Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-10-11, 14:44
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Vetefan ändå. Vad är egentligen OT i en tråd som egentligen inte har något diskussionsunderlag? TS hade ingen frågeställning i startinlägget så det är svårt att bedöma vad topic egentligen är.

Du har en poäng. Kanske behövs då en specialregel, hur den ska utformas är oklart, men jag är övertygad om att det pågår en diskussion i Outlaw i detta nu.
Citera
2010-10-11, 14:47
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Du har en poäng. Kanske behövs då en specialregel, hur den ska utformas är oklart, men jag är övertygad om att det pågår en diskussion i Outlaw i detta nu.

Personligen tycker jag att allt som kan räknas som "hets" i en självmordstråd borde förbjudas, just pga att man aldrig kan veta vad det eventuellt kommer att leda till. Fast å andra sidan skulle flashback vara tvungen att kompromissa rätt mycket med den heliga yttrandefriheten genom att införa det.

Det måste väl dock vara extremt ovanligt att någon faktiskt går igenom med självmordet dom skriver om här? Har iaf aldrig förut sett det.
Citera
2010-10-11, 15:59
Medlem
Psychopatricks avatar
Citat:
Personligen tycker jag att allt som kan räknas som "hets" i en självmordstråd borde förbjudas, just pga att man aldrig kan veta vad det eventuellt kommer att leda till. Fast å andra sidan skulle flashback vara tvungen att kompromissa rätt mycket med den heliga yttrandefriheten genom att införa det.

Det måste väl dock vara extremt ovanligt att någon faktiskt går igenom med självmordet dom skriver om här? Har iaf aldrig förut sett det.

tills idag..
Citera
2010-10-11, 16:05
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatrick
tills idag..

Exakt, så det känns inte som att "problemet" är så pass stort att det kräver specialregler ännu.
Citera
2010-10-11, 16:17
Medlem
FittLisas avatar
Ibland startas trådar av människor någon som försöker ropa på hjälp istället för posta allt annat trams som värderas högre på det här forumet. Killen som hängde sig idag, jag såg hans tråd och visste redan hur allt skulle bli. Varför jag inte gjorde något utan värderade tvättstugan högre får jag väl dras med nu. Men alla arketyperna var säkert på plats och gjorde det de brukar göra; Idioterna, nihilisterna, stödjarna och sen när luften går ur allihopa börjar någon fet kille längst bak garva för att bryta tystnaden, bara liksom för att vara emot och vara cool.

Troll är ett problem men kan en riktig person komma på bättre tankar och kanske räddas, låt det gå tio troll på ett riktigt fall så ser jag ingen anledning till att det bör förbjudas. Möjligen kanske man ska ha ytterligare en subkategori i forumet för sådana trådar.
Senast redigerad av FittLisa 2010-10-11 kl. 16:20.
Citera
2010-10-11, 16:20
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FittLisa
Ibland startas trådar av människor någon som försöker ropa på hjälp istället för posta allt annat trams som värderas högre på det här forumet. Killen som hängde sig idag, jag såg hans tråd och visste redan hur allt skulle bli. Alla arketyper på plats; Idioterna, nihilisterna, stödjarna och sen när luften går ur allihopa börjar någon fet kille längst bak garva för att bryta tystnaden, bara liksom för att vara emot och vara cool.

Troll är ett problem men kan en riktig person komma på bättre tankar och kanske räddas, låt det gå tio troll på ett riktigt fall så ser jag ingen anledning till att det bör förbjudas. Möjligen kanske man ska ha ytterligare en subkategori i forumet för sådana trådar.

Bra sammanfattat. Det största problemet som jag ser det är inte de som startar trådarna, utan de som väljer att svara i dem.
Citera
2010-10-11, 16:45
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Det är väl redan olagligt att begå självmord? Eller har det blivit lagligt numera? Vem fan kan hänga med i alla nya lagar numera,
självmord avkriminaliserades 1864...

