• 1
  • 2
2009-06-09, 20:34
Medlem
Aussie89s avatar
Det är väldigt många som har hus i Sverige idag och med en medelinkomst på ~20 000-25 000 kr undrar jag hur människor har råd?
Jag drömmer om att ha ett hus med en ganska stor trädgård och låt oss säga 3 sovrum, en matsal, ett vardagsrum och två badrum. Jag planerar att bli dietist och kommer då ha en ingångslön på ca 22 000. Låt oss säga att min partner tjänar ungefär lika mycket, eventuellt lite mer. Hur länge måste man spara för att ha råd med ett hus som kostar kanske 3,5 miljoner? Hur mycket tar man i lån? Det är ju sjukt med folk som lånar 2 miljoner eller mer till ett hus. Men hur annars hinner man få ihop pengar innan man är gammal och grå??

Jag vill höra alla olika erfarenheter ni har!
Citera
2009-06-09, 20:54
Medlem
Boddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aussie89
Det är väldigt många som har hus i Sverige idag och med en medelinkomst på ~20 000-25 000 kr undrar jag hur människor har råd?
Jag drömmer om att ha ett hus med en ganska stor trädgård och låt oss säga 3 sovrum, en matsal, ett vardagsrum och två badrum. Jag planerar att bli dietist och kommer då ha en ingångslön på ca 22 000. Låt oss säga att min partner tjänar ungefär lika mycket, eventuellt lite mer. Hur länge måste man spara för att ha råd med ett hus som kostar kanske 3,5 miljoner? Hur mycket tar man i lån? Det är ju sjukt med folk som lånar 2 miljoner eller mer till ett hus. Men hur annars hinner man få ihop pengar innan man är gammal och grå??

Jag vill höra alla olika erfarenheter ni har!

Är det sjukt att låna 2 miljoner eller mer till ett hus? Det som styr det är din/er inkomst samt ränteläge! Idag kan du bo jättebilligt med räntor kring 2% vilket innebär en ränteutgift på straxt över 3000kr, amortera lite på det samt lägg på driftkostnader så bor du idag billigare i ett 2 miljoners hus än i en normal hyreslägenhet på 3 rum och kök! DOCK så kommer detta självklart inte att stanna, räntor kommer att gå upp osv vilket givetvis är något man måste räkna in! Mitt tips är att man ska räkna med att klara av en räntehöjning på upp till minimum 5% , när det gäller att förbereda sig inför husköp så är det spara pengar som gäller, gör er av med smålån och var sparsamma med krediter och avbetalningar på tv-apparater osv!
Se till att ha pengar när ni ska låna, banken vill att ni har ett månadssparande både vad det gäller pension men även en buffert för oförutsägbara utgifter och den bör ligga på iaf 3 nettolöner!
Du ska kunna betala lagfart kontant vilket du måste göra om du köper ett "begagnat" hus dvs ett hus som du själv inte bygger! Det du ska sträva efter är att få så lite topp lån som bara går!
Citera
2009-06-09, 21:52
Medlem
Frittframs avatar
Idag är det inte alls sjukt att låna 2-3 miljoner till boende!

Det du kanske bör spara ihop till är handpenningen på lånet som ligger på ca:10%. D.v.s 350 000 på ett 3,5 miljoners lån.

Då blir månadskostnaden inte så vansinnigt hög!
Man kan om man är led i käften låna hela beloppet också, då åker du dock dit på två topplån och en avsevärt högre månadskostnad.

Kan rekommendera dig att kolla på hemnet, där kan du göra boendekostnadskalkyler direkt på hemsidan på dom objekt som är intressanta.
Det ger dig en fingervisning om hur mkt det skulle kosta att bo i din drömvilla.
Citera
2009-06-09, 21:59
Medlem
groovesnuss avatar
Tyvärr är det väl så att man får börja sin "bostadskarriär" tidigt för att få råd med hus. Köp bostadsrätt istället för hyresrätt när du är 25 (eller yngre), byt till hus när det är dags för det. Då har förhoppningsvis värdeökningen gett dig en kontantinsats på 10% av köpesumman till huset.

Jag och tjejen gjorde 300 kkr i vinst på vår bostadrätt -94. Köpte en kåk för 1.1 MSEK. Sålde för 1.9 MSEK -02. Då hade vi drygt 1 MSEK kontant när köpte större kåk. Hade inte haft en chans i helvetet att spara ihop en mille.....

