Citat:
Det är lite som med att kasta tärning. Jag kan räkna ut oddsen, vilket innebär att jag kan ha en rimlig förväntning. Jag kan ha en förhoppning om att vinna. Men det jag inte är kapabel att göra är att tro något om utfallet.Jag kan hitta på alla möjliga liknande skäl till varför jag skriver här, vissa låter säkert mer rimliga än andra, men det jag inte kan göra är att låtsas att det finns någon mening med det. Det enda jag kan säga som är helt garanterat sant är att jag skriver här just nu.
Allt annat är spekulationer; jag kan inte ens låtsas att jag vill ha något visst resultat eller nåt sånt. Allt som är sant existerar här och nu. Allt som inte existerar här och nu är fantasi.
Citat:
Ja, jag hoppas att det i alla fall är uppenbart att jag varken är här för att oja mig eller hävda att någon annans syn på mening är dålig eller nåt sånt.
Ursprungligen postat av nerdnerd
Precis som den mening som Flashbacks "pessimister" uppenbarligen finner i att oja sig här om hur meningslöst allt är, och dela länkar till vad mer kända "pessimister" säger och har sagt.
Även när jag skriver nåt sånt här så är det helt sak samma för mig; visst är det min förhoppning, men jag fäster ingen reell vikt vid det. Jag trivs med min förhoppning, och den är inte på låtsas, men om folk tror att jag ojar mig eller nedvärderar någon annan eller deras perspektiv så är det också helt okej.
En lustig liknelse från Liftarens Guide.
MAN: It's nothing to do with me, I am not involved with people. The Lord knows I am not a cruel man.
ZARNIWOOP: Ah! You say . . . the Lord! You believe in . . .
MAN: My cat. I call him the Lord. I am kind to him.
ZARNIWOOP: All right. How do you know he exists? How do you know he knows you to be kind, or enjoys what you think of as your kindness?
MAN: I don't. I have no idea. It merely pleases me to behave in a certain way to what appears to be a cat. What else do you do?