Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-06-14, 02:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Det är väl redan olagligt att begå självmord?

HAHAHAAHAHAHAHAAHA!!!!!!!!!

OnT: Låt dem skriva va dem vill. Troll eller inte, finns faktiskt många som är bra på att snacka med dem som är seriösa. Och dem som verkligen vill begå självmord kanske inte vågar prata öppet om det framför en psykolog eller någon anhörig så då kommer dem till ett forum och snackar om det och det är väl bra?
Citera
2009-06-14, 04:53
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Det är väl redan olagligt att begå självmord? Eller har det blivit lagligt numera? Vem fan kan hänga med i alla nya lagar numera,
Citat:
3 kap. Om brott mot liv och hälsa
1 § Den som berövar annan livet, dömes för mord till fängelse i tio år eller på livstid.
Rekvisitet annan innebär att det är fritt fram att hoppa från valfri bro, bara du inte landar på någon annan. Då kan du dömas. Landa på asfalten så går du fri, så länge det inte blev sprickor i den.
Citera
2009-06-14, 11:23
Medlem
Harald.Nyborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Rekvisitet annan innebär att det är fritt fram att hoppa från valfri bro, bara du inte landar på någon annan. Då kan du dömas. Landa på asfalten så går du fri, så länge det inte blev sprickor i den.

Och likväl så blir du tvångsomhändertagen om du misslyckas med ditt självmordsförsök.. Word ??
Citera
2009-06-14, 11:32
Medlem
Harald.Nyborgs avatar
Det är väl lite såhär med självmordstrådar..

En del vill ha hjälp att inte begå det där självmordet, utan kan ventilera sin frustration över livet och få lite hobbypsykhjälp..
Andra är verkligen inne på att ta livet av sig och vill helt enkelt enkelt diskutera det hela med andra människor i samma sits.. Att ta livet av sig handlar för de allra flesta inte om att bara göra det..
Ligger såklart en massa oro bakom själva tillvägagångssättet, tänk om man överlever med massa bestående (hjärn)skador, och inte är förmögen att göra ett nytt försök.. Man kanske blir inspärrad på psyk med ständig övervakning så man inte kan agera osv..

Usenetgruppen alt.suicide.holiday går ut på just dom sistnämda frågeställningarna, och ett svenskt alternativ är väl kanske inte helt fel ?

Om det är nått som är tabu så är det att vilja ta sitt eget liv, det kommer alltid en massa människor som ska frälsa tillbaka folk till livet.. Därför är inte psykakuten det bästa stället för den som vill kunna diskutera tillvägagångssätt osv..
Citera
2009-06-14, 11:57
Medlem
.-.-.s avatar
Förbjuder ni självmordstrådar så tar jag livet av mig.

Det är väl inte fbs jobb att se till att hålla folk vid liv.
Vill nån ta livet av sig och diskutera detta så är det väl bra. Säkert en del folk som startar trådar om deras självmordsplaner men kommer på andra tankar efter ett tag. Kanske är så att fb räddar liv tack vare att det här är ett av få ställen där folk med problem får utlopp för sina känslor.
Citera
2009-06-14, 12:03
Medlem
orkarNs avatar
Älskar idén om samlingstråd. Tänk er bara: "Jag orkar inte mer! [posta här om du tänker ta livet av dig /mod]. Vilken grej! Ärligt talat kunde det nog funka, dock, om målet var att minska tramset - det är knappast lika kul att posta i en fet tråd där alla andra tramsar om samma sak.
Det känns dock illa, när vi nu har ett forum som psykakuten, att kalla någons problem för trivialt. Jag skulle tro att lite trollande är det pris vi får betala för att behålla psykakuten.
Citera
2009-06-14, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockUlla
Om man vill leva, då går det bra att starta en egen tråd tycker du?

Eftersom jag inte befunnit mig i sån sits, och antar att ni inte heller gjort det så lär vi inte komma någonstans med den här diskussionen.

Om man inte vill leva är det bara slöseri på sörver och tid på alla sätt och vis om man startar en jävla tråd om det! Då tar man väl ändå livet av sig, har man bestämmt sig så har man det! Tro mig jag vet mycket mer om detta än vad du tror och sanningen är hård men det är så att döingarna som vill dö skiter i om alla i en jävla Fb tråd säger "Nej gör inte det" osv.
Citera
2009-06-14, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jademyr
Om man inte vill leva är det bara slöseri på sörver och tid på alla sätt och vis om man startar en jävla tråd om det! Då tar man väl ändå livet av sig, har man bestämmt sig så har man det!
Det är tydligen så att du har bestämt dig för att andra gör det som de säger att de skall göra.
Låt inte din bristande psykologilogik hindra andra för att göra sånt som kan hålla folk i liv.
Citera
2009-06-14, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockUlla
Det är tydligen så att du har bestämt dig för att andra gör det som de säger att de skall göra.
Låt inte din bristande psykologilogik hindra andra för att göra sånt som kan hålla folk i liv.

Om dom inte ska göra det kan dom vara ärliga med det från början så att dom man få vättig hjälp. Nu ska jag gå och ta livet av mig hejdå! Om du vill fortsätta diskussionen kan vi ta det via PM eller i min "jag ska döda mig själv tråd" som jag ska starta om 5 minuter i Psykakutforum!
Citera
2009-06-14, 12:58
Medlem
epost72s avatar
Eftersom FB är ett diskussionsforum/frågeforum, är det väl inte helt fel att tipsa om Effektiva sätt att ta sig själv av daga? Om folk har bestämt sig, men inte vet hur de ska gå till väga.

Var man än postar en självmordstråd så vet man ju inte vilka som svarar och vad det är för kvalitet på svaren.

I psykakuten finns en klistrad tråd med telefonnr (Här söker du hjälp!) till jourhavande medmänniska osv.

Vill man diskutera sitt beslut på FB så är väl det OK, men frågan är om det verkligen ger något?

Välkommen till Psykakuten
Citera
2009-06-14, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jademyr
Om dom inte ska göra det kan dom vara ärliga med det från början så att dom man få vättig hjälp. Nu ska jag gå och ta livet av mig hejdå! Om du vill fortsätta diskussionen kan vi ta det via PM eller i min "jag ska döda mig själv tråd" som jag ska starta om 5 minuter i Psykakutforum!
Haha jo jag vet, kul att bli anklagad. Var inte så länge sedan som jag själv råkade ut för samma sak. Personen fick det att se ut som att det var p.ga av mitt svar som h*n nu tyckte att det var en lämplig tid att avsluta livet.

Är ganska säker på att personen lever, men jag försöker att inte ha förutfattade meningar om personer som mår dåligt/misstänks trolla. Jag gav inte det bästa svaret till personen, och h*n (som varit medlem flera år) försvann från forumet.

Att begära att folk ska vara ärliga är väl att ta i, iallafall på FB eller?
Senast redigerad av RockUlla 2009-06-14 kl. 13:06.
Citera
2009-06-14, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Eftersom FB är ett diskussionsforum/frågeforum, är det väl inte helt fel att tipsa om Effektiva sätt att ta sig själv av daga? Om folk har bestämt sig, men inte vet hur de ska gå till väga.
Jag misstänker att du försöker vara lustig eller så brister din empatiska förmåga något kopiöst. Inte för att jag tar illa upp men alltså ditt förhållningsätt i denna fråga. Du har inte funderat på självmord själv?
Senast redigerad av RockUlla 2009-06-14 kl. 13:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in