Citat:
Ursprungligen postat av Inbillad
Med risk för att hamna i en oändlig citatklinch...
Två invändningar. För det första är vi människor unika och det kan inte med säkerhet sägas att det som gör någon annan lycklig gör mig lycklig. Alla har vi olika sätt att uppleva njutning och lyckan är dessutom inte en konstant variabel i allas liv, vissa lever lyckligare liv, andra mindre lyckliga. Jag tror inte detta enbart är miljöbetingat utan även genetiskt nedärvt. Dessutom är jag inte säker på att större delen av alla människor är lyckliga. Snarare skulle jag säga att majoriteten av världens befolkning lever vidare för att de fruktar döden. Den stora drivkraften som jag tycker mig se är rädsla och inte lycka. Man får inte heller glömma att majoriteten av världens befolkning är religiösa. Detta är för mig inte ett alternativ så länge jag inte har någon rationell anledning att tro.
Fast min poäng var inte att de flesta är lyckliga, eller om subjektiviteten i upplevelser av lycka, utan vad man förutsätter att man är förmögen till att uppleva. Låt oss säga så här: De människor som inte har funderingar på självmord kan man rent evolutionärt säga iaf
fungerar. Det är kanske inte en eftersträvansvärd tillvaro (oavsätt vad den är motiverad av, rädsla eller inte) men det är en utgångspunkt för vidare funderingar om man själv är förmögen att uppleva mer lycka än misär i sitt liv.
Citat:
Skillnaden mellan kroppsegna substanser och utifrån tillförda är endast doskontrollen. Med samma dos utifrån tillfört dopamin får man naturligtvis samma svar och tolerans som egenproducerat. Resistans utvecklas även vid "naturliga" beteenden. Ett tydligt exempel är förälskelsen där höga doser dopamin, fenyletylamin och oxytocin utsöndras. Efter ett tag upphör som bekant förälskelseruset och detta beror till stor del på att en tolerans mot substanserna utvecklas.
Ja, men du missar sammanhanget. När vi själva producerar dopamin så sker det inte i isolation, utan i ett komplext mönster av interaktioner mellan olika signalsubstanser. Att artificiellt tillföra ett ämne som hämmar återupptagningen av dopamin, eller direkt ökar utsöndringen eller tas upp av dopaminreceptorerna, är inte samma sak. Rent empiriskt sett verkar det iaf så, då det medföljer en mängd symptom för människor som tar prozac-liknande medel, t.ex. minskad libido.
Citat:
Jag skulle inte säga att Dalai Lama är evolutionärt sett nyttig, att leva i celibat är ur evolutionär synvinkel fullständigt absurt. Jag ska inte neka till att Dalai Lama verkar tillfreds med sitt liv, men då har han också baserat sitt liv kring en sektrörelse. Många har genom åren försökt motivera religiös aktivitet rationellt men i slutändan tvingas man till Kirkegaards Leap of faith. Kirkegaard var själv inte den muntraste av typer vilket är förståeligt då djuplodande filosofi försöker kombineras med religion.
Jag sade inte att just Dalai Lama var nyttig, jag gav honom som ett exempel på att man kan uppleva huvuddelen positiva känslor i sitt liv. Det finns inget logiskt skäl att det
måste vara knutet till just en religiös (eller annan oantastlig) övertygelse, men det är oftast så. Jag ser dock ingen anledning att tro att lycka är hårdkodat att bara kunna frammanas under paraplyt av en religiös eller dylik övertygelse.
Däremot så tror jag att försöka hitta en absolut mening är fruktlöst, då frågan är irrelevant egentligen, som jag försökt förklara.
För min del har jag kommit fram till att en upplevelse av mening lika gärna kan vara en artificiell konstruktion, som en "naturlig" sådan. Du kan manipulera fram vilket tillstånd du vill hos dig själv, men brasklappen att man eventuellt behöver ha upplevt tillståndet innan ngn gång.
