Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-06-14, 13:34
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockUlla
Jag misstänker att du försöker vara lustig eller så brister din empatiska förmåga något kopiöst. Inte för att jag tar illa upp men alltså ditt förhållningsätt i denna fråga. (trams raderat)

Jag försöker inte göra mig lustig.

Titta själv på kvalitén i många av dessa självmordtrådar, fyller de egentligen någon funktion?

Den stora frågan är snarare vad en person vill uppnå genom att starta dessa trådar?
Citera
2009-06-14, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jag försöker inte göra mig lustig.

Titta själv på kvalitén i många av dessa självmordtrådar, fyller de egentligen någon funktion?

Den stora frågan är snarare vad en person vill uppnå genom att starta dessa trådar?
Det får du fråga dem. Vi kan bara spekulera i om det är allvar eller inte. Funktionen lär ju inte bli bättre av censur. Det har inte minst media bevisat.
Har inte kollat igenom så många trådar än men det ser rätt tramsigt ut ja. Den stora frågan är egentligen varför det sker så många självmord i ett väfärdsland som Sverige?
Citera
2009-06-14, 13:53
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Det är väl redan olagligt att begå självmord? Eller har det blivit lagligt numera? Vem fan kan hänga med i alla nya lagar numera,

Hahahahahahahaha........veckans skämt.

Det blir ju lite svårt att ta dig på allvar när du nu vill förbjuda dessa
självmordstrådar även om det är som du säger en del troll som
håller på och driver med folk.

Låt dom hålla på tills mod anser att tråden spårat ut eller det kan
konstateras att TS verkligen gjort slag i saken
Citera
2009-06-14, 14:00
Medlem
orkarNs avatar
Till er som garvar åt Drapåtrissors fråga om självmordets legala status; det är fortfarande olagligt och straffbart att försöka begå självmord i ett antal länder. I Storbritannien var så fallet till 1961. I Singapore straffas man i dagsläget för självmordsförsök. Det säger sig självt att lyckade självmord inte kan straffas, men de som misslyckas är långt fler än de som lyckas.
Citera
2009-06-14, 14:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Till er som garvar åt Drapåtrissors fråga om självmordets legala status; det är fortfarande olagligt och straffbart att försöka begå självmord i ett antal länder. I Storbritannien var så fallet till 1961. I Singapore straffas man i dagsläget för självmordsförsök. Det säger sig självt att lyckade självmord inte kan straffas, men de som misslyckas är långt fler än de som lyckas.
Det vore ju en schysst kompromiss om det innebar dödsstraff.. win-win liksom..

Och mycket av trollande skulle nog upphöra med en samlingstråd, trollandet förstör för de som är seriösa med planer på sin bortgång.. Och ämnet om självmordstrådars vara eller inte vara har redan en lång tråd; https://www.flashback.org/showthread.php?t=490763
Citera
2009-06-14, 14:12
Bannlyst
Citat:
Till er som garvar åt Drapåtrissors fråga om självmordets legala status; det är fortfarande olagligt och straffbart att försöka begå självmord i ett antal länder. I Storbritannien var så fallet till 1961. I Singapore straffas man i dagsläget för självmordsförsök.
I Singapore så straffas man för att man spottar på gatan.

Citat:
Det säger sig självt att lyckade självmord inte kan straffas, men de som misslyckas är långt fler än de som lyckas.
Vilket är ett ganska tydligt bevis på att de flesta inte vill dö egentligen. Något är det som håller dem vid liv. Många tjejer använder sig av tabletterna de fått på psyk. De delar ut stora mängder. Killar är däremot oftare tysta om det även om de funderat på det innan. Män hoppar väl från broar eller lägger sig på tågrälsen?
Citera
2009-06-14, 14:12
Citat:
Älskar idén om samlingstråd. Tänk er bara: "Jag orkar inte mer! [posta här om du tänker ta livet av dig /mod]. Vilken grej! Ärligt talat kunde det nog funka, dock, om målet var att minska tramset - det är knappast lika kul att posta i en fet tråd där alla andra tramsar om samma sak.
Det känns dock illa, när vi nu har ett forum som psykakuten, att kalla någons problem för trivialt. Jag skulle tro att lite trollande är det pris vi får betala för att behålla psykakuten.
Haha, fantastiskt
Citera
2009-06-14, 14:29
Medlem
Profaxs avatar
Jag har tagit upp det här tidigare med berörda moderatorer för psykologiforumen, men jag har inte fått något gehör.

Historiskt sett så har det inte existerat någon klar gränsdragning mellan psykakuten och det vanliga psykologiforumet men om vi antar att självmordstrådarna hör hemma i psykakuten så kan man ju fråga sig vilken funktion de fyller där egentligen.

Större delen av personer som skapar den här typen av trådar verkar återkomma till forumet och begår (tack och lov) inte självmord, så man kan ju fråga sig vilken typ av effekt trådarna har på medlemmarna. Man skulle ju kunna anta att trådskapandet har en helt oanad kurativ effekt och att alla blir bättre av det, eller helt enkelt att det inte är seriöst.

Jag lutar snarare åt det senare alternativet. Vidare kan man fråga sig vilket värde den här typen av trådar har. För TS så är det möjligt att det har en viss påverkan (även om jag är mycket tveksam till det), men till forumet så tycker jag inte att det bidrar med någonting alls. Oseriösa trådstarter med en massa trams och konstiga uppmaningar från folk utan någon som helst psykologisk kunskap i stil med "Nej gör de inte", "Det blir nog bättre ska du se" eller "Gör processen kort och hoppa från en bro" .. osv ..

Jag tycker inte att flashbacks forum är en lämplig eller gynnade plats (för någon av parterna) att ha självmordstrådar på.
Citera
2009-06-14, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av le7xusan
Har flera vänner som begått självmord men ingen har sagt något
Kanske därför de gjorde det, de hade behövt samtal med andra.
Men fb är fel forum att diskutera dessa grejer på, då här finns publiken som ropar

-hoppa, hoppa
Citera
2009-06-14, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
Kanske därför de gjorde det, de hade behövt samtal med andra.
Men fb är fel forum att diskutera dessa grejer på, då här finns publiken som ropar

-hoppa, hoppa
Är ett själmordsforum bättre menar du?
På de flesta forum vill nog inte medlemmar ha med självmordskandidater att göra. Men här är det iallafall 18års gräns och FB är väl grundat för att inte vara censureat så varför skulle det vara hårdare här än på andra ställen?
Citera
2010-10-11, 14:14
Medlem
tältpinnes avatar
På förekommen anledningen, nämligen denna tråd: https://www.flashback.org/t1322408 borde beslut tas att moderera liknande trådar hårdare. Även om TS i detta fall uppenbarligen var fast besluten att genomföra självmordet, så måste hets och annat icke-konstruktivt räknas som OT.
Citera
2010-10-11, 14:42
Medlem
zBr9s avatar
Vetefan ändå. Vad är egentligen OT i en tråd som egentligen inte har något diskussionsunderlag? TS hade ingen frågeställning i startinlägget så det är svårt att bedöma vad topic egentligen är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in