmord? Eller har det blivit lagligt numera? Vem fan kan hänga med i alla nya lagar numera,
Citera
2009-06-13, 22:41
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Det är väl redan olagligt att begå självmord? Eller har det blivit lagligt numera? Vem fan kan hänga med i alla nya lagar numera,

Varför inte helt enkelt göra en stor sammanfogad tråd för dessa självömkande individer som ibland bara vill höra någon som säger "gör det inte" jag är också trött på dessa trådstartare som anser att de har så stora problem i livet att de vill begå självmord.

OK det är beklagansvärt att personer har dessa tankar och jag vill inte uppmana folk att ta steget men ibland har jag gjort det ändå.

Vill en människa begå självmord så gör h*n det inga problem.
Men startar man en tråd om det så är man nog ute efter något annat.

Jag tror tyvärr att en del av dessa trådar slutat olyckligt för anhöriga.
Sedan att folk startar "trolltrådar" i ämnet bidrar inte till mitt engagemang när det gäller att förhindra folk att ta steget, därav blir som sagt mitt svar ofta: Varför tveka?
Senast redigerad av epost72 2009-06-13 kl. 22:48.
Citera
2009-06-13, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
OK det är beklagansvärt att personer har dessa tankar och jag vill inte uppmana folk att ta steget men ibland har jag gjort det ändå.

Vill en människa begå självmord så gör h*n det inga problem.
Men startar man en tråd om det så är man nog ute efter något annat.
Duktig idiot.
Citera
2009-06-13, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockUlla
Duktig idiot.

Vad menar du med det? Är det inte som han säger. Om man vill ta sitt liv är det väl inte lönt att starta en jävla tråd om det på FB. Och om man är en av dom som gör det för att bara bli lite bekräftad så kanske man ska starta en tråd där man istället med att hota oss oskyldiga med att ta sitt liv, från början är ärlig ochbara lägger koprten på bordet "Jag är deppig och vill inte ta mitt liv men ser ingen anan utväg" eller något.
Citera
2009-06-13, 23:06
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockUlla
Duktig idiot.
Förklara dig eller håll käft.

Varför ska man hysa medlidande för folk som bestämt sig?
Har du öht sett dessa 1000+ trådar som finns?
Av dessa 1000+ trådar är sannolikt 75% tramstrådar.
Finns ingen anledning att engagera sig djupare i dessa trådar.
Om jag då skriver "varför tveka?" är det så illa?
Om TS(i en självmordstråd) är någorlunda funtad så tar h*n mig inte bokstavligt.
Även om TS(i en självmordstråd) är på gränsen så kanske h*n får sig en tankeställare.

Sökning på forumet: Självmord

Orsaken till min irritation är:

För en tid sidan skrev jag i en självmordstråd seriöst osv efter ett tag så sammanfogades tråden jag skrev i till en tråd med rubriken Effektiva sätt att ta sig själv av daga]/Mod sedan dess så engagerar jag mig inte seriöst i självmordstrådar.
numer skiter jag i att svara, varför bry sig?

Citat:
Ursprungligen postat av Jademyr
Vad menar du med det? Är det inte som han säger. Om man vill ta sitt liv är det väl inte lönt att starta en jävla tråd om det på FB. Och om man är en av dom som gör det för att bara bli lite bekräftad så kanske man ska starta en tråd där man istället med att hota oss oskyldiga med att ta sitt liv, från början är ärlig ochbara lägger koprten på bordet "Jag är deppig och vill inte ta mitt liv men ser ingen anan utväg" eller något.

Tack
Senast redigerad av epost72 2009-06-13 kl. 23:41.
Citera
2009-06-13, 23:24
Bannlyst
Vilken samling suicid-trådar, tydligen rätt mycket frustration som kommer ut här.

Anser det vara idioti att tipsa någon hur man ska göra, eller bekräfta att dennes dåliga lösning på sitt problem är bra.
Då är det bättre att hålla kefft.
Men "varför tveka", vet jag inte om det är så j-vla farlig ändå rent direkt.
Det är väl snarare så att det tar onödigt med energi, personer som är i det skedet att de tänker om de ska ta livet av sig kanske kunde få hjälp någon annan stans under den tiden?
Sen, hur vet man att det är ett trolleri försök? Man lär inte få det bekräftat av att provocera iallafall.

Självmord är irriterande, jag håller med om det. Det går dock inte så bra att tysta ner det och låtsas att det inte finns. Det har massmedia gjort tillräckligt länge nu.
Senast redigerad av RockUlla 2009-06-13 kl. 23:27.
Citera
2009-06-13, 23:28
Medlem
Dom som verkligen vill begsjälvmord snackar inte om det,
dessa personer på FB skriker efter hjälp,
Har flera vänner som begått självmord men ingen har sagt något
Citera
2009-06-13, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av le7xusan
Dom som verkligen vill begsjälvmord snackar inte om det,
dessa personer på FB skriker efter hjälp,
Har flera vänner som begått självmord men ingen har sagt något
Varifrån har du fått se den statistiken?
Sen när blev det att "säga något" när man skriver på ett tangentbord till okända personer? Det är rätt självklart att de flesta som väl snackar om självmord gör det inte en gång. Men statistiskt sett är de förmodligen en större riskgrupp än krigsveteraner.
Senast redigerad av RockUlla 2009-06-13 kl. 23:33.
Citera
2009-06-13, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jademyr
Vad menar du med det? Är det inte som han säger. Om man vill ta sitt liv är det väl inte lönt att starta en jävla tråd om det på FB.
Om man vill leva, då går det bra att starta en egen tråd tycker du?

Eftersom jag inte befunnit mig i sån sits, och antar att ni inte heller gjort det så lär vi inte komma någonstans med den här diskussionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in