2024-04-05, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Vackert! Ja dödsbädden bjuder på fin poesi. I alla fall ett litet ljus i kistmörkret.

Det bli dock ett så litet och kortvarigt ljus att det är så gott som obefintligt i det eviga allomfattande tomma mörkret. Vad hjälper oss och till vad nytta är all vacker konst egentligen? Bara en aldrig tillfredsställd längtan och en ouppnåelig dröm om något mer och större. Konsten blir bara en vacker vanföreställning till sist.
Citera
2024-04-05, 19:45
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Haha ja det är hopplöst det hela. Jag har egentligen ledsnat helt men kan ändå inte låta det vara, definitionen av vansinne. Det är fan ett knark för mig dessa frågor. Hade verkligen önskat att jag bara kunde släppa det och vara som vanligt folk. Men det kanske finns hopp för dig?

På ett vis går det ju liksom inte förneka att de uteblivna bevisen talar tydligt. Samtidigt så har min skalle så svårt att tänka mig och acceptera att det bara släcks och allt bara är borta, men det är väl typiskt mänskligt att man inte kan acceptera att det.

Om det finns någonting utöver vad vi vet så tror jag inte att man kan jaga objektiva bevis på vad det nu är utan man får kanske söka på ett subjektiv vis.
Låter som något man säger bara för att skyla det faktum att det inte finns några bevis. Men själv kom jag till en punkt då jag inte brydde mig om vilket utan ville bara ha svar. Försökte sälja in mig stenhårt på materialismen men det funkade inte heller.
Citera
2024-04-05, 20:22
Medlem
Citat:
Det bli dock ett så litet och kortvarigt ljus att det är så gott som obefintligt i det eviga allomfattande tomma mörkret. Vad hjälper oss och till vad nytta är all vacker konst egentligen? Bara en aldrig tillfredsställd längtan och en ouppnåelig dröm om något mer och större. Konsten blir bara en vacker vanföreställning till sist.

Ja det ser inte bättre ut 😂😂 Picasso och hans polare räknade inte med det när dom var aktiva troligen. Men sant mycket talar för att det blir glömskans brunn för storverken tids nog liksom för konstnärerna.
Citera
2024-04-05, 21:07
Medlem
Citat:
Ja det ser inte bättre ut 😂😂 Picasso och hans polare räknade inte med det när dom var aktiva troligen. Men sant mycket talar för att det blir glömskans brunn för storverken tids nog liksom för konstnärerna.

Nej livet är meningslöst som Petra Marklund säger:https://youtu.be/f4fB9EXpMTI?si=qtv9nOZpQlV32GpS
Citera
2024-04-05, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Aa men precis då handlar det ju om någon slags psykologi andlighet "upplysning " eller vad du nu kallar det.
Blir man lite andligt upplyst om man slutar tro på tomten? Personligen tycker jag det verkar ganska naturligt, och nåt som alla borde pyssla med, att sluta vara förvirrade.

Men visst, varför inte kalla det upplysning. Då tar man bort allt flum från det ämnet också. Upplysning = ingen förvirring. Det är väl nästan helt givet ett krav också, eftersom någon som är förvirrad och tror på massa sagor knappast kan kallas upplyst. ^^
Citera
2024-04-05, 21:45
Medlem
Citat:
Nej livet är meningslöst som Petra Marklund säger:https://youtu.be/f4fB9EXpMTI?si=qtv9nOZpQlV32GpS

Hon är en klok tjej 🙂 Antingen så finns det ingen mening med livet eller så finns det en för oss hemlig mening vilket är väldigt långsökt.
Citera
2024-04-05, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Svårigheter i vardagen är det som har fått oss att skapa religioner, absolut. Men det är bara den utlösande faktorn.

Det underliggande skälet är människors benägenhet att tro. En benägenhet som varenda människa har än idag, vare sig dom är religiösa eller inte. ^^

Ja sant. Vi behöver tro på olika saker för att kunna påverka våra liv på olika sätt. Sannolikt en av många överlevnadsstrategier. Blodet ser till att organen får syre och näring och hjärnan har bla koll på omgivningen och hur vi ska spela våra kort. Där är tro ett av verktygen 🙂
Citera
2024-04-06, 14:47
Medlem
Citat:
Hon är en klok tjej 🙂 Antingen så finns det ingen mening med livet eller så finns det en för oss hemlig mening vilket är väldigt långsökt.