Citat:
Vetefan ändå. Vad är egentligen OT i en tråd som egentligen inte har något diskussionsunderlag? TS hade ingen frågeställning i startinlägget så det är svårt att bedöma vad topic egentligen är.

när den nu beryktade hängningstråden skapades RP-ade jag trådstarten för att jag tyckte att den saknade diskussionsunderlag. om den fick vara kvar för att moderatorerna bedömde att den uppfyllde kraven på en trådstart eller för att de inte hann med att göra något åt saken vet jag inte. men jag håller helt med dig: vad ska egentligen diskuteras i en sådan tråd?
Citera
2010-10-11, 20:00
Medlem
.-.-.s avatar
Dom här trådarna uppfyller faktiskt något positivt också. Det är jag övertygad om.
Klart man blir förbannad när man ser alla idioter som hejar på och kommer med förslag på hur man kan ta livet av sig på bästa möjliga sätt mm.
Men efter att ha sett den här grabben hänga där efteråt så blev jag som varit väldigt nere ett bra tag faktiskt inte speciellt sugen på att göra något så drastiskt som denne unge man. Det är inget vackert sätt att ta farväl på.
Citera
2010-10-11, 20:19
Medlem
Drapåtrissors avatar
Det tragiska som faktiskt hände i dag var egentligen bara en tidsfråga innan någon skulle göra verklighet av sitt hot. Samtidigt var det redan från början så uppenbart att killen inte trollade eller bara ville väcka uppmärksamhet. Hoppas dessa kräk som hetsade honom får mardrömmar lång tid framöver. Men troligen känner dom sig nog tvärtom lite coola där bakom tangentborden. Hur sådana här trådar borde regleras är svårt att hitta en lösning på tyvärr. Många vill nog bara skriva av sig och kanske just pg av att ha fått lätta på trycket tvärtom avstår från att göra något så drastiskt. Samtidigt är risken stor att det blir en kedjereaktion och att fler tar samma vansinniga beslut.
Citera
2010-10-12, 00:14
Medlem
pikzels avatar
Ja, är det något som Flashback borde ge påföljder på så är det hets till självmord. Just i det här fallet hade personen förmodligen genomfört det ändå, men det vet man aldrig. Man riskerar avstängning om man gör reklam för något, eller berättar om en annans identitet, då borde det här väl ge livstids avstängning?
Citera
2010-10-12, 00:20
Medlem
StefanHeterJags avatar
Flashback är ett diskussionsforum med vanliga människor, inte ett sjukhus eller psykavdelning med utbildade läkare/psykologer osv. Det enda rätta är att alla trådar som liknar "Jag vill ta livet av mig" papperskorgas som egotråd, vilket görs i alla andra forumsdelar när man startar liknande trådar.

Diskussioner kring själva fenomenet självmord osv är ok, men i övrigt, Egotråd>Papperskorg.

Problem solved.
Citera
2010-10-12, 00:39
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Flashback är ett diskussionsforum med vanliga människor, inte ett sjukhus eller psykavdelning med utbildade läkare/psykologer osv. Det enda rätta är att alla trådar som liknar "Jag vill ta livet av mig" papperskorgas som egotråd, vilket görs i alla andra forumsdelar när man startar liknande trådar.

Diskussioner kring själva fenomenet självmord osv är ok, men i övrigt, Egotråd>Papperskorg.

Problem solved.

Tycker det låter som en rätt sund regel fastän jag ogillar jag när det kommer upp regler hit och dit.

Å andra sidan lär Flashback få en hel hög nya unika besökare som genererar mer klirr i kassan när en sån här tragisk sak händer, dock kanske det inte är den sortens publicitet som man egentligen vill vara kända för.

Jag är kluven när det gäller det här och jag har säkerligen varit inne i någon av alla självmordstrådar och skrivit något skit någongång själv.
Har fan glömt vad jag tänkte också, kanske dags att lägga sig..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in