Citat:
Ursprungligen postat av Brittbruno
Jag antar att det är väldigt personligt huruvida man är intresserad av sanningar eller om man är villig att kasta sig över första bästa godnattsaga med lyckligt slut. Fullständigt oberoende över ofrånkomligt uppenbara motsägelser, osanningar och oräkneliga andra missar, vill jag tillägga. DET är intellektuellt oansvarigt, det kallas för dubbeltänk, det är sinnelaget av någon som har sålt sig själv till ovetenskap och det är fel.
Okej. Men
varför är det fel?
Citat:
Och vadå "varenda livssituation"? Vad dillar du om nu? Håll dig till ämnet.
Poängen är, att om man lider enormt mycket och allt är skit och svårt osv, kan man verkligen anklagas för att tro på gud, allah eller liknande, och göra denna tro sin mening med livet? Jag bara undrar hur du ser på saken.
Citat:
Som de säger på ett mycket bättre språk än det vi är begränsade till just nu: "Don't play coy with me." Du påstår direkt i den första paragrafen att ingen har sagt något om att det är några gudar eller andra fantasifoster inblandade. Varför ens försöka dölja det när du i slutet av samma paragraf medvetet bevisar min insinuering?
Nu trasslar du bort dej själv i min text igen. Jag skrev bara att, TILLS du har ett kraftfullt och hållbart ARGUMENT till att meningen med livet skulle vara individuell och enbart individuell, är det enbart din ÅSIKT att den är individuell, och inte en objektiv sanning. Precis som den religiösa personen bara har en tro, eller ÅSIKT, tills den kan bevisa genom kraftfull argumentation att den har rätt. På det sättet menar jag att du sitter i samma sits som den religiösa i det här fallet.
Do You Com-Pre-Hend Me? : )
Citat:
Jag har inte alls missat att ni jesusslavar helt utan respekt och med ohindrad arrogans menar att varenda människa, vare sig de vill det eller inte, ingår i er falska guds sandlåda. Du påstår att meningen med livet är objektiv och påtvingad av en yttre kraft enligt den religiösa dogmatiken du följer, men ändå gömmer du dig bakom någon slags "åsiktsfrid". Du påstår att mina argument inte tillfredsställer dig, men du berättar inte varför. Du har uppenbarligen inte baserat din trosuppfattning på observationer, men jag kan berätta så mycket som att de ofta är mycket dugliga som bevis.
Nu får du ta och lugna ner dej några MWh här

Jag har aldrig sagt att jag är religiös eller en "jesusslav" (men jag uppskattar humorn inbäddad i ordet, lol

), jag har bara sagt att eftersom du inte har argument för dina åsikter är dom som "sanningar" lika mycket omotiverade som religiösa "sanningar".
Sedan är det också så att OM varenda människa ingår i allahs eller odins enorma sandlåda, så gör dom det vare sej dom vill eller inte. Då vore det ett metafysiskt faktum ÄVEN om vi alla hade problem med det. Vad som är metafysiskt sant är, trots allt, oberoende av vad vi vill att ska vara metafysiskt sant.
Och jag har aldrig sagt att meningen med livet är objektiv - jag har bara påpekat att varken du (eller någon annan här i tråden) har några bra argument för att så INTE skulle vara fallet. Även om jag har en åsikt och/eller argument att komma med i frågan (och jag kanske t.o.m. håller med dej!) så är det irrelevant inför debatten jag för, då jag bara kritiserar inkompletta argument och inte försöker strukturera ett svar på frågan i sej.
Och jag har VISST förklarat varför ditt argument ligger på sandlådenivå rent intellektuellt sett. Jag citerar igen det jag skrev i bara förra inlägget:
Citat:
Ja, men det är skillnad mellan att ha mål och värderingar som man själv ser som meningen med sitt egna liv, och en faktiskt objektiv mening med själva livet i sej, som är där oberoende av vad man tror om den. Du har hittils missat denna poäng.
Och slutligen: Sluta anta att jag är religiös. Hatar du religiösa enormt mycket eller?

Jag får det intrycket, eftersom du vrålattackerar alla som försöker försvara attacker mot religiösa.
Citat:
Bevisa för mig att du har något mer än en Russell's Teapot att komma med. Jag har empiricismen och verkligheten på min sida, men du har inte ens gett mig något som hade kunnat vara skuggan av ett argument.
Jag har inte behövt komma med något (men jag skulle enkelt kunna göra det, om du nu klarar av det och vill ha det

). Jag har bara poängterat att du inte har stött dina åsikter på genomtänka argument. Börjar du inse det nu när jag har nött frasen sönder och samman i detta inlägg?
Som sagt, frid. Åhh, vilken härlig vintervärld!