2009-12-16, 00:03
Medlem
Brittbrunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av followingthesun
Som?

Och varför skrev du då det du skrev? :P

Varför skrev du som du skrev? Det hade absolut ingenting att göra med min tidigare post. Poängen var att kontra allt jävla religiöst "Nej men hej vad roligt jag tror på en kosmisk judisk zombie som är sin egen pappa och därför har jag automatiskt en skitbra mening med livet"-skitnsnack.

Vill du veta exakt varför mina övertygelser är överlägsna dina så kan vi ta det i en tråd om det ämnet.
Citera
2009-12-16, 00:10
Medlem
Random~s avatar
Det finns ingen direkt mening med livet, man föds och lever sedan efter sina instinkter, främst äta och knulla. Man får helt enkelt hitta sin egen mening, för någon är det kanske att ha 20 st level 80 på wow, för en annan att besöka alla jordens världsdelar.

Meningen med livet är att vara lycklig och ha roligt.
Citera
2009-12-16, 14:50
Medlem
SKIQs avatar
Min teori om livet

Eftersom universum är oändligt stort och därmed innehåller oändligt med materia finns oändligt med lösningar.

Eftersom att vi är skapade av materia från universum är vi en del ut av det. Universum skapade vår planet där kolbaserat liv startade. Generna vi har har förändrats genom evolution men är från början skapade av universum. Vi är bara en del av universums energi i en viss form som vi kallar liv.

Har du två kulor i glas som du stöter ihop med en viss kraft så att glaset spricker kan du då räkna ut exakt var glaset kommer att landa? Skulle du veta alla faktorer som finns att räkna med är detta möjligt att räkna ut. Skulle man ha all fakta om all materia i hela universum skulle man kunna räkna ut vad som kommer att inträffa i framtiden

Alltså går det att räkna ut framtiden. Med andra ord så är allt förutbestämt. Allt som händer ska hända och allt som inte händer kunde aldrig ha hänt. Våran egen vilja existerar inte i form av aktiva val eftersom det bara är en kedjereaktion från universums födsel.

Rätta mig om jag har fel, men utjämnar inte all materia sig om det är möjligt?
Är det så är all energi utjäming i process. När då den oändliga massan utjämnas i ett oändligt stort vakum kommer all utvinn energi att upphöra och endast tid kommer att finnas. Det är alltså det slutliga slutet på allt. Slutet på allt förutom det vi männsikor genom en kedjereaktion kommit att kalla tid.
Senast redigerad av SKIQ 2009-12-16 kl. 14:53.
Citera
2009-12-16, 16:03
Medlem
followingthesuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brittbruno
Varför skrev du som du skrev? Det hade absolut ingenting att göra med min tidigare post. Poängen var att kontra allt jävla religiöst "Nej men hej vad roligt jag tror på en kosmisk judisk zombie som är sin egen pappa och därför har jag automatiskt en skitbra mening med livet"-skitnsnack.

Vill du veta exakt varför mina övertygelser är överlägsna dina så kan vi ta det i en tråd om det ämnet.

Det här ÄR en tråd om ämnet, ifall du inte har märkt det. För att veta meningen med livet måste man även veta HUR man vet det!

Du verkade med ditt citat implicera att skeptiker vet mer om livets mening bara för att dom är mindre glada än troende. Det är det sämsta argumentet jag har stött på, nästan

Men jag håller dock med dej om att en utförlig diskussion om ämnet kräver essä-längder, vilket vi inte har tillgång till, givetvis. Men hur vet du att meningen med livet är individuell?

Puss.
Citera
2009-12-17, 00:46
Medlem
SKIQs avatar
Citat:
Det här ÄR en tråd om ämnet, ifall du inte har märkt det. För att veta meningen med livet måste man även veta HUR man vet det!

Du verkade med ditt citat implicera att skeptiker vet mer om livets mening bara för att dom är mindre glada än troende. Det är det sämsta argumentet jag har stött på, nästan

Men jag håller dock med dej om att en utförlig diskussion om ämnet kräver essä-längder, vilket vi inte har tillgång till, givetvis. Men hur vet du att meningen med livet är individuell?

Puss.

Meningen med livet är individuell eftersom att vi fått egna tankar och känslor i skapandet av oss. Varje individs verklighet är uppbyggd på hur livet denne levt har upplevts av dennes sinnen. Det finns en mening för alla men ingen är den andre lik. Dock så finns det inget utförande som är ett måste förutom det utförandet som kommer att ske och det som har skett. Hittar man sin mening med livet som t.ex kan vara tro, lever man ett lyckligare liv.

Hittar man inte sin mening med livet så kunde du aldrig heller ha gjort det. Saker är och det som inte är är inte. Det är enkelt och komplicerat. Framtiden är bestämd och man skattar sig lyckligt om man inser vilken mening man har och vad som gör dig lycklig. Det finns dock inget man kan göra åt saken eftersom allt är en oändlig kedjereaktion.

Definitionen av "meningen" är ju också individuell. Alla intryck och egna åsikter är relativa till skillnad från det som verkligen existerar, vilket vi aldrig kan vara säkra på vad som verkligen gör. Fysisk existens är det som är verkligt vilket också våra tankar är i form av impulser. Alltså är allt verklighet den ända skillnaden är hur vi upplever det.

