2024-04-19, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Fast det är ändå lätt att få intrycket att du finner en mening i att skriva här om vad du tänker om sånt som kommer upp.
Det är lite som med att kasta tärning. Jag kan räkna ut oddsen, vilket innebär att jag kan ha en rimlig förväntning. Jag kan ha en förhoppning om att vinna. Men det jag inte är kapabel att göra är att tro något om utfallet.

Jag kan hitta på alla möjliga liknande skäl till varför jag skriver här, vissa låter säkert mer rimliga än andra, men det jag inte kan göra är att låtsas att det finns någon mening med det. Det enda jag kan säga som är helt garanterat sant är att jag skriver här just nu.

Allt annat är spekulationer; jag kan inte ens låtsas att jag vill ha något visst resultat eller nåt sånt. Allt som är sant existerar här och nu. Allt som inte existerar här och nu är fantasi.

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Precis som den mening som Flashbacks "pessimister" uppenbarligen finner i att oja sig här om hur meningslöst allt är, och dela länkar till vad mer kända "pessimister" säger och har sagt.
Ja, jag hoppas att det i alla fall är uppenbart att jag varken är här för att oja mig eller hävda att någon annans syn på mening är dålig eller nåt sånt.

Även när jag skriver nåt sånt här så är det helt sak samma för mig; visst är det min förhoppning, men jag fäster ingen reell vikt vid det. Jag trivs med min förhoppning, och den är inte på låtsas, men om folk tror att jag ojar mig eller nedvärderar någon annan eller deras perspektiv så är det också helt okej.

En lustig liknelse från Liftarens Guide.
MAN: It's nothing to do with me, I am not involved with people. The Lord knows I am not a cruel man.
ZARNIWOOP: Ah! You say . . . the Lord! You believe in . . .
MAN: My cat. I call him the Lord. I am kind to him.
ZARNIWOOP: All right. How do you know he exists? How do you know he knows you to be kind, or enjoys what you think of as your kindness?
MAN: I don't. I have no idea. It merely pleases me to behave in a certain way to what appears to be a cat. What else do you do?
Citera
2024-04-19, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Naturligtvis blir det inte okej, bara för det skulle vara en simulering, såvida du inte gick med på allt i förväg då såklart. Det upplevs ju som verkligt så länge den pågår. Och den absoluta majoriteten vet inte om att det är en simulering. Självklart så skulle empatin inte påverkas.
Aha. Du borde testa ha en klardröm någon gång.

Det stämmer på sätt och vis att empatin är densamma. Det är något annat som ändras.

Typ som om ungarna i byn leker tjuv och polis. Om nån av dom glömmer bort att dom bara leker så kan jag vara empatisk med den jagade tjuven som gråter efter att ha blivit fångad, men den dagen jag tar leken på allvar så är det inget snack om att jag tappat förståndet, från mitt perspektiv. ^^

Om barnet i fråga till exempel är fortsatt upprörd långt efter leken tagit slut och säger "du måste hjälpa mig fly från fängelset till helgen, snutjävlarna är dumma i huvet och har tagit mig utan bevis, det finns ingen rättvisa här i världen" så är jag inte intresserad av att spela med i leken längre. 😄

Citat:
Ja det är något som är fel det har du mycket rätt i och det felet är som sagt hur den här världen är beskaffad, inget annat.
Man kan tycka att det finns fel på världen, men om man vägrar titta på något annat så är man blind med flit.
Citera
2024-04-19, 12:11
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Hur menar du större? Att man tycker nånting får större påverkan eller resultat?

Ja, större projekt.
Att bygga en nation är ett större projekt än att bygga en familj.
Att bygga en familj är ett större projekt än att onanera.

Citat:
Eftersom vi varit troende varelser genom historien så misstänker jag att de flesta funderat på såna frågor. Vid lägerelden, tittandes på natthimlen.