Citat:
Oavsett det oändliga antal perspektiv man kan använda för att betrakta verkligheten finns det fortfarande bara en verklighet och EN objektiv sanning. Om man kommer fram till två slutsatser som motsäger varandra utifrån två perspektiv av samma objekt rör det sig om logiska felslut och inte två sanningar. Att i praktiken bevisa vilken som är den objektiva sanningen är naturligtvis omöjligt men sanningen är fortfarande där och med empiri och falsifiering kan man med stor sannolikhet komma väldigt nära sanningen. Det nesliga med känslor är som du säger att de färgar och ifltrerar verkligheten skarpt. Det är därför svårt att avgöra om man filtrerat bort viktiga delar att ta med i livsberäkningen, men genom att noggrannt plöja igenom sina erfarenheter tycker jag man får en sannolik bild för hur man kommer reagera i framtida situationer och vilka känslolägen som kommer att dominera.
Jag håller inte med. En absolut sanning är ett ontologiskt teoretiskt koncept som är helt och hållet omöjligt att bevisa. Men det var inte riktigt poängen med mina argument, så vi kan hoppa över den diskussionen (finns en tråd om 100% sanning, kan ta det där istället

). Jag talade om premisser som emotionellt baserade sådana, som en reaktion på objektiva händelser.
T.ex. din hund dör. Din reaktion på/tankevärd runt situationen är det du kan ändra på, inte händelsen i sig. Om du fokuserar på förlusten, så blir det mycket sannolikt totalt sett en negativ upplevelse. Om du istället kanske fokuserar på att det är ett tillfälle för dig att lära dig hantera sorg, och se det positiva i alla situationer, så kan det t.o.m. leda till något du växer av, utan att behöva lida särskilt mycket.
Nåja, kanske inte världens bästa exempel, men du känner ändå säkert till principen.
Citat:
Att argumentera för att känslor bara är känslor ser jag inte som någon anledning att leva vidare. Ett liv utan känslor är visserligen enligt den gängse definitionen fortfarande liv, men inte ett meningsfullt liv. Det är tillfredsställelsen och lyckan vi strävar efter, och lidandet och ångesten vi flyr ifrån. Utan känslor avstannar strävandet och därmed din mening. Att frikoppla sig från smärtan och lidandet låter enligt mig mer som önsketänkande än realitet men om du mer ingående kan beskriva tillståndet och tillvägagånssättet skulle jag ändå vara idel öra.
Fast "känslor är bara känslor" handlar inte om att leva utan dem. Det handlar om att sluta identifiera sig med dem och låta dem vara ngn slags absolut domare över situationen man befinner sig i. Att distansera sig för att kunna manipulera dem tills man mår som man vill må. Visst, det finns ett stort mått av godtycklighet i det, för om det vore så, så skulle man kunna må bra oavsätt vad i vilken situation som helst. I teorin stämmer det, men rent praktiskt så har vi en massa undermedvetna mönster som utgör vår personlighet. Praktiskt sett, så är det lika bra att låta den vara, eftersom den är lika bra som vilken annan personlighet som helst och det kräver ingen energi att låta den vara. Däremot så kan man ändra på de saker man inte trivs med.
Citat:
Jag skulle snarare säga att alla människor som fortfarande brinner för någonting måste ignorera döden och den meningslöshet som följer med icke-existensen. Den som verkligen accepterar döden har just förlorat en av de kraftigaste motivationsfaktorer som finns - dödsrädslan. Det är en av de mest fundamentala drivfter som finns inom djurvärlden och genom uppsägandet av den faller man ner i håglösheten om man inte har andra väldigt starka motivationsfaktorer. Visserligen lite anekdotiskt kanske men gmala hundar brukar dra sig undan när döden närmar sig. Det är först med accepterandet av döden som den totala uppgivenheten kan infinna sig. Jag kan inte säga att jag helt och fullt förstår dödsbegreppet men jag kan inte säga att jag fruktar döden på samma sätt som tidigare och detta hänger väl samman med apati och meningslöshet.
Nu svarade du någon annan, men: Jag tycker du missar poängen. Du förutsätter först och främst att du kan avgöra vad som är meningsfullt eller inte i något slags absolut perspektiv. Krävs inte det att man då förutsätter att det
finns (iaf en möjlighet till) en mening?
Och jag tror ingen har definierat vad "mening" är. Låt oss börja med det.