• 1
  • 2
2009-06-10, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Jag
Mest mörkrädd blir jag när jag berättar om det för någon ytlig bekant, som då säger att jag ska passa på att köpa en lägenhet nu även om det är så dyrt, eftersom räntan ju är så låg. Bääää!

det bästa i dag

när man tar ett lån ska man fan inte räkna på dena rekordlåga som vi har idag
Citera
2009-06-11, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aussie89
Kan tilläggas att bostadsrätten jag bor i hos min mor (en tvåa i en av Uppsalas finare statsdelar) är värd ca 1,1 miljon. Då förstår jag inte hur man kan få ett hyggligt hus för bara 900 000 mer..

Man ger fan i att bo i en storstad. Man nöjer sig med lite utanför en stad runt 60´/inv.

Citera
2009-06-12, 00:02
Medlem
Mercais avatar
Håller med den som sa att man ska byta sig uppåt och börja tidigt.

Familjen bor i en villa för strax under 2-siffrigt miljonbelopp tack vare byten och en annan familj vi är bekanta med har tagit sig från Nacka till Karlaplan (15+ mille) på samma sätt.

Spara ihop kan man ju ofta glömma tyvärr. Värdeökningen är precis som många sagt sjuk, så enda chansen är att utnyttja den själv!
Citera
2009-06-12, 13:54
Medlem
Aussie89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercai

Familjen bor i en villa för strax under 2-siffrigt miljonbelopp tack vare byten och en annan familj vi är bekanta med har tagit sig från Nacka till Karlaplan (15+ mille) på samma sätt.

Spara ihop kan man ju ofta glömma tyvärr. Värdeökningen är precis som många sagt sjuk, så enda chansen är att utnyttja den själv!

Ok, det verkar vara så man får göra då. Jag kanske köper en bostadsrätt om några år (har 100 000 nu, så om jag jobbar och sparar en del så kanske man kan få en hygglig så att man på så sätt kan ha ett fint hus om x antal år...)
Citera
2009-06-13, 13:35
Medlem
Citat:

Den bästa chansen nu borde väl vara att vänta ut de riktigt dåliga tiderna, när lågkonjukturen verkligen kommer att visa sig. Alla som tror på den eviga värdeökningen och sitter högt belånade kommer att få sälja till fyndpriser som idag känns helt osannolikt låga.
Citera
2009-06-13, 13:42
Medlem
Mäkis avatar
Inte svårt alls att få råd med ett hus,

om man tjänar 25 tusen i månaden kan man utan problem köpa ett hus själv.
Citera
2009-06-13, 14:51
Medlem
JackDanielzs avatar
Medelpriset på ett hus i Göteborgs kommun ligger på runt 3 miljoner, kranskommunerna något billigare givetvis, men bara något.
Kolla denna länk angående bolånen:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=500929
Citera
2009-06-14, 11:52
Medlem
Aussie89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackDanielz
Medelpriset på ett hus i Göteborgs kommun ligger på runt 3 miljoner, kranskommunerna något billigare givetvis, men bara något.
Kolla denna länk angående bolånen:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=500929

tack
Citera
2009-06-14, 21:28
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Tyvärr är det väl så att man får börja sin "bostadskarriär" tidigt för att få råd med hus. Köp bostadsrätt istället för hyresrätt när du är 25 (eller yngre), byt till hus när det är dags för det. Då har förhoppningsvis värdeökningen gett dig en kontantinsats på 10% av köpesumman till huset.

Jag och tjejen gjorde 300 kkr i vinst på vår bostadrätt -94. Köpte en kåk för 1.1 MSEK. Sålde för 1.9 MSEK -02. Då hade vi drygt 1 MSEK kontant när köpte större kåk. Hade inte haft en chans i helvetet att spara ihop en mille.....

Citat:

OK, my dear Einsteins: förklara nu hur man skulle tjäna på att köpa tidigare.

Medan bostadsrätten eller villan ni hade förut gick upp med X % i pris, så gick ert nästa hus också upp lika många procent. Och så länge ni har ambitionen att flytta till något dyrare (större, mer centralt, lyxigare...) så är det så att skillnaden, summan som ni måste låna för att uppgradera boendet, ökar. Räknat i riktiga kronor som man måste amortera, alltså. Hade den allmänna prisförändringen på bostadsmarknaden varit 0% så hade ni klarat er undan med mycket lägre lån än ni har idag.

(Naturligtvis kan det vara så att vissa områden eller bostadstyper ökar snabbare än andra och att man skulle kunna casha in på de trenderna, men det är en annan femma).
Senast redigerad av Darkwing Duck 2009-06-14 kl. 22:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in