Men jag håller med, det är åtminstone lättare att förstå sig på den typen av mening man finner i det enkla. ^^

Absolut. Jag menar att först måste man tillfredsställa de primära behoven innan man kan ägna sig åt konst och filosofi.
Faktum är att det var jägaresamlare i Afrika som fick svara på frågan "vad är meningen med livet?"
Den ena svarade: Kött!, polaren tänkte så det knakade … och sedan la han till "och honung!"
Den där intervjun finns på Youtube nånstans. Tänkvärt.

Citat:
Jag har mina personliga preferenser, men jag ser det inte som att jag är bättre mätt än hungrig. Whatever is, is right. Jag kommer att kämpa emot att svälta imorgon men om jag svälter så är det inte bättre eller sämre än om min kamp lyckas.

Vad innebär "bättre" för dig?
Vi använder värdebegreppen på olika sätt gissar jag.
Jag misstänker att du menar att inget är rätt eller fel? Att det är godtyckligt.
Har jag förstått dig rätt?
Du skulle till exempel inte hålla med om att det finns objektiva värden?
Och anledningen till det är att du med objektivitet tänker att det förutsätter någon slags övernaturlig varelse som säger att det är så.
Nåt åt det hållet?

Citat:
Det är i vilket fall det hålet jag pratar om. Rädslan att försvinna finns inte uttryckt i en blomma på samma sätt som i våra sinnen, men det är ändå den rädslan som sträcker sig mot solen. "Skin på mig, så att jag kan vara kvar här."

Poetiskt!

Citat:
Allting strävar mot fortsättning, men det är bara en fantasi som vi har, om morgondagen.

Bara?
Citera
2024-04-19, 13:35
Medlem
Citat:
Aha. Du borde testa ha en klardröm någon gång.

Det stämmer på sätt och vis att empatin är densamma. Det är något annat som ändras.

Typ som om ungarna i byn leker tjuv och polis. Om nån av dom glömmer bort att dom bara leker så kan jag vara empatisk med den jagade tjuven som gråter efter att ha blivit fångad, men den dagen jag tar leken på allvar så är det inget snack om att jag tappat förståndet, från mitt perspektiv. ^^

Om barnet i fråga till exempel är fortsatt upprörd långt efter leken tagit slut och säger "du måste hjälpa mig fly från fängelset till helgen, snutjävlarna är dumma i huvet och har tagit mig utan bevis, det finns ingen rättvisa här i världen" så är jag inte intresserad av att spela med i leken längre. 😄

Man kan tycka att det finns fel på världen, men om man vägrar titta på något annat så är man blind med flit.

Jag har haft flera klardrömmar. Nu är jag dock lite osäker på exakt vad det har med saken att göra?

Anser du att detta är en simulering?

Jo fast min poäng är att smärtan känns ju oavsett om detta skulle vara någon slags simulering, det ger ju inte mindre anledning att försöka undvika den.

Fel och fel. Världen är naturligtvis som världen är. Men efter att ha konstaterat det så kan man antingen gilla läget, eller så kan man välja att inte acceptera den, genom exempelvis att inte skaffa barn.

Det förnuftiga vore liksom att dra i nödbromsen direkt när man varken vet vad som pågår, vad som händer efter döden om något alls. En klok individ blir aningen försiktig i en sådan situation. Och säger sig själv: Vänta vänta lite nu. Det här ser inget vidare ut. En helvetes massa elände ingår tydligen dessutom i det här, vad det nu är för något.
Senast redigerad av Tandan 2024-04-19 kl. 14:09.
Citera
2024-04-19, 21:39
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ja det är det bästa om man kan, för den som har energin och orken.

Men det är ganska ansträngande att tänka på existentiella frågor också.
Citera
2024-04-19, 21:40
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det är lite som att ligga kvar i sängen och inte röra på sig för att försöka komma fram till om man har en fri vilja.

Fattar inte vad du menar.
Citera
2024-04-19, 21:43
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Jag menade inte att det är komplicerat eller enkelt. Det handlar mer om vare sig man inbillar sig att man har koll eller inte.

