2011-11-15, 18:11
Medlem
kvertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Ja alltså, hade evolutionen fått ha sin gång, så hade dom nog inte funnits. eller jo kanske, men evolutionen är ju inte helt felfri, så ditt argument måste inkludera anledningen till att personen i fråga in kan få barn, är det ärftligt så hade personen inte levt. beror det på en olycka, mutation så är det en del av livet.

som väl är, lever vi inte efter evolutionens moraliska regler.

evolution har inget med moral eller perfektion att göra, du verkar ha missuppfattat vad evolution är.
Citera
2011-11-15, 18:18
Medlem
kvertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramses-XIII
Jag svarade nyss på frågan, men då var det en kommentar till sophism-tråden. Så här är det:

Gud försöker skapa Sig en bra personlighet. Vi är Hans försök. Försökspersonligheterna kallas "Söner" och skall vara ett med Honom. När Han misslyckas, dödar Han sina fiaskon och bränner dem.

Det är alltså bara Gud som finns. Vi är fiaskon. Tröttnar Han aldrig? Heter han Sisyfos?

Försöker gud skaffa sig en bra personlighet? Till vad? Hur påverkar det oss? Vad kan vi göra?
Citera
2011-11-15, 18:28
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kverty
evolution har inget med moral eller perfektion att göra, du verkar ha missuppfattat vad evolution är.
Men snälla du. Jag trodde ärligt talat inte någon i hela världen kunde missförstå vad jag menade.

Naturligtvis menar jag inte i ORDETS korrekta bemärkelse, att evolution och moral har en gemensam nämnare.

Det stör mig att man till och med i filosofi forumet skall behöva förklara saker så att barn inte kan missförstå.

Om man kunde tillsätta en moralisk standard till Evolutionen så vore den ganska hemsk. eller hur? vad jag menar är att Människans rationella kulturella tänkande har givit oss en moral som överstiger de etiska "lagar" naturen/evolutionen följer.
Citera
2011-11-15, 18:44
Medlem
kvertys avatar
Citat:
Men snälla du. Jag trodde ärligt talat inte någon i hela världen kunde missförstå vad jag menade.

Naturligtvis menar jag inte i ORDETS korrekta bemärkelse, att evolution och moral har en gemensam nämnare.

Det stör mig att man till och med i filosofi forumet skall behöva förklara saker så att barn inte kan missförstå.

Om man kunde tillsätta en moralisk standard till Evolutionen så vore den ganska hemsk. eller hur? vad jag menar är att Människans rationella kulturella tänkande har givit oss en moral som överstiger de etiska "lagar" naturen/evolutionen följer.

hmm ber om ursäkt isåfall, men folk misstolkar evolution så gravt att det inte är lätt att veta alla gånger.
Citera
2011-11-15, 23:30
Bannlyst
Citat:
Personligen tycker jag att frågan är daterad, den tillhör första generationen av filosofi (flera tusen år gammal)

nutidens filosofer borde istället fråga sig: vad gör livet värt att leva. hur bör livet anpassas för att bäst följa naturen på en modern nivå!

Du står för ett bra inlägg måste jag säga. Det är sant att "vad är meningen med livet?" kan besvaras så enkelt som "att föröka sig" eftersom livet som fenomen är en del av evolutionen. Sedan vad som för individen gör livet meningsfullt är en annan sak. Alltså håller jag helt med dig om att formuleringen är gammaldags. Men förut och än idag så har vissa människor svårt att inse att frågan är en pragmatisk fråga. De vill gärna se att meningen med livet är mer än bara "leva livet (så bra som det går)". De vill ha ett mer meningsfullt och klart definierat svar, inte bara "leva efter lyckan och sedan dö". För vissa människor kan det kännas just - "meningslöst". Dessutom var evolutionsteorier inte den allmänna uppfattningen när frågan först formulerades. Då kunde man verkligen grubbla på vad livet som fenomen hade för mål. Intelligent design så som religion är off topic så dit kommer jag inte att styra formuleringarna.

Citat:
alltså evolutionen har gjort så intelligenta att vi kan lura "köra över" evolutionen, ja rent ut sagt göra dess jobb.

Intressant tanke, du har en poäng. Vi har uppnått en avstanning på sätt och vis när det gäller evolutionen, det vill säga vi kanske har spelat ut evolutionens roll om "meningen med livet". Vad gör människan för att överleva numera? Jo, sammarbeta, vi har en stor komplex ekonomisk marknad där det dagligen sker ett massutbyte av tjänster och varor. Ett gigantiskt sammarbete av "mutual benefits". Vi har i Sverige och stora delar av världen även ett "socialt skyddsnät" där de svagaste skyddas.

Vad är ens "the fittest" i dagens samhälle? Klart att vissa får och vill ligga mer men det är oftast varken de som skulle överleva bäst ute i vildmarken eller som är de mest anpassade i ett akademiskt system som har mest sex.

Meningen med livet som fenomen är kanske lite utspelat och till och med förstört, förstår din tanke och backar den. Vi kanske har uppnått en singularitet i evolutionen? Det är inte helt osannolikt att nästa steg är artificiellt medvetande men det är en annan sak. Så det finns kanske bara "meningar med livet" på individnivå numer. Dock håller fortfarande "att föröka sig" som svar på meningen med livet även på mikronivå Bara att livets evolution är lite urfuckad.

Anser dock som du säger att "vad gör livet värt att leva?" eller "vad är ett meningsfullt liv?" borde vara frågan än vad livet har får mål. Livets mål om vi diskuterar art är redan klart definierat - evolution.
Citera
2011-11-16, 01:48
Medlem
Definitivt nu.. meningen med livet!