Exakt, och då är det i båda fallen inget att bry sig om. Och oavsett vad som väntar eller inte väntar så lär det bli bättre än mitt nuvarande liv i alla fall. Eftersom jag haft rätt extrem oflyt i mitt liv så borde jag ha chans på lite terminala sjukdomar, som paradoxalt då blir att ha tur istället.
Citera
2024-04-06, 16:12
Medlem
Citat:
Om det finns någonting utöver vad vi vet så tror jag inte att man kan jaga objektiva bevis på vad det nu är utan man får kanske söka på ett subjektiv vis.
Låter som något man säger bara för att skyla det faktum att det inte finns några bevis. Men själv kom jag till en punkt då jag inte brydde mig om vilket utan ville bara ha svar. Försökte sälja in mig stenhårt på materialismen men det funkade inte heller.

Jag har svårt att släppa den där "andligt uppvaknande"-händelsen jag hade. Vissa menar ju att det bara är hjärnan som skapar den. Tycker bara det i så fall är lite konstigt att den dök upp just i samband med att jag sökte sanningen och släppte allt jag trodde mig veta. Detta har jag läst skall tydligen vara fördelaktigt för möjligheten att det inträffar. Varför är det det om det bara rör sig om hjärnfnatt? Då borde väl det ske oavsett helt random för folk.

Aldrig har jag heller upplevt en sådan känsla av absolut sanning som var omöjlig att tvivla på.
Senast redigerad av Tandan 2024-04-06 kl. 16:37.
Citera
2024-04-06, 16:16
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:

Citat:
Exakt, och då är det i båda fallen inget att bry sig om. Och oavsett vad som väntar eller inte väntar så lär det bli bättre än mitt nuvarande liv i alla fall. Eftersom jag haft rätt extrem oflyt i mitt liv så borde jag ha chans på lite terminala sjukdomar, som paradoxalt då blir att ha tur istället.

Vi tycks dock finns någon form av mening i att diskutera dessa djupa frågor på fb...
Citera
2024-04-06, 16:54
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Jag har svårt att släppa den där "andligt uppvaknande"-händelsen jag hade. Vissa menar ju att det bara är hjärnan som skapar den. Tycker bara det i så fall är lite konstigt att den dök upp just i samband med att jag sökte sanningen och släppte allt jag trodde mig veta. Detta har jag läst skall tydligen vara fördelaktigt för möjligheten att det inträffar. Varför är det det om det bara rör sig om hjärnfnatt? Då borde väl det ske oavsett helt random för folk.

Aldrig har jag heller upplevt en sådan känsla av absolut sanning som var omöjlig att tvivla på.

Tycker du ska tillåta dig själv att vara lite naiv och ge det spirituella en chans. Om det finns något utöver det vi kan se så är det inte via vetenskapstidningarna man får reda på det.
Det kan vara värt ett försök iallafall.
Citera
2024-04-06, 17:31
Medlem
Citat:
Tycker du ska tillåta dig själv att vara lite naiv och ge det spirituella en chans. Om det finns något utöver det vi kan se så är det inte via vetenskapstidningarna man får reda på det.
Det kan vara värt ett försök iallafall.

Ja jag håller det som en möjlighet. Kanske innebär det något slags fortsättning efter döden kanske inte. Vad har man att förlora, inget egentligen, utom en del av hatet och ilskan som ju ändå inte resulterar i något. Kanske kan man nå lite större frid i vardagen. Jag skulle ändå leva på samma sätt som jag gör nu, och jag längtar efter döden oavsett. Jag är på alla vis färdig med den här existensen. Skillnaden blir bara i praktiken att mer vara detached än som nu förbannad hela tiden. Du kanske har rätt i att försöka ge det mer chans. Det var den mest verkliga och betydelsefulla upplevelsen jag haft i livet. När det hände så var jag 100 på att vi vanligtvis lever i en illusion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in