Vad gäller mening så är det nåt man kan komma fram till utan minsta osäkerhet. Nånstans så har du väl ändå en gnagande känsla av att det givetvis helt uppenbart inte finns nån? Följer man den lösa tråden inombords så kommer man fram till att visst, det finns ingen. Det är så, och det är rätt uppenbart också. Åh nej! 😀

Men om man nöjer sig med vad andra pekar på så är det gott och väl. Det om nåt verkar däremot vara ett enda bla bla bla; "det pekar hit och dit." Blaha blaha till och med. 😄

Ja, men vi kommer fram till samma slutsats, att det inte finns någon mening och att allt är utsiktslöst och meningslöst.
Citera
2024-04-19, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Men det är ganska ansträngande att tänka på existentiella frågor också.

Jo båda alternativen är utsiktslösa projekt. Det bästa är att bara leva som sagt om man orkar och ser något hopp kortsiktigt i sitt liv.
Citera
2024-04-19, 22:15
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Jo båda alternativen är utsiktslösa projekt. Det bästa är att bara leva som sagt om man orkar och ser något hopp kortsiktigt i sitt liv.

Aa, jag har gett upp tanken på att få ett tillfredsställande svar om livets mening. Lever bara per automatik och får se vart det leder.
Citera
2024-04-19, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Aa, jag har gett upp tanken på att få ett tillfredsställande svar om livets mening. Lever bara per automatik och får se vart det leder.

Gör det. Du är för fan ung och har många illusioner än att få krossade. haha Nej men seriöst, du har 20 år till av fester och sköj innan du blir lika uppgiven och bitter som jag. Det blir bara värre så ha det så gött du kan nu. Om du nu har möjligheter till det såklart, det är ju inte alla som får. Kärlek till dig min vän!
Citera
2024-04-20, 01:05
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Gör det. Du är för fan ung och har många illusioner än att få krossade. haha Nej men seriöst, du har 20 år till av fester och sköj innan du blir lika uppgiven och bitter som jag. Det blir bara värre så ha det så gött du kan nu. Om du nu har möjligheter till det såklart, det är ju inte alla som får. Kärlek till dig min vän!

Allvarligt vad finns det för bättre nöjen än att knarka och och dricka sig full. Jag kommer inte på något och den tanken är ganska deppig.
Citera
2024-04-20, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fläskbak(kille)
Det finns, enligt mig,två huvudmeningar med livet: Överlevnad och Tillväxt. Detta delar vi med andra levande varelser på denna jord.

Hur väl vi lyckas med ovanstående föresatser är beronde på hur väl vi lyckas anpassa oss till rådande miljö.

Finns himmel och helvete? Ja, på denna jord. Låt oss förvalta vår tid väl och göra vår nästa gott, så skapar vi en himmel för våra medmänniskor och medvarelser (djur, organismer mm). Som det är nu är helvetet på jorden för stort. Rannsaka dig själv och din omgivning, vad gott kan DU göra?

Att meningen med livet skulle vara överlevnad och tillväxt (reproduktion) är ett totalt orimligt resonemang.

Resonemanget är ett så. k. cirkel-resonemang.

Både överlevnad och reproduktion är aktiviteter som liv kan göra och något som liv vill göra samt något som liv gör.

Liv har uppstått, fortplantat sig, överlevt och "evolverat" därför att det kan göra det. Liv finns, därför att det kan finnas.

Vi människor är biologiska "robotar", slavar under de inom oss, hårdkodade instinkterna (instruktionerna) om att fortplanta oss och att överleva.

Liv har inte uppstått i något syfte.

Att livet är meningslöst insåg jag före puberteten. Många inser sanningen tidigare, vissa inser den senare. Vissa kommer aldrig att inse.

För egen del hade jag inte tänkt fortplanta mig, ty ett eller flera, skrikiga och krävande barn är inget jag önskar ha. Barn är dyra fotbojor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in