Du kanske inte blir så glad för att äntligen få veta svaret på evighetsfåran men här kommer den i alla fall. Har du en mening i livet just nu?

Jobbar du eller fördriver du tiden från dag till dag utan att göra någon nytta för samhället?
Jobbar du så känner du en tillfredsställelse även om det känns jobbigt.

Gör du inget, och dagarna driver förbi fortare än veckor och livet känns tomt?
Ju längre tiden går så känns det ännu tommare i livet.

I så fall är det naturen/universum/gud som säger till dig att ligga still är inte din mening.
naturen/universum/gud har planerat en större uppgift för dig i livet.

Svaret finns i själva frågan.
Vad är meningen med livet... Att hitta sin mening i livet. Utan mening är vi värdelösa.

Alla har vi olika kunskaper och kompetens för allt som krävs på jorden.
Mår du dåligt, det är naturen/universum/gud som kommunicerar med dig och säger att du gör något fel. Du kanske gör inget med ditt livs mening. Signaler från naturen/universum/gud.

Hoppar du på ett ben med hundra kilo på axlarna så kommunicerar naturen/universum/gud med dig genom att skicka ont signaler i benet, sluta med dumheterna eller ta konsekvenserna! På samma sätt fungerar depression, varning att man inte gör vad man är avsedd att göra på jorden, och man mår illa, sitt stilla, ge upp löser inget, man mår illa till slutet. Vi får svar på alla frågor bara om vi koncentrerar oss i frågan.

Meningen med livet är att hitta meningen med livet.
Hittar du din mening... så får du din lycka.

1. Ha en mening.
2. = Må bra.
Senast redigerad av wisedude 2011-11-16 kl. 02:09.
Citera
2011-11-16, 02:07
Medlem
Imbapwnn00bs avatar
Så nu har du hittat att meningen med livet är att hitta meningen med livet? Då har du ju ingen mening kvar med livet, eftersom du uppfyllt de mål som krävdes. Ett fint litet argument som inte leder till något konkret.

Resten du beskriver är evolution. Det som händer när jag hoppar på ett ben och får ont i foten är att min egen kropp säger stopp, inte gud eller någon annan kraft. Varför känner jag smärta? För att min kropp är designad så efter tusentals år av evolution.

De signaler du talar om kommer endast från mig själv.

Varför skulle vi vara meningslösa utan mening med livet? Tycker du djur har en mening med livet? Tycker du växter har en mening med livet? Människan är bara en mer avancerad form av ett levande ting, inte mer än så. Har inte maskrosorna en mening med livet har inte vi det heller.
Citera
2011-11-16, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imbapwnn00b
Så nu har du hittat att meningen med livet är att hitta meningen med livet? Då har du ju ingen mening kvar med livet, eftersom du uppfyllt de mål som krävdes. Ett fint litet argument som inte leder till något konkret.

Ditt liv eller mitt liv har så lite med meningen i livet att göra i den långa perspektivet på jorden. Människor föds och dör så man måste dra slutsatsen att det är mänskligheten som har meningen med livet och inte enskilda människor, men om en människa inte gör sin del så blir man omedvetet straffad genom bl.a depression. Alla som slutar jobba drabbas av depression. Det går inte att dra sig tillbaka och må bra![/quote]
Citera
2011-11-16, 02:23
Medlem
Citat:
Resten du beskriver är evolution. Det som händer när jag hoppar på ett ben och får ont i foten är att min egen kropp säger stopp, inte gud eller någon annan kraft. Varför känner jag smärta? För att min kropp är designad så efter tusentals år av evolution..

Din kropp? Din? Har du designat den? Säger den stopp för att du har programmerat den att säga stopp? Eller någon annan? Du får gärna kalla det för evolution eller vad vi vill. Jag säger inte gud utan naturen/universum/gud så du får välja, visst evolution också men det är bara ett ord som alla dom andra jag nämnde. Vad vi kallar den som skapat oss är av liten betydelse så länge vi accepterar att något har skapat oss och med mening även om vi kallar det för evolution. Det finns klara regler hur vi beter oss och hur vi mår.
Senast redigerad av wisedude 2011-11-16 kl. 02:29.
Citera
2011-11-16, 02:38
Medlem
Citat:
Varför skulle vi vara meningslösa utan mening med livet? Tycker du djur har en mening med livet? Tycker du växter har en mening med livet? Människan är bara en mer avancerad form av ett levande ting, inte mer än så. Har inte maskrosorna en mening med livet har inte vi det heller.

Får att vi är dom utvalda och har fått kunskap och känslor som vi har idag.
Djuren är vår föda, därför saknar dom vår kunskap.

Varför skulle vi vara meningslösa utan mening med livet?
Förklara då hur är det möjligt för all teknologi att utvecklas om vi inte har någon mening. Eller vad kom först ägg eller honan? Om det inte finns någon mening.
Senast redigerad av wisedude 2011-11-16 kl. 02:50.
Citera
2011-11-16, 10:04
Medlem
Märkligt, jag som trodde att brist på signalsubstanser i hjärnan kunde leda till depression men nu vet jag att det bara är naturen/universum/gud som säger åt mig att jag gör något fel
Citera
2011-11-16, 10:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kefftorp
Märkligt, jag som trodde att brist på signalsubstanser i hjärnan kunde leda till depression men nu vet jag att det bara är naturen/universum/gud som säger åt mig att jag gör något fel

Ja, hur skulle du annars förklara att depression var ett okänt fenomen innan nittonhundratalet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in