Det är omöjligt att svara på meningen med livet med något mänskligt språk eftersom språket är långt ifrån 100% effektivt, men det kunde heller aldrig varit mer eller mindre effektivt än det är så försöka kan man ju göra.
Citera
2009-12-17, 01:38
Medlem
Methones avatar
Meningen med livet tycker jag är att utforska rymden, otroligt kort förklarat. All "introvert" verksamhet som bara rör "det vi redan vet" (dvs jobb, försäljning, kändisskap, tjäna pengar etc etc.) är oviktig. Det går bara i en oändlig spiral om och om igen. Man tjänar pengar, lever för något (resa, festa etc) och för sin säd vidare och nästa generation gör exakt samma sak.
Religion är introvert verksamhet enligt denna teorin.

Forskning däremot är "extrovert" verksamhet. Man går inte runt i samma spiral utan gör något viktigt.

Jag har kommit över nedstämdhet p.g.a existentiella frågor, livet är spännande, fantastiska upptäcker har gjorts och kommer att göras i framtiden. Universums storhet också väldigt spännande! Om vi någon gång i framtiden lär oss hur man färdas i ljusets hastighet kan vi hitta planeter som liknar jorden, och har liv med en egen evolution, kanske helt annorlunda varelser, primitiva eller långt mer intelligenta än oss med otroliga teknik, städer, samhälle. Har de politik? Vad äter de?
Citera
2009-12-17, 02:44
Medlem
Brittbrunos avatar
Citat:

Puss.

Nej, det var inte det jag syftade på, snarare D/Teism kontra Ateism vad själva trosuppfattningen gäller.

Och att ta reda på om meningen med livet är individuell eller inte är något som vi redan har gjort i den här tråden. Det finns folk här som menar att meningen med deras liv är någon kristen historia, vilket knappast gäller för mig. QED.
Citera
2009-12-17, 07:17
Bannlyst
Det är ingen mening med livet. Man får hitta på något som är värt att leva för eller ta livet av sig. Om man inte gör någotdera kommer man att tyna bort i vilket fall.
Citera
2009-12-17, 11:01
Medlem
adequates avatar
"Deprimerad pga meningen med livet" infogad i samlingstråd om livets mening.

/Mod
Citera
2009-12-17, 13:42
Medlem
ewmans avatar
Meningen med livet:
Tror att meningen med livet är att vi ska sträva efter saker. Vi vill ha mål som vi ska uppnå. Alla har vi mål som vi ska uppnå och det kan variera om det så är att klara ett prov eller få frihet, flytta till "sitt paradis" eller vad som helst. Alla har vi drömmar och dem vill vi uppnå. självklart handlar livet om överlevnad men det är våra drömmar som får oss att tända den här gnistan i vardagen.

Jag säger som David Gale:
" Fantasies have to be unrealistic. Because the minute- the second- that you get what you want, you don't- you can't- want it anymore. Living by your wants will never make you happy; what it means to be fully human is to strive to live by ideas and ideals and not to measure your life by what you ever attain in terms of your desires but those small moments of integrity, compassion, rationality, even self-sacrifice."

Vettiga ord tycker jag
Citera
2009-12-17, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIQ
Eftersom universum är oändligt stort och därmed innehåller oändligt med materia finns oändligt med lösningar.

Eftersom att vi är skapade av materia från universum är vi en del ut av det. Universum skapade vår planet där kolbaserat liv startade. Generna vi har har förändrats genom evolution men är från början skapade av universum. Vi är bara en del av universums energi i en viss form som vi kallar liv.

Har du två kulor i glas som du stöter ihop med en viss kraft så att glaset spricker kan du då räkna ut exakt var glaset kommer att landa? Skulle du veta alla faktorer som finns att räkna med är detta möjligt att räkna ut. Skulle man ha all fakta om all materia i hela universum skulle man kunna räkna ut vad som kommer att inträffa i framtiden

Alltså går det att räkna ut framtiden. Med andra ord så är allt förutbestämt. Allt som händer ska hända och allt som inte händer kunde aldrig ha hänt. Våran egen vilja existerar inte i form av aktiva val eftersom det bara är en kedjereaktion från universums födsel.

Rätta mig om jag har fel, men utjämnar inte all materia sig om det är möjligt?
Är det så är all energi utjäming i process. När då den oändliga massan utjämnas i ett oändligt stort vakum kommer all utvinn energi att upphöra och endast tid kommer att finnas. Det är alltså det slutliga slutet på allt. Slutet på allt förutom det vi männsikor genom en kedjereaktion kommit att kalla tid.

Säg att man har informationen om var all materia befinner sig vid en viss tidpunkt. hur föreslår du att man lagrar den? i anti-materia? Hur ska du kunna ge koordinater till olika kvarkar i ett expanderande universum? det låter inte speciellt trovärdigt att man kan veta vart alla materia befinner sig vid en viss tidpunkt, eller hur?
Citera
2009-12-17, 18:11
Medlem
followingthesuns avatar
Citat:
Nej, det var inte det jag syftade på, snarare D/Teism kontra Ateism vad själva trosuppfattningen gäller.

Ja, exakt. Så vad menade du är så relevant med de trossystemen och glädjen de bringar?

Citat:
Och att ta reda på om meningen med livet är individuell eller inte är något som vi redan har gjort i den här tråden. Det finns folk här som menar att meningen med deras liv är någon kristen historia, vilket knappast gäller för mig. QED.

Vilket inte säger ett dugg om huruvida meningen med livet är individuell eller inte, utan bara beskriver vad folk tror att meningen med livet är.

Frid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in