Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Låter konstigt, hur kan man leva utan att leva?
Menar du förverkliga sig själv, varför skulle det vara meningen med livet? Finns det inget värde i att lida över det som aldrig gjort? Själv ser jag det som så att det finns ett värde i lidande, det är en del av livet och visst lidande kan vara så fantastiskt att man kan unna andra det. Därmed inte sagt att jag är sugen på att lida på sätt som jag inte vill. Men det finns väl ett värde i det också, tänker jag.
Tänk vad fantastiskt intensiv en sådan upplevelse skulle kunna vara, hur klart man såg alltet.
Att förverkliga sig själv låter för mycket New Age för min smak, man är redan förverkligad.
Att lida över det man aldrig gjort är väl också "mer" än att bara överleva?
Nej, det kanske låter fel det också. Svårt att sätta ord på det. Som jag använder mig av det i mitt liv iallafall, så ger mig cigaretter och sprit livsglädje, även om det förkortar min livslängd. Vissa kanske tycker om att göra allt för att överleva så länge som möjligt, men frågan är om man då inte lever i en framtid som inte finns. Om man gör allt för att inte dö, så lever man inte här och nu. Och ok, det kan säkert många finna meningsfullt, att äta smaklösa linser istället för en fantastisk stek, men jag tror inte att dom då vet om skillnaden mellan att leva och att överleva.