Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-12, 17:32
  #1
Medlem
Utopia.s avatar
Låt säga att jag kopierar en nyckel till ett utrymme, sedan använder den nyckeln för att begå inbrott där. Jag blir ertappad och döms för inbrott och allting. Får jag behålla nyckeln?

Om jag inte begår något brott men har nyckeln i min ägo, är det olagligt?

Tänker typ nycklar till företag och sånt.
Citera
2009-06-12, 17:36
  #2
Medlem
machtons avatar
Du använde nyckel till att göra brottet, och du kan använde den igen.
Jag tror det kommer som bevismaterial också så, nej, du får inte behålla nyckel.
Citera
2009-06-12, 19:27
  #3
Medlem
Caimens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Låt säga att jag kopierar en nyckel till ett utrymme, sedan använder den nyckeln för att begå inbrott där. Jag blir ertappad och döms för inbrott och allting. Får jag behålla nyckeln?

Om jag inte begår något brott men har nyckeln i min ägo, är det olagligt?

Tänker typ nycklar till företag och sånt.
Nyckeln är ju ett klockrent sådant föremål som på grund av sin särskilda beskaffenhet att användas vid brott skall förklaras förverkad, läs BrB 36:3.

Att ha en nyckel som du inte har rätt till att inneha bör under alla omständigheter falla in under detta, speciellt om du kopierat nyckeln. Har du fått nyckeln i din ägo genom brott (stulit) är det ju uppenbart att den skall återställas till ägare samt att du skall ha en dom för det förfarande genom vilket du fick tag i nyckeln.

Intressant fråga kring huruvida det de facto är olagligt att bära med sig en kopierad nyckel dock. Jag kommer inte på något, gör någon annan det? Det man kan tänka sig är ju ev. förberedelse till [ett gäng olika brott]. Däremot bör man ju ha begått ett olovligt förfogande/egenmäktigt förfarande i det skedet man tog nyckeln i sin besittning för att kopiera den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback