• 1
  • 2
2009-06-11, 22:42
Medlem
wastes avatar
Hej,

Är sedan flera år tillbaka kund hos Swedbank, men har den senaste tiden mer och mer börjat tvivla på seriositeten hos min personliga bankman. Jag och min sambo har våra lönekonto, vårt privata sparande, pensionsparande, livförsäkring och bostadslån genom Swedbank. Vi är alltså inte långt från helkunder hos banken. Bostadslånet tog vi för 14 månader sedan när vi köpte en helt nybyggd bostadsrätt i form av en del i ett parhus. Vi hade ingen större insats att gå in med, men vi har båda stadiga heltidsjobb med bra betalt och själva lånet är på 1.5M, så det är inte alltför betungande för ekonomin.

Nu har vi tänkt att bygga till ett uterum till vår bostadsrätt och tänkte då låna upp ca 70k för att täcka det mesta av kostnaderna. Vi trodde inte att det skulle vara några större problem att få låna lite pengar till hyfsad ränta, men ack vad vi bedrog oss. Swedbank har, av förståeliga skäl, blivit mer restriktiva i sin utlåning och vi hade ingen möjlighet att låna med bostadsrätten som säkerhet, även om den har gått upp med 200k-300k i värde sedan vårt köp.

Vår enda möjlighet var enligt banken att ta ett privatlån, alltså ett rent konsumtionslån till en ränta på knappa 5%. Efter lite mailkonversation med vår bankman får därefter höra att Swedbank inte vill låna ut pengar till oss om vi inte blir helkunder hos dem (vi har för tillfället hemförsäkring och bilförsäkring till bra priser hos Länsförsäkringar).

Citat:
Hej waste!

För att få lån i banken numera behöver man vara helkund även med försäkringar, så ta med hem- och bilförsäkringsbreven också.

Detta låter i mina öron helt absurt. Skulle jag behöva lägga alla mina ägg hos Swedbank bara för att få låna upp futtiga 70k? Är det någon som vet om Swedbank verkligen har börjat med någon sådan här policy, eller försöker min bankman bara mjölka oss på så mycket som möjligt?

Vi hade antagligen bytt bank på stört om det inte hade varit för att vi fick handpenningslånet helt utan ränta under nästan ett år. Om vi skulle vilja byta bank och lägga om våra lån kommer vi att få betala den räntan i efterhand. Jag börjar fundera på om det inte kan vara värt det för att slippa Swedbank.
Citera
2009-06-11, 22:46
Medlem
stilltons avatar
tycker det låter väldigt märkligt. säger dom upp lånen då om du sedan försäkrar bilen hos någon annan nästa år?

om du värderar huset till över 1.6 så borde det inte vara några problem att låna.
Sök dig till en annan bank.
Citera
2009-06-11, 22:53
Medlem
lexitos avatar
Det här var knappast något jag hade velat läsa om Swedbank.

Jag är helkund i Skandiabanken just nu men eftersom de är så sjukt opersonliga tänkte jag byta till Swedbank som huvudbank för skattekonto, lönekonto etc så jag bokade helt sonika in ett möte nästa vecka. Även för att ta ett lån på 50k.

Dock förstår jag inte din quote, vad de menar?

"För att få lån i banken numera behöver man vara helkund även med försäkringar, så ta med hem- och bilförsäkringsbreven också."

Pratar de om privatlån eller lån överhuvudtaget? För att få något som helst lån i banken så måste man ha ALLA försäkringar på hem, bil, liv, sparande, pension osv i Swedbank?

Får jag ett ja på den här frågan nu ringer jag och avbokar mötet. Isf får det bli Handelsbanken eller SEB.
Citera
2009-06-11, 22:58
Medlem
kingscanias avatar
Hota med att lämna dem, då brukar de krypa till kors, de borde vara VÄLDIGT måna om sina kunder i Sverige så som det ser ut för dem i östeuropa!
Citera
2009-06-11, 23:15
Medlem
wastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lexito
Dock förstår jag inte din quote, vad de menar?

"För att få lån i banken numera behöver man vara helkund även med försäkringar, så ta med hem- och bilförsäkringsbreven också."

Pratar de om privatlån eller lån överhuvudtaget? För att få något som helst lån i banken så måste man ha ALLA försäkringar på hem, bil, liv, sparande, pension osv i Swedbank?

Får jag ett ja på den här frågan nu ringer jag och avbokar mötet. Isf får det bli Handelsbanken eller SEB.

Jag är heller inte helt säker på vilka lånetyper de avser, men det är tydligt att de vill ta hand om vår hem- och bilförsäkring också för att kunna låna ut pengar till oss. Som sagt, det blir lätt absurt om man presenterar ett sådant upplägg för eventuella nya kunder. "Du måste flytta över allt till oss, annars blir det inget lån".

Annars är jag väldigt nöjd med Swedbanks e-tjänster. Internetbank, fondhandel m.m. fungerar klockrent. Men det är nästan det enda jag är nöjd med.
Citera
2009-06-11, 23:39
Medlem
JackBlacks avatar
Du måste tänka på att vi har väldigt låg ränta idag. När räntan går upp så kommer marknadsvärdet på er bostad att minska. Därmed är det svårt att ge en korrekt värdering av bostaden.

Med dagens låga ränta borde ni ju dessutom kunna spara över 10000 varje månad. Samtidigt kan man fråga sig hur mycket ni amorterat på er bostad. Om ni dels gått in utan eller med låg kontantinsats (dvs under 10%), har sparar dåligt trots den låga räntan och samtidigt amorterat lite så ser nog banken er som oseriösa låntagare.
Citera
2009-06-12, 09:31
Medlem
wastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Med dagens låga ränta borde ni ju dessutom kunna spara över 10000 varje månad. Samtidigt kan man fråga sig hur mycket ni amorterat på er bostad. Om ni dels gått in utan eller med låg kontantinsats (dvs under 10%), har sparar dåligt trots den låga räntan och samtidigt amorterat lite så ser nog banken er som oseriösa låntagare.

Du menar att om vi bara flyttar över vår hem- och fordonsförsäkring så kommer banken genast att se oss som seriösa låntagare, då det var det som krävdes för att få låna? Jag ifrågasätter inte bankens beslut att inte låta oss låna med bostadsrätten som säkerhet, utan deras krav på att vi måste bli helkunder för att få låna överhuvudtaget.

Angående seriositeten: Dagens låga ränta hjälper inte oss mycket då vi band största delen av vårt lån på 2 och 5 år. Visst, ett katastrofalt val så här i efterhand men vem kunde förutse det? De första 7 månaderna efter vi tog lånet steg räntorna dessutom med över en procentenhet. Vi ville undvika obehagliga överraskningar och valde därför att binda. Något som banken självklart är glad för idag.

Det gör att det inte är helt trivialt att spara över 10k i månaden, speciellt då vi inte är intresserade av att leva på nudlar eller soppa bara för att kunna betala av vårt lån så fort som möjligt. Vi amorterar ungefär 20k om året på vårt lån. Inga jättesummor men ändå knappa 2k i månaden.
Citera
2009-06-12, 16:21
Medlem
greken1234s avatar
Jag tycker du ska kontakta en annan bank och berätta vad du fått för skamligt förslag, så ska du nog se att de kommer med ett bättre förslag.
Citera
2009-06-12, 16:32
Medlem
stilltons avatar
banken sitter dock på och gnuggar händerna hur ni än gör.. Förutom det faktum att man långsiktigt alltid förlorar på att binda räntor så sätter banken konkurrensen ur spel på detta vis. ska du nu lösa dina lån för att kunna byta bank får du betala en "straffränta" eftersom banken förlorar framtida intäkter. Detta känner naturligtvis din bankman till, och kan därför ge ett riktigt skambud på ditt nya lån. eftersom du inte kan vända dig till en annan bank med huset som säkerhet, får de andra bankerna ändå svårt att matcha swedbanks kassa villkor.
Hade du haft rörlig ränta så hade Swedbank aldrig betett sig såhär. Dubbel bestraffning för dig som sitter på bundna lån tyvärr..
Citera
2009-06-12, 17:23
Medlem
belowyous avatar
Visst har banken fått striktare direktiv när det gäller utlåning, det råder det ingen tvekan om, men du ska inte glömma att det inte bara gäller Swedbank, utan alla banker. Vidare så är Swedbank en fullservicebank där du har tillgång till tjänster för livets alla skeden, oavsett om du är privatperson, företagare eller lantbrukare tack vare allt nära samarbete med Fastighetsbyrån, Juristbyrån, Swedbank Finans m.m.

Skulle det inte vara skönt att ha allt ditt engagemang samlat på samma ställe? Har du försäkringar på Swedbank så syns även de i din internetbank. Banken är relativt nya på försäkringsfronten, men de försäkringar som erbjuds är faktiskt helt okej.

Lånar man pengar till en bil, vore det inte skönt att ha både lånet och försäkringen på bilen på samma ställe? Banken "känner" dig då bättre, kan ge dig bättre rådgivning och bättre service, och vem vet, kanske till och med lite bättre villkor i framtiden vid något tillfälle?

Sen är det beklagligt att din rådgivare har uttryckt sig lite klumpigt och fått dig att vilja ta avstånd från banken.

Sen den här historien om Baltikum, Swedbank är inte ensamma, tänk på det. Alla storbanker är inblandade, en del mindre och en del mer.
Citera
2009-06-12, 22:06
Medlem
_Winstons avatar
Bankerna har skitkassa räntenetton nuförtiden. Det är dålig lönsamhet att låna ut pengar utan att kunna sälja produkter med bättre intjäning.

Om ni nu har så bra ställt så borde inte 70' vara någon omöjlighet att spara ihop. 5000 kr var i 7 månader. Enkelt.

Eller så kan du ju helt enkelt lyssna på vad din bankman har att säga gällande försäkringarna?
Citera
2009-06-12, 22:31
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Winston
Bankerna har skitkassa räntenetton nuförtiden. Det är dålig lönsamhet att låna ut pengar utan att kunna sälja produkter med bättre intjäning.

Om ni nu har så bra ställt så borde inte 70' vara någon omöjlighet att spara ihop. 5000 kr var i 7 månader. Enkelt.

Eller så kan du ju helt enkelt lyssna på vad din bankman har att säga gällande försäkringarna?
självklart vill dom bygga i sommar, och att spara ihop till en klumpsumma nu blir ju mycket jobbigare än att lägga det på befintligt lån, som knappt kommer höja deras räntekostnader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in