Alternativt får invänta ev arv...
Citera
2009-06-09, 22:05
Medlem
Sen kan man kanske lägga till att det inte är framförallt de som har 22k i lön som köper hus för 3,5 miljoner. Många har högre lön, några ärver pengar, andra gör s.k boendekarriär(tjänar några 100k alt någon miljon när de säljer villan och har råd med dyrare) och sen finns naturligtvis också de som överbelånar sig och satsar opropitioneligt(felstavat, jag vet) mycket av sin lön på boende.

tror bankerna idag kräver att man skall klara en ränta på ca 6%.
Citera
2009-06-09, 22:09
Medlem
Flytta till Norrbotten där är husen betydligt billigare och man har en helt annan gemenskap än i städerna.
Citera
2009-06-09, 22:16
Medlem
Reichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toshiba
Flytta till Norrbotten där är husen betydligt billigare och man har en helt annan gemenskap än i städerna.

Sitta och pilla på varandra i en bastu?
Citera
2009-06-09, 23:21
Medlem
Vekrusets avatar
Jag tycker att det är sjukt att man ska låna miljoner för att ha någonstans att bo. Det har gått alldeles snett. På 70-talet så motsvarande en bostadsrätt i Stockholms innerstad ungefär en årslön. Numera behövs upp till en 800 år för att betala av lån som ges av bonusgiriga banker. Jag blir förbannad!

Och det blir jag eftersom systemet bygger på en hög inflationstakt för att inte implodera, och det drabbar mig när jag inte vill vara med och ta stora lån. Liksom tragedier med personliga konkurser och skuldsanering.

Mest mörkrädd blir jag när jag berättar om det för någon ytlig bekant, som då säger att jag ska passa på att köpa en lägenhet nu även om det är så dyrt, eftersom räntan ju är så låg. Bääää!
Citera
2009-06-10, 14:15
Medlem
Det jag tycker man ska tänka på som någon redan har nämnt är att ta till ordentligt i kalkylen! Finns inget värre än att sitta med ett lån högra än husets värde, inte så stor risk kanske men i tider som dessa ska man inte bli förvånad för nåt,

Sen är det väl kanske inte så många som tjänar runt 22-23k som bor i hus för 3.5 milj vad jag vet! (bor dock inte i sthlm) Men jag räknar med att ha ett hus för typ MAX 2 milj. och då får jag ju ett ganska ordentligt hus.
Citera
2009-06-10, 17:07
Medlem
Aussie89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Jag tycker att det är sjukt att man ska låna miljoner för att ha någonstans att bo. Det har gått alldeles snett. På 70-talet så motsvarande en bostadsrätt i Stockholms innerstad ungefär en årslön. Numera behövs upp till en 800 år för att betala av lån som ges av bonusgiriga banker. Jag blir förbannad!

Och det blir jag eftersom systemet bygger på en hög inflationstakt för att inte implodera, och det drabbar mig när jag inte vill vara med och ta stora lån. Liksom tragedier med personliga konkurser och skuldsanering.

Mest mörkrädd blir jag när jag berättar om det för någon ytlig bekant, som då säger att jag ska passa på att köpa en lägenhet nu även om det är så dyrt, eftersom räntan ju är så låg. Bääää!

jag håller med!
Citera
2009-06-10, 17:13
Medlem
Aussie89s avatar
Det är ingångslönen i det yrke jag vill ha som ligger runt 22 000, sen borde jag ju ha lite mer än så efter ett antal år. Huset vill jag köpa inom 15 år max, gärna om 10 år då jag är klar med studier och har hunnit med ett antal år på arbetsmarknaden. Låt oss säga att min partner är civilingenjör som ofta är ett välbetalt yrke, sparar i olika sparfonder osv, visst borde det då finnas en chans att vi kan köpa ett fint hus inom 10-15 år?

Visst kan man hitta ett fint hus som är billigare än 3,5 miljoner, men jag vill gärna bo nära en större stad (Helst Uppsala, men Sthlm, Göteborg och Linköping funkar), inte i en ful grå förort, men inte heller mitt i centrum.
Citera
2009-06-10, 17:16
Medlem
Aussie89s avatar
Kan tilläggas att bostadsrätten jag bor i hos min mor (en tvåa i en av Uppsalas finare statsdelar) är värd ca 1,1 miljon. Då förstår jag inte hur man kan få ett hyggligt hus för bara 900 000 mer..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in