• 1
  • 2
2009-06-13, 01:29
Medlem
wastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
självklart vill dom bygga i sommar, och att spara ihop till en klumpsumma nu blir ju mycket jobbigare än att lägga det på befintligt lån, som knappt kommer höja deras räntekostnader.

Det är ganska bra beskrivet. Vi har dessutom fått en bra deal på uterummet som gäller under sommaren och som ger 15% rabatt på originalpriset som var på 82k. Om vi hade bestämt oss för ett år sedan hade vi självklart kunnat spara ihop pengarna med lite snävare budgetramar, men nu blev detta ett infall under våren. Vi anser dessutom att ett uterum samtidigt höjer värdet på huset och lånet till uterumsbygget tror vi att vi kommer att få tillbaka med marginal när vi säljer, vilket vi tänker göra inom 2-3 år.

Som tidigare sagt, jag har inga problem med att banken inte vill låna ut till oss med bostadsrätten som säkerhet. Mitt problem är att jag inte är säker på att det min bankman säger är sant. Måste jag bli helkund för att få låna överhuvudtaget? Gäller det bara mig eller alla andra kunder också?

Om det inte är sant kommer jag aldrig mer att vilja ta i Swedbank med tång, oavsett hur bra det är att vara helkund hos dem. Man ljuger aldrig för sina kunder om man vill behålla dem, så är det bara. Punkt.
Citera
2009-06-13, 08:29
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waste
Måste jag bli helkund för att få låna överhuvudtaget? Gäller det bara mig eller alla andra kunder också?
möjligt att de sätter det ultimatumet till andra också. Men det gäller absolut inte alla
Citera
2009-06-13, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Du måste tänka på att vi har väldigt låg ränta idag. När räntan går upp så kommer marknadsvärdet på er bostad att minska. Därmed är det svårt att ge en korrekt värdering av bostaden.

Med dagens låga ränta borde ni ju dessutom kunna spara över 10000 varje månad. Samtidigt kan man fråga sig hur mycket ni amorterat på er bostad. Om ni dels gått in utan eller med låg kontantinsats (dvs under 10%), har sparar dåligt trots den låga räntan och samtidigt amorterat lite så ser nog banken er som oseriösa låntagare.

Det JackBlack skriver stämmer nog ganska bra. Tror inte att det bara är Swedbank som kommer att ha mycket högre krav på att låna ut framöver. Kraven kommer att öka från alla banker.

Särskilt svårt blir det nog som sagt för den som har hög andel lån och låg kontantinsats när man köpt bostad.
Citera
2009-06-16, 09:20
Medlem
wastes avatar
Uppdatering:

Här kommer den följande konversationen med min bankman, som nu helt otippat tycker att de kanske kan göra ett undantag då de inte vill ha missnöjda kunder.

Citat:
Hej,

Vi är inte intresserade av flytta våra försäkringar till Swedbank. Om man
måste göra det för att få låna, så får vi söka oss någon annanstans. Tack
för informationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Swedbank
Hej waste!

Kan jag inte ens få ge dig en offert? Vi har väldigt vettiga försäkringar,
och tanken är att det ska vara smidigt att ha allt samlat. Ni kan alltid
byta tillbaka om ni inte är nöjda.

Är du nöjd med våra övriga tjänster, t ex pensionsdelarna, räntan på
topplånet?

Citat:
Hej,

Visst kan du få ge oss en offert, men när du gjorde det för ett år sedan kom vi fram till att Swedbank låg betydligt högre än Länsförsäkringar som vi har idag.
Skillnaden i pris motiverades inte av några andra fördelar och det var därför vi
inte bytte till er försäkring.

De övriga tjänsterna kan jag inte riktigt uttala mig om, eftersom jag inte har något
att jämföra med, men jag är inte missnöjd med dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Swedbank
Hej igen!

Ursäkta, jag kom inte ihåg att vi relativt nyligen gjort försäkringsofferter. Vi
vill inte ha missnöjda kunder, så då får vi göra ett undantag.

Är ni fortfarande intresserade av lånet eller har ni ordnat det på annat håll?
Citera
2009-06-16, 09:24
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
Uppdatering:

Här kommer den följande konversationen med min bankman, som nu helt otippat tycker att de kanske kan göra ett undantag då de inte vill ha missnöjda kunder.
Se där. Ja, när man börjar tala om att flytta så börjar väl provisionspengarna klia på den där bankmannen.

Snyggt också att duandet i bankmannens andra mail gick över till ett underdånigt niande i sista mailet.
Citera
2009-06-16, 09:32
Medlem
biljons avatar
Citat:
Det är ganska bra beskrivet. Vi har dessutom fått en bra deal på uterummet som gäller under sommaren och som ger 15% rabatt på originalpriset som var på 82k. Om vi hade bestämt oss för ett år sedan hade vi självklart kunnat spara ihop pengarna med lite snävare budgetramar, men nu blev detta ett infall under våren. Vi anser dessutom att ett uterum samtidigt höjer värdet på huset och lånet till uterumsbygget tror vi att vi kommer att få tillbaka med marginal när vi säljer, vilket vi tänker göra inom 2-3 år.

Som tidigare sagt, jag har inga problem med att banken inte vill låna ut till oss med bostadsrätten som säkerhet. Mitt problem är att jag inte är säker på att det min bankman säger är sant. Måste jag bli helkund för att få låna överhuvudtaget? Gäller det bara mig eller alla andra kunder också?

Om det inte är sant kommer jag aldrig mer att vilja ta i Swedbank med tång, oavsett hur bra det är att vara helkund hos dem. Man ljuger aldrig för sina kunder om man vill behålla dem, så är det bara. Punkt.

Har du tänkt sälja om 2-3 år får du nog vara väldigt glad om du får tillbaka pengarna. Hoppas verkligen inte att du bygger din ekonomi på att radhuset ska öka 200 000 kr i värde om året.
Citera
2009-06-16, 09:51
Medlem
wastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Har du tänkt sälja om 2-3 år får du nog vara väldigt glad om du får tillbaka pengarna. Hoppas verkligen inte att du bygger din ekonomi på att radhuset ska öka 200 000 kr i värde om året.

Nej, jag bygger knappast min ekonomi på en värdeökning. Däremot har jag full koll på prisutvecklingen i det område jag bor i, så jag behöver inte oroa mig för att inte få tillbaka pengarna. Dessutom har jag inte tänkt att sälja för att kamma hem en vinst, utan för att jag kommer att flytta utomlands om 2-3 år.

Men fortfarande är det inte min privatekonomi som tråden handlar om, utan Swedbanks sätt att försöka få mig som helkund genom att troligtvis ljuga mig rakt upp i ansiktet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in