Citat:
Ursprungligen postat av Aussie89
Det är väldigt många som har hus i Sverige idag och med en medelinkomst på ~20 000-25 000 kr undrar jag hur människor har råd?
Jag drömmer om att ha ett hus med en ganska stor trädgård och låt oss säga 3 sovrum, en matsal, ett vardagsrum och två badrum. Jag planerar att bli dietist och kommer då ha en ingångslön på ca 22 000. Låt oss säga att min partner tjänar ungefär lika mycket, eventuellt lite mer. Hur länge måste man spara för att ha råd med ett hus som kostar kanske 3,5 miljoner? Hur mycket tar man i lån? Det är ju sjukt med folk som lånar 2 miljoner eller mer till ett hus. Men hur annars hinner man få ihop pengar innan man är gammal och grå??
Jag vill höra alla olika erfarenheter ni har!

Är det sjukt att låna 2 miljoner eller mer till ett hus? Det som styr det är din/er inkomst samt ränteläge! Idag kan du bo jättebilligt med räntor kring 2% vilket innebär en ränteutgift på straxt över 3000kr, amortera lite på det samt lägg på driftkostnader så bor du idag billigare i ett 2 miljoners hus än i en normal hyreslägenhet på 3 rum och kök! DOCK så kommer detta självklart inte att stanna, räntor kommer att gå upp osv vilket givetvis är något man måste räkna in! Mitt tips är att man ska räkna med att klara av en räntehöjning på upp till minimum 5% , när det gäller att förbereda sig inför husköp så är det spara pengar som gäller, gör er av med smålån och var sparsamma med krediter och avbetalningar på tv-apparater osv!
Se till att ha pengar när ni ska låna, banken vill att ni har ett månadssparande både vad det gäller pension men även en buffert för oförutsägbara utgifter och den bör ligga på iaf 3 nettolöner!
Du ska kunna betala lagfart kontant vilket du måste göra om du köper ett "begagnat" hus dvs ett hus som du själv inte bygger! Det du ska sträva efter är att få så lite topp lån